Grafické karty už letí u pašeráků, v Hongkongu našli zásilku 300 Nvidií asi přímo z továrny

74

Z grafických karet schopných těžit kryptoměny už je taková vzácnost že s nimi ve velkém kšeftují pašeráci. Na černý trh GPU patrně mizí rovnou z továren.

K absurditám, ke kterým vede kryptoměnové poblouznění, přibyl další úlovek. V tomto případě úlovek doslova, a to čínských celníků. Ti odhalili v Hongkongu pašerácký kontraband, který tentokrát mimo jiného zboží obsahoval stovky kusů grafických karet pro těžbu kryptoměn.

O tomto incidentu informoval web MyDrivers, přičemž celní správa zveřejnila i fotky zabavených grafik. Jsou zdá se všechny jednoho typu od jednoho výrobce a byly tedy asi koupené naráz jako celá várka přímo u něj nebo u velkodistributora. V maloobchodě nebo u menších lokálních distributorů byste pravděpodobně měli problém sehnat tolik kusů.

Není jasné, zda byly tyto karty pašované do Číny nebo z Číny, případně jen mezi pevninskou Čínou a Hongkongem (trasa pašování ale byla rybářskou lodí přes moře). Také nevíme jistě, zda jsou nové, nebo už použité. V čínské provincii Vnitřní Mongolsko by totiž snad měl vstupovat v platnost zákaz těžby kryptoměn (kvůli jejich energetickým nárokům – tolik k tvrzením apologetů, že kryptoměny jenom spotřebovávají přebytečnou elektřinu tam, kde ji nikdo nepotřebuje), teoreticky by proto mohly karty pocházet z nějaké likvidované farmy, kterou vlastníci chtěli přestěhovat jinam.

Tip: Čína je velký bitcoinový důl. Teď chce ve své provincii zakázat těžbu kvůli ekologii

Pravděpodobnější je ale asi, že jde o úplně nové grafiky. Mělo by totiž prý jít o karty CMP 30HX, což jsou Nvidií uvedené speciální modely určené čistě pro těžbu a nepoužitelné pro hraní. Ty se pravděpodobně jen nedávno začaly vyrábět. CMP 3H0X by měl být model odvozený z GeForce GTX 1660 či 1660 Super s 12nm čipem TU116 generace Turing a 6 GB paměti GDDR6.

Těžební karty Nvidia CMP 30HX zabavené pašerákům
Těžební karty Nvidia CMP 30HX zabavené pašerákům (Zdroj: MyDrivers)

Dost podivné je na tom, že je karet takové množství, což naznačuje, že pašeráci mohli kupovat přímo u výrobce. Kdo jím je, není jasné. Na fotkách nejsou u karet vidět žádné nálepky, loga nebo označení. Podle některým médií přebírajících tuto zprávu dokonce snad karty nebyly vůbec nijak označené ani na PCB, jako by byly vzaté z výrobní linky ještě před finalizací (na PCB typicky bývají tištěná třeba sériová čísla).

Specifikace GPU pro těžbu kryptoměn Nvidia CMP
Specifikace GPU pro těžbu kryptoměn Nvidia CMP (Zdroj: Nvidia)

To už by dost smrdělo a možná by šlo i ze strany výrobce o nelegální pokus vyhnout se danění nebo podobným povinnostem. Je ale možné, že to o neoznačených kartách je chybná interpretace údaje, že grafiky nebyly identifikované. Karty CMP pro těžení nejsou totiž běžně nabízené, na webech firem nejsou v katalozích vidět a možná se dokonce vyrábějí jen na zakázku. Údaj o neidentifikovaných grafikách tedy možná jen říká, že celníci nebyli schopní vygooglit (vybaidit?) karty na stránkách výrobců.

Těžební karty Nvidia CMP 30HX zabavené pašerákům 2
Těžební karty Nvidia CMP 30HX zabavené pašerákům (Zdroj: MyDrivers)

Každopádně na tom ale je vidět, jak pokřivený je vinou kryptoměn trh  GPU – běžná prodejní síť je podzásobená a absolutně nestíhá poptávku, ale pokud zkoušíte vydělávat na kryptománii, máte možnost se dostat k sériím karet čítajícím stovky kusů. Tito klienti (zde to vypadá že nepostupující vždycky v souladu se zákonem) za toto privilegium samozřejmě platí vyššími cenami, což je důvod, proč mají přednost. Těžko se výrobcům divit, protože v normálních letech asi jejich marže na výrobě grafik nebývají nic moc a konkurence je značná.

