A kolikrát? ;-) Až to bude dělat Volvo, se zárukou 8 let na baterii, tak to teprve budu brát vážně :) Číňani si poslední dobou dost vymýšlí a vyrábí bublinu. Která jim už postupně praská. Každopádně pokukuju po EX90.
je to paradox, ale s 800V architekturou si větší výkon můžeš dovolit, protože máš v sérii více článků, a tím pádem můžeš tlačit při vyšším napětí.
BTW volvo je taky čína... už docela dlouho. :-)
https://www.novinky.cz/clanek/auto-volvo-resi-skandal-v-cine-nektera-auta-dostala-padelany-audiosystem-40510108
... taková běžná čínská pajcovačka. :-D :-D
26. 9. 2025, 13:35 editováno autorem komentáře
"A kolikrát? ;-)"
A kde? Kolik nabíjecích stanic v ČR je schopno podat potřebný výkon? Jsou u nás alespoň 800V?
... a pak vedle zaparkuje další fritéza, připojí si kabel a countdown poskočí z 12 minut na 24 :-D :-D
Ta fyzika je ale svíně, co?
Tak za pár let bude dostatečně blízko od každého dálničního odpočívadla modulární reaktor, který si hravě poradí třeba s tisíci takovými auty...
Nebo solární park, stejně jezdit potmě nebo při špatném počasí je nebezpečné a zákaz by určitě zachránil i nějaké to koťátko...
"za pár let" budeme rádi, když bude stát první modulár v Temelíně.
Se solárním parkem pak naprosto souhlasím! ;-)
:-D :-D
Já myslel že když Ursula dopustí, i Temelín dřív spustí a strana a vláda zajistí dostatek SMR na vánočním trhu. Takhle mi úplně rozbíjíš výsledky včerejšího politického školení co mi jeden moudrý člověk vidící i za roh včera laskavě poskytl. Prý když dnes koupím Teslu a za pár let ji budu mít kde nabíjet, tak že strašně ušetřím. Mé hloupé argumenty že úspora necelých 30k/rok v případě domácího nabíjení, nebo 15k(a méně) v případě nabíjení z veřejných nabíječek je při aktuálních cenách málo, aby to dávalo smysl neobstály a už jsem chtěl jít koupit aspoň dvě abych ušetřil více... Naštěstí mi vysvětlil že se mám moc špatně a že na to stejně nemám, tak jsem koupil radši pár figurek do Battletechu, budu sedět doma, malovat a nikde nebudu zbytečně courat...
jj. :-)
Jen tedy k těm SMR: letos ČEZ spustil spolupráci s Rolls Roycem na přípravě výstavby prvního 3GW SMR v Temelíně, který by se měl dokončit za 10 let.
Zákon říká 30 minut pauzu po 4,5 hodinách.
Lidsky 'čurpauzu' je třeba udělat po 6 hodinách.
Počítám průměrnou rychlost 60km/h.
Takže minuta=kilometr.
Takže mi vychází že tyto papírové parametry by nijak neomezovali člověka v řízení.
Pokud se smířite s tím že na dálnici pojedete za kamionem, tak by to mělo vyjít i prakticky.
- Ten zákon platí pouze pro řidiče z povolání nebo na služební cestě.
- čurpauza je 10 minut, ne 15-45.
- průměrná rychlost je dnes při delších cestách okolo 80-100 km/h. Dálnice vedou přes celý kontinent, dá se dojet z Francie do Rumunska... 60/km/h odpovídá spíše okreskám. Poslední cestu z Říma jsem dal i se dvěma čurpauzami a jedním hodinovým obědem za 12 hodin, z toho mi vychází čistý průměr někam ke 110 km/h, a to jsem blbec u Grazu přejel odbočku na S6 a trmácel se po A2 přes ty jejich dementní IG-L zóny (mám dojem, že je minimálně částečně nedávno zrušili)
Jet (plazit se) po dálnici za kamionem? brrr... fuj! :-D Co máš potom z takového cestování? Nekoupil jsem si drahé velké auto s výkonným motorem abych čuměl celou cestu na plachtu kamionu...
Budějice - Řím
1100km
G9 bude muset 1x dobíjet.
Což během hodinové pauzy na oběd zvládne bez problémů.
Sranda jak motoristi dupou nožičkama, když jim někdo bere argument.
"Já si koupil drahé auto a musím být všude první"
Jak malý děti.
Další oblíbené argumenty motoristů:
-Kvůli elektro krachují automobilky.
-Elektro auta jsou drahá.
Tak nevím jak můžou automobilky krachovat když budou prodávat stejný počet dražších aut?
Úplně to slyším:
"Dup, dup, dup"
:-)
Garantuju ti, že na těch 1200 km ti rozhodně jedno nabíjení stačit nebude - tedy pokud to budeš chtít zvládnout i s tím jídlem za 12 hodin. :-) O tom, že rychlé chargery najdeš spíše někde na benzince/fastfoodu u dálnice, ne v centrech měst a městeček, kam se jezdí za dobrým jídlem.
