I druhá generace grafik Intel Xe bude nejdřív jen pro notebooky. Desktopové karty až příští rok

33

Desktopové herní grafiky Intel Xe vyjdou až příští rok, letos nakonec ne. Intel se totiž nejdřív zaměří na notebooky, kde má lepší šanci prorazit.

Probírali jsme několikrát úniky malující obrázek o tom, jak budou vypadat nadcházející herní samostatné grafiky Intel DG2 (Xe HPG). Příchod třetí značky herních GPU by mohl být důležitá událost, posilující konkurenci na trhu, možnosti výběru a tak podobně. Vypadá to ale, že tato změna se opět o něco odkládá. Původně se čekalo, že herní GPU „DG2“ vyjdou ještě letos, ale nakonec to bude až příští rok, minimálně pro desktopové karty.

Leaky o tom, co se v grafikách Intel chystá, pochází často od youtuberů a nyní se od nich – přesněji od youtubera z kanálu RedGamingTech – objevily další zvěsti. Zajímavá nová informace na tom je hlavně jedna: pokud se tento youtuber neplete, hodlá Intel uvést grafiky DG2 či také Xe HPG ne primárně jako herní karty pro desktop, což byste normálně čekali. Místo toho se prý bude soustředit na trh herních notebooků. Na ten přijdou tato GPU jako první. A letos prý budou notebooky jediná oblast, která se těchto grafik dočká.

Tip: Jaké budou herní grafiky Intel Xe HPG s podporou RTX? Máme hrubé specifikace 6nm GPU

Neznamená to, že by tato GPU jinou než notebookovou verzi neměla, Intel pořád plánuje i desktopové vydání. Ale to zřejmě nastane až v roce 2022, zatímco mobilní verze v prvním sledu to stihne už letos v čtvrtém kvartálu. Jednoduše dostala prioritu.

Proč nejdřív mobilní oblast?

Důvody tohoto rozhodnutí jsou asi ve více věcech. K vstupu na trh samostatných desktopových karet by Intel ideálně potřeboval, aby grafiky s jeho čipy GPU začali vyrábět klasičtí výrobci partnerští výrobci karet (zde by to asi byli hlavně ti, kteří nepracují exkluzivně jen s jednou značkou – tedy třeba Asus, Gigabyte, MSI).

Jenže takové smlouvy asi zatím nejsou zajištěné a tyto firmy možná mají tendenci vyčkávat, jak se Intelu vstup na trh povede a nikdo nechce být první, kdo s novou platformou GPU zariskuje (i když by se dalo čekat, že Asus by mohl svolný být, protože už vyrábí kartu s čipem Intel DG1). Intel by prý proto mohl první generaci zkusit vydat i sám, i když to nemusí vést k tak dobrým výsledkům.

Inženýrský vzorek grafiky Intel Xe HPG s 512 EU 03 Zdroj: Moore's Law is Dead

V noteboocích je ale zejména asi GPU od Intelu snazší prodat. Zákazníci na koncovém trhu komponent si budou přímo vybírat mezi GeForce, Radeonem a grafikou od Intelu a velká část z nich asi nebude ochotná zkusit novou a poměrně nezralou značku, takže Intel u nich nikdy nedostane šanci. Ovšem v herních noteboocích za koncové zákazníky GPU víceméně vybírá výrobce a vy pak už jen máte volbu mezi koupit/nekoupit. Přesvědčit výrobce notebooků by mělo být pro Intel snazší, protože s nimi má hodně dobré vztahy budované skrze miliony procesorů, které jim dodává. (Toto by pak jinak mohl Intel využívat i u desktopových OEM počítačů, až desktopové karty vydá).

GPU Intel DG2 512 se 4096 shadery architektury Xe HPG Zdroj Raja Koduri
GPU Intel DG2-512 se 4096 shadery architektury Xe HPG (Zdroj: Raja Koduri)

Intel také touto cestou může své GPU dostat do různých modelů notebooků také pomocí bundlů, kdy bude nákup CPU zvýhodněn, pokud výrobce zároveň koupí i GPU. Intel tedy může využít svou silnou pozici v CPU k protlačení GPU. Proto je mnohem snazší začít v noteboocích a Intel zde má lepší šanci získat nějaký tržní podíl. Když se notebookové grafiky potkají s dobrým přijetím, může to pak pomoci i prodeji samostatných karet. Pokud mezitím budou mít uživatelé notebooků čas grafiky Intel Xe vyzkoušet, dodají potřebné reference, že fungují, a aspoň někteří desktopoví hráči už proti nim nebudou chovat takovou nedůvěru, byť samozřejmě zůstanou do nějaké míry outsiderem.

