Novinky Turingu a GeForce RTX využije 21 her. Ray tracing ale bude mít jenom polovina

75

V pondělí odhalené grafické karty GeForce RTX od Nvidie slibují přinést do herní grafiky ray tracingové vykreslování a právem si tak vysloužily nebývalou pozornost. Jak přesně bude nyní v první generaci GPU s hardwarovou akcelerací ray tracing vypadat a co bude obnášet ještě chvíli nebudeme vědět moc přesně, protože karty se začnou prodávat až 20. září a recenze asi vyjdou až tehdy.

Nvidia ale dala k dispozici seznam her, které budou její technologii GeForce RTX používat, takže aspoň víme, kde se bude dát tato novinka v bližším horizontu vyzkoušet.

Ray tracing v 11 hrách

Přímo na pondělní předváděčce Nvidia ukázala slajd z 21 připravovanými hrami, jímž ukazovala, že o ray tracing na bázi GeForce RTX (či DXR, jelikož by asi mělo jít o technologii tvořící součást API DirectX) je mezi vývojáři her zájem. První tři hry byly přímo na akci ukazovány podrobně, přičemž v jejich případě byl přímo použitý ray tracing. Nicméně ne u všech z oněch 21 titulů znamená ono „RTX“ přímo vykreslování touto novou technikou. Zdá se, že Nvidia pod stejnou hlavičku zahrnuje nejen ray tracing, ale také použití interpolace DLSS, která představuje upscaling obrazu s nižším rozlišením (což je aplikovatelné i bez ray tracingu) a další funkce, které používají jinou novinku grafik Turing, tensor cores pro akceleraci strojového učení.

Prezentační slajd ukazující hry podporující nové funkce karet GeForce RTX (Zdroj: Rock Paper Shotgun)
Prezentační slajd ukazující hry podporující nové funkce karet GeForce RTX (Zdroj: Rock Paper Shotgun)

Přímo nějakou formu podpory vykreslování ray tracingem v reálném čase má mít polovina z titulů na tomto slajdu. Podle seznamu zaslaného v tiskových materiálech jsou to následující hry. Postupem času pochopitelně mohou či budou přibývat další.

DLSS (Deep Learning Super-Sampling)

Zbytek seznamu tvoří hry, které sice nebudou mít ray tracing, ale budou používat tensor cores pro jiné účely. Nvidia publikovala následující seznam prvních 16 her (některé z nich jsou i na prvním seznamu), které implementují její filtr DLSS, tedy Deep Learning Super Sampling.

Hra Real-Time Raytracing Deep Learning Super Sampling (DLSS)
Ark: Survival Evolved ne ano
Assetto Corsa Competizione ano ne
Atomic Heart ano ano
Battlefield V ano ne
Control ano ne
Dauntless ne ano
Enlisted ano ne
Final Fantasy XV ne ano
Fractured Lands ne ano
Hitman 2 ne ano
Islands of Nyne ne ano
Justice ano ano
JX3 ano ano
MechWarrior 5: Mercenaries ano ano
Metro Exodus ano ne
PlayerUnknown’s Battlegrounds ne ano
ProjectDH ano ne
Remnant: From the Ashes ne ano
Serious Sam 4: Planet Badass ne ano
Shadow of the Tomb Raider ano ne
The Forge Arena ne ano
We Happy Few ne ano

DLSS by měl být o hybridem anti-aliasingu a interpolujícího upscaleru. Přepočítává tedy obraz vypočítávaný na nižším rozlišení do vyššího, čímž se ušetří výkon potřebný pro vykreslování ve vysokém nativním rozlišení. Stejně jako je to u filmů nebo animace, ale samozřejmě interpolovaný obraz není stejný jako ten pravý, chybějící detaily nelze úplně domyslet a navíc interpolace může způsobovat artefakty.

Nvidia-GeForce-RTX-graficke-karty-1600DLSS má s GeForce RTX tu spojitost, že jde o kód na bázi předtrénované neuronové sítě, tedy strojového učení. V tomto případě běží na tensor cores, asi by tedy mohl být použitelný i na GPU Volta v kartě Titan V, i když explicitně to řečeno není. Aktivace tohoto upscalingu by tedy mohla mít nízký, možná i zanedbatelný dopad pro celkový výkon. Jak dobře bude fungovat, pochopitelně ukáží až testy, kde opět bude zajímavé také srovnání kvality obrazu proti nativnímu vysokému rozlišení a také proti prostému neutrálnímu přeškálování.

