Google Stadia je herní revoluce. Nabídne věci, které dnešní konzole neumí

22
Google Stadia
Google Stadia

Herní plány Googlu jsou nakonec větší, než jsme čekali. Firma včera večer na Game Developers Conference představila novinku jménem Stadia. Jde o novou herní platformu, která konkuruje PlayStationu, Xboxu nebo Switchi, avšak obejde se bez konzole a poskytne funkce, které posunou hry zase trochu jiným směrem.

Google loni testoval Project Stream, který fungoval stejně jako GeForce Now nebo PlayStation Now. Okamžitě zpřístupní hru, která fakticky běží někde na vzdáleném serveru. K uživateli míří video a zvuk, směrem od něj pak ovládací povely. Díky široce dostupné infrastruktuře po celém světě lze dosáhnout doby odezvy v řádu desítek milisekund, takže prodleva mezi stiskem tlačítka a vykonáním akce bude pro méně citlivé hráče skoro nepostřehnutelná.

Budoucnost bude 8K a 120 fps

Project Stream poskytoval rozlišení 1080p, 60 snímků za sekundu a stereo zvuk. Google Stadia bude streamovat ve 4K, s 60 fps, HDR a prostorovým zvukem. Platforma je navíc škálovatelná, takže se do budoucna počítá i s 8K a 120 snímky za sekundu.

Protože hry běží na vzdálených serverech, uživatel potřebuje jen málo výkonné zařízení, které bude schopné přehrávat video. Může jím být lowendový notebook s Windows a prohlížečem Chrome či rovnou Chromebook. Stadia ale bude fungovat i na mobilech, tabletech nebo televizorech. Teoreticky se může dostat formou aplikace do každé Smart TV, Google ale ukazoval streamování půjde přes Chromecast Ultra. Protože vše běží v cloudu, rozehranou hru z TV můžete dojet na mobilu při cestě vlakem. Nebo ve vaně.

Díky tomu, že se nemusí nic dopředu stahovat nebo instalovat, hra půjde spustit za pět sekund po kliknutí na tlačítko. A to tlačítko bude chtít Google vecpat všude. Bude například na YouTubu, kde si přehrajete trailer na novou hru a po skončení vám Google nabídne, ať si ji hned vyzkoušíte. Teoreticky se může dostat i do výsledků vyhledávače, aby zase vzbudilo vášně u Evropské komise.

Hrát půjde na čemkoliv, Google ale nebude svazovat ruce ani při výběru periferií. Bude prý podporovat celou řadu stávajících gamepadů, ale i klávesnice a myši. Sám navíc vytvořil gamepad Stadia Controller. Má rozložení podobné jako DualShock 4, obsahuje mikrofon, sluchátkový konektor a připojuje se přes Wi-Fi. To by mělo také snížit latenci, protože Bluetooth je brzdou a přes Wi-Fi se Controller spojí rovnou s domácím routerem, nikoliv počítačem či mobilem. Tady Google hraje o každou milisekundu.

Co je Stadia?

Přestože bude hardware před uživatelem skrytý, někde v pozadí bude výkonná mašina. Google spolupracuje s AMD, pro něhož to bude další důležitý herní partner (po Sony a Microsoftu). Dodá upravený x86 procesor s taktem 2,7 GHz, podporou AVX2 a s 9,5 MB L2+L3 cache. Vzhledem k instrukční sadě bude jistě založen na architektuře Zen. Grafika bude také upravená na míru Googlu a nabídne 56 výpočetních jednotek s hrubým výkonem 10,7 TFLOPS (jako Xbox One X a PS4 Pro dohromady). To by sedělo na Radeon RX 56 nebo jemu odpovídající Radeonu Pro WX 8200.

Google Stadia výkon
Stadia slibuje výkon jako PS4 Pro a Xbox One X dohromady

Je pravděpodobné, že CPU i GPU budou součástí nového APU. Google totiž mluví o sdílené paměti HBM2 s kapacitou 16 GB a propustností 484 GB/s. Data se budou samozřejmě načítat z SSD. Na straně softwaru najdeme Debian Linux a grafické API Vulkan. Google pak vývojářům nabídne SDK pro přístup ke specifickým funkcím. Stadia si již rozumí s grafickým enginy Unreal, Cryengine a Unity nebo fyzikálním Havok. Dev kity bude Google rozdávat zdarma. Dostaly se již k více než 100 studiím po celém světě.

