Milník pro digitální rádio. V Evropě budou auta muset povinně nabízet DAB+

42
Infotainment ve Škodě Karoq
Infotainment ve Škodě Karoq

Součástí Nového evropského kodexu pro elektronické komunikace je kromě snížení cen volání do zahraničí a dalších telekomunikačních novinek i důležitý bod, který pomůže urychlit adopci digitálního rozhlasu. Na nenápadnou zmínku, kterou jsme si v 500stránkovém dokumentu nevšimli, upozornil magazín RadioWorld.

Nové nařízení schválené europarlamentem specifikuje, že všechna nová vozidla kategorie M (osobní automobily a autobusy) budou muset obsahovat přijímač digitálního pozemního rozhlasového vysílání. Direktivu ještě musí odsouhlasit Rada a následně bude zapsána do úředního věstníku. Od tohoto data (někdy v roce 2019) budou mít členské země EU dva roky na to, aby povinnost integrovat digitální rádia do aut zahrnuly do místních zákonů.

Nejpozději od roku 2021 by automobilky měly, pokud to již nedělají, do vozů integrovat digitální přijímače. V Norsku analogové vysílání zrušili již loni a země přešla na DAB+. O konci FM rádia se již mluví také v Dánsku a Švýcarsku. Češi nikam nespěchají, ale Český rozhlas loni do digitalizace pořádně šlápl a již v první polovině roku 2019 chce mít signál dostupný pro tři čtvrtiny populace.

Aktuliazováno: Digitální rádio bude povinné pouze v případě, že nějaký přijímač ve voze bude. Direktiva nenařizuje rádio jako povinnou autovýbavu.

Milník pro digitální rádio. V Evropě budou auta muset povinně nabízet DAB+

Ohodnoťte tento článek!
3.6 (71.56%) 45 hlas/ů

42 KOMENTÁŘE

  1. Co je Digital Audio Broadcasting ?
    Digital Audio Broadcasting (DAB) je digitální rozhlasová technologie pro plošné vysílání rozhlasových stanic.
    Ve formátech DAB, DAB+ a DMB je ve světě šířeno již více než 1500 rozhlasových programů a multimediálních služeb.

    DAB je způsob šíření signálu podobný jako u digitální televize DVB-T. DAB+ je přibližně dvakrát efektivnější než DAB díky použití audio kodeku AAC+. Na trh byl uveden v roce 2007 a má vyšší odolnost kvality příjmu i při ne zcela ideálních podmínkách. Stejně jako DVB-T umožňuje DAB v rámci jednoho multiplexu vysílat několik desítek stanic s různým datovým tokem dle zaměření (menší u mluveného slova, větší a tím kvalitnější u vážné nebo třeba rockové hudby). Nástup DAB je příležitost i pro menšinové hudební žánry, jak se dostat k posluchačům.

    Přednosti systému:
    · Kvalitní zvuk bez šumu
    · Jednoduchá volba programu
    · Výborný mobilní příjem
    · Doprovodná multimediální data
    · Rozšíření programové a žánrové nabídky
    · Energetická úspora oproti FM vysílání

    Základní princip:
    · Kódování zvuku MPEG 2 (DAB) nebo MPEG 4 (DAB+)
    · Modulace OFDM (Orthogonal Frequency Division Multiplexing)
    · Využívá III. televizní pásmo (174 – 230 MHz)
    nebo v pásmo L (1452 – 1492 MHz)
    · V jednom multiplexu může být 6 – 20 programů (podle kódování)

    Základní parametry systému DAB
    Způsob přenosu OFDM (Orthogonal Frequency Division Multiplexing)
    – jedná se o širokopásmovou modulaci využívající kmitočtové dělení kanálu
    – spočívá v použití několika subnosných kanálů které jsou dále modulovány dle potřeby (QPSK, DQPSK)
    – umožňuje použítí jednofrekvenční sítě SFN (Single Frequency Network)
    – OFDM je standard pro DAB a DVB (používá se např. i pro ADSL)