Tip: Máme nástřel výkonu samostatných GPU Intel Xe DG2. 128 a 448 EU proti GTX 1650 a RTX 3070

Tip: Herní GPU Intel Xe HPG poprvé na fotce, 6nm čip DG2-512 s 4096 shadery zblízka

Bohužel to tedy vypadá, že i druhá generace samostatných grafik Intel Xe by mohla figurovat hlavně v noteboocích, ale tentokrát už to snad nebude do takové míry a nakonec běžně dostupné desktopové karty také dostaneme. Bohužel ale tedy o několik měsíců později.

RedGamingTech mimochodem uvádí, že Intel údajně objednal na čtvrtý kvartál roku asi 3 miliony kusů grafických pamětí – což není mnoho, stačilo by to na milion a půl levných GPU s 64bitovou pamětí, ale jen na 750 000, pokud by GPU měla 128bitovou sběrnici (nebo půl milionu od obojího). U výkonné karty s 256bitovou sběrnicí, která potřebuje osm čipů, už by to dávalo jen 375 000 vyrobených kusů. Ve skutečnosti se to asi rozdělí mezi jednotlivé konfigurace, takže výsledkem by mohly být nějaké stovky tisíc kusů různých modelů v součtu. Toto by asi ale byl jen objem prvních várek, po čemž mohou následovat další, pokud se prodeje budou dařit, ne že by se karet (respektive mobilních grafik) vyrobilo jen takto málo a potom už nic.

Galerie: První fotky a uniklé informace ke GPU Intel Xe HPG

Zdroje: RedGamingTech, NotebookCheck

I druhá generace grafik Intel Xe bude nejdřív jen pro notebooky. Desktopové karty až příští rok
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 8 hlasů

33 KOMENTÁŘE

  1. Otazkou je, jestli tim hlavnim duvodem jsou skutecne nepripravene smlouvy s vendory, nebo je to treba nezralost desktopoveho produktu. Z pohledu dostupnosti GPU Nvidia a AMD by bylo asi vyhodne prijit s desktop GPU pred koncem roku. Ale zase tezko rici, jestli nejedou dle naplanovane roadmapy, nebo maji nekde problem.

      • tím pádem to tedy určitě nebude ten důvod … důvod jít nejprve do notebooků je jasný, řádově větší trh… dělat z Intelu totálního neschopáka není na místě, ale už i redakce nenápadně predikuje tlaky a vydírání intelu směrem k výrobcům … mno …

        • Tlacit to pres notebooky je asi ta nejjednodussi cesta a vcelku i logicka. Na druhe strane Intel GPU nejsou zjevne pripravena, protoze kdy jindy urvat cast trhu a zavest se, nez ted kdyz poptavka znacne prevysuje nabidku? Ze to do konce roku nestihaji muze byt jen pohled uniku, zatimco roadmapa Intelu sedi. Take to ale muzou byt technicke problemy, ktere tu byly mnohokrat zminovany.
          Jakozto nadsenec HW a uzivatel ale vitam dalsiho potencialniho hrace na poli dGPU.

    • Konkurence to ted urcite neni, na druhe strane Intel nekdy musi zacit, aby se konkurenci stat mohl. A kdyby se k problemum s navrhem dGPU a driverum jeste pridal vyrobni proces, tak to Intel muze na par let zabalit v dGPU oblasti uplne. Jinak ja to ted vidim podobne jak s RTX 20×0, ktere bylo na RT nepouzitelne, ale je dobre, ze to Nvidia dostala ven (co uz neni dobre, ze si svuj beta test nechala zaplatit uzivatelem, ale to je jina pohadka).
      EDIT: Ja bych ten vas dotaz polozil jinak: „Stále věříte, že Kakaduri je spasa a vytvori konkurencni produkt k produktum od Nvidia a AMD? 😁😁😁“

      • Ahoj. Mám 2060S 8G a 32″ 1080p telku ako monáč. RTX je všade funkčne hratelné a používam ho.. Takže tie keci si nechaj pre Stacha ujo. Aktuálne Metro Enhanced Edition v plnej palbe 😉 Mam ju OC, ale teraz sa viac oplatí podtaktovať na 120w pri 42 Mhs ETH 😀

        • Vlko 28.6.2021 at 15:57
          Tak to mame asi trosku jine predstavy, co to RT je. Par grafickych efektiku do toho nepocitam. Na plnohodnotne HW akcelerovatelne RT si jeste nejaky ten patek budemem muset pockat, protoze vykon na to ted ani zdaleka neni.
          Jinak nerikam, ze 2060S je spatna karta, no pro me za ty penize ma nulovou hodnotu. 1080 Ti FTW.