Novinky Turingu a GeForce RTX využije 21 her. Ray tracing ale bude mít jenom polovina

Ohodnoťte tento článek!
4.7 (94.12%) 17 hlas/ů

75 KOMENTÁŘE

  1. A další moudří muži jako Kompík nebo jistý pan Joraell https://www.cnews.cz/nvidia-turing-geforce-rtx-odhaleni#comment-192573
    že by se nechali napálit na Unreal demo, které 1080Ti stíhá ve 4K na 35fps a 2080Ti zázračně na 60+ ? Že by skočili panu Huangovi na trik s převzorkováním do 4K přes DLSS a bláhově si mysleli, že 2080Ti bude mít 100% nárůst výkonu proti předchozí generaci?

    To přeci není možné, že by skočili na takový převzorkovaný shit, jak s obibou říkává (zde v jiném kontextu) o nenativním rozlišku Maudit https://www.cnews.cz/nvidia-turing-geforce-rtx-odhaleni#comment-192635

    😀

      • Testovali to stejné jako ostatní na jednom ze dvou PC s RTX za zavřenými dveřmi a ty to dobře víš. 😀 I ostatní testeři viděli dropy.
        Anandatech: „game was rendered in 1080p and capped at 60fps with the graphics settings locked, but I could definitely notice framedrops, even though the gameplay was rather slow-paced.“

        screen Anand.: https://images.anandtech.com/doci/13261/20180820_235830.jpg
        Vvideo s 30fps propady ve FHD: http://www.pcgameshardware.de/Grafikkarten-Grafikkarte-97980/Videos/Nvidia-RTX-2080-Ti-Performance-in-Shadow-of-the-Tomb-Raider-1263244/

        Stejný LCD monitor, stejné prostředí, stejná lokace.
        Věřím, že to nějak do vydání opraví, ale jak moc, to je otázka. Nechme se překvapit.
        Nehejtuju, jen mám srandu z vás fanboys, jak všechno okecáváte a jak všechno víte nejlíp, přitom testy žádné nejsou a Nvidie toho zase tolik konkrétního neřekla. 😀

      • Ale jiste, ty taky dobre vis co tam kdo testoval, jak kdy a s jakym nastavenim. Prece jsi byl u toho celou dobu, ze 🙂
        Vubec se vylamanymi zuby a odranymi nechty nedrzis posledniho stebla ketere ti ve zbytku zivota zbylo, neoveritelne tvrzeni nekolika redakci o chodu 58. alfy hry na alfa driverech, beta biosu a prototypu karty 😉

        • Pochop Hnízdo, že čím víc se to snažíš vyvrátit, tím hlouběji se do toho zavrtáváš jako do žumpy. 😀 Takže to video, které podle fotky Anandu vidíme, že bylo natočeno ve stejné místnosti je teda podle tebe natočeno úplně někde jinde, na jiných driverech, na jiném biosu a na jiné kartě, aha… 😀

          Toto mi asi na tvojí diagnózu bude postačovat. 😀

            • Co? Dělat si srandu z někoho, kdo je fanatik a bere grafiku jako něco víc než spotřebák? 😀 Řekl bych, že dlouho, začíná mě to bavit čím dál tím víc. 😀 😀

            • Aspon nejaky smysl zivota ti zbyl, ale muzes si aspon rikat: koupil jsem si nvidi na truc jejimu PR. Neplac, Huangu, sam sis to zpusobil. 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀

            • Huang je pro mě borec. Super manažer a leader. Bez ironie. To jak zkouší cestičky jak dál růst, jaký má tah na bránu. GPP teda už přestřelil, ale vyřešil to rychle. Teď je jasné co dělá. Dual fany na Fouders Edition + binning a overclock a tím vytěsnit vendory, kteří ale kvůli neexistující konkurenci nemůžou moc protestovat. Přímý prodej zákazníkům – to jsou obří profity navíc pro Nvidii, kdy obejde jak vendory, tak distribuci a retail v jednom kroku. Málokdo si to teď dovede představit, ale až jednou bude mít Nvidie jen přímý prodej + smlouvy s výrobci OEM sestav, tak ty zisky budou obrovské. Bude to grafický Apple.

