Coffee Lake je na pultech a v recenzích. Mírný pokrok ve hrách, velký skok v „MT“

112

Je 5. října a tedy nastává dlouho očekávané uvedení procesorů Coffee Lake od Intelu. Ty přinášejí na socket LGA 1151 už čtvrtou generaci 14nm čipů. To je sice negativní změna oproti pouhým dvěma, které každá generace výrobního procesu obnášela v dobách modelu „Tick-Tock“, ale v tomto případě je to snadné odpustit. Coffee Lake totiž po dlouhých letech konečně zvyšuje počty jader mainstreamové platformy Intelu. A to na šest tam, kde byla původně čtyřjádra (Core i5, i7), ale také na čtyři tam, kde bývala jen dvě (Core i3).

Parametry (zrekapitulované ještě jednou v tabulce) jsme zde měli už minulý týden, takže počty jader a takty není asi už třeba široce komentovat. Kromě 4,7GHz turba u Core i7-8700K (a jen o chlup nižšího 4,6GHz u zamčené verze i7-8700), což jsou pro Intel nové rekordy, si všimněte také poměrně nízkých cen a tedy dobrého poměru cena/výkon u zamčených Core i5-8400 a i3-8100.

Coffee Lake desktop, LGA 1151
 Model Jádra HT  Takt CPU Turbo L3 Grafika TDP Cena
Core i7-8700K 6 Ano 3,7 GHz 4,7 GHz 12 MB UHD 630 95 W 359 $
Core i7-8700 6 Ano 3,2 GHz 4,6 GHz 12 MB UHD 630 65 W 305 $
Core i5-8600K 6 Ne 3,6 GHz 4,3 GHz 9 MB UHD 630 95 W 257 $
Core i5-8400 6 Ne 2,8 GHz 4,0 GHz 9 MB UHD 630 65 W 182 $
Core i3-8350K 4 Ne 4,0 GHz 8 MB UHD 630 91 W 168 $
Core i3-8100 4 Ne 3,6 GHz 6 MB UHD 630 65 W 117 $

 

Recenze jsou tu

Dnes k těmto CPU vyšly recenze, a tak máme pohled konečně i na objektivně naměřený výkon u renomovaných zahraničních webů. Následující testy obnáší vždy top model Core i7-8700K – například The Tech ReportTom’s Hardware – přičemž další testují i ostatní modely: PC Perspective (i5-8400), AnandTech (taktéž), německý ComputerBase (i5-8400, i3-8350K a i3-8100) nebo francouzský Hardware.fr (i5-8400, i5-8600K a i3-8350K). TechPowerUp má testy i7-8700K, i5-8600Ki5-8400.

Podle recenzí bude Core i7-8700K, ale i Core i5-8600K (za podstatně menší peníze) nyní nejvýkonnější volbou pro hry. Ovšem dost to závisí na testu, proti Core i7-7700K někdy jsou zlepšení nevysoká (nebo dokonce nepatrná), jelikož hry málo používají jádra navíc. Čistě kvůli hrám tak majitelům Core i7 Kaby Lake asi upgradování smysl dávat nebude. Core i7-8700K ale díky šesti jádrům s HT a vysokému taktu podává vysoký výkon i ve vícevláknovém softwaru a konkuruje i osmijádrovým Ryzenům, přičemž Core i5 konkurují šestijádrům Ryzen s SMT, případě 65W nízko taktovanému modelu Ryzen 7 1700. Přitom ale Coffee Lake poskytuje vyšší jednovláknový výkon, takže pokud jej potřebujete, je univerzálnější. Pokud vás zajímají nějaká celková zprůměrovaná procenta (kde je ale problémem míchání jednovláknového a vícevláknového výkonu dohromady), mohly by se vám hodit interaktivní grafy Hardware.fr a ComputerBase.

Core i7-8700K se podle recenzentů (byť je třeba přihlédnout k tomu, že tito dostávají vzorky od Intelu, nikoliv náhodné sériové kusy) dá celkem snadno přetaktovat na 5,0 GHz, nicméně výš už číhá nutnost silně zvyšovat napětí a tím zahřívání. Zdá se, že Core i5-8600K by mohlo mít o něco horší exempláře křemíku, například techPowerUp ho pohodlně dostal jen na 4,9 GHz. Core i7-8700K má například ComputerBase vyzkoušen na 5,2 GHz, na druhou stranu ani u něj asi 5,0 GHz není garantováno úplně. Hardware.fr například hlásí, že se jeho i7-8700K dostalo jen na 4,9 GHz s napětím 1,296 V, na 5,0 GHz nebylo stabilní ani s vysokým napětím 1,376 V. Jako obvykle platí, že přetaktování je loterie a nelze počítat s tím, že se s taktem dostanete tak vysoko, jako konkrétní majitel/recenzent/youtuber, na kterého někde natrefíte.