Galerie: Notebooky používané v Číně na těžení kryptoměn

Zdroje: MyDrivers, Tom’s Hardware, techPowerUp

Grafické karty už letí u pašeráků, v Hongkongu našli zásilku 300 Nvidií asi přímo z továrny
Ohodnoťte tento článek!
4.8 (95%) 16 hlasů

74 KOMENTÁŘE

  1. Po všech těch vyjádřeních, z nichž poslední bylo to od Foxconnu, mám neblahého tucha, že situace s nedostatkem grafik v běžném prodeji tento rok neskončí, a kdo ví jestli i ten příští. A taky si myslím, že během této doby si dodavatelský řetězec zvykne na vyšší ceny. Budu optimista, když si myslím, že až budou grafiky běžně dostupné, že jejich cena bude min. o třetinu vyšší, než jsme byli zvyklí?

  2. Ta grafika se koupit dá ale jen jako celá sestava za 75000,-.
    Procesor Intel Core i7-10700KF s vodním chlazením, operační paměť 32GB DDR4 3600MHz RGB, 1TB SSD NVMe Samsung, 2TB SSD SATA, grafická karta RTX 3080 GAMING X TRIO 10G, Windows 10 Home
    Dál to ani nebudu kometovat, stojí to za prd.

  3. @Aznohh
    „co by za ty turingy teď hráči dali“…
    … mineri dajú očividne viac, a kúpia vo veľkom, za veľa. Bez prostredníkov. A berú úúúúúúúúúúúplne všetko (4GB+).

    Presne ako píšeš, trhové prostredie, to len niektorí ľudia či aj redaktori nedokážu ani po rokoch od „naštartovania“ ťaženia a krypta pochopiť že aj výrobca grafík to robí pre zisk a nie preto aby sa niekde na druhej strane Zemegule mohol 10 ročný chlapec hrať minecraf či GTA a tak by chceli zakazovať a obmedzovať.

    OK, ako hráč chápem že situácia je blbá ale vážne, ak sa – napr. nVidia – rozhodne aj polročnú produkciu ref. grafík predať minerom tak čo ako ? Snáť si môžu sami vybrať komu predajú ako komu nie rovnako ako si môžem ja vybrať či napr. svoje auto predám do veľkého bazáru alebo obyčajnému človeku.

    …a CZ/SK bazár plný predražených konzol a grafík ale nadávame na nenažranú nvidiu, už vidím ako všetci tí moralisti z netu ak by mali obchod z PC technikou a na sklade 100ks „povodne“ 400€ grafík (5700XT) by ich teraz predávali po 400€ – veď sa nechcú tak nechutne nabaliť – keď použité lietajú po 800-900€.

    • Ta, tak. To len ddement z garáže sa snaží nahuckať ľudí, že nV v podstate robí niečo zlé, nebodaj nezákonné pretože, predáva svoje grafiky komu chce a ako chce.
      Hlavne, že je tu zas to dobre amd ktoré na nás myslí, len okrem ako-tak Nemecka ich tiež nikde nezoženieme 😊😉 …mimochodom tak ako vela ich APU CPU.

    • ono to není tak černo-bílé … miliardy jdou na vývoj „herních“ grafik, miliardy na vývoj herních ovladačů … co se stane, když se přestane hrát? Miningový trh ten herní nenahradí, ani kdyby dělal nevím co … miliony lidí bez práce, bez peněz, miliony děcek v křoví s chlastem a cigaretou (v lepším případě) … takhle bych mohl psát do rána … to není o tržním prostředí …

          • „bude potřebovat“ ? Jako že bez herního počítače umřou hlady? 😀
            Ne vážně, to cucnutí je hodně odvážné a přestřelené… o nějakým herním počítači si může většina puberťáků v Indii nebo Africe jen nechat zdát a velká část z toho bohatšího zbytku světa vezme zavděk nějakou integrovanou grafikou nebo podědí PC nebo konzoli po starším sourozenci. Steam má 130 mil. aktivních uživatelů, i z toho se dá leccos odvodit.