    Šířka pásma – 1,536 MHz

    Přenosová rychlost – 1,8 Mb/s

    Vysílací frekvence
    III Band (174 – 230 MHz) – pásmo rozděleno na kanály 5 (A – D) – 13 ( A – F)
    L Band ( 1452 – 1492 MHz) – pásmo rozděleno na kanály LA – LP

    Audio kodek
    DAB kodek MPEG 1 Layer2
    – v multiplexu možno umístit 5-10 rozhlasových programů (cca 192 kbit/s)
    DAB+ kodek AAC+ HE AAC v.1/2 (od roku 2007)
    – v multiplexu možno umístit 15-20 programů (cca 72 – 96 kbit/s )
    DAB+ je zpětně kompatibilní s DAB (opačně bohužel ne)

      • Víš, z článku jsem nepoznal co to je DAB+, tak jsem se zde původně chtěl zeptat, ale když on existuje google a tak jsem si to vygůglil. No a když už jsem si to vygůglil tak jsem si řekl že další lidé taky budou chtít vědět co to je DAB+ a tak jsem semka základy co gůgle nabídl jako první, sem zkopíroval. Jako nezlob se na mě, ale opravdu nebudu hledat co je špatně a co ne. Radiové signály, modulaci a kódování jsme ve škole probrali, tak nějak letem světem, a tak nějak tuším o co zhruba jde a jestli je něco jinak, to to laskavě uveď na pravou míru a nebo drž hubu. Já si radioamatérů vážím a nemíním jim lézt do zelí a rád si poslechnu jak co funguje a jak to provozují a žasnu nad tím.

        • No, jsi pomalejší prostě, tak speciálně pro Tebe uvedu jeden příklad (který kromě Tebe už snad všichni pochopili).
          „Přednosti systému: · Kvalitní zvuk bez šumu“ ….. né, 76kbps v mono signálu není kvalitní zvuk tak jak jej soudný člověk ve 21. století chápe. Toto by mohlo být považováno za kvalitní zvuk tak před třiceti lety na středních vlnách ….

          • No nedokážu porovnat jaký kmitočtový rozsah dokáže zvládnout VKV (FM), to už jsem ze školy fakt dlouho na to abych si to pamatoval a porovnal to s kvalitou 76kbps. To je fakt hrozný, nejhorší MP3ky mám 192kbps, a u některých kvalitních skladeb je cítit jistá tupost, to přiznávám. Ale kde jsi vyčetl že to bude mono? Protože jestli by to mělo být stereo tak se dostáváme na tok 38kbps na kanál a to je kvalita rozhlasu po drátě. Já nevím jak to bude, píšou tam že se to bude nějak dělit, na mluvené slovo což jsou nějaké ty radiožurnály klidně 38kbps stačí a hudební rádia třeba budou mít vyšší biterajt, co já vím?

            • Tak jako poslal jsem Ti odkaz, na seznam stanic, a které jsou o mluveném slově a na jakém bitrate a které jsou o hudbě a na jakém bitrate je z toho seznamu naprosto evidentní, to snad poznáš ne 🙂 Za další. Vezmi CD, nebo si stáhni nějakou mp3 v pořádné kvalitě, ideálně na 320kbps CBR a přeripuj si ji na nejbližší bitrate který nabízí české DVB, abys tomu dal úplně na prdel tak to udělej ve VBR, join stereo, nebo dokonce mono, poslechni si to a hned uvidíš o čem tohle DVB+ po česku je, není nic jednoduššího … na to aby se v DVB vysílalo na bitrate 38kbps to bylo úplně zbytečné vyvíjet, to mohli nechat FM protože to je v současné podobě nepoměrně kvalitnější (samozřejmě se nebavím o tranzistoráku po dědovi na plochou baterku přitaženou zavařovačkou, ale o pořádném tuneru) a taky je to dost drahá sranda v poměru výkon cena …

            • no co jsem pochopil t gůglu tak 96kbps AAC se rovná nebo převyšuje ~ 150kbps MP3. A na stereosložku je vyhrazeno 3kbps. No nezdá se ž by ten formát byl špatný, spíš to vypadá že to je něco jako h264 vs. h265, kdy prostě h265 má lepší obraz při menším datovém toku než h264.