  2. Ale ale, mistni fanAtici azznoha s trombem uz dodelavaji v poslednich krecich zoufalstvi. Kolikpak mate her s temi vasimi zazracnymi vsespasnymi a nezbytnymi asynchronnimi shadery, co nvidia tak strasne neumi, kde je neco skutecne „videt“? 😀

    Nvidia vam vypalila rubnik. Prvni prinesla po dlouhych letech grafickou revoluci. Veskery rezistor je marny, chlapci 🙂 Chapu zoufaly jek a skrek ve vasich radach.

    Dejte si Metro Exodus v RT a HDR
    https://www.youtube.com/watch?v=7Yn09UHWYFY

    Dobrou chut! Jo vy vlastne nemuzete…. 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀

    • Se mi líbí jak svůj vlastní fail omlouváš failem AMD. 😀 Já proti RT vůbec nic nemám, právě naopak, určitě si ho na 2080Ti vypínat nebudu, pokud to teda nebude shazovat FPS, tak jak na té prezentaci Tomb Raidera. 😀 Jen to beru trochu víc z odstupem, než vy fanatikové co se necháváte tak lehce opít rohlíkem. 😀

        • Ano, řvu smíchem, to máš recht. Byl jsem na dovolené a neviděl představení, články četl s odstupem dvou dnů a v kontextu nových zjištění, která se mezitím stala typu výkon v TR, DLSS Unreal apod.. se válel se smíchy co s Mauditem v diskusi předvádíte po představení. Jako chápu fanouškovství, ale vy dva a pár dalších komiků (Komplík..) jste fakt jinej level. 😀

            • Nvidia cherry pick, takže reálně 35-40%, přesně jak jsem psal. A to je taky důvod proč si 2080Ti kupuju, žádný RT. Ten se skutečně prosadí až v dalších generacích.

              Zároveň ti děkuji za potvrzení měho příspěvku nahoře o Infiltrator demu puštěnému s rescalem přes DLSS. Tímto zdravím všechny co na to Huangovi skočili, viz minulá diskuse. 😀

            • 35fps, cherry pick, proste denial stadium.

              Jen zvejkej, zvejkej… A tohle je jen zacatek tveho bolestneho konce.

            • Maudit bude každopádně brečet, těch jeho 40-50% co bude 2080 nad 1080Ti se tímto definitivně rozplynulo. 😀

            • Tobe se toho rozplynulo mnohem vic 😀
              Takovyho jeku a vsehcno na nic…

            • Já vím Hnízdo jak tě strašně moc s3r3, že i když kupuju vždy high-end Nvidie, tak se nenechávám omámit reklamštinou jako ty. 😀 😀 Holt někdo je ovce a někdo si jde suveréně vlastní cestou…

            • To je fantasticke, takze ty si vlastne nvidie kupujes na truc jejich PR 😉
              Ja se tak nezrizene bavim, to jsou snusky, kam se hrabe poor volta 😀

            • Ano, teď jsi odhalil tu podstatu… zatímco ty hltáš PR kecy, já se tím PR akorát tak bavím. To, že bude 2080Ti nejvýkonnější karta široko daleko bylo jasné předem. Proto je pro mě ten výběr tak jednoduchý, prostě není co jiného koupit. Zatímco vy fanatici jste si tu fabulovali výkon 70-80% nad Pascal (Maudit) já krotil vaše vášně s tím, že to NV nemá zapotřebí, že by jí bohatě stačil odstup Maxwell-Pascal, což se taky do puntíku splnilo. https://www.cnews.cz/unik-nvidia-geforce-gtx-1180-turing-referencni-pcb-virtuallink/#comment-191441

            • Vy fanatici=maudit? Neco jako podivaj se, pane Kohn? 😉 Jasne, vzdyt ty jsi chladne uvazujici anal-lytik, to je videt z kazdeho z te stovky skreku, ktere jsi roztrousil za poslednich nekolik dni 😀 Ne/Kvalitu produktu urcujes dopredu z marketingovych prezentaci, ktere ve stejne vete sam napadas, kdyz neco vypada dobre je to OR, kdyz neco vypada blbe tak to tak urcite je abude, vykon urcujes z prebeta her, kdyz se ti to hodi, a co se ti nehodi je cherry picking. Vis, kdybys drzel kusnu a cekal na reviews, mozna bys jeste nekoho oblafnul 😉 Takhle si jen porad ten samej komik.