            • Vždit jsem tam napsal půlku, 130/2 ale i kdyby to bylo jen 10mega tak je to pořád dost.

            • ze steamu se dá odvodit leda statistika steamu, nic víc … ta čísla nevypovídají vůbec o ničem … víc lidí sedne k hernímu počítači jen v evropě … kde je čína, usa, rusko …

            • Steam podle uživatelů 1.USA, 2.Čína, 3.Rusko… nechápu o čem točíš.

            • „točím“ o tom, že ty údaje jsou celkem k ničemu … nemá smysl rozebírat to s tebou
              … většina hráčů na nějaký steam prdí, mají tam účet a to je asi tak všechno, údaje neaktualizované, tím pádem nějakíé statistiky k ničemu …

        • Spousta lidí čekala na upgrage a přeskočila generaci RTX 2k a RX 5k. Dále to má dopad na prodej monitorů. Nové monitory zejména na 2k a 4k jsou bez nových grafik zbytečnost. Atd, atd. GPU je prostě klíčová komponenta, a bez ní jdou dolů prodeje v celém odvětví. To je prostě fakt.

          • Spousta her jde ve 1440p na GTX 1080 nad 70 FPS na ultra, nektere jdou ke 100. Ja myslim, ze s temi 2k monitory to tak horke nebude. Ale pravda, kupovat jetou 3 generace starou bez zaruky za cca 12000,- by se mi nechtelo. GTX 1080 Ti je v bazaru kolem 17000,-, a ta uz na 1440p staci bez problemu, na 4k take (komu staci hratelne FPS). Takze ne, ze hrat by neslo, a ze GPU by nebyly vubec. Cenu si kazdy musi zvazit sam.

            • na 1440p stačí cokoliv, pokud nevalíš na „ultra“ … dneska se prodá víc qhd minitorů, než fhd

            • gogo1963 7.4.2021 at 8:57
              Jasne, ja jsem to psal s ohledem na “chci 2k, ale v plne kvalite”, a kdyz byla rec o dnesnich monitorech, tak i “vice nez 60Hz”. Chtel jsem jen ukazat, ze to jde a herni GPU na 2k / 4k @ 120Hz se sehnat da.

          • No, to ale není fakt, to je blbost. Monitory se prodávají jak na běžícím pásu, stejně jako cpu, notebooky, klávesnice a myši, repráky, webkamery atd… Covid a přesun na homeoffice + distanční výuka přinesly obrovskou poptávku po všem co se týče IT. Výrobci nestíhají vyrábět a dodávat.. možná se prodá o něco míň herních monitorů, ale výrobci je to jedno, když prodá 10x víc těch kancelářských.

      • Vzhledem k tomu, že máme skalpery, černý obchod a navíc Nvidia vymýšlí pěščoviny na omezení těžby tak si myslím, že to vidíte moc růžově zrovna těch miliard na vývoj a hlavně na výrobu a její rozvoj mohlo být mnohem více ne jen u Nvidie.

        V tomhle se ale mýlíte zcela jistě. Přesně tohle je totiž právě o tržním prostředí.

    • Presne tak a preto som si povedal, že občasne hranie neni pre mna zase tak dôležité, aby som si kvôli tomu ponechával v PC grafiku za 370e, keď mi za ňu niekto iný ochotne zaplatil 750e.
      Jedine, čo ma mrzelo, bola absencia APU (a to som ho povodne plánoval v PC), takže som nakoniec musel investovať 50e za GT710.

