Intel chystá pro procesory Coffee Lake speciální čipset s oficiální podporou Windows 7

29
Intel Coffee Lake
Intel Coffee Lake

Je asi docela dobře známo, že současný nový hardware si úplně dobře nerozumí s operačním systémem Windows 7. Absence ovladačů komplikuje jeho instalaci a Microsoft se rozhodl, že procesory novější než ty s architekturou Skylake u Intelu (a Excavator u AMD) už pod Windows 7 nebude vůbec podporovat. Instalace tohoto OS na novější platformy byla od té doby plaváním proti proudu navzdory podobným bariérám. Nyní ale přichází překvapení. Intel dosavadní přístup otočil, a jen nějakého půl druhého roku před kompletním koncem podpory sedmiček hodlá vydat speciální čipset pro současná CPU Coffee Lake, s nímž budou základní desky opět plně kompatibilní s Windows 7, aniž by bylo třeba si upírat nejnovější procesor.

 

H310 R2.0

Intel zdá se hodlá pro Windows 7 vytvořit speciální platformu v rámci procesorů Coffee Lake a desek s čipovými sadami série 300. Tímto útočištěm budou speciální desky založené na zvláštní revizi lowendového čipsetu H310, která by se mohla označovat H310 R2.0 nebo možná H310C (informace se liší). Desky s tímto čipsetem, které už údajně má přichystané například Asus a Gigabyte, budou mít od výrobců oficiální podporu pro Windows 7.

Výrobci pro takové desky budou dodávat ovladače kompatibilní s Windows 7 pro řadiče SATA/NVMe (Intel Rapid Storage), pro řadič USB 3.0 a také pro rozhraní Intel Management Engine. Také další přídavné komponenty na deskách jako Ethernet, bezdrátová konektivita a integrované audio budou muset mít ovladače pro Windows 7. Tyto ovladače patrně stále bude třeba manuálně integrovat do instalačního média, ale poté už by mělo být vše s oficiální podporou a už ne „na divoko“.

Asus Prime H310M-A R2.0 s podporou WIndows 7
Asus Prime H310M-A R2.0 s podporou Windows 7

Ovladače pro integrované GPU nebudou?

Jedna výjimka z této podpory ovšem bude. Intel zdá se nevydá grafické ovladače pro integrované GPU procesorů Coffee Lake, což je škoda, protože zrovna na platformě H310 by asi s integrovanou grafikou chtěla řada uživatelů fungovat. Takto bude třeba buď používat nějakou samostatnou kartu, pokud se teda nepodaří oficiální ovladače nějak modifikovat.

Nevýhodou toho, že bude „W7-friendly“ platforma založená na čipsetu H310, budou ještě některá další omezení, které lowendové čipsety Intelu kvůli politice tzv. „segmentace“ mají. Desky s čipsety H310 mohou mít jen dva sloty pro paměti DDR4 a také jsou linky PCI Express z čipsetu omezené jen na PCIe 2.0 s poloviční rychlostí, což se týká i slotů M.2 pro SSD (PCI Express 3.0 ×16 z procesoru bude muset být osazen grafikou). Čipset H310 také neumí USB 3.1 na rozdíl od B360/H370, nepodporuje cachovací moduly Optane Memory a dovoluje připojit naráz jen dva monitory (i pokud má deska tři výstupy). Ovšem k integrovanému GPU stejně schází ovladač pro Windows 7, jak už bylo řečeno.

Situace s Windows Update není známá

Zatím ale není známo, jak se k věci postaví Microsoft. Ona nepodpora Windows 7 nebyla totiž iniciována jen výrobci procesorů a desek. Microsoft explicitně neposkytuje podporu pro novější CPU, ve Windows Update je detekuje a odmítá v počítačích s nimi instalovat aktualizace a opravy. Není jasné, zda udělí Microsoft platformě H310 R2.0 po dohodě s Intelem výjimku z tohoto pravidla. Pokud ne, bude ona nově poskytovaná podpora taková poloviční, protože k aktualizacím se dostanete jen skrze hacky (a vyhýbat se aktualizacím není kvůli promořenosti internetu bezpečnostními hrozbami rozumné).

H310M DS2V 2.0, deska s podporou Windows 7 od Gigabyte
H310M DS2V 2.0, deska s podporou Windows 7 od Gigabyte

Desky platformy H310 R2.0 pro počítače s Windows 7 mají již na svých webech Asus (Prime H310M-D R2.0, Prime H310M-E R2.0, Prime H310M-A R2.0, Prime H310M-K R2.0) a Gigabyte (H310M DS2V 2.0, H310M S2 2.0, H310M DS2 2.0, H310M H 2.0) a skutečně k nim také nabízejí ovladače pro Windows 7. Dva modely (C.H310M-E V20, C.H310M-E D3 V20) bude nabízet také čínský Colorful, jehož výrobky u nás ale sotva najdete.