      • Chápu správně, že multiplex má max. bitrate 1,184 kbit/s a ten se dělí na stanice? Teoreticky by teda měla být kapacita na slušný bitrate. Tak proč tomu tak není? To tolik žerou dodatečná data? Či jsme to tady v ČR zmršili?

      • Ten zvuk není tak hrozný. Hlavně je třeba si uvědomit, že kdo chce poslouchat hudbu, je pro něj rádio nejhorší možná platforma. Máte na výběr asi 50 písniček, které se tam točí celý měsíc, proložené reklamou a jinými pořady. A na mluvené slovo je ten bitrate akorát. 🙂

        • Pane Václavíku mi je naprosto jasné, že někomu, pro koho je TOP kvalitou empétrojka ze Spotify nebo Deezer, budu dost těžko vysvětlovat něco o kvalitě audio reprodukce, ale vězte, že DAB, respektive DAB+ není o rádiu jak ho chápete Vy (podle toho co jste napsal). Ono těch „50 písniček, které se tam točí celý měsíc, proložené reklamou“, je realita dneška víte, je realita FM vysílání, víte, DAB a DAB+ je úplně o něčem jiném, ale to si jistě dohledáte sám. V podstatě jste řekl asi zhruba stejnou hloupost, jako kdybyste tvrdil že kdyby po svém vynálezu CD praskalo, tak by to bylo asi v pořádku … což doufám chápete že nebylo, že proto ho vynalezli aby reprodukce nepraskala. Oni to DAB+ „vynalezli“ pro to, aby to právě nemuselo vypadat tak jak popisujete Vy a celé rádio dostalo úplně jiný rozměr, víte 🙂 A ne, 76kbps se nehodí ani na mluvené slovo, protože je to jako z popelnice a třeba mi, to vadí. Je to stejně nepoužitelné, jako počítačem čtené mluvené slovo, nemám z toho vůbec nic. Zkuste si třeba pozjišťovat jak to vypadá v Norsku po vypnutí FM vysílání … tisíce stanic s bitrate 192+, interaktivní vysílání (což u FM nešlo) atd atp …

            • No dement budeš nejspíš Ty, jako co je dobře nebo špatně? Jestli je dobře že se bude přecházet na DVB+ samozřejmě je dobře, co ale není dobře je to jakou formou. Pokud by to vysílání běželo v normální kvalitě o které jsem psal výše, tak cajk, už aby to bylo, pokud to ale chtějí šmrdolit na 70 kilo, tak to ať se na to raději vyse**u a nechají FM, co na tom nechápeš pytlíku 🙂 Já samozřejmě chápu že těch co „jim to tak stačí“ jsou mrtě, když někdo dokáže poslouchat muziku z telefonu na sluchátkách za 90 korun z tržnicě, tak je mu to buřt, ale pak jsou tady ti, co se ptají jaké to DVB má opodstatnění, když kvalitativně je to na úrovní 20 let starého autoradia z tržnice …

            • říkám napsal jsi to blbě teď už to chápu jak to myslels. Ale jak píšu víš a nejen já, ten použitý fromát má vyšší kompresi, takže dokáže podat lepší zvuk přes nižší birate než mp3, takže bych se toho nebal.

            • @ Crha – Zapomeň na to že jsme o vůbec o něčem diskutovali, jsi úplně marný 😀

  2. Ačkoli jsem velkým příznivcem DAB+ tak tohle mě prostě točí. Už u povinného eCall jsem skřípal zuby, ale aby mi EU diktovala, že
    a) musím mít v autě rádio
    b) že to rádio musí být DAB+
    tak to je opravdu síla. Ani jeden bod se mi nelíbí. Není to snad má věc?

    • Přesně tak, já mám v autě rádio jen jako přehrávač hudby, kterou sám chci a jen mě štve, že pokud poslouchám přes mobil, tak po nastartování auta na mě řvou reklamy z první stanice, kterou to naladí 🙁

      • Tak to je asi tvůj problém, že po nastartování ti auto naladí na rádiu nějakou stanici, to není chyba nějakého nařízení.
        DAB+ mě nějak nevzrušuje, ale rozumím tomu, samotné státy (v drtivé většině) prostě nemají odvahu říci „za 2 roky analog vypínáme“.
        Co je špatného na eCallu?