Snímek čipu Coffee Lake s šesti jádry a grafikou GT2. GPU nyní zabírá relativně menší část plochy
Snímek čipu Coffee Lake s šesti jádry a grafikou GT2. GPU nyní zabírá relativně menší část plochy

Spotřeba není špatná a v běžných zátěžích se zdá se podařilo vtěsnat i Core i7-8700K do udávaného 95W TDP. Spotřeba sice při vytížení všech jader stoupla proti i7-7700K – které mělo také oficiálně TDP 95 W – nicméně to se dá vysvětlit tím, že zatímco i7-7700K mělo TDP nadhodnocené, Core i7-8700K ho nyní skutečně „naplňuje“. Výjimkou ale asi opět budou programy používající instrukce AVX a AVX2 (či FMA), kde mají jádra Intelu vyšší příkon. Například Tom’s Hardware měřící spotřebu v Prime95 v AVX režimu (s defaultním offsetem aktivním) naměřil na 12V kabelu (tedy počítaje jen CPU a ztráty napájecí kaskády) skoro 160 W.

Spotřeba v testu PC Perspective
Spotřeba v testu PC Perspective

Co je pod plechem

U nových generací procesorů Intel se už stalo obligátní položkou sejmout rozvaděč tepla z čipu a podívat se pod něj. Fotografie „delidovaného“ Core i7-8700K se objevily dokonce už před uvedením a překvapení se samozřejmě nekoná, tepelný přenos opět zajišťuje jen obvyklá pasta. Na snímku je také vidět podstatně zvětšený čip, jehož rozměr odhadem dosahuje okolo 150 mm² (podle starších uniklých informací z BenchLife.info to mělo být 149 mm²). Je to zhruba čtvrtinový nárůst proti Kaby Lake a tato plocha navíc by měla pomoci také odvodu tepla. Teplota by díky ní neměla být vzdor vyšší spotřebě nějak dramaticky horší než u Kaby Lake – některé recenze mají teploty i lepší.

Core i7-8700K s odstraněným rozvaděčem tepla (Zdroj: HKEPC)
Core i7-8700K s odstraněným rozvaděčem tepla (Zdroj: HKEPC)

Mimochodem malé srovnání: Čip Zepellin, z nějž se vyrábí Ryzeny, má 216 mm², Coffee Lake je tedy stále podstatně menší a levnější kousek křemíku. Dílem to bude různou serverovou bagáží a kusy integrovaného čipsetu. Patrně to ale také potvrzuje, že si Intel nevymýšlí, když považuje svůj 14nm proces za pokročilejší, než je „nominálně stejný“ 16nm/14nm proces Samsungu a TSMC. Ač konkurence přinutila Intel vydat větší čip, než by možná rád, 150 mm² je stále hodně pohodlná a ekonomická plocha.

LGA 1151 a „LGA 1151 II“

Jak už jistě víte, určitým problémem u Coffee Lake je změna zapojení socketu, kvůli které nefunguje v dřívějších deskách pro Skylake a Kaby Lake – a ty zase neběží v deskách nových. Pro Coffee Lake potřebujete desku s čipsetem Z370, nebo zatím neuvedenými B360, H310 a Z390. Na internetu se mezitím objevily podrobnosti o tom, jak moc je socket LGA 1151 změněn. Zdá se, že pravdu mají tak trochu jak ti, kdo tvrdí, že kompatibilita mohla být zachována, tak ti, podl enichž nejde o nějaké umělé omezení. Intel v socketu zvedl počet pinů přivádějících napájecí napětí ze 128 na 146 a počet pinů poskytujících zem z 377 na 391. Využito k tomu bylo mnoho dříve nevyužitých (reserved) kontaktů. Nicméně stále lze asi namítat, že spousta lepších desek s čipsety Z170/Z270 by měla šestijádra stále utáhnout alespoň na výchozích frekvencích, pokud byla předtím s to provozovat výrazně přetaktované Kaby Lake. Nicméně to, že Intel socket modifikoval, by zase mělo umožňovat o něco lepší přetaktování na nových deskách a čipech.

Oficiální ceny nových CPU by neměly být výrazně vyšší než u Core i3/i5/i7 generace Kaby Lake, nicméně už před uvedením prosákly zprávy o tom, že dostupnost CPU bude špatná až téměř do konce roku. To může reálné ceny zhoršovat. V nejmenovaném velkém českém eshopu se například Core i7-8700K objevilo za 11 tisíc korun, i7-8700 za 9500 Kč, i5-8400 za 5500 Kč, i3-8350K za 5000 Kč a Core i3-8100 za 3500 Kč. Tyto ceny by se ale snad měly setřepat časem, tedy pokud nebude procesorů dlouhotrvající nedostatek.

Ohodnoťte tento článek!

112 KOMENTÁŘE

  1. nejlepší ceny má tsbohemia, která prakticky kopíruje doporučené ceny, jenže dostupnost až za tyden.
    Jinak z mého pohledu i5-8400 absolutně nejlepší herní cpu za rozumnou cenu, jen hold ty ceny desek. Stejně vybavená deska pro Ryzen vyjde o tisícovku levněji.