Bezpečnostní záplaty už budou pro W7 jen necelý rok a půl…

Pokud se vám tato možnost zalíbila, budete asi mít v dohledné době mít příležitost opět postavit PC, na kterém máte garantovánu funkčnost Windows 7. Je ale třeba upozornit, že tento systém je už na trhu devět let a to znamená, že už pro něj Microsoft bude vydávat opravy (respektive v této fázi podpory již jen bezpečnostní záplaty) jen po krátký čas. Poslední mají vyjít v lednu 2020, tedy za necelý rok a půl. Budete tedy pořizovat počítač na poměrně krátký čas, po kterém stejně budete muset upgradovat na novější systém. Osobně bych řekl, že uchylovat se k tak krátkému odkladu nevyhnutného se nevyplatí, spíš bych si to rozmyslel a zvážil, zda není lepší přejít na novější OS rovnou. Pak nebudete muset řešit problémy s integrovanou grafikou a také nebudete muset kupovat lowendovou desku s výše zmíněnými omezeními. Tento vstřícný krok milovníkům tradičnější podoby Windows asi měl větší smysl, pokud by byl podniknutý dříve. Asi je ale možné, že o tuto možnost mají zájem firmy, které případně budou ochotné platit Microsoftu za speciální prodlouženou podporu.

Intel chystá pro procesory Coffee Lake speciální čipset s oficiální podporou Windows 7

Ohodnoťte tento článek!
4.6 (91.11%) 18 hlas/ů

29 KOMENTÁŘE

  1. Včera jsem četl takovou typickou propagandu, že většinu emisí v praze vytvoří zhruba jen 5% aut. Pokud by tomu tak opravdu tak, tak 100% automobilů v praze vytváří totální armagedon, a vytvořeny smog by okamžitě pozabíjel všechny pražáky. Není tomu tak, pravdou je, že emise prachových částic proti kterým se tak moc v automobilsmu bojuje a Evropská unije proti tomu brojí má na svědomí celá automobilová doprava včetně nákladní a autobusové zhruba jen 14%, naprostou drtivou většinou a to ~70% má na svědomí vytápění domácností a to i včetně plynových kotlů. A vynaložené miliardy do automobilsmu řeší nula nula nic, přitom miliarda vynaložená na snížení emisí z vytápění domácností, by opravdu vedla k drtivému poklesu prachových částic a tím pádem by nebyly potřeby zásahy do aut. Bohužel jde o peníze a dodatečný výběr daní z vozidel, protože vládnoucí garnitůra má strach šáhnout lidem na výdaje za bydlení.
    A ve stejném gardu žasnu nad vymytými mozky jak ve zdejší redakci tak v diskuzi.
    Chtěl bych zde tedy uvést na pravou míru, že provozuji dva počítače na Win7, a jeden rig, u kterých je vypnutá a zablokovaná aktualizace. Prakticky mám ty Windows nainstalované od prvopočátku kdy jsem počítač (komponenty) kupoval a dodnes bez aktualizace. Dodnes bez jediného problému. Že si to neumíte nastavit? Že neumíte zestřelit win.defender, největší bránu(dálnici) do vašeho počítače je Váš problém, na internetu toho je dost jak optimalizovat a zabezpečit počítač. Zde udělám reklamu vynikajícímu peerblocku, který obstarává další filtr,ale jeho nastavení už vyžaduje trošičku víc zkušeností s počítačem. Dokonce jsem i nainstaloval dobrovolně vir, který crashnul, chápeš to? Prostě tak zablokovanej počítač, že se nerozjede ani vir.
    A druhou věcí, kterou bych zde chtěl uvést na pravou míru je, že intel si uvědomuje, že státní správy jsou držitelé licencí win7, a jen tak nepřejdou na win10, protože spousta odborníků i laické veřejnosti a nedivil bych se že by i v samotném intelu vědli že na práci je win7 a win10 je jen na zábavu.
    Tyto osekané desky evidentně nejsou herní, pro hráče, ale do kanceláří a pracovních stanic. Prakticky je naprosto správně zařazenej produkt na okraji segmentu pro firemní zákazníky a státní správu. A jsem rád, že to intel dělá. Kecům o tom že se intel topí a dělá přešlapy se jen směju, protože jsou stejně naivní jako představy, že za suchou trávu může Putin a né horké počasí.

    • Ty kecy jak „win7 na práci a win10 jen na zábavu“ akorát vypovídají o tvém nulovém rozhledu. Když tomu tak je, vysvětli mi, proč se NBÚ vůbec obtěžuje s certifikací Windows 10 pro použití ve státní správě? Proč je běžně používají úřady na celém světě tak, jak postupně probíhá obměna počítačů?