Které hry nabídne?

Protože jde o úplně novou platformu, Google si také musel zajistit tvůrce her. Přímo na keynote byl šéf Ubisoftu Yves Guillemot, takže pro Stadii nejspíš budou dostupné i chystané tituly, nejen v Project Stream testovaný Assassin’s Creed Odyssey. Podporu slíbil také iD Software. Portovat chystanou střílečku Doom Eternal prý trvalo jen pár týdnů, což dává naději, že Google do sítě polapí i ostatní. Prezentovalo též studio 2K Sports, konkrétně NBA 2K19 nebo menší španělská firma Tequila Qorks, která stojí za adventurou Rime. Bližší informace o hrách chce Google zveřejnit v létě, zřejmě v červnu na E3.

Čemu jsem dopředu moc nevěřil, je to, že by Google opravdu zakládal herní studio. Spletl jsem se. Pod značkou Stadia Games and Entertainment chce Google vyvíjet vlastní tituly a studio povede Jade Raymond, bývalá producentka Ubisoftu a EA, která má na svědomí rozjezd sérií Assassin’s Creed a Watch Dogs. Konkrétní plány ale zatím neznáme.

Co Stadia umí a PlayStation ne?

Úspěšná herní platforma je založená na kvalitních hrách. Google ale přinese i trochu té omáčky okolo, na kterou bude slyšet mladá generace uživatelů. Ti nemusí sami hrát, ale sledují při tom ostatní. Nebo sami chtějí kdykoliv své hraní natáčet a sdílet. Jen na YouTubu prý každý den sleduje herní videa 200 milionů lidí.

Streamování a ukládání videí je nativní součástí platformy Stadia. V datacentrech se připravuje obraz a zvuk pro samotné hráče, takže už je pak jednoduché tentýž stream archivovat nebo pustit živě na YouTube. Gamepad od Googlu má na sdílení samostatné tlačítko. A vedle něj je zase tlačítko, které vyvolá Assistanta, kterému řeknete, co máte za problém a on vám se zákysem v logické hře pomůže tím, že vám ukáže, jak místem prošel někdo jiný.

Google Stadia Controller
Google Stadia Controller

Pro streamery a jejich fanoušky bude určena funkce Crowd Play. Vytvoří odkaz, pomocí něhož se budou ostatní moci okamžitě připojit do jejich instance hry. To Google ukazoval právě na NBA 2K19. Populární streamer spustí hru, vytvoří odkaz a devět nejrychlejších zaplní palubovku po jeho boku.

Ještě zajímavěji působí funkce State Share. Stav některých her běžících v cloudu půjde uložit do unikátního odkazu a poslat ostatním hráčům. Ti po kliknutí uvidí stejnou postavu, se stejným inventářem, pozicí i okolním světem jako původní hráč. Zajímavé herní zážitky pak půjde sdílet nejen jako video, ostatní si to budou moci sami prožít. Nebo někdo vytvoří výzvu, aby ostatní překonali jeho výsledek.

Obří infrastruktura her Googlu by také měla zlepší multiplayerové hraní. Minimalizují se lagy, bude možné vytvářet větší světy a v instancích udržovat více hráčů. Dnes populární žánr battle royale proti sobě postaví obvykle 100 lidí, Stadia jich dovolí třeba tisíc. A protože hra běží v cloudu, nepůjde cheatovat. A když už jsme u mulťáku, Stadia bude podporovat i dříve tolik oblíbené gaučové hraní ve více hráčí ve split screenu (s rozdělenou obrazovkou).

Google také naznačil, že se počítá i s možností distribuovaných výpočtů podobně jako to chystá revoluční Project Atlas od EA. Hry by díky cloudu mohly přinést lepší grafiku a fyziku, protože nebudou limitované výkonem jednoho počítače či konzole.

Kdy? Ještě letos

Google Stadia odstartuje ještě v roce 2019. Služba bude nejdříve dostupná v USA, Kanadě, Británii a většině Evropy. Jak to bude s Českem? To asi bude záležet na přítomnosti Google Assistanta, který má už roční zpoždění. Bližší informace o hrách, ceně atd. Google zveřejní až během léta.