    • 8400 dostalo i oceneni na CB a vyslo jim jako suverene nejlepsi hracske CPU vzhledem k cene.
      Jinak jsem stejne zklamany 😀 Dneska mi prisla konecne 580ka a tak jsem zacal zvazovat co postavit. Tu grafiku nakrmi v pohode i Ryzen a za 5.500,- je 1600 pro MT aplikace porad lepsi volba. Nehlede k cenne desek, ktere jsou podstatne levnejsi.. Skoda, ze ta 8600k je tak draha, kdyby stala kolem 6500,- tak bych o ni vazne uvazoval vzhledem k OC. Takhle se to pro mne nevyplati.

        • Crha asi Ti nestaci, ze spamujes vsude ty svoje debiloviny…
          Takze Crho.. ja koupil tu 580 za 6500,-kc, ukaz mi nejakou 1060ku, kterou si za ty penize dnes poridim a 3GB verze opravdu nechci.
          A jeste k CPU specialne pro tebe jeste jednou.. dej mi tady mATX desku s Z370 chipsetem za 2 tisice a pak 8600k i za 6700,- skladem a ja si to rad objednam.
          Pokud to nedokazes, tak si jdi bouchnout do hlavy, mozna se ti v tom mozecku konecne rozsviti a nebudes jen otravovat

  2. Mluvíte tu o 8400 jako o nejlepším herním CPU, ale já myslím, že čistě na hry bude lepší 8350K. Měl by jít stejně jako 7600K přetaktovat na vzduchu v klidu přes 4,5GHz a 6 jader v tuto chvíli není na hry nutné. Já v březnu koupil 7600K za skoro 7tis. Prakticky stejné CPU 8350K je teď za 5tis. a až bude dost zásob (po Vánocích?), tak by mělo být za cca. 4,5tis. což je opravdu solidní cena.
    A pokud tedy 6 jader, tak je to otázka…8400 je na hry určitě dostatečné, takže pokud k tomu chcete i ten MT, tak je to určitě super volba. 8600K zase nejspíš bude, řekněmes po těch Vánocích, někde mezi 7-7,5tis., což pořád není vůbec zlé, zvláště jestli půjde jako 8700K až na těch 5GHz na 6 jádrech.

  3. i5-8400 je ideální herní masovka za pár drobných. Ale k čemu teď je? Kdo to teď bude kupovat, když na něj nejsou desky??
    A kdy Intel osvětlí situaci se Z390? Zdá se, že Z370 je už teď polomrtvý zpětně i dopředu nekompatibilní chipset.
    Tohle je hodně uspěchané..

    • hehe..Intel se chova jako kdyby byl v puberte. Na venek se tvari ze nejaka konkurence od AMD neexistuje, pritom interne se div neztrha a produkje takovehle zmatky (na Intel). Pritom stacilo, aby v dobe, kdy se R7 uvadeli, slevnil svoji HEDT platformu a pri uvedeni R5 pak svuj mainstream. Spousta lidi by sahla radeji po Intelu. A oni nic..mrtvy brouk a vyrostla jim zpatky konkurence 😀 Stejne HEDT musel slevnit, to stejne ted s mainstreamem.

    • Uspěchané to asi je, na druhou stranu pokud se uklidní ceny a budou opravdu skladem za ceny jako https://www.tsbohemia.cz/intel-core-i5-8400_d279399.html tak není co řešit. Desky sice stojí o tisícovku víc než pro ryzen nicméně takový R5 1600 taky vychází o tu tisícovku dráž. Nějaká teoretická možnost upgradu většina lidí vůbec neřeší. Všichni si už zvykli díky Intelu, že co generace to nová deska.
      Osobně si myslím, že až se ceny a skladovost uklidní AMD bude muset zlevňovat. A to říkám jakožto fanda AMD.

        • Celý den zkoumáš cenu CoffeLake? To mi připomíná větu: „nejvíc keců mají lidé kteří si daný produkt nekoupí!“ Proč tedy sleduješ něco co je pro tebe nechutné, odporné od firmy která okrádá zákazníky? Nebylo by lepší aby jsi sledoval stav skladových zásob AMD?

          • Od člověka, který má 23 komentářů na stránce a komentuje úplně všechno i sám sebe, to zní ve světle: „všici jste blázni jen já jsem letadlo“ nebo jak v praví v tom rádiu: „pozor na dálnici se řítí auto v protisměru!“ A řidič za volantem začne nadávat: „Jak jedno auto! Jsou jich stovky!“

          • &tombmimino..sorry, ale mne pravdu tyhle debilni narazky a lživé komentaře tydiita, tombmimina a spol, ktere jsou ve všech diskuzích kam lezou nebaví číst. Navíc když tady původně nebyli a pak semka přilezli aby tady rozdávali AMD hype.