      Snáď sa mi to potom podarí nejak rozumne predať. Inak katastrofálna grafika. Čo na tom do pekla stojí 50e úplne nechápem, keď o pár desiatok viac sa dali kúpiť lowend grafiky určené na hry. Toto rozumne nerozbehne ani 10 rokov staré hry pomaly a vo Windowse vidím tiež občasne zaváhanie pri grafických efektoch. Je určená na multimédiá, ale ten vykon je tak polovica z Vega8 a to už neni ani smiešne veru…

    • je to pokřivený trh, stejně jako se v přírodě zlobit na plevel že přerůstá a odčerpává živiny pro lidi potřebným – je tedy nutná regulace. Někteří si pletou svobodný trh/obchod s divokým něco jako džungle, to je přesně jak to v civilizovaném světě vypadat nemá.
      Tak to bohužel vypadá když zůstali výrobci gpu jen dva, mají jistotu že hráči nemohou jinam… Nezbývá než doufat že vyroste konkurence nejen v Intelu ale i v Číně (bývalá S3). Tahle monopolizace právě svobodný trh spolehlivě ničí.

      • Nikoliv, je to přesně naopak.

        Takto volný trh funguje, pokud se zvýší poptávka je výsledkem vyšší tržní cena.

        Po křivém trhu voláte Vy. A chcete ho pokřivit, zcela nepřekvapivě, ve svůj prospěch.

        • v jaký svůj prospěch? Taky těžíš … evidentně … zbytečný každý koment … tržní by bylo, kdyby výrobce grafik přestal vyrábět herní a dal všechno do těžby … levný účinný čip … a marže 150% … tohle je vyjebávání a zkoušení trpělivosti … vrátí se to amd i nvidii …

        • @Simi
          treba se jednou dockate dne, kdy nekdo zjisti, ze se chleba da upotrebit vyhodnejsim zpusobem nez na jidlo. Treba pak cena za 1kg vyleti na 200-300kc. Takze z Vaseho pohledu bude vse v poradku. Mozna ze v ten moment Vam ale dojde, ze „trzni prostredi“ neni o tom, ze se podporuje ‚silenstvi“. Urcita pravidla a regulace maji smysl. Stejne jako jina muzou byt uplne k nicemu.

          • Chleba… …bez debát nie je od veci ak si štáty regulujú a diktujú podmienky pri takých „srandách“ ako sú potravinová sebestačnosť – pomer dovozu a domáceho, nerastné/prírodné (lesy) bohatstvo či ehm, pitná voda.
            Ale za mňa do sféry regulácie a štátneho zásahu grafické karty vážne nespadajú, to ani náhodou.

            Pýtam sa, až by niekde u Foxconnu či ja neviem, významného výrobcu ARM CPU buchla továreň a nové mobily by vyleteli do nezmyslu – cháp cena x2 aka Galaxy S20 – od 1300€, iPhone SE od 900€ napr. – tiež by to bolo na reguláciu ? Že chudáci ľudia si nemôžu kúpiť nový smartfon ?
            Alebo aj súčasné konzole, buď ju nekúpim alebo za 700-800€ – no a čo, tiež to má štát regulovať ?

            Hádam nie, bez takých vecí sa skutočne dá žiť a kto to nedokáže, tak nech platí.
            Nateraz za GPUčka platia mineri a špekulanti, tak idú karty k nim.

            • absolutní neregulace = anarchie … to snad nikdo nechce, kromě anarchistů tedy …

            • Maťo, nemáš pravdu … ten příklad s telefony … není jeden, koupíš jiný, není jiný, koupíš třetí, levnější, cokoliv, s čím se dá telefonovat atd … ale geaf karty nejsou žádné … to ti uniklo? A to není týden … vem si, čistě hypoteticky, že kryptosrákoty porostou, bude se těžit víc a víc, bazary budou plné nabídek „koupím jakoukoliv grafickou sračku za pětinásobek nákupní ceny“ … spousta lidí se „pod finančním tlakem“ zbaví čehokoliv, může to trvat 5-10 let … to už není krypto krize, to je likvidační krize(herního a na něj navázaného průmyslu) … těžba nevyžaduje ničí přítomnost, žádné umění, myšlení … co nakonec zbude? Kancelářské compy s integrovanýmni grafikami, přes které budou sta miliony bývalých hráčů vybrekávat na webu, co že se to stalo … a ti, kteří neprodají, stejně nebudou mít co hrát, kromě starých her, bez jakékoliv podpory … že to vidím černě? Možná, ale spěje to k tomu … pokud se nebude hrát, časem nebude potřeba ani compy, procesory, paměti, disky … kancl už dnes můžeš vést v mobilu …

            • @Matko
              Tak „chleba“ byl priklad neceho, co bije do oci, aby to bylo dostatecne nazorne. Misto toho si tam muzes dat treba sroubky nebo talire. Ono je to v principu jedno. Ja jsem reagoval na tu poznamku, ze to je ten „spravny volny trh“. Bude ten trh porad spravny, kdyz to napr. sezere polovinu elektriny planety?
              Vsechno ma preci nejake svoje rozumne mantinely. Pokud nema, tak by se to melo zacit regulovat.