            • Já vás dva už beru jako jednoho, jste sehraní partneři. Každá tvá slza mi dělá úsměv radosti na tváři Hnido. 😀 Zajímavé, že vy máte s Mauditem z prezentací jasno, 200% výkon navíc, DLSS výkon i kvalita navíc apod.. 😀 Jo, já zapomněl, Maudit ten má vlastně tajné informace, protože chodí s Huangem na pivo. 😀 😀

            • Hele ty a trombo, pat a mat, jing a jang, budes neco rikat o sehranych partnerech? 😀 Ty mne chces znicit 😀
              Muzes samozrejme citovat, kde mluvim o 200% vykonu navic, ty muj maly mily prolhanku 😉

            • Hnizdo co to je ten Jing a Jang? 😀 Kdyz uz kopirujes moje hlasky, tak aspon davej pozor, jak se ty pro tebe nezname vyrazy pisou. 😀

        • Hele Hnido, ty jsi idiot jako vysity a opravdu nekdo, kdo je zraly se lecit s patologickou potrebu lhani a vymysleni se nejakych obskurnich vymluv a pomluv.
          Zajdi si opravdu nekde na terpaii, tam ti muzou pomoct.

            • to je zajímavý napsat to pod tombombina, když tu má jeden příspěvek. Nebylo by lepší reagovat na Maudita nebo Hnízda? Asi taky vidíš zeleně, co?

  3. V tabulce je chyba, on tam totiz zcela chybi treti sloupecek, ktery by rikal, kolik z tech her bude vylucne raytracingovych a kolik her budeme my ostatni RT nepostizeni hrat normalne na 60FPS a bez nejake raytracingove sekane. 🙂

        • 😀 Rede copak, moc dolárků?? Já tu varoval před pokřiveným konkurenčním prostředím… ale fanboys to nechtěli slyšet.. Vždyť to bylo úplně jasné předem, nechápu jak tím někdo mlže být zaskočený.

          • Jasny, ty prachy jsou neuveritelny, co si dovolej chtit za nic.
            Zase ale nedelej chytraka, protoze to, ze z nich vyleze, ze to nema vykon, to nepredpokladal vubec nikdo.

            Uvedom si, ze to v podstate furt tajej, ze tam proste neni vykon posunutej ani vo hovno, akorat teda zacali s tou vyhovorkou, ze se to nesmi posuzovat z hlediska „staryho“ vykonu, ale z hlediska toho, kolik vykonu navic to prinasi do raytracingovych her.

            Ty vole, pardon, ale to si delaj prdel ne. Jim to v tech RT hrach nedava ani 60FPS ve fullHD a budeme vsichni jasat, ze Pascal je na tom v RT mnohem hur a ze pojede 15FPS?

            Proste se jim na RT hry vykaslu a nazdar. Navic co vim, tak zatim ani jedna z tech ohlasenych her neni cistej RT, ale normalne vypnes RT efekty, vono to bude vypadat lip, pojede to rychlejs a este nahodis vyssi rozliseni.

            Turing – fail jak prase.

            • Výkon tam je, ale nešlo čekat takový posun jako Maxwell-Pascal. Navíc část výkonu obětovali ve prospěch RTX fíčur. Já to fakt takhle nějak čekal, jak výkonově, tak cenově. Jediné, co mě překvapilo je RT v herní kartě, o tom zatím nevím co si mám v tohle stádiu myslet. 🙂
              Bohužel testy v nedohlednu, i ten DLSS by mě zajímal v porovnání s native 4K, třeba to bude zajímavější fíčura než RT.

            • Přesně tak, já už tu dávno vícekrát psal, že i jen kvůli „pouze“ 12nm procesu tam nebude posun takový, jako Maxwell-Pascal. Kvůli RT cores a Tensor cores jsou pak ty čipy tak obrovské, což taky asi přispělo k těm cenám, byť hlavní viníkem je monopol Nvidie, což je katastrofa.

              Mně víc vadí jen, že nepřidali VRAM, při tom zdražení to mělo být automatické, takto je to trochu jako Radeon Fury – nejspíš už jsou na cestě hry, kde min těch 8GB u 2080 bude ve 4K dost omezující.
              Ale naprosto chápu, že si 2080Ti koupíš – když chceš nejvýkonější model a nevadí ti cenovka, tak není co řešit.

              Jinak na ten DLSS jsem taky zvědavý. Doufám že hry dokáží ty Tensor cores pořádně využít, když už tam jsou. 🙂

            • A Redmarxi – když tě štve poměr cena/výkon u Turingu, tak si sakra sežeň nějakej výběhovej Pascal za pomalu nastupující výprodejové ceny a nebreč tu.
              Co nemůžeš popřít je, že Pascal přinesl nebývalý posun ve výkonu i poměru cena/výkon, když 1070 ve většině her překonává 980Ti. Takže tady žádné stížnosti na zlé výrobce co nedělají dobré produkty, prosím.