          • od spamujícího neandrtálce co tady má 36 příspěvků to fakt sedí…
            dokonce v tom článku píšou o tobě. Píšou:
            * „Neschopní mají tendenci přeceňovat své vlastní schopnosti.“ Tombomimiono a tydýt jsou nejlepší, ví jak jejich mITX deska a ryzen je nejlepší a nedokážou připustit že existují i jiné alternativy.
            * „Neschopní nedokážou rozpoznat schopnosti jiných.“ Nedokážete rozeznat že CrhaJeGuruPán, IT specialista, který už toho zažil hodně.
            * „Neschopní po konfrontaci s realitou nezmění své hodnocení.“ CrhaJeGuruPán uznal že vega je dobrý produkt pro určité osazenstvo. Vy pánové AMDfunboys nedokážete po konfrontaci s realitou uznat, že AMD R10 480 je naprosto katastrofální produkt a neměníte své hodnocení ani po předložení výsledků kde gtx1060 je na tom lépe.
            * „Jediná cesta jak DK překonat, je v rozvoji dovedností formou vzdělávání a tréninku. “ to u Vás z amDD webů nehrozí.
            „Začetli jste se někdy do debat na nějaké internetové diskusi a viděli do očí bijící nesmyslné argumenty? “
            Ano začetl, třeba v tom že mi někdo doporučoval AMD Ryzen 1800 na hry za 15.000 když dosavadní hry umí využít horko těžko max 4 jádra a stačí k tomu i5 za třetinovou cenu. Když mi někdo doporučoval nedodělaný produkt AMD vega se spotřebou 400W+ a hanil mi kartu která je výkonější se spotřebou max 225W.
            „Každý z nás se s lidmi trpícími DK pravidelně setkává. I když tušíte, že se daný „expert“ ve svých názorech mýlí, nelze ho logickými argumenty přesvědčit o opaku. Výzkumy naznačují, že tento efekt je naprosto běžný. “
            Ale pochybuji, že ty si to uvědomuješ, ty jsi takový pacient, který prostě už je svou nemocí totálně pohlcen a už se nedokáže v tom orientovat. Má svůj svět AMD a všechno ostatní je pro něho fuj. Vlastně je fajn že jsi uvedl, že jsi nemocný, omlouvá tě to a není tak důvod se domnívat že to děláš za peníze.

          • tombomino 6.10.2017 at 22:15
            Crha ty jsi fakt pripad pro chocholouska..cim hloupejsi..tim vic to o sobe nechava slyset… 😀

            To je sranda, k tomuto casovemu bodu 111 prispevku celkem, 50 z toho tombomino :)))))

    • Otazka prvni zni..jestli opravdu budou k dostani a nebo jestli to byl opravdu de-facto je paper lunch, aby Intel ukazal a navnadil ze umi. Tohle ale ted stejne nevyresime. Pokud to Paper launch nebyl, tak AMD o tu 500+ muze slevnit (1600) a tim to dorovna. Ona ta cena toho 8400 se pohybuje nekde mezi 4800-5000,-? Neberu extrem typu zeleny a czc. Desky jsou spis 4000,- a vice. Videl jsem snad jen jednu za 3500,- a to ani nevim jestli byla dostupna. Nemluve, ze nejake mensi desky chybi zatim uplne.
      Aplikacne je 1600 bude po OC stejne silnejsi.

      • O tom, že intel umí, asi nikdo nepochybuje. 😀
        Ale tímto ukazuje, že je i ochotnej konečně s mainsteamovou platformou pohnout a že se nechá dotlačit výraznějšímu zlepšování poměru cena/výkon, když má konkurenci.
        Ta špatná dostupnost IMHO nebude úmysl, jen to prostě nestíhají. Uvedení tlačili na brzký termín, hned jak měli finální čipy, ale vlastní továrny najíždějí na velkovýrobu se zpožděním.

    • Intel Coffee Lakem sice uspěchaně a né 100% připraveně dorovnává konkurenčně Ryzeny, ale jak už je tu zmíněno – oproti nim si stále nese výhody, které má Kaby Lake (hlavně ten takt, který ještě narostl) a zároveň přináší už i MT, byť zatím ne 8 jader.
      Takže, ač kvůli deskám i nedostatečné produkci, je to méně povedené uvedení na trh, stále je to pro Ryzen nebezpečně silná konkurence a Intel si určitě udrží hodně tržního podílu.

      Zásadnější ovšem bude další generace. 10nm u Intelu budí rozpaky a sám Intel přiznává, že Ice Lake asi nebude pokrok v IPC ani taktech. Naopak Ryzen+ by teoreticky mohl o 10-15% zvednout takty, což by už pro Intel byl IMHO vážnější problém.
      Na druhou stranu tu byly fámy o tom, že na jaře 2018 vypustí intel 8 jádra pro Z390, nespíš ještě Cofee Lake, nebo nějakej CL refresh (14nm++++ ? 😀 ), což by zas bylo hodně těžké pro Ryzen.

      Takže sitauce je a bude zajímavá. 🙂

      • Já si myslím, že Ice lake naopak ve světle konkurence od AMD opravdu dopilují a nepustí ven dokud to nebude reálně konkurenceschopné, a to zejména v ohledu spotřeby. Kafe je moc horké a viditelně se snažili vyšponovat stávájící výrobu tak, aby s ní konkurenčně nezaostali. S tím je asi spojena problematická výroba a z toho pramenící nedostatek procesorů (toto je jen můj odhad).