            • Maťko911 7.4.2021 at 12:31
              „Alebo aj súčasné konzole, buď ju nekúpim alebo za 700-800€“
              Asi pred 3 tydny jsem koupil XSX za 13490,- (standardni cena), cekal jsem na ni tyden. PS5 je mozna nesehnatelny (krome smejdu, co to v ruznych shopech a Aukrech prodavaji za 30k), ale to me netrapi, protoze shit od $ony jmenem PS5 vazne nechci.

            • @gogo1963 „absolutní neregulace = anarchie“ – jop, ale to neznamená že zase budeme regulovať všetko…

              „koupíš třetí, levnější, cokoliv, s čím se dá telefonovat atd … ale geaf karty nejsou žádné … to ti uniklo“ – tebe asi uniklo že externá PCI grafika sa dá bez problémov kúpiť akurát nie taká na hranie, rovnako ako by sa svet nezrútil bez smartfonov sa ani nezrúti bez herných grafík.

              @tombomino ja som ten chleba pochopil ako príklad regulácie niečo životne dôležitého a preto som aj na to nadviazoval že pri regulácii takých produktov chápem ale vážne, HERNE GPU životne dôležité nie sú.

              @Alich „PS5 je mozna nesehnatelny“ – vidíš, a keby že chcem tú a jedine tú tak podľa niektorých tu diskutujúcich by som asi mal písať na vládu aby spravila zákon o „minimálnych garantovaných dodávkach PS5 na Slovensko“ lebo ja chudáčisko si ju nemôžem kúpiť… Hlúposť čo ? Mne príde rovnako komické ako keď niekto chce zakazovať a prikazovať komu a koľko môže výrobca predať grafík… „lebo do prd_le ja som chcel svoju 6700XT a mineri ju vykúpili – treba ich regulovať !!!!!!“

            • Maťko911 7.4.2021 at 15:40
              No ja jsem take proti vetsine regulaci a souhlasim s tim, ze kdyz trh chce GPU na tezbu kryplomen, tak at je vyrobci vyrabeji a prodavaji dle libosti. Kde bych ale asi zacal zasahovat jsou ty meny samotne, protoze spotreba energie potrebna na tezbu a transakce uz neni zanedbatelna.

              Pak bych mel ale spoustu recnickych otazek (necilenych na vas) – jestli by se mely zakazovat herni GPU nad 100W napr.? Nebo render WS, ktere pali energii jen kvuli zabave (hry, filmy, nebo dokonce reklamy). Jine nejruznejsi „hobby“ odvetvi jako motocross, fotball, aj. Cestovani za dovolenou? Kdo ublizuje prirode vic, ten kdo tezi nebo hraje na pocitaci, nebo ten, co sleduje fotball v Tv a nekolikrat do roka vycestuje na zapasy nejen doma, ale i po svete?

          • No ne s chlebem, ale kdyby měla těžba různých shitcoinů být trvalý fenomén, tak se tohle stane s elektřinou. Kdyby se elektřina měla dát jednoduše přímo měnit na peníze prostě jejím spotřebováváním, tak musí nutně zdražit – základní ekonomické zákony.

            • Jan Olšan 7.4.2021 at 14:01
              Zel ekologicky dopad na nasi planetu moc lidi nezajima. Zvlaste pak pokud by si meli uprit byt jen „jednu jitrnicku“.
              Principine je decentralizace platidla dobry zpusob jak vzit nenazranym financnikum vitr z plachet alespon castecne, ten energeticky dopad je ale uz priserny. A ano, jsou mnohem vetsi eko katastrofy, ale tim spise likvidaci planety nemusime napomahat. Ono totiz nemusi prset, staci kdyz kape.