              A RT si holt vypneš – výkonu to fakt neublíží, jen přijdeš o nějaké efekty.
              Já s 1080Ti taky a jelikož stejně tak za 2 roky chci grafiku s RT koupit, nejspíš 30** series, tak mě to nevzrušuje – her s možností RT, které mezi tím budu hrát stejně moc nebude – z aktuálně oznámených Metro a možná Tomb Ridera, ale kdoví kdy se k tomu dostanu, na „to play listu“ má výše ještě hodně dalších her.

              Vážně doporučuji koupit buď 1070Ti, nebo 1080Ti – oboje teď půjde sehnat hodně levně a jsou tu dobré karty. 🙂

            • @Gildor: Mam 1070 uz dva roky a s Turingem neni na co prejit, o nicem. :-/

          • Jen at to tam je a je to optional. Stejne tak v dalsich hrach. O to vetsi prdel bude jak se nekde budou testovat nejmodernejsi hry. A taky bude prdel, jestli se budou za master brat frekvence pretaktovanych FE nebo zda se bude porovnavat proti tabulkovym frekvencim. Tusim, ze se zanedlouho pekne pobavime.

          • Mne to vadi, protoze to zbytecne leda zvysi cenu ty hry. Jako hry ktery budou podporovat RT si proste za plnou cenu nekoupim.
            Az udelaj nma Steamu 50% slevu, tak klido, ale nedam penize za nesmysl, kterej ma dobry dva – tri roky cas nez budou 7nm grafiky, ktery by to mozna mohli uz dat normalne bez sekany.

            • Ale nezmysel je to iba pre teba. Prečo chceš, aby sa obmedzili ludia, ktorí si to budú môcť zapnúť?

      • Honza je v zadeli a tombomimino po srdeční zástavě, Stachuj si už hledá brigádu v LIDLu… aby si vidělal alespoň na rtx2070 a mohl všude psát jak je vega skvělá, přitom bude pařit na nvidii.

        • Jaroušku, ty jsi opravdu metál. Měl bys začít chodit do základní školy, kde se probírají základy gramatiky. Číst to po tobě je hrůza a vypovídá to o tobě, že chytrosti si moc nepobral. Ostatně obsah tomu odpovídá taky

        • Jako azznoho, nechces tim nahodou rict, ze ten snimek je vyrez z platna z toho PR slajdu sejmutej kamerou nahranej na YT? Jako z toho vazne delas zavery, pane nepodleham PR? 😀 😀 😀 To je silny kafe i na tebe.

          Hele turing uz nemuze bejt fail, protoze jestli vytocil zdejsi rudoarmejsky ansambl do takovych otacek, splnil toho vic nez mohl huang kdy naslibovat! 🙂

          • Nedělám z ničeho závěry, jak jsem tu psal mnohokrát a pokud bys rozuměl psanému textu, nevznášel bys tento zbytečný dotaz.

            Ale je pěkné pozorovat jací jste s Mauditem sehraní ve vašem partnerství. Jeden začné řvát fejk, fejk, fejk, dám odkaz na video, druhý začne řvát slajd sejmutej kamerou… 😀 Teď očekávám opět reakci tvého věrného pobočníka Maudita. 😀

            • azznoho azznoho. ty se vzdycky tak krasne dokazes strelit do vlastni nohy. neprestava mne to fascinovat. vy si tu s trombem posledni roky pomalu dnes a denne davate dvojku, indulona tece proudem, a mne budes najednou hazet na zada maudita. 😀

            • Cim vetsi pitomec typu Hnizdo, tim hlasitejsi..presne jak ti podvrataci, kteri neustale stekaji, aby je bylo vubec videt..

  4. Maudit a hnízdo tady prostě ze sebe udělali blbečky, co neumí uznat svou chybu. Prostě co tu napíší ti dva (+ Jaroušek) tak jsou neskutečný bláboly. Ve své prázdné hlavičce si nedokážou vůbec představit, že by se mohli plést a nedejbože, že by se pletl jejich bůh Huang (a že by lhal to už vůbec ne, jako třeba s tou maketou :oD). Prostě ubožáci. Redakci se omlouvám, ale líp to prostě napsat nejde.