        Jinak souhlasím, že situace je konečně po mnoha letech zajímavá.

        • snad se Intel vykoktá, proč je to s výrobou taková bída … když ale koukám, že se některé „tunící“ firmy (resp. zatím jedna viditelná) dostaly k docela slušným množstvím, snad to taková bída nebude …

    • Ano, to už takový rozdíl není. V reálu má ale Coffe Lake ještě navíc tu grafiku, která zabírá víc jak třetinu čipu, tedy reálně bude i těch 180 cca dvojnásobek toho, co má ten Intel.
      Navíc nesmíte zapomínat na fakt, že každý Ryzen má 216 mm2, zatímco Intel všechny čipy neodvozuje od toho 150mm, ale má i menší.

        • Vzhledem k tomu, že zákazník je ochoten platit za výkon a ne za počet jader, tak je naopak fuk, kolik má kdo jader. Pokud si někdo chce koupit levné osmijádro, může to udělat už roky, aktuálně stojí nejlevnější 2400.

          • del42sa:
            Zcela evidentně ne. I když měl Intel proti osmijádrovému Ryzenu jen čtyřjádro, prodávalo se víc toho čtyřjádra. Takže dost pochybuju, že teď se bude prodávat víc osmijádrových Ryzenů, než šestijádrových i5/i7.
            Prodeje Ryzenů spíš půjdou strmě dolů a budou na tom podobně jako kdysi Buldozery. Ve speciálních aplikacích využívajících všechna jádra na maximum sice porazí Intel, ale ve všem ostatním budou zaostávat.
            A smutné je, že AMD pravděpodobně nemůže jít s cenou moc dolů, protože těch 216 mm2 prostě něco výrobně stojí. Možná by mohli zlevnit osmijádra a všechny nižší verze zrušit, protože se staly nekonkurenceschopnými.

          • @Radek Holeček
            Strmě dolů… myslím, že bychom neměli podceňovat setrvačnost trhu, což se tu tradičně dělá (takové to „kdo chtěl upgradovat, ten už to dávno udělal“ – proč by se pak prodávaly procesory/grafiky ve zbytku roku a ne jen při svém uvedení?).

            Ta nedostupnost Coffee Laků je pro tohle docela problém – může se třeba stát, že část lidí jejich pouhá existence odradí a budou čekat. Ale IMHO tohle může spíš ještě víc postihnout Intel, jeho Kaby Lake, které mají podobné ceny ale o třetinu míň jader a teda o dost nižší užitnou hodnotu… pravda, pomůžou jim zase trochu levnější desky.
            Když bude celé Q4 dostupnost po pár kouscích na obchod/týden, tak to moc velkou paseku na trhu udělat nemůže.
            Q1 je prodejně slabší období a v Q2 už zase budou rychlejší Ryzeny…

            „Možná by mohli zlevnit osmijádra a všechny nižší verze zrušit, protože se staly nekonkurenceschopnými.“
            Takhle to IMHO fakt nefunguje. Jinak nejnižší cena, za kterou se Ryzeny prodávají, je 100 dolarů, a to je stejnej křemík.

          • @R.Holecek.. jedine 4jadro od Intelu co se dobre prodavalo je 7700k. Protoze to byo ‚hracske‘ CPU. Naopak, vsechny ostatni i3, i5, i7 CPU od Intelu zacali prodeje po uvedeni Ryzenu jit dolu. A ted druhym mesicem se prodalo vice CPU od AMD nez od Intelu.
            Tudiz Intel specha spravne, 7700k by mu prodeje nedrzelo vecne. Akorat ze ty nove kafe nikde nejsou a prepdpovedi do konce roku nejsou moc perspektivni.
            Ale jinak to Intel udelal chytre..hodil ted vejicku a urcite nejaci lidi pockaji. Otazka je, jestli nepockaji i na Zen+ 🙂

          • @jan olsan.. ta poznamka o ‚neprodejnosti‘ soucasne Kaby rady je myslim na miste. V OEM sestavach to asi nebude takovy problem, protoze to casto kupuji lide, co nemaji poneti, ale v retailu jim to muze dost dobre zustat na skladech. Mozna ze Intel prekvapi a zacne doprodavat…ale to asi nikdo realne neceka

          • Že AMD prodává nějaký Ryzen za 100 dolarů, neznamená, že pro ně výrobní náklady každého Ryzenu jsou pod 100 dolary.
            A když aktuálně R3 1300X stojí stejně jako i3-8100 s hodně podobným výkonem, má AMD dvě možnosti. Buď R3 zlevnit a nebo se je snažit prodat jako R5 či R7 (protože díky vysoké výtěžnosti je pravděpodobné, že dost těch nižších Ryzenů by ve skutečnosti bylo funkční i jako vyšší verze).
            Co se nedostupnosti týče, nemyslím, že to bude tak horké, jak je předkládáno. Přeci jen to Intel vyrábí na ověřeném výrobním procesu a když má dost i5 8400 (jsou k sehnání skladem a jsou k sehnání i sestavy s nimi), tak bude dost i těch zbylých třech čipů, které používají tentýž křemík. Spíš to vypadá, že chtěli, aby při tom uvedení byly k dispozici rovnou sestavy, tak zpočátku nacpali většinu výroby výrobcům sestav.