Já nemusím být všude první a zdaleka na té autostrádě nejsem nejrychlejší, jen prostě nejezdím jako důchodce (nebo elektrovehiklista na dálkové trase) osmdesátkou za kamionem.
A víš proč "krachují" automobilky? Protože ceny EV dotují z nadsazených cen spalováků - nebo si skutečně myslíš, že třeba taková Octavia 4, která je v mnoha ohledech výrobně levnější než O3 skutečně stojí skoro 800 tisíc, když O3 začínala pod 400? To je zdražení o 100%, taková inflace tu nikdy nebyla. A s tím se pojí další elementární věc: vůbec nerozlišuješ mezi cenou a marží. To co se tu snažíš tvrdit, že stačí prodávat méně dražších EV a vše bude OK, je absolutní hovězina. Podstatné je to, jakou marži, tedy rozdíl (nebo konkrétně poměr) mezi prodejní cenou a náklady na výrobu, se kterou můžeš překonat slabší prodeje. Ale zrovna v tomhle ta EVčka vůbec nevynikají a marže mají všechna do jednoho úplně tristní, proto taky jsou neustále nějak dotována.
Dupeš tady vztekle jako malé děcko, ale blábolíš nesmysly (o tvých znalostech ekonomických základů si už myslím svoje).. :-)
"Tak nevím jak můžou automobilky krachovat když budou prodávat stejný počet dražších aut?"
To snad neeee, to už zní jak Jardova ekonomická teorie...
OK, to jsem ujel trochu moc.
S Jardou nechci být srovnáván.
Jistě. Zapomněl jsem na marže.
To by měli vyřešit dotace.
Dotace křivý trh. Nejsou správné.
Ale když se budeme řídit čistě ekonomicky.
Tedy půjdeme nejsnazší cestou.
Tak nás to dovede do záhuby.
Buď nás obsadí stát který nám bude prodávat fosilní paliva.
A nebo zničíme naši planetu.
Ani jedno není svět ve kterém chci žít.
Takže dotace EV jsou dobré.
Mě nejvíce zaujala myšlenka že bude prodávat stejně za více... Intel už se toho chytil a jde to vyzkoušet.
Ale podívej se jak ty dotace dost často fungují, ještě nedávno se dotovaly plynové kotle a teď jsou najednou fuj a podstatně se zdraží jejich provoz. Nebo teď podporovat tepelná čerpadla a zároveň plánovat jejich zákaz.
Aby to fungovalo, tak musí spolupracovat ti ideologové s těmi ekonomy, jinak se ty prostředky které máme k dispozici rozfrcají za blbosti, nebo neefektivně jak vidíme příliš často. Jen to hurá vypnutí jaderek v Německu melounovými politiky je průser větší než vojenský rozpočet Německa, cca za 130mld€. Hned ty tanky jsou trochu blíž... Ráno jsem koukal do skříně a tam už jsou
https://foxinthebox.cz/tank_duel
Ta transformace něco bude stát a ekonomika to musí ustát, musí mít zdroje i energie, protože jinak místo ruských tanků přijedou čínští a jiní bankéři a jen to tu vše skoupí a zabaví když vše pojede jen na dluh i bez těch tanků. Ideologie může udat směr, ale pak musí přijít někdo, kdo spočítá, jaké to má dopady , co bude mít největší efekt a do čeho tedy investovat hned. To ostatní pak plánovat do budoucnosti až budou k dispozici lepší technologie. Tím že výrobu přesuneme do Afriky, soláry, baterky nebo aspoň suroviny do nich koupíme od činy, zase vytváříme závislost, která může být v budoucnu ještě nebezpečnější.
Když se budeme bavit o těch autech, spíš než na démonizování jednoho plynu, který i ti ekologové vydechují (takže by možná měli okamžitě přestat dýchat, aby zachránili planetu), by se měli soustředit na to aby mizely z cest ty staré mizerně udržované vraky, kterým občas i vypadávají brikety z výfuku. Jen pak ale pro ty lidi kterých se to týká musí přijít nějaké řešení, přestěhovat všechny do Prahy, kde to auto není tolik potřeba asi nepůjde, když části lidí sebereš věc, na které závisí jejich obživa i život, tak to nedopadne moc dobře.
Takže prioritně měnit to co jezdí po městě, staré vraky a postupně pak i to ostatní, tak jak se budou vyvíjet technologie. V jednom mém bývalém domovském městě jezdí třeba bateriové trolejbusy, ty se pak hýbají i při nějakém kratším výpadku a umožňují prodloužit linky i do míst kde nejsou troleje, nebo v případě objížďky... V druhém kam teď jezdím je většina MHD na baterky (i když v tomto případě jezdí převážně na uhlí), ale ta příměstská a dálková je zatím stále řešena naftou. Při aktuálních možnostech mi to přijde rozumné a časem se to bude postupně měnit.