            • @Alich krypto je do skladačky drancovania planéty len ďalší kúsok, celý herný priemysel – mobily/konzoly/PC – má aký zmysel a význam ? Čo sa tým dosahuje že desiatky miliónov ľudí denne hrá ?

              0, 00, nič. Ide len o ich zábavu. 50 rokov naspäť ten herný priemysel neexistoval a ľudia čuduj sa svete žili.

              To krypto aspoň zarobí peniaze.

              Že to kazí živ. prostredie, je v istom zmysle nezmyselné a obmedzuje hráčov ? To X ďalších ľudských aktivít, komerčných aj rekreačných.

            • Maťko911 7.4.2021 at 15:45
              Ja na tohle nemam jasnou odpoved, protoze jsem take hrac a myslim si, ze hrani je zpusob odreagovani, ktere mi pomuze nabrat silu zase efektivne pracovat. Ale jak pisete, drive osobni pocitace nebyly a lide si take „hrali“ 🙂
              ad „To krypto aspoň zarobí peniaze.“ – coz je dle meho uplne pokriveny pohled na vec. Co presne je crypto mince? Par bitu v Internetu, ktere ve skutecnosti maji prinos 0. Na rozdil od vyrobeneho stolu, krajice chleba, litru nafty, kosili, …
              Podobne by se asi dalo divat na penize, ty by ale mely byt kryte necim jako napr. zlato (kdysi to platilo ;)), narozdil od umele vytvorenych bitu nekde ve vesmiru.

            • Kdo koupí grafiku na hraní se spotřebou nad 200W, navrhl bych daň 40%, nad 250W 2 roky vězení a nad 300W trest smrti. 😉 Zlí gameři nám tu nebudou ničit životní prostředí! 😀

            • Aznohh 7.4.2021 at 19:12
              Souhlas. 200+W grafiky na hrani her jsou nesmysl. Misto optimalizace dnes kdejaky neumetel, co si rika „vyvojar“ proste spoleha na to, ze mame vykon. A tak tu mame RTX primotopy na 300+W od Nvidie a 200+W grafiky, co nikdy nikdo nevidel, od AMD.
              Ale jinak rozumim, ze vam jako cloveku, co kseftuje na burzach a s crypto, je nejaka priroda u riti. No kazdy to ma jinak.

            • Tak to zase pozor.. To, že si z toho dělám srandu, neznamená, že je mi příroda u řiti. Přesně naopak, mnohokrát jsem tu psal, že spotřeba elektřiny je u krypta velký problém, který je třeba řešit a porovnával jsem to se začátky automobilismu a efektivitou tehdejších vozů.

              Např. u ETH by měla náročnost na el. klesnout přechodem na POS o 99% Mnozí se tu pořád bojí dalšího růstu cen kryptoměn, ale to nehraje roli. Přechod ETH na POS bude naprosto zásadní pro těžbu na GPU. Mineři popadají jak kostičky domina a ti evropští zvlášť.. karty z ETH sítě zaplaví ostatní coiny a totálně zdecimují jejich výnosnost.. stovky tisíc gpu po světě zaplaví bazary..

              Mark my words..

            • Aznohh 7.4.2021 at 22:05
              OK, tak v tom pripade se omlouvam.
              S tim ETH to vidim podobne a myslim je to i logicke v navaznosti na chystanou zmenu u ETH.

            • problém nastane až tehdy, kdy budou blackouty častější, bude se muset regulovat příkon, elektřina bude na příděl … pak se místo grafik budou nakupovat agregáty a co se stane? Všechny vykoupí těžaři, pak bude Maťko(příklad, neber to osobně) brečet doma u mražáku plného shnilého masa a ptát se, jak se to mohlo stát …

  4. Pamatujete, jak se AMD prsilo, ze NVidii ukaze zac je toho loket a ze rada RX 6000 porazi RTX 3000 od NVidie? No porazili je, v nedostupnosti, NVidia dodava aspon tezarum, AMD se na to vybodlo uplne!

    Tam je cely problem, staci aby AMD zacalo s vyrobou grafik a razem bude po problemu a i ceny se vrati na drivejsi uroven.