          • Hele s tou dostupnosti to mas odkud? Podle mne ani 8400 dostupne momentalne vubec nejsou a jsou jedine, kde je dostupnost udavana nekdy za cca 2tydny?. U ostatnich neni udavana zadna. Nepocitam kusova CPU nekde v kramcich
            https://geizhals.de/?cat=cpu1151&xf=1133_Core+i5-8000%7E1133_Core+i7-8000
            Tady jeste vyjadreni
            https://translate.google.com/translate?sl=de&tl=en&js=y&prev=_t&hl=de&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.computerbase.de%2F2017-10%2Fintel-coffee-lake-8700k-8400-8350k-8100-test%2F9%2F%23abschnitt_update_verfuegbarkeit_und_preise_in_deutschland&edit-text=

          • Akorat ze 8400 neni pro mne zajimavy. Tam ten vykon dostanu z Ryzenu za stejne penize a jeste budu mit lepsi MT. Pro mne by byl zajimavy prave 8600k, kde bych i ozelil SMT za moznost OC….
            Ale jinak diky 🙂

          • Kdyby fakt ty výrobní náklady na kus byly za Ryzen 3 nad jeho prodejní cenou (retailovou navíc, AMD je distributorovi prodává o desítky procent levněji, ale to teď zanedbejme), tak se určitě prodávat nebude, protože každý kus zvyšuje ztrátu.

            „Přeci jen to Intel vyrábí na ověřeném výrobním procesu a když má dost i5 8400 (jsou k sehnání skladem a jsou k sehnání i sestavy s nimi), tak bude dost i těch zbylých třech čipů“

            Jenže kde jsou takty 8400 a kde jsou takty 8700/8700K? Je v nich docela velkej rozdíl a evidentně zatímco takty 8400 (<4 GHz) se dají dostat celkem snadno a u dost čipů, tak takty 8700 a 8700K (turbo 4,6-4,7 GHz při zachování TDP) už vybinovat z té dostupné produkce tak lehké není, a přesně proto nejsou skladem, zatímco 8400 celkem jo. Jinými slovy 8400 se dá udělat z většiny čipů z produkce, ale 8700/8700K asi jen z menší části.

            Jinak další doklad k té nedostupnosti: http://www.legitreviews.com/intel-coffee-lake-stock-situation-looks-poor_198546

          • Tak právě ten zmiňovaný shopbit.com jasně říká, že toho 26. října bude mít těch i7-8700K 11695 kusů, zatímco předobjednaných je jen 4786 kusů. To znamená, že momentálně jsou nedostupné, ale jinak to s tou dostupností v 4Q nebude tak hrozné (tedy, abych vás ocitoval doslova, nebude platit, že „Když bude celé Q4 dostupnost po pár kouscích na obchod/týden, tak to moc velkou paseku na trhu udělat nemůže.“).

          • Vynechal jste ale tu poznamku, ktera rika, ze doba dodani neni garantovana. Tudiz toho 26.10. je datum, ktere udavaji bez garance. Naskyta se otazka, jestli ta objednana mnozstvi jsou s garanci nebo ne. To tam nepisi.

  4. Krasne jak nekterym trollum najednou tak moc vadi nizka/nulova skladova dostupnost novych Intelu. Nekteru na to tady maji hezkych par vylevu. A aby tomu nasadili korunu, tak vypada „diskuze“ treba takto:
    – troll: nic jineho nez i3 neni dostupne
    – 8400 jsou dostupne skladem
    – troll: ne 8400 nejsou dostupne
    – na Alze jsou normalne dostupne
    – troll: 8400 pro me neni zajimavy

    Dalsi veci na zasmani je, jak nekteri tvrdi, ze 6-ti jadra od Intelu neprinesly nic oproti 7700k ve hrach. Ze hry nejsou na vic jader optimalizovane a jeste nejaky cas nebudou. A to pisi stejni, jak tapetovali diskuze tim, jak je Ryzen na hry lepsi uz jen tim, ze budou zanedlouho hry optimalizovane na 8-mi jadrove Ryzeny.

    • ano jak píše tombmimino, jsou duševně nemocní.
      ještě bych připsal:
      – AMD ryzen není skladem a obchody hlásí že je nedostatek čipů
      – AMD funboys = Je to skvělý produkt, který se povedl a je o něj zájem.
      – intel není skladem a obchody hlásí že je nedostatek čipů
      – AMD funboys = Je to otřesný produkt, který se nepovedl a intel nedokáže zajistit ani těch pár procesorů, navíc nemá desky.
      – wtf a teď mě tak napadá, neprodávalo AMD ryzeny tak, že napřed byly desky, ale nebyly procesory? Tedy situace sice opačná, ale taky nefungující 😀 když máte desku a nemáte do ní procesor.