    • @Trotl pardon @Crha:

      Kdyby mely plynove kotle tak velky podil a auta tak maly, tak by bylo v lete mnohem mene smogu v Praze. Opak je pravdou, smog nam v horkych dnech narostl do stejne miry jako v zime, kdy se topi v kotlich. Takze tak Crho!

      Crha ma Windows 7 a zastavene aktualizace, ja mam Windows 7 a povolene aktualizace, funguje mi to bezproblemove taky, i ten Defender funguje OK. Nepotrebuji se stvat s nejakym peerblockem.

      Win10 jsou podle Crhy na zabavu a stat ma na praci Win7. Mohu smele rict, ze MK pro ktere delam, prejde do roku 2020 na Win10 a nahradi vsechny Win7 v terminu nez skonci podpora oprav systemu od Microsoftu. Delam jen pro jednu organizaci, ale mam info, ze obdobne to bude v celem resortu. Pocitam, ze jinde to nebude jinak a vse se v pohode zvladne. Nove PC uz se dnes porizuji vyhradne s Win10 a pouze stare PC dobihaji svou zivotnost s Win7. (Win8 nikdy pouzivany nebyly.)

      • Kdyby sis přečetl alespoň jeden jedinej NORMÁLNÍ seriózní článek o DPF a né zkurvenou propagandu EU, tak by ses dočetl, že právě auto s DPF ti posílá rakovinu přímo do krve v částicích menších jak PM2,5 a né do plic (prostě projdou plícemi až do krve) , Protože prachové částice dieslu bez dpf se ani nedostanou do plicních komůrek, protože jsou několikrát větší než PM10!!! To novej DPF a novej benzín tě dopuje rakovinou, lépe řečeno honba za sníženém CO2, ale NOx se neřeší….

        A nejdrsnější na tom všem je že to co ty čůcháč z aut je úplný hovno, ale úplný hovno, jestli nějakých 14% z 100 je moc, protože nejen daleko větší emise má ta zkurvená lodní doprava, ale 60-70% za to všechno znečištění můžou baráky. Baráky, zkurvených komunistů co nikdy nepracovali a nikdy dělat nebudou a palí v kamnech na tuhá paliva všechno co hoří. Od uhlí a škváru až po PETky!!! A ty mi tady budeš na Diesel fóru něco mluvit o rakovině z aut. Pičo, nejdřív ať se nasadí DPF filtry na všechny komíny a pak bych teprve začal řešit kurva auta!!!

        Tady ti něco zkopíruju co jsem našel, můžeš si počíst a podívat se ty hňupe jeden vyjebanej a už mě neserte všichni s DPF makrelou, shultzem a vyjebanou evropskou unií a putinem. Evropa je v prdeli a emise je to poslední co máme řešit.

        a) benzíny produkují tisíckrát víc ultrajemných prachových částic než diesly před 15ti lety. (ODKAZ = https://auto.idnes.cz/benzin-motor-filtr-pevnych-castic-dr6-/automoto.aspx?c=A180206_012736_automoto_fdv) Možná i ony se dočkají DPF filtrů…
        tabulka kolik toho různé auta vypouštějí: http://www.autoforum.cz/tmp/magazin/ea/emise_pevnych_castic_benzin_autobild_tab_800_600.jpg
        b) elektrická auta produkují stejné množství prachových částic jako benzíny. Na vině je totiž také tření brzdového obložení a prach z opotřebování pneumatik.

        c) Stačí pouze 7 největších nákladních lodí, které za rok v emisích překonají celou automobilovou dopravu na světě. Navíc plují na nějaký mazut a vypouští do ovzduší další svinstva, která v automobilové dopravě již nejsou, jsou to síry a dioxíny protože spalují jakejsi mazut.

        Nicméně Pořád to je nic, z celosvětového měřítka tvoří doprava emise CO2 jen cca 14,5%:

        http://www.autoforum.cz/tmp/magazin/sk/Svetove_emise_sklenikovych_plynu_CO2_graf_Perex_lepsi_800_600.jpg

        Největší emise podle států, myslíš že tam budou zavádět DPF na továrny?
        http://oenergetice.cz/wp-content/uploads/2015/08/nejvice-co2.jpg

        d) největším producentem ultrajemných prachových částic je podle studie z roku 2012:
        http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/13groc/gr13cz/png/o04_1_20.png

        důkaz je v tom, že v zimních měsících kdy si lidé topí roste počet částic v ovzduší: (benzopyren je tehdejší označení prachových čásic PM10 a míň.)
        http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/16groc/gr16cz/png/oIV2-6.png

        vývoj emisí prachových částí v letech:
        http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/16groc/gr16cz/png/oIV2-9.png

        http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/16groc/gr16cz/png/oIV2-4.png

        Evidentně je tak vidět, jak jsi zmasírovaný massmediama, ale nechci tě urážet. Je potřeba být kritický ke všem zprávám co ti někdo říká. Je potřeba si to ověřovat. Naftové vozidlo bez DPF je daleko čistější než s DPF, protože při obnovovacím cyklu DPF vznikají PM2,5 prachové částice, které filtr zachytit neumí a původně je diesel bez dpf neprodukoval. Problém těchto částic je, že se ti neusazují v plicích v komůrkách, ale dostanou se až do krve. Tolik k NESMYSLU jménem filtr pevných částic.