        • Já měl na mysli pokusy o dodání výkonných kvalitních grafik jako Larabee, … které skončili v propadlišti dějin. To Vy mluvíte o něčem trochu jiném. Ta „běhající miliarda kompů“ to bylo vynucené obchodní politikou Intelu kdy násilím nacpali trh svoje řešení (u notebooku a ) které po technické stránce hoooooodně zaostávalo za běžným grafickým standardem té doby.

      • DedekHrib 28.6.2021 at 12:00
        Jisteho casu se pouzivaly Xeony s iGPU na upravu fotek. Navic jako zobrazovadlo a grafika na nenarocne hry (treba Diablo 3) to take stacilo. Takze ja bych to takhle urcite netvrdil, a nebou pouze v kontextu dGPU a AMD/Nvidie.

        • Která diskrétní grafické karta v minulosti měla a opravdu konkurovala Nviddi nebo AMD? Žádná taková mne nenapadá. Intel jenom měl ambice které nikdy neproměnil v opravdový úspěch.

          To že tyhle karty dávají do notebooků je zase asi ono nacpání v bundlu s procesorem. Kdyby nedošlo k plánované výrobě desktopového řešení tak by mne to nepřekvapilo.

          • DedekHrib 28.6.2021 at 16:37
            Napsal jste:
            „DedekHrib 28.6.2021 at 12:00
            Intel a neúspěšné grafiky bohužel byla vždy taková letitá symbióza.“
            (vsimnete si, ze jste psal o „Intel grafikach“, ne specificky o diskretnich)
            Ja jsem odpovedel: „Takze ja bych to takhle urcite netvrdil, a nebou pouze v kontextu dGPU a AMD/Nvidie.“, protoze iGPU zase tak neuspesne nebyly, ze?

            Proto shledavam vas dalsi komentar „Která diskrétní grafické karta v minulosti měla a opravdu konkurovala…“ irelevantnim.

            • A která jsou ta nediskrétní zobrazovadla (to nebyly grafické karty) od Intelu byla úspěšná?

              Ta co Intel musel bundlovat s procesory? Co úspěšně parazitovala na úspěchu Intel procesorů a vracela grafický prostředí zpět v čase? Ta co žrala systémovou paměť nebo odmítala přehrávat vyšší rozlišení.

            • DedekHrib 29.6.2021 at 7:37
              A kdyz to srovnate s ruznymi zobrazovadli typu Mali, nebo mobilni Radeon, tak mate pocit, ze Intel iGPU byl nejaky problem? Ja sam, a take znam spoustu lidi, co provozovali Intel s iGPU (bez diskretni grafiky) v produkci (a to nejen i{3,5,7,9}, ale i zminovane Xenony s iGPU.
              Jinak jste psal „grafiky“, ted pisete „ta nediskrétní zobrazovadla (to nebyly grafické karty)“, takze kdyz se budete vyjadrovat presneji, tak nemusite slovickarit a treba se i pochopime.
              – graficky chip (GPU)
              – graficka karta (diskretni rozsirujici karta, ktera obsahuje GPU, pamet a dalsi komponenty)
              – grafika (muze byt chapano jako cokoliv, co souvisi s vizualizaci).

            • Obecně Intel a grafiky tedy chipy v jakékoliv formě byly vždy balvanem který brzdil implementací nových funkcionalit.

              Intel vždy když se snažil něco progresivního vyvinout tak to skončilo pochováním na hřbitově „úspěšných technologií“. Kdyby neměl tak dobré procesory tak si je nikdo dobrovolně nekoupí jeho úspěšné grafiky.