    • Hele hwspeedy potazmo pomaly software vzhledem ke komentari. Podle sebe soudim tebe co? Napred si vytahni hlavu z tama kde ji mas zastrcenou a pak pis prispevky o trolech. Sam si akorat jeden z nich. Mne trole intelova 0 dostupnost zajimala, protoze jsem o jedno z tech CPU mel zajem. Priste se trole kousni do jazyka nez napises dalsi takovou blbost a dej si studeny hadr na celo.

    • Umíš Trollbambino taky něco jiného než trolit a urážet ostatní? Zajímavé že ti nikdy nevadila tragická dostupnost u AMD, to jsi nenapsal ani jeden příspěvek, natož 40 jako tady.

      P.S. A klidně se do těch nadávek ještě více obuj. Jo a já nebyl ten, koho někdo vyvedl z omylu (pardon objektivní pravdy) aby jsi na to hned přehodil vyhýbku na jinou kolej (viz skladová dostupnost 8400). Jak strašně podobné Stachovi. A ať tě z toho nejebne, že ten špatnej a hnusnej Intel ti neumí dodat svůj produkt.

      • Umis HWPomaly trole, napsat komentar, aniz by jsi se musel do nekoho oprit? Opriram se ja tady snad do Tebe?
        Odkud beres v sobe vubec tu drzost mne osocovat, ze tady troluji o nedostupnosti Kafe? To ze ty mas nejaky mindrak z nedostupnosti nebo nevim z ceho, neznamena, ze kdyz nekdo napise nekolikrat opakovane neco, co jej zajima ze je to trolovani.
        Jetstli mas mindrak ze Stacha, tak to je tvoje blbost a tak si jej vyres. Mi je nejaky Stach ukradeny, stejne jako nejaky HWSpeedy, ktery ma mindrak z toho, ze mu tady nekdo napsal opakovane informaci, kterou sledoval a ktera se vyvijela postupne behem celeho odpoledne a vecera.
        Priste si dej studeny hadr, nez se do nekoho opres.

          • VÁŽENÁ REDAKCE: Domnívám se a je vidět že v tom nejsem sám, že tohle už je opravdu na hraně. Buď zakročíte a nebo si budu stěžovat u vašich nadřízených.
            Není možné aby tady někdo soustavně urážel diskutující a přitom dělal že ne. Ten člověk je nemocný a kazí vám tady reputaci. A snaží se z Vás udělat další červený web typu diit nebo dd.
            tombomino 7.10.2017 at 21:35: “ Opriram se ja tady snad do Tebe?“
            vs.
            tombomino 7.10.2017 at 20:31 : „Dobry vedet ze si akorat dalsi modry nouma ktery chodi prudit.“
            tombomino 7.10.2017 at 20:30 : “ Napred si vytahni hlavu z tama kde ji mas zastrcenou a pak pis prispevky o trolech. Sam si akorat jeden z nich. “
            tombomino 7.10.2017 at 20:41 : „Crha vem si prasek..“
            tombomino 6.10.2017 at 14:15 : „Ahoj tupoune hnizdo, ty jsi tu chybel..zapocti si +1 k tvym 200“

            Děkuji.

          • Samozrejme ze urazis. Napsal jsi „anonymne“, ze tady trolim a ze si vymyslim, nejake „0“ skladovou zasobu a jeste si dovolujes tvrdit, ze tady zamerne pisi, ze bych si neco koupil a pritom to ani koupit nechci.
            Vsechno jsou to Tvoje a jen Tvoje domnenky a blaboly, ktere jsi si vymysel. Tohle neni urazka?
            A jete k tomu urazeni..chces tady vypsat svoje prispevky s jinych webu, kde se navazis treba i do byvalych autoru na extrahardware, nemluve o navazeni se a pomlouvani stacha, kde to jen jde?
            „To je fakt curak az na konec vesmiru, ten Stach.“
            „Ten Fiala si fakt neco slehnul pred koncem roku.“

            Nared si zamet pred vlastnim prahem laskave

          • tombmimino ty jsi si nezapoměl vzít prášky ty jsi rovnou utekl z psychiatrické léčebny. Není normální aby sis vymyslel příspěvky které jsem nikdy nepsal!!! Prober se trochu… Já ti klidně přispěji na intela jestli máš fakt deprese z toho že na něj nemáš.

  5. tombomino 6.10.2017 at 17:40
    “A ted druhym mesicem se prodalo vice CPU od AMD nez od Intelu.“

    Ano? Nejaky link by nebol na celosvetovy predaj CPU? Alebo to je len udaj z jedneho lokalneho shopu? To by znamenalo, ze sa AMD dostane za Q3 na 30-40% trzneho podielu? Alebo by sa za Q3 mohlo AMD prehupnut cez 50%? (ked uz teraz predava viac ako Intel?). To by znamenalo aj vysoke trzby, je tak? Aby si nebol sklamany, ked v celosvetovom predaji za Q3 ziska AMD len 1% podielu (cca AMD 23% – 77% Intel) a v hospodarskych vysledkoch bude (ako zvycajne za poslednych 10 rokov) v strate (pripadne v miernom zisku). Zalezi na tom, aku pred-objednavku posle Sony, pretoze custom cipy maju dost vyrazny podiel na celkovom obrate spolocnosti.