        Sice jsem to zkopíroval odjinud, ale vůbec se semnou na toto téma nepouštěj do diskuze a už vůbec se se mnou nepouštěj do diskuze na téma Win10, ty socko co nemá ani 5000,-Kč na novou grafiku, ani 2000,-Kč normálně v pěněžence nenosíš, děláš tady velkého odborníka ale doma počítáš stokoruny. V životě jsi neviděl mou práci, jak ji ovlivňuje operační systém, tak nemel takový kraviny, že se WiN10 dá pracovat, nedá a nebo s obtížemi, o tom že ráno příjdu a všechno totálně přeinstalované už vůbec nebudu mluvit, protože to bych zkrachoval.

        • Ježkovy zraky, a já chtěl už odpoledne plácnout, jestli Crha nemá nafťáka s vymontovaným filtrem a teď se to snaží obhájit nějakejma konstrukcema/jakože-faktama. Ale pak mi to přišlo jako blbej komentář a zase sem to radši zase smazal…

            • Jo mám naftu na hlýnách a f metle dvoulitra s turbem a bez DPF plnící normu Euro4 se standardním naftovým katalyzátorem.

          • @Jan Olšan
            :,-D brečím smíchy 😀 super tohle mě pobavilo 😀

            Crha no alias náš trol lol 😀 Hele já sem náhodou rád že někdo s takovým smyslem pro humor tu je 😀 Naopak už by mi chyběl.

            • No já jsem na to trochu alergickej když vidím, kolik lidí, co znám, (už) má rakovinu… ale jestli je to auto, který filtr mít nemusí, tak ok, no.

            • Ale tu rakovinu mají z toho že žerou sračky z Anofertu, kupují si mrkev ve které nejsou vitamíny, jablka plné pesticidů, dýchají vzduch do kterého vypouští jedovaté zplodiny dioxiny sociálně slabí pálicích v kotlech na tuhá paliva odpadky včetně petlahví.
              Dokažte mi korelaci rakoviny lidí kteří jezdí dnes a denně po silnicích třeba takoví kamioňáci s dodávkářema, že je u nich zvýšený výskyt rakoviny plic, než u lidí chodiícíh pěšky a přepravující se MHD. Nic takového neexistuje, protože rakovinu mají všichni nezávisle na emisích z automobilsmu.
              Dále jste vůbec nedočetl k tomu, že rakovinu právě způsobují ta látky a prachové částice, které se plicními komůrkami dostanou až do krve. Ty jsou milionkrát horší než ty saze z dieslů.

  2. Podle me dobry tah od Intel.
    Dle pruzkumu, je podil win 7 stale velky a hromada zakazniku na tom jeste chvilku pofici. Treba rok, dva nebo jeste 5 let.
    S politikou Intel (kazdy rok nove cpu a mobo) se vubec nic nedeje.
    Uvidite ze se to proda jako nic.
    Ale jednou ty widle 7 proste stejne skonci.

    • Schválně by mě zajímal váš odhad, kolik je na celé Zemi lidí, kteří si na tomhle čipsetu postaví počítač a kdyby to neexistovalo, tak si žádný počítač nepostaví. A až to číslo vymyslíte, tak ho zkuste porovnat s těmi více než 20 miliony počítačů, které se prodají každý měsíc.
      A pro vaši informaci, ten bochník roste rychleji, než z něj stačí AMD ukusovat, tedy prodeje procesorů Intelu rostou.

      • Prodeje pocitacu rostly poprve snad po peti letech. Takze tak horke to zase neni. Otazkou je taky, o kolik se ten trh pred tim scvrkl a kolik jich ted vuci tomu relativne „pribylo“. AMD urcite ukusuje, jinak by nemeli rust trzeb.
        JInak si myslim, ze prispevek od ‚jankomrska‘ muze ten duvod vystihnout dobre.

  3. Tak předpokládám, že Intel ví co dělá.
    Zatím stále dodává, tuším že 6gen. CPU, která podporu má. Tu bude nyní moci zrušit. A bude vyrábět již novou.
    Myslím si, že existuje celá řada průmyslových aplikací, která potřebuje Win7, a to je hlavní segment kam Intel míří. Toto nečiní kvůli koncákům a jejich setrvávání na starém OS.