        • Nahodí to poslední naladěnou, a protože já na to kašlu bo rádio neposlouchám, tak tam bylo prostě „něco“ (nakonec jsem vyměkl a naladil něco poslouchatelného)
          O ecall jsem nepsal a moje auto to nemá stejně jako Start Stop systém 😉

      • Jistě Jako zpátečník píšu, že jsem velký příznivce DAB+, máš 10/10 🙂
        ad a) Koupíš dnes mobil bez foťáku? Prakticky ne. A je na to nařízení EU? Není.
        ad b) Nechytí Ti v tom případě třeba nařízení, že když kupuješ nový hudební přehrávač, tak to musí být např. nějaký přehrávač s flash pamětí a ne klasický gramofon na vinyl?

        • To, že něco o sobě prohlásíš ještě neznamená že to jsi (protože se chováš jinak). Tak to bychom měli.
          ad a) Koupíš dnes auto bez bezpečnostních pásů? nekoupíš. Je to nařízené je. Je to dobře je. Hotovo.
          Teď čekám dlouhé odstavce o tom, jak nemůžu srovnávat bezpečnost a rádio. Ok, tak příklad číslo 2. Koupíš si dnes TV, která nechytí (nedekóduje) TV signál? Ne.
          ad b) Všechny státy diktují občanům co mají a nemají dělat. Jen někomu vadí, když to nařizuje EU. Kdyby se to zavedlo v USA (a ty by si byl Američan), tak o tom necekneš. Kdyby to zavedla vláda v Praze tak o tom taky necekneš. Denně si naše vláda vymyslí spoustu nařízení ale nikde v diskuzi nevidím „nikým nevolení byrokrati z Prahy“.
          V každém novém autě máš dnes rádio, tak v roce 2021 to bude DAB+. Nákdy to zvýší o nula nula nic (vzhledem k ceně auta). Chtěl jsi se prostě jen otřít o EU.

          • Dáte mi to nula nula nic? Náhodou jsem auto právě teď kupovala rozhodně jsem neměl chuť připlácet asi 10 000 za rádio s DAB+, protože rádio neposlouchám. Což mimochodem dělá asi 3% z ceny auta, a to už není málo.

            • Jo aha. No já beru 3% jako to nula nula nic. Navíc cena bude nižší, že ano.

  3. Chápu to jako tlak „místo frekvenční modulace vnutit digitální“.
    Na tom nevidím nic špatného.
    Spíš se pozastavuju nad myšlenkou, k čemu vůbec DAB zavádět, když chce EU „pokrýt unii“ bezplatnou WiFi?
    Asi nic nebude tak horké…

    • Co když si chci do auta dát jiné rádio, které mi vyhovuje víc, než tovární? To pak to tovární (a peníze) vyhodím?

      A Přikazoval někdo výrobcům TV, že od nějakého roku musí kvůli vypnutí analogového vysílání vyrábět TV obsahující DVB-T (nebo teď DVB-T2) tuner? Nepřikazoval.

      Já trochu doufám, že se Lukáš upsal (nestudoval jsem to ale) a je to spíš tak, že pokud _bude_ mít auto rádio, tak to rádio bude muset mít _také i_ podporu DAB+.

      • Tak to urcite takto bude. Hoci si (bohuzial) neviem predstavit auto po roku 2021, ktore by nemalo tovarenske autoradio, lepsie povedane infotainment, ktoreho sucastou nebude autoradio.
        Dnes este ide kupit auto bez radia? Asi ano, ale tipujem , ze to budu tie najlacnejsie znacky.
        Mne skor vadi to, ze je uz problem kupit auto napriklad s urcitou vybavou bez navigacie. Bud to a to a s tym aj x dalsich nechcenych veci.
        K tym TV, tam by EU praveze mohla prikazovat predavat ich bez tuneru a tuner ako externy. Kolko TV su uz len zobrazovadla a potrebuju externy set-top box kvoli novsiemu DVB-T standardu alebo aj kvoli napriklad uz nefunknym smart funkciam.