    Len aby sme po takychto optimistickych tvrdeniach necitali od tych istych ludi 1000 vyhovoriek, preco tomu tak nie je, ako si to predstavovali a vysnivali. Ryzen je dobry CPU a myslim, ze jeho refresh bude este lepsi (a odladenejsi) a na produktove portfolio AMD by som povedal ze az skvely – no aby prekonal v trznom podiely Intel je este dost daleko,

    • on taky říká „a“, neřekne „b“ … prodej AMD byl v dané době vyšší, než prodej Intelů, ale prodej Intelů byl na obvyklých číslech, neklesal … AMD základna komplet upgradovala, když se situace usadí, bodou to zase jen obvyklá procenta u obou táborů. Intelácká základna dělá updgrade pravidelně, AMD jen když se něco děje a že se dlouhou dobu u červených nedělo nic, to není tajemství …

    • @DarkMouse.. Link by urcite byl, ale asi ne takovy jako bychom chteli oba. Nejaka oficialni globalni cisla jsem nikde nevidel. Zkus poptat Jana Olsana. Nicmene, existuji presne prodeje retailu z nemeckeho velkeho shopu, na zaklade kterych se da udelat aspon predstava. Ja netvrdim, ze celkove AMD prodava vic nez Intel a ani si to nemyslim. Ale v retailu aspon v nemecku se jim to podarilo druhy mesic za sebou. A to samozrejme taky neco rika, byt v tom neni zahrnuty OEM. Kolik to udela s celkovymi procenty za tok, se neodvazim spekulovat, ale kazdemu musi byt jasne, ze kdyz AMD zacatkem roku prodavala „nula nula neco“ v desktopu, tak „to vsechno“ bral Intel. Pokud je tady zmena a AMD se podarilo prosadit prodeje do cele oblasti desktopu, tak logicky Intelu ty prodeje museji jit dolu, protoze tech pocitacu se celkove prodava stejne (nebo dokonce mensi) mnozstvi.
      Jinak ten link je tady
      https://translate.google.com/translate?sl=de&tl=en&js=y&prev=_t&hl=de&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.pcgameshardware.de%2FRyzen-Threadripper-1950X-CPU-266532%2FNews%2FMindfactory-AMD-vs-Intel-1240183%2F&edit-text=
      Jinak, nez nekdo zacne znovu debatu na tema, jakou vypovydajici hodnotu ty cisla maji a ze „lokalni“ shop a nevim co… tak si zkuste uvedomit, ze oni prodavaji cca 400 CPU denne a to nevyjimaje vikendy a svatky. Takze ten statisticky vzorek ma urcite svou hodnotu.

      • @tombomino:
        Mozno sa na to pozeram inymi ocami, no vzhladom na to, ze za Q2 mal Intel trzby $14.8 mld a jeho odhad na Q3 je narat trzby na $15.7 mld. (+/- 500 mil), nemyslim si, ze by ten lokalny shop v nemecku mal nejako vyrazne ovplyvnit situaciu na trhu a podiely CPU medzi oboma firmami. Nejaky kusok kolaca si AMD odhryzne, ale nebude to nic, z coho by sme sa posadili na zadok.

        Preto hovorim: drzat sa skor pri zemi a nemat velke oci, ako sa Ryzen skvelo predava a ako AMD ide Intel rozdrtit v predajoch. Ano, na pomery AMD je to po cca 6 rokoch stavebnych strojov super, kedze dovtedy nemalo nic (teda sorry: bolo tu 8jadrove CPU s vykonom 4jadroveho intelu). A aspon to trochu nakoplo Intel. Myslim ale, ze Cofee Lake 8700K a 8600K sa nebudu predavat o nic horsie (ked budu dostupne). Podla mojho nazoru su to velmi podarene CPU s vysokym vykonom a dobrou spotrebou.

        • V princiu souhlasim. Intel ma stejne za ty roky tak silne postaveni, ze to neni o tom, ze najednou mu spadnou trzby. Stejne ma obrovke portfolio.
          Na jednu vec ale mam jiny nazor. Neber to jako ‚lokalni‘ shop. Nekdo, kdo za 8 mesicu distrbuuje 100.000 CPU opravdu neni jen ‚lokalni‘ shop. Ja to beru jako trend v nemecku, byt zatim velmi kratky. A pri predstave, ze Nemecky trh je vetsi nez Polsko, Ceska Republika, Slovensko, Rakousko a Madarsko dohromady..to asi nejakou vypovidaci hodnotu ma.
          A jinak souhlasim i se zaverem. Nove Kafe jsou konecne opravdu povedena CPU od Intelu a AMD to bude mit ted zpatky o dost tezsi, se vic prosadit. Zatim jim v tom Intel ‚pomaha‘ malou dostupnosti tech CPU, ale v momente, kdy budou na trhu..tak to pro AMD nebude jednouduche.