Revoluce na webu odstartuje 15. února 2018. Chrome začne blokovat reklamy

11
Blokování reklam v Chromu
Ilustrační foto

V červnu Google oznámil, že začátkem roku 2018 začne Chrome blokovat nevhodné reklamy. Spolu s Facebookem, Microsoftem nebo velkými mediálními domy jako Axel Springer, News Corp či Thomson Reuters vytvořil Koalici za lepší reklamy. Jejich cílem je očistit web o nepříjemné typy inzerce, které příliš budí pozornost či přímo znemožňují čtení webu.

Za nevhodné firmy označily vyskakovací okna, automaticky přehrávaná videa se zvukem, překrývající okna s odpočtem nebo velké bannery přilepené na stránce (neposouvají se spolu s textem). To platí pro počítače. Na mobilu vadí ještě bannery zabírající přes 30 % velikosti stránky nebo animované/blikající reklamy. Příklady najdete v galerii.

Co jsme doposud nevěděli, je fakt, že Chrome bude na „postižených stránkách“ blokovat nejen otravnou reklamu, ale veškerou reklamu. Již od 15. února 2018. Jde o obchodní rozhodnutí Googlu, blokovat bude také reklamy vystavené skrz vlastní inzertní sítě.

Na černou listinu se dostanou weby, které mají otravné reklamy vystavené více než 30 dní. Stav bude možné kontrolovat skrz novou záložku Ad Experience Report v Google Search Console. Google bude weby průběžně analyzovat a nahlásí, co všechno je špatně a jako to opravit, viz nápověda.

Tohle je velká věc, která změní celý průmysl. Chrome má aktuálně přibližně 60% tržní podíl na počítačích i mobilech. Přestože je možné Adblock, uBlock a jiné desktopové doplňky snadno doinstalovat, ne všichni uživatelé to opravdu dělají. Do mobilní verze Chromu blokátor (ani jiný doplněk) není možné přidat. Automatické blokování v Chromu tak bude mít obrovský dopad.

Můžeme očekávat také soudní spory. Adblock Plus vyhrává v Německu jeden spor za druhým, protože soudce vždy řekne, že blokátor si uživatelé instalují sami a vývojáři ze společnosti Eyeo nenesou zodpovědnost. Jakmile ale začne dominantní prohlížeč blokovat automaticky…

Revoluce na webu odstartuje 15. února 2018. Chrome začne blokovat reklamy

Ohodnoťte tento článek!

11 KOMENTÁŘE

  1. Tak.. hlavne, kdyz je clovek na datatech a kouka na svoje oblibeny stranky, ktery zna a vi ze jsou graficky a datove nenarocny.. ale zacnou se mu stahovat, streamovat videa, tak ho to stoji nemaly data. Coz clovek neovlivni, protoze reklamy se meni i kdyby to predtim zkontroloval.
    Tohle by nemelo bejt legalni a data z reklam by se nemeli pocitat a mel by to platit provozovatel tech reklam.
    To je jako by nekdo na autobusovej zastavce dal reklamu na bus a chtel nekolikanosne vetsi obnos penez, nez stoji listek, za to, ze jsem se na tu reklamu podival i kdyz jsem nechtel, kdyz jsem nastupoval. Protoze je na dverich, na ktery koukam, protoze cekam az se otevrou.
    Tohle fakt jeste nikdo neresil?
    Text a zakladni graficky rozhrani ma „par kbps“. gify, reklamy-videa MB. V nejlepsim. Prakticky, my platime reklamy.
    Stranky se snazi setrit data v mobilni verzich. Takze tam nejaka zaruka je. Reklamni video je video. A s tim se nepocita.

      • To ale nic nemění na tom, že blokace reklam v rámci prohlížeče samotného tu již nějakou dobu je a tedy nejde o revoluci ale o zkopírování něčeho, co se ukázalo, že funguje a poskytnutí tohoto vlastním zákazníkům. Vymlouvat se na tržní podíl tady nemá smysl, řeč je, pokud se nepletu, o „revoluci na webu“, ne o „revoluci v Chrome“.

        • Chrome bude reklamy blokovat automaticky rovnou po instalaci a možná to ani nepůjde vypnout. Revoluce není adblock, ale to, když jej takhle masivně začne prosazovat dominantní internetová firma.

          • Pokud to nepůjde vypnout, tak je to drsné. Reklamy samozřejmě nevyhledávám a nemusím, ale vadí mi, když si firmy hrají na bohy a rozhodují za uživatele, co je pro ně dobré a co ne. Google je v tom specialista.

          • Právě že Google skrze Chrome má takovou sílu, že může do velké míry určovat podobu internetu. Těžko se ve všech případech bude rozlišovat, co je ještě ve „veřejném“ zájmu a co už jen pomáhá tak velké společnosti, která vyvíjí nejen prohlížeč, ale poskytuje i obsah a zároveň vlastní obří reklamní službu. Přeci jen to není neziskovka. Není divné, že chtějí generovat zisk. Samozřejmě že chtějí postupně uplatňovat jejich výjimečnou pozici.

  2. Chytrý krok od Googlu, jeho reklamy snadno zapadnou do nových pravidel a zadavatelům reklamy jinde nezbyde než se přizpůsobit, protože jinak bude reklama zablokovaná. A třeba ubude nutnost používat adblocky, která dnes existuje.