Kompletní komentovaná galerie


Google Stadia je herní revoluce. Nabídne věci, které dnešní konzole neumí
Ohodnoťte tento článek!
4.6 (92.67%) 30 hlas/ů

22 KOMENTÁŘE

  1. Je to revoluce, ale ja revolucionarovat nepujdu, nemam toho zapotrebi. 😀
    Jinak ja bych to revoluci zacal nazyvat az se do systemu prihlasi milionty uzivatel, zatim jako hezky, ale diky nemam zajem, chci si hru koupit na Steamu, vlastnit ji na vzdy, po spusteni vyhodit loga, nahrat fanouskovske titulky a moznost si hru modovat. Takove moznosti cloud samozrejme nenabizi.

    Google je bohata firma a tak bych se nedivil, kdyby zaplatili Ubisoftu za exkluzivku Assassins Creed Odyssey 2 pouze na Stadia. Njn, Epic za hlasiteho kvakotu nekterych pritroublych uzivatelu roztrhl pytel a ted uz to pojede, jak po masle, kdo si nestahne 15 hernich klientu a nezaplati 30 hernich sluzeb, ten si prilis nezahraje. (sarkasmus).

    • Ohledně modů, log a titulků s Vámi musím souhlasit, ale že byste vlastnil hru na Steamu napořád to ne. 🙂 Když Steam ze dne na den prostě přestane fungovat, nemyslím si, že by samotní vývojáři byli tak solidární, že by Vám poskytnuli kopii někde jinde, zaplacením získávate možnost jí neomezeně stahovat, ale že byste jí vlastnil to ne. 🙂

    • Ale zase budou stejným lagem postiženi všichni hráči, takže nikdo nebude mít výhodu. Na tiskovce sice Google mluvil, že budou podporou i crossplatform, takže pokud by tam dostali Apex, Fortnite apod. a postalil by se proti sobě hráči s nativní hrou na PC a lidi, co to budou na mobilu přes Google Stadia, byla by to sranda. 🙂

      • To, že nikdo nebude mít výhodu přeci neznamená, že to na tento typ her bude použitelné a lidé to tam budou chtít hrát

        Dnešní hráči jsou rozmazlení a prskají, když má TV input lag 20ms. Zde bude minimálně dalších 15-20 ms navíc a to je pouze “cesta dat”, další způsobí vlastní výpočet na serveru, který bude muset proběhnout a ještě komprimace a dekomprimace obrazu to také pár ms bude a bavíme se se stále o ideální, případu, kdy člověk sedí na optice s minimální latencí.

        Rychlost linek asi problém nebude. Zkoušel jsem na VDSL 100/10 GeForce Now a šlo to na lagu docela poznat. Linka nebyla zdaleka využita, ale latence se projevovala. Pokud se nejedná o FPS, tak to není tak kritické, ale třeba i u Witness to při chození mezi hádankami to rozhodně nic příjemného nebylo a často byl problém i s vlastní hádankou, protože ovládání kurzoru je hodně citlivé/neohrabané (kdo to hrál tak ví, co mám na mysli). A já chci hrát příjemně, ne jen hrát s tím, že to nějak jde i s lagem.

        Pokud na to nebudou speciálně upravené hry, tak to nebude ono. A streamovací služby se naopak chlubí tím, že není potřeba hru nijak upravovat, což je škoda.

        Poslouchal jsem rozhovor s vývojářem online her (ne streamování, ale klasický multiplayer) a co ten povídat o tom, jak řeší synchronizaci a problémy s latencí, to jsem mrkal a pomalu nevěřil. Například server předpočítával dopředu pravděpodobné pohyby hráče, aby je pak po tom, co z klienta dorazí skutečný směr pohybu mohl využít. Nebo třeba střelba má také nějakou predikci, aby v okamžiku, kdy má kulka doletět na dané místo, nebyla “pozadu” a jiný hráč už nebyl z dané pozice pryč. Spousta takových věcí. Jestli streamování nebude mít (a vyžadovat) nějakou takovou podporu, nebude to rychlejších her (i když i u obyčejných a na první pohled nenáročných, jako je ta Witness), žádná sláva.