        • jj kdo koupil do Vánoc tak to ještě šlo. Já čirou náhodou narazil v tsbohemii na jednu volnou Zotac 3070 (ještě předtím než se na to vybodl a začal dodávat naplno těžařům) – chvilku jsem váhal a pak objednal – a kupodivu druhý den přišel mail o expedici…
          Zato s Radeonkama to byl průser od začátku a ani okolo nikoho neznám kdo by se k nim dostal. Stála mě tehdy krásných 18,5Kk – dnes bych prodal za 25Kk určitě, to tu ještě nebylo, překonalo to i minulou vlnu kde ceny byly sice vyšponované, ale proti tomu co je nyní to byl čajíček.

    • Rede, přednost mají konzole, tam to mají Microsoft a Sony nejspíš pošéfované smlouvami a pokutami za nedodávky.
      Až se nasytí toto odvětví, pak bude víc grafik.
      A nebo splaskne crypto bublina – když prodáš všechny svoje BTC, tak snad cena BTC poklesne 😀

      • Odlisuj dve veci:
        1. AMD dalo pochopitelne prednost konzolim, ktere ma Microsoft a Sony smluvne podchycene a AMD je dodat musi. Stejne tak chapu AMD, ze dalo prednost procesorum a radeji zvysuje vyrobu Ryzenu, na kterych vydelaji vice. To je jedna vec.
        2. Druha vec je, ze se myslim David Chang z AMD vytahoval, jak NVidii porazi. To je teda porazili! Proste mluviti stribro, mlceti zlato. Je treba byt soudny a kdyz nemam jistoty, ze budu mit vyrobni kapacity, tak proste jsem z ticha a nikde nezvatlam, jak si daji NVidii k veceri, fakt hloupy.

        • a samozřejmě to není jen o konzolích, čeká i zbytek oem partnerů, servery, notebooky, apu … co zbyde, jde do ryzenů, grafiky opravdu jen okrajově … je to velký čip, špatná výtěžnost …

            • pomalu aby AMD hledalo náhradu za Ryzen … na co komu bude procesor bez grafiky? 😀

            • gogo1963 7.4.2021 at 14:13
              V tomhle intel ma mnohem lepsi nabidku – uz dlouhodobe dela CPU s iGPU, za me uplne genialni pocin, ale navic vyslyseli hlasy, ktere volaly po CPU bez iGPU (protoze to stejne paruji s externim GPU), coz je zase win-win, alespon z meho pohledu, protoze uplatni i ty defektni kusy.
              Trochu me stve, ze prave AMD neni tim leadrem, co by valcoval intel CPU s iGPU a zvlaste pak kdyz maji zkusenosti i s temi custom cipy pro $sony a M$. Nicmene se jim zrejme vyplati vic vyrabet ciste CPU.

    • Tak RX 6xxx i karty se dají sehnat ..koupil jsem Sapphire Nitro+ 6700xt asi 3 dny po vydaní za 770 euro. Jen se musí vědět kde. RTX 3070 jsou taky dostupný dost často. 3080/3090 občas. Nejhorší je to z 3060ti (nejlepší karta na těžbu ETH výkon/spotřeba). 3060 jsem koupil za 599 euro, ale byla hlučná tak sem ji střelil dál se ziskem 🙂 Ceny bohužel stále rostou…

            • Ber to tak pokud dobře prodáš starou grafiku za kterou dostaneš zpět plnou cenu tak to pak není taková šupa. Já původně ani neplánoval upgrade z GTX 1070 na fullHD mě to stačí i když mam 144hz LCD. Jenže když jsem v únoru viděl ceny po bazarech tak jsem ji tam za 8,5k dal a do pár dnů prodal. Za tu cenu jsem ji na jaře 2018 koupil ještě v záruce. Potom jsem byl chvíli na iGPU (i7 10700) koupil jsem RTX 3060 od Gainwardu Ghosta, to jsem prodal o 1200kč dráž než jsem koupil. Hned jak vyšla RX 6700XT jsem ji koupil za 770E (21k s dopravou). Teď bude chvíli těžit Ethereum dokud se to vyplatí. Dává 2000-2500kč měsíčně. Za 3 měsíce ji mám za 14-15k kolik měla normálně stát.