Je širokoúhlý monitor lepší než standardní? (komentář)

9
Širokoúhlý monitor
Širokoúhlý monitor
-
Zdroj: Unsplash

Pod pojmem širokoúhlý monitor si můžete představit displej, jehož poměr stran je větší než běžných 16:9. Většinou 21:9 a více. Oproti monitorům se „standardním“ poměrem stran obsáhnou tyto ultrawide (širokoúhlé) monitory více zobrazované plochy na šířku, někdy ale méně na výšku. Záleží tak, na co jej budete využívat.

Pokud přemýšlíte nad koupí širokoúhlého monitoru, položte si nejprve otázku, jestli nevyužít spíše dva běžné monitory vedle sebe. Širokoúhlý monitor přijde vhod hlavně v momentě, pokud často pracujete s více okny nebo vám při práci na více monitorech vadí „černý rámeček“ daný dvěma sousedícími kraji monitorů.

Stejně dobře vám poslouží širokoúhlý monitor i při hraní her, kde větší poměr stran umožní zobrazení většího množství herního obsahu. Což vás může více vtáhnout do děje a zároveň vám zajistit i výhodu nad vašimi soupeři (máte větší přehled na bojišti před vaším protivníkem s 16:9 monitorem). Pokud k tomu přidáte i zakřivení displeje, výsledkem vám bude větší vtáhnutí do děje, který vám dopřeje více herního zážitku.

Dva monitory vs jeden širokoúhlý
Dva monitory vs jeden širokoúhlý

Praktické výhody širokoúhlého monitoru

Hlavní přednost širokoúhlého monitoru spočívá v nahrazení dvou (nebo více) monitorů postavených vedle sebe. Zbavíte se tak černého rámu, který vznikne spojením dvou sousedících stran monitorů. Tuto možnost uvítáte hlavně v momentě, kdy často pracujete s více okny. Tento problém se sice může zdát na první pohled jako zanedbatelný, ovšem z osobní zkušenosti mohu říci, že práce s více okny na jednom monitoru je rychlejší a pohodlnější než neustálé přesouvání oken z jednoho monitoru na druhý (zvláště pak, pokud mají monitory každý jiné rozlišení na výšku).

Tip: Velký test širokoúhlých monitorů: Jak nahradit dva displeje?

Širokoúhlý monitor si najde své využití i v herním odvětví, a to díky už zmíněnému rozšíření herního prostoru a zobrazované plochy. Příkladem mohou být náruživí hráči závodních rallye her nebo leteckých simulátorů, kteří pro své potřeby využívali více monitorů s tenkými rámečky postavených v těsné blízkosti vedle sebe.

S dnešní možností širokoúhlých monitorů s obřím poměrem stran obsáhnou stejné množství zobrazovaného obsahu bez nevzhledného černého rámu. Pro někoho může být bonusem i uvolnění portu na grafické kartě a teoretické snížení grafické náročnosti.

Jak je to s poměrem stran?

Širokoúhlý monitor poznáte hlavně podle jeho nestandardní poměru stran, který začíná na hodnotě 21:9. V takovém případě najdete na monitoru nejčastěji rozlišení 3 440 × 1 440 pixelů, což už samo o sobě znamená dostatečné pro pohodlnou práci s více okny. Tento typ je zároveň mezi uživateli širokoúhlých monitorů aktuálně nejvíce preferovaný a využívaný.

Pokud vám však poměr stran 21:9 není z nějakého důvodu dostatečný, můžete sáhnout po monitorech s extrémním poměrem stran 32:9. Takové monitory mohou mít rozlišení buď 3 840 × 1 080 pixelů a představují náhradu za dva Full HD monitory postavené vedle sebe, nebo rozlišení rovnou 5 120 × 1 140 pixelů, které snadno nahradí dva WQHD monitory postavené vedle sebe.