        Nicméně streamování jako takové nezatracuji. Kdyby to fungovalo bez problémů (o čemž ale pochybuji), klidně to budu používat, abych se nemusel drbat s hardware, instalacemi apod.

        • Už to testovali na Digital Foundry (na tom Assassin’s Creedu). Celkový lag od stisknutí tlačítka po zobrazení na displeji byl 166 ms. Na chlup stejný jako u Xboxu One X. Na PC při hraní v 30 fps byla reakční doba 133 ms, u 60 fps pak 100 ms. To mi přijde jako hodně dobré. I ty dřívější zkušenosti s Projectem Stream si testeři hodně pochvalovali.

          Připojení samozřejmě bude kritické, ale streaming někde začí musí a konektivita se bude jen zlepšovat. Může to být i první zajímavý use case pro 5G sítě.

          • Tedy ne že bych Ti nebo Digital Foundry nevěřil, ale 166ms musí být krutě poznat, obzvláště na PC s myší. Ale i u Xboxu, kde myš není, mi to přijde hodně. I těch 133 ms na PC hodně na to, aby to nebylo patrné. Je to víc jak desetina sekundy. Pokud to tak je (což ani ano), tak je to hodně zvláštní a pro mě překvapující.

            • To zalezi, jestli ta televize umi “game mod”..pokud ne, tak 40-60ms jsou ty lepsi, horsi 60-100…
              Game mod to dokaze redukovat kolem 13-15ms.,

  2. Když to tak čtu, tak mi z toho vychází jedno – hry budou zase daleko horší sr*čky.
    Už teď si uvědomuji jedno, od doby, co jsem si před rokem složil po pěti letech nový stroj s i5-8600K a GTX 1070, hraji vlastně převážně 10+ let starý hry, výjimkou nejsou ani 20 let starý hry, a prostě si užívám to, že z hráčů nedělají úplný blbce, nevodí je za ručičku, vše si člověk odemkne hraním, nikoliv platební kartou a formou fakt koko*ských loot boxů a podobných blbostí, co hry jen mrší do naprosto nezábavných paskvilů. Ono mi takto obvykle stačí kouknout v pátek na Retro Gamesplay a už to jede>Steam/GoG/Aukro>nákup a hraju až do konce. Vlastně spolu s AVGN jedinej pořad o hrách co sleduji. (nepočítám simulátory)

  3. Zaujimava je ta kapacita 9.5MB L2 + L3 cache. Ved to je polovica, co maju sucasne 6 jadrove ryzeny. Zrejme AMD naslo odbyt na chipy, ktore maju ciastocne vadnu cache. Alebo je to chiplet ryzenu 2 s polovicnou cache. Graficka karta vyzera byt Navi s 56 CU. Vykon 10.7TFLOPS je velmi blizko vykonu Vega 56, ktora ma 10.57TFLOPS v FP32 (float). 16GB RAM by uz mal byt standard na hranie. Nie je jasne, kolko tam bude kapacita HBM2 pre grafiku.

    V kazdom pripade to ukazuje, co ponukne buduca generacia konzol na hranie v 4K @ 60Hz.

  4. V době nejtěžší kryptománie, když jsem čekal na novou grafickou kartu, jsem krátce hrál streamované hry na mém Nvidia Shield. Mám výborné připojení, takže s hraním her nebyl jediný problém. Například hry jako Tomb Raider ve 4K na 4K OLED telce byl zážitek. Na kompetetivní hraní to možná není, ale ostatní zákazníky, kterých bude tak 90 %, si to najde. Lidé, co si nechtějí stavět, kupovat, ladit PC, instalovat hry, nastavovat detaily atd atd, ale jen si předplatit službu a po práci dát click and play, budou nadšeni. Jak jsem říkal, alfa omega je kvalita internetu. P. S. Dnes vyšel další seznam exkluzivit pro EPIC STORE. Spousta místních autistů, co se nedokázali přizpůsobit, a existenci tohohle obchodu v sobě bůhvíproč popírají, celkem zapláče. Už jen třeba kvůli OUTER WORLDS. Po Metru další pecka, o kterou se připravili (byť u Metra “jen” na rok)