a k čemu jsi ho používal? Přišel ti normální poměr cena/výkon?
Já jsem to vyřadil prakticky okamžitě poté, co se ukázalo, že emulace není 100% - a to se ukázalo hned u prvních recenzí.
Na hraní to není (viz výše, ani druhá generace není 100%), na kancl je to příšerně drahé a cenu si to neobhájí. Prostě jsem nenašel smysl těchto strojů - neříkám, že neexistuje, ale já ho nikde nevidím.
Měl jsem ho jen na testování, kamarád si ho ale koupil a je spokojen. Cena u těhle věcí je vždy nadsazená pro fanoušky technologií a po pár měsících hodně klesne - byly pak znatelně levnější než Intel a AMD s podobnými parametry. A když si k tomu přidáš tu výdrž a ticho... Emulace mi už tehdy přišla v pohodě, obzvlášť ve srovnání s prvními Windows 10 on ARM v roce 2017. A teď Qualcomm vydal ovladače s optimalizací pro 100 her, vlastní ovládací panel, podporu zbývajících instrukcí CPU Intel a anti-cheat Epicu pro Fortnite. Na anti-cheatech ostatních firem pracuje. Nadcházející generace už bude mít top GPU i ve srovnání s AMD...
Až to bude, tak možná - zatím jsou ty jejich drivery podle "testerů" co si to koupili dost vachrlaté. A updaty po kvartálech, to je v takové situaci fakt výsměch, to ať se na mě v Qualcommu nezlobí. V porovnání s tím je AMD úplně jinde.
Ticho a výdrž: když to vezmu z tohoto ohledu, tak moje 3 roky staré Lenovo s 7840U jede na baterku pasivně, pokud nezapnu režim vysokého výkonu. A baterka vydrží docela dost, při nabíjení do 80% je to typicky 5-6 hodin takových čochtaček.
Jenže x86 v pasivním módu podává o dost nižší výkon než ARM. Jasně, taky to používám, když dělám kancelářskou práci a nechci, aby mi Windows 11 úlohami v pozadí opakovaně neroztáčel větrák. Máš nějaký konkrétní problém s drivery? Ono i na Intelu a AMD máš při vydání věci, co nefungují dobře. Updaty po kvartálech jsou furt dobrý, nezapomeň že Qualcomm bojuje primárně proti Intelu, a ten už ohlásil, že nebude dělat ŽÁDNÉ updaty pro hry. A to milované AMD/ATI dekády nebylo schopno updatovat ovladače GPU v laptopech, to až poslední roky si vzali otěže od OEM.
No tak to je otázka do pranice, já si nemyslím, že stejně výkonný ARM bude mít zásadně nižší spotřebu - on možná bude trochu efektivnější v tom powersave režimu, ale o výkonu bych si dovolil dost pochybovat.
Problémy s drivery nemám, bo mám AMD s integrovaným GPU. U Qualcommu ty problémy jsou přiznané, takže existují.
U Intel a AMD iGPU jsou problémy taky přiznané, takže to nemusíme dál diskutovat. V idle je úsporný i Intel, ve spánku skoro nic s x86 kvůli náhradě režimu S3 za S0/S0ix, s kterým Windows 11 neumí pracovat. ARM je právě úsporný i ve střední zátěži, kde už x86 musí roztáčet větrák. Takové to 5 Electron aplikací v traybaru (Teams, Steam, Epic, Spotify, ...), Outlook, Office a 10 karet v Chrome.
No to právě že ne. Nové integrované grafiky Intel Xe měly stejné problémy ve starých hrách jako Qualcomm, protože měly ovladače napsané nanovo. Co fungovalo na starších Intel iGPU, už na těch nových bylo blbě. Instrukcemi CPU teď Qualcomm dohnal všechno, co si můžeš od Intelu koupit kromě serverů. Dohnal i AMD v raytracingu, kdy bude v novém procesoru i v DirectX a bude mít dedikované RT jednotky.
Tohle se mění. Po letech jsme pořídili nový server s AMD - je btw ten nejvýkonnější, co tu teď máme, a to jsme klasický korporát. I tam to dříve či později skončí, zejména když Intel nemá a nebude mít nic zajímavého a Qualcomm je dražší než AMD a ještě jsou s ním problémy. To spíše korporátní "smetánka" přejde rovnou na ty dementní, zato statusové, Macy.
Do menších firem (do 100 zaměstnanců) kde (spolu)adminuju AMD už bězně lifrujeme i v podobě laptopů.
Qualcomm je dražší než AMD, jen když si neuvědomíš, že ta levná nabídka AMD jsou staré generace procesorů. Až tu bude Qualcomm déle, tak taky bude nabídka levných starších modelů. Macy jsou sice super, ale pro korporát musíš řešit Windows v Parallels a pro práci, že v Parallels nefunguje nested virtualization.