Věčný souboj HDMI a DP

Mám pro zapojení monitoru raději použít HDMI nebo DisplayPort kabel? Tuto otázku si kladou převážně hráči, jelikož zvolený typ konektoru a jeho verze přímo svými technologickými vlastnostmi ovlivňují kvalitu výstupního signálu a jeho maximální obnovovací frekvenci, kterou chce mít každý hráč nejvyšší. Rozdílné verze DisplayPortu nebo HDMI s sebou přinášejí i rozdílnou podporu maximálního rozlišení a obnovovací frekvence. Tabulka níže ukazuje přehledné zobrazení všech aktuálně využívaných verzí HDMI a DisplayPort včetně maximálního rozlišení a frekvence.

Portál RTINGS.com v jednom ze svých článků vytvořil i přehlednou tabulku se podporovanými rozlišeními pro jednotlivé verze HDMI a DisplayPort. Zelené políčko značí kompatibilitu, u červeného pole je tomu naopak.

HDMI vs DisplayPort
HDMI vs DisplayPort (zdroj: rtings.com)

zdroje: RTINGS.com, PCmag.com, displayninja.com

Na jakém rozlišení pracujete/hrajete hry?

Je širokoúhlý monitor lepší než standardní? (komentář)
Ohodnoťte tento článek!
2.9 (58.75%) 16 hlasů

9 KOMENTÁŘE

  1. Pod sirokouhlym si ja predstavujem aj pomer 16:9, ktory bol umelo pretlaceny ako standard.
    V notebookoch sa uz vracia priaznivejsi 16:10 pomer. Sa mi paci ako sa veci vracaju. Niekto potreboval inovovat a trochu usetrit, tak vymyslel pomer 16:9. Po case to mal kazdy, lebo marketing robi divy a teraz znovu potrebovali nieco nove, tak znou-vymysleli koleso (stary format 16:10). Dufam, ze sa to zlepsi aj v desktope. Pouzivam taky monitor a je to univerzalny kompromis.
    V clanku sa spominaju len vyhody ale nie nevyhody.
    Pri pouziti dvoch monitorov viem jeden vypnut ak aktualne tu plochu nepotrebujem. jeden velky nevypnem a ziari na mna aj ked to nepotrebujem. Osobne pri praci vyuzijem vecsiu plochu ale mimo nej uz minimalne, tak druhy monitor ostava vypnuty.
    Univerzalna pravda ale neexistuje a pre rozne potreby su vhodne rozne monitory. Vhodnejsi do role univerzala je podla mna 16:10. No ale ked ludim nevadi pozerat do malych notebookovych obrazoviek, tak sa necudujem, ze im nevadi ani 16:9 pomer.

  2. také jsem příznivec starého dobrého 16:10. Největší potíž s rozšířeným 16:9 je v menších úhlopříčkách kde cokoli pod 27″ je ošklivá nudle. Mám 32″ na 16:9 a tady mi to nevadí ani jako na druhém 27″. Takové 20-24″ jsou na obyčejnou činnost a internet děs, pořád něco rolovat….

  3. Boze! Uz toho placala vyhodte. To uz je druhy clanek o monitorech, kde se autor absolutne neorientuje v pouzivanych terminech. WIDE = široký, proto 16:9 = širokoúhlý. Proto ULTRAWIDE bude neco jako ultraširoký, ale u nás, pokud vim se to nepouziva a mluvi se take o širokoúhlém s tim, ze se vypisuje poměr stran nebo se napise znacka toho konkretniho ultra-wide rozliseni.

    • Typický Red – většinou dá na svoje dojmy, které si ani neověří.
      16:9 ≠ ultrawide. Za ultrawide se považuje rozlišení (resp. formát) s poměrem 2:1 a vyšším, tedy např. 21:9.
      Jestli u vás doma máte speciální terminologii, pak to neznamená, že se jí budou řídit všichni ostatní.
      Teď bych očekával omluvu autorovi článku – kvůli vaší hlouposti, či neznalosti má být vyhozen?

  4. Taky mě docela nadzvedlo to, že 16:9 není širokoúhlý? Podle mě je teda širokoúhlý dost. Standardní poměry stran („neširