Hlavní navigace

T-Mobilu ubyli mobilní zákazníci. Jinde neroste tak rychle jako O2

12. 11. 2020

Sdílet

Zdroj: T-Mobile
Po O2 se s provozními výsledky za první tři čtvrtletí tohoto roku připomíná T-Mobile, největší tuzemský operátor. Tedy, největší dle jednoho ukazatele. Najdeme u něj jiné trendy než u konkurenta? Pandemická situace měla dopad na oba. Jejich podnikání ovšem ohroženo není.

Služby T-Mobilu od ledna do září v číslech

V období od ledna do září tohoto roku T-Mobile evidoval 6 282 000 zákazníků a zákaznic. Je jich v součtu o 1,6 % méně než ve stejném období před rokem. V tom vidíme první rozdíl oproti O2, jemuž se naopak podařilo rozšířit svou základnu. Bylo to ovšem především díky rozvoji rozvoj internetu věcí a průmyslu 4.0. V této kategorii rostl i růžový operátor, oproti O2 se mu však snížil jak počet zákaznic a zákazníků využívajících předplacenky, tak těch, kteří využívají paušály.

Specificky mělo s T‑Mobilem smluvní úvazek 3 600 000 lidí, zatímco před rokem jich bylo 3 615 000. Trh je dlouhodobě saturovaný a pravděpodobně není kam růst. T-Mobile má před O2 poměrně jasný náskok o více než 300 000 paušálů. Zájem o předplacenky klesl o obou subjektů. T-Mobile vykázal téměř 7% pokles ze 2 185 000 na 2 037 000 předplacenek. Zájem o předplacenky se snižuje delší dobu. Ty od T-Mobilu využívá o již jen o několik desítek tisíc zákazníků a zákaznic více než předplacenek od O2.

Také u T-Mobilu posiluje zájem o M2M (machine to machine). Ke konci září evidoval 544 000 zákazníků využívajících tyto služby, zatímco loni 482 000. Jedná se o téměř 13% nárůst, jenže O2 bylo na tomto poli úspěšnější a překročilo již hranici 700 tisíc zákazníků. Loni ve stejné době přitom měly skoro stejně velkou zákaznickou základnu.

Daří se prodávat pevné internetové připojení. T-Mobile podobně jako O2 nerozlišuje, zda jde o připojení přes kabely či o bezdrátové spojení s mobilní sítí. Službu si na konci září platilo 361 000 lidí, tj. o 18,4 % více než před rokem, kdy jich bylo 305 000. O2 jich vykazuje více než dvojnásobek. Zájem o televizi byl výrazně vyšší – využívalo ji 184 000 lidí oproti 124 000 před rokem. O2 nicméně oznámilo překonání hranice půl milionu, tj. je v tomto sektoru výrazně napřed.

T-Mobile ke své optice letos připojí 70 tisíc domácností.

Pohled na finance

Po druhém čtvrtletí T-Mobile zaznamenal zlepšení trendů v oblasti výnosů. Zatímco O2 sděluje svůj zisk, T-Mobile si informaci nechává pro sebe. Můžeme tak pouze konstatovat, že výnosy operátorovi meziročně mírně stouply. Konkrétně o 1,6 %, a to na 20,8 mld. Kč. Loni zaznamenal nárůst o zhruba 3 %, a to na 20, 5 mld. Kč.

Za růstem prý stojí vyšší spotřeba na straně zákaznic a zákazníků. Zde už mohu pouze připomenout, že celkové provozní výnosy O2 za prvních devět měsíců roku přesáhly hranici 29 miliard korun (2,2% meziroční nárůst). Díky úsporám dosáhlo zvýšení zisku na částku 4,3 miliardy korun. O2 inkasuje peníze ze svého působení na Slovensku, více se mu daří s poskytováním pevného internetu nebo televize.

MMF24

T-Mobile zůstává jedničkou z pohledu počtu karet SIM. Neznáme jeho čistý zisk (dozvíme se ho až za celý rok) a nevíme ani, jaké měl výnosy v jednotlivých segmentech. Nemůžeme ho proto porovnat např. v poskytování mobilních služeb. Je ale poměrně zřejmé, že aktuálně O2 T-Mobilu ve většině oblastí utíká. Na provozní výsledky Vodafonu se podíváme, až budou k dispozici.

Zdroje: tisková zpráva T-Mobilu (1, 2) | tisková zpráva O2

Byl pro vás článek přínosný?