        • Tak jsem to dohledal, strana 208:
          http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=AMD&format=PDF&reference=A8-0318/2017&secondRef=002-002&language=CS

          Vychází mi z toho, že rádio v autě povinné nebude, ale prodávaná autorádia budou muset umět přijímat „digitální vysílání“ a klasická rádia to mohou nahradit přes IP.
          Nevím, zda bude třeba za „digitální vysílání“ považováno u autorádií pouze to testerické (v současné době asi DVB-T/T2 a DAB/DAB+), nebo zda např. i příjem internetového streamu přes mobilní sítě.

          =================
          303) Koncoví uživatelé by měli mít zaručenu interoperabilitu u všech zařízení, která se prodávají v Unii a která slouží k příjmu rozhlasového vysílání v nových vozidlech kategorie M a k příjmu digitální televize. Členské státy by měly být schopny stanovit minimum harmonizovaných norem pro taková zařízení. Takové normy by mohly být občas přizpůsobeny podle vývoje technologií a trhu.

          (304) Rozhodnou-li se členské státy přijmout v souladu se směrnicí (EU) 2015/1535 opatření týkající se interoperability rádiových přijímačů určených pro spotřebitele, tyto přijímače by v zájmu zachování interoperability měly být schopny přijímat a reprodukovat rozhlasové služby poskytované prostřednictvím digitálního pozemního rozhlasového vysílání nebo sítí IP. Tímto způsobem může být rovněž zvýšena veřejná bezpečnost, neboť uživatelé budou moci využívat širší soubor technologií pro přístup k informacím o mimořádných událostech v členských státech a pro jejich získávání.

    • To už máš víceméně teď, protože kdo má TV tak má i rádio, takže by měl platit i poplatky za rozhlas. To co říkáš Ty se dotkne pouze řidičů bez TV doma. Platí se jen jeden poplatek za domácnost, ne z počtu přijímačů.

        • No čistě teoreticky ze zákona je radiopříjmač zařízení schopné příjmat a REPRODUKOVAT vysílaný signál. Tudíž pokud si koupím autorádio do mého vozu z Asijského trhu, tak rádio sice bude umět příjmat signál, ale nebude ho umět REPRODUKOVAT (ono ten signal nebude schopno ani příjmat, protože příjmá jiné frekvence, ale ten pojem příjmá dosti všeobecný). Tím chci říct, že do svého Avensise si mohu objednat rádio s věstaveným dotykovým displayem s Androidem, používat ho na MP3ky a navigaci ale zároveň nebudu splňovat, že DAB+ mohu reprodukovat, takže za něj nemusím platit rozhlasové poplatky. Vlk se nažral a koza zůstala celá.

          • Ale to pises to same co Libb, je preci jedno, jestli tam autoradio nemas vubec nebo tam mas takove, ktere neumi prijimat „ceske“ DAB. Jenze pokud vstoupi v platnost zakon, ze vuz musi povinne pri koupi obsahovat autoradio, tak ti ho prodaji s homologovanym autoradiem pro cesky trh a tudiz musis platit.

            A z toho se nevykroutis. Z dnesnich televizi si taky muzes vymontovat prijimac signalu DVB-T a stejne ti to je prd platne a musis platit, protoze puvodne pri koupi byla TV schopna prijimat signal a to ze sis to sam predelal tak, aby nemohla je podle nasich soudu ireleventni. (Byla teda takova kauza s radiomagnetofonem, uz je to delsi dobu co jsem o tom cetl, ze myslim provozovatel hospody z toho vymontoval prijimac a poustel tam kazety a stejne mu naparili pokutu a musel platit.)

  4. Dobrý den,
    koupil jsem si britský bomber radiomagnetofon kde je přepínač z FM na DAB, využití DAB u nás v Česku je katastrofa, je tam 5 stanic kde se jen pořád debatuje nebo hraje vážná hudba nebo dvě skladby z českého popu nebo podobně. DÍKY ZA TEN FM !!!