            • DedekHrib 30.6.2021 at 8:32
              „Kdyby neměl tak dobré procesory tak si je nikdo dobrovolně nekoupí jeho úspěšné grafiky.“
              To jsem, a nekolik lidi kolem me, asi vyjimka, protoze driv nic jineho nez Intel CPU s iGPU nefungovalo na beznou praci a ve spouste systemu byl dGPU naprosto zbytecna vec.
              Ad progresivita – tak treba pro me bylo progresivni to, ze tu vubec nejaka iGPU byla a naopak si myslim, ze Intel volil dobre pomer vykonu CPU a iGPU v souvislosti s prikonem. To, ze Intel zaspal na vavrinech a ted se pleska ve svych vyrobnich procesech je jina kapitola.

            • No tak to je Vaše dobrovolnost při koupu grafické karty narušena nějakou nemilou událostí jako je třeba agresivní marketing, snížení kognitivních schopností či snížená mentální inteligence.

              Upřímnou soustrast. Tohle je opravdu perla. „Intel volil dobre pomer vykonu CPU a iGPU“. I tak se dá bagatelizovat zaostávání Intelu 🙂

            • DedekHrib 1.7.2021 at 7:04
              Co presne melo AMD za iGPU v dobe Sandy / Ivy, vy perlo?
              Co presne bylo na techto progresivnich CPU spatne s ohledem na balanc vykonu s iGPU?

          • @DedekHrib
            Že Vás žádná taková karta nenapadá, ještě neznamená, že neexistovala. Co třeba Intel i740 AGP? Kdysi jsem jí v jednom kompu měl a v době vydání směle konkurovala gk nVidia RIVA 128…..

  2. To je blamáž! Koduri je břídil.
    Logicky bych napřed začal nabízet vyzkoušené sestavy a pak až bych měl nějaké zkušenosti a stabilní základnu počítačů se pustil do neprobádaných vod volného prodeje karet s libovolnou kombinací HW. V tomto duchu je rozumné řešení postupovat uzavřeným systémem přenosných počítačů. Problém je, že jak se píše v článku, trvá to příliš dlouho a ujíždí jim vlak. jedině že by Koduri už chystal zas DG3 s RT jádry, jenže jak ho znám, tak to zas bude hi-tech karta se samýma fíčurama, který nebude schopen ani intel po sto letech zprovoznit jak tomu bylo u AMD kdy se vysoká spotřeba R10 480 snížila aktivací nějakýho optimalizátora energie půl roku po uvedení karet a některé hw fíčury na polárce nejsou zprovozněny dodnes. Zde je vidět, že ve skutečnosti nebyl problém v AMD, ale v Kodurim.

    • V podstatě souhlasím, jen Koduri asi úplný břídil nebude, prostě jen nemá ten správný tým. Jak už zaznělo, ten problém budou na 99,9% drivery. Ale chyba je IMHO v tom, že Intel nechce přiznat tento nedostatek, a tak se (logicky) nemůžou „přiznaně“ soustředit třeba na klasické online hry jako DOTA, CS, apod., aby získali aspoň nějaký herní segment a postupně se zlepšovali. IMHO nikdo není schopen dnes zajistit „třistazmísta“ tj. vyvinout univerzálně funkční herní ovladače během několika kvartálů. Jenže takhle budou „začínat“ stále dokolečka…

      Co se AMD týká, Polaris je relikt doby, kdy AMD jelo z podstaty a nemělo peníze dotahovat věci do konce. S dneškem je to nesrovnatelné (viz třeba to FSR)

      • Presne tak, Koduri je odbornik na hardware, to neni softwarovy inzenyr, co napise ovladace. A prave ovladace mu srazily hlavu u AMD a to same se stane i u Intelu. AMD se z toho poucilo, Intel, pokud chce jednou uspet, musi najit tym lidi, kteri napisi ovladace, bez toho to nepujde.

      • tynyt 28.6.2021 at 18:35
        „kdy AMD jelo z podstaty a nemělo peníze dotahovat věci do konce“
        Ja myslim, ze tohle byl ten hlavni problem. Druhy problem byl, ze Polaris/Vega staly proti Pascalu, na ktery nechytaly ani vykonove, ani energeticky, pouze cenove.
        Ja si myslim, ze Inteli dGPU dopadne podobne jako Polaris (neusporny, nevykonny) proti konkurenci. Ovladace, to se jeste uvidi, protoze Intel prostredky ma a uplny zacatecnici v grafice take nejsou. Jinak abych byl spravedlivy, tak za minuly tyden jsem opet zazival terno s AMD ovladacema a Polarisem ve Win. Nevim jak nove Radeonky, ale dalsi Polaris / Vegau bych na hrani uz nechtel, tady je Nvidia uplne nekde jinde.