Intel představí architekturu prvních samostatných GPU Xe za dva měsíce na GDC

0

Hardwarovou událostí letoška by asi mělo být uvedení prvního samostatného GPU od Intelu, které se tento rok odehraje a tím se naskytne po letech možnost mít grafiku od tří výrobců místo dvou (toto bylo naposled možné, když se ještě vyskytovaly na trhu – alespoň papírově – karty S3 Chrome). Minulý týden jsme měli možnost vidět první vzorek karty v desktopovém provedení a vypadá to, že víc se dozvíme za nějaké dva měsíce. Intel totiž oznámil, že architekturu představí ještě před koncem první čtvrtiny roku, na GDC 2020.

 

První odhalení architektury je blízko

Konference GDC 2020 (Game Developers Conference – neplést s GTC, což je sólo věc Nvidie) je každoročně konaná akce s prezentacemi a workshopy okolo GPU a herní grafiky, kde výrobci často prezentují architekturu svých čipů a radí, jak pro ní optimalizovat programy. Přesně to by také měl letos ukazovat Intel v seminářích, kde se zaměří na novou grafickou architekturu Xe (dříve Gen12), která bude první samostatné GPU této společnosti pohánět. Do programu GDC zařadil přednášku „A Primer on Intel® Graphics Xe Architecture“, kde odhalí podrobnosti těchto GPU – která prý mimochodem bude největší změnou za víc jak deset let.

Podle Intelu architektura Xe přinese výrazná zlepšení, a to ve výkonu či schopnostech geometrie, ale také výpočetních jednotek a propustnosti (zde není úplně jasné, zda paměťové, nebo výpočetně míněné). V přednášce Intel bude architekturu jednotlivých stavebních bloků Xe údajně podrobně popisovat a pro programátory bude ukazovat, jak ji nejlépe využít.

Seminar Intelu k architekture GPU Xe na GDC 2020
Seminář Intelu k architektuře GPU Xe na GDC 2020

Kdy přesně tato přednáška bude na programu, zatím není uvedeno. Ale GDC 2020 se koná 16. až 20. března, takže zhruba by to mělo být za dva měsíce.

Tip: První grafická karta Intel Xe pro desktop ukázána, podívejte se na fotografie

Architektura Xe bude mít i highendové výpočetní aplikace pro servery, ale pro oblast PC a herní grafiky by asi mělo být relevantní integrované GPU procesorů Tiger Lake a samostatná grafika Intel Xe DG1. Podle prosáklých informací by oboje mohlo mít 96 EU (768 stream procesorů). Samostatná karty by ale měla vyšší výkon díky vlastní paměti a vyššímu TDP, které umožní vyšší takty. CTO grafického týmu Mike Burrows na Twitteru také uvedl, že sdílení stejné architektury v integrovaném i samostatném GPU bude mít řadu výhod. Teoreticky by to mohlo znamenat, že je plánován multi-GPU režim, kdy budou obě grafiky spřažené. Ovšem v následující diskuzi se k této možnosti stavěl Mike Burrows spíš rezervovaně. Oněmi výhodami tak asi mohl mínit i jiné věci, například usnadnění vývoje a podobné „synergie“.

Intel Xe DG1 Software Development Vehicle 05
Intel Xe DG1 Software Development Vehicle

Intel asi zatím nebude pořád říkat nic příliš přesného k výkonu chystaných GPU, ten se asi bude dát spíše odhadnout podle parametrů. Ty by Intel asi sdělit mohl – mohli bychom například dostat potvrzení oné šířky GPU (96 EU). Pokud bude prezentace spojena i s nějakými demy a ukázkami hardwaru, pak by Intel možná mohl předvést i nějaké hry (na CES to bylo Destiny 2 a War Thunder, ale výkon nebyl zveřejněn).

Vydání grafik Xe by pak možná mohlo následovat v létě nebo na Computexu 2020, na což se těšíme, byť se asi nedá čekat, že by šlo o nějaký průlom ve výkonu. Přínos pro konkurenčnost trhu by však mohl být významný. A radost mohou mít také třeba uživatelé Linuxu, kterým vyhovují otevřené ovladače integrovaných GPU (byť také nejsou vždycky prosté problémů – jako každý software), ale dosud je nebylo možné využít tam, kde integrovaná grafika Intelu nebyla zapečená v CPU.

Grafická karta Intel Xe DG1 Software Development Vehicle (fotogalerie)

Intel představí architekturu prvních samostatných GPU Xe za dva měsíce na GDC
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 3 hlas/ů