Já nejsem bojovník proti BEV, ale při tom jak auto používám a jaké mám možnosti dobíjení, bych musel mít drahý s velkou baterkou. Takže zatím jen samá negativa, lepší je teď ty prostředky dát do bydlení, kde si v budoucnosti BEV budu moci klidně dobíjet a těch pár let zatím jezdit za 5l benzínu malým úsporným relativně čistým autem, kde to jde chodit pěšky a BEV si koupit až to bude dávat smysl... Nejspíše si ho koupím dobrovolně i před tím rokem 35...
Ten konec světa už tu byl tolikrát, za mého života i ta ropa několikrát došla, další prý přijde v sobotu večer... Takže nám asi zbývá jen hromadná sebevražda z důvodu různé "tísně", nebo se snažit postupně to co je v našich možnostech měnit.
Kde máte problém?
Se čtením?
S počítáním?
S pochopením psaného textu?
V článku se jasně píše:
"z 10 % na 80 % za pouhých 12 minut."
(Tynyt bude nabíjet jen 10 minut, za domácí úkol si spočítá o kolik si zkrátí dojezd )
80-10=70%
Dále se píše:
"dojezd přesahující 500"
70% z >500km ≈ 360km
Při jízdě za kamionem který jede 90km/h to jsou 4 hodiny cesty.
Po 4 hodinách sezení se rád na čtvrt hodiny protáhnu.
Když nebudu sobec a egoista, který si kupuje rychlé auto pro to aby byl všude první, tak mi z toho vychází že G9 mě nebude omezovat při cestování na velké vzdálenosti.
Jen by to chtělo asistenta, který zvládne jízdu za kamionem. Abych nemusel čumět 4 hodiny na plachtu a mohl se kochat okolní krajinou.
Bych tě rád upozornil, že nabíjecí křivka není lineární, ale má spíše logaritmický tvar, tudíž počítat něco trojčlenkou je nesmysl.
Dále bych tě rád upozornil, že ten "dojezd přesahující 500 km" se počítá podle WLTP, což je naprostá haluz a teorie. Při jízdě po dálnici (i tou 90-110 km/h) mají naložená EV spotřebu přes 24 kWh/100 km, pokud bys jel, jako já, těch 160, budeš mít spotřebu přes 32 kWh/100 km. Tam si to už můžeš srovnat s kapacitou baterky a najednou zjistíš, že bys musel nabíjet co 200 km...
Ten "asistent" po kterém tak vroucně toužíš se jmenuje adaptivní tempomat a asistent pro jízdu v pruzích. Leč tě musím zklamat, je to všechno stále na úrovni asistence, proto budeš MUSET dávat na ně pozor a rozhodně se nebudeš smět kochat. Možná za pár let u Mercedes Benz vylepší svůj autonomní systém, který je zatím certifikovaný na jízdu v koloně...
Mimochodem, po těch 4 hodinách budu já těsně před polovinou cesty a hledat kde si co dáme k obědu, ty sotva ve třetině. A po dalších 4 hodinách jízdy budu již těsně před cílem, kdežto tebe budou čekat ještě jedno nabíjení a další 4 hodiny jízdy. :-D :-D
Je vidět, že jsi dost velký teoretik. :-)
Nabíjecí křivku znám moc dobře.
Proto jsem to nepočítal.
WLTP nasazený 2017 je mnohem blíž realitě než předchozí metody.
Auto v testu jede i 130km/h.
Tady porovnali WLTP s realitou za extrémní norské zimy:
https://www.portalridice.cz/clanek/dojezd-elektromobilu-jak-moc-se-lisi-ve-skutecnosti
Takže v ČR to bude pod 18%
To mi nepřijde jako "naprostá haluz"
Technicky má největší vliv odpor vzduchu.
Váha vozu škodí při rozjezdu. Při jízdě stálou rychlostí nemá vliv. Stačí mít správný tlak v pneu. Kdyby měla rekuperace 100% účinnost, tak váha vozu má nulový dopad na spotřebu.
Jakou účinnost má rekuperace ve vašem autě?
Předpokládám 0% protože smraďoch žádnou nemá. Což je velké mínus pro cesty do Chorvatska, kdy je auto plně naložené.
Zajímavé že tady na cnews.cz tvrdíte že jezdíte 160km/h a u konkurence tvrdíte jak ujedete 1200km na jednu nádrž.
Hledáte falešné argumenty aby jste obhájil spalovací motor. Proč? Co tím chcete dokázat?
Nebo to je jiný tynyt?
Ano, asistentem jsem myslel autonomní systém.
Jízda v koloně je snad to nejlehčí co může být.
Nejtěžší bude vzbudit řidiče na konci dálnice.
Aby auto nemuselo nouzově zastavit.
Což vyřeší plně autonomní řízení.
Ano. Cesta se natáhne časově.
Ale já přijedu odpočatý.
Smajlíci jenom potvrzují že jste egoista co má radost z toho že je v cíli první.
Další falešný argument:
Pokrok v bateriich je nulový.
Stačilo málo a rázem tu máme EV srovnatelný s benzínem. Ještě pár let vylepšování a EV budou lepší volba i pro falešné argumenty jako je cesta do Říma/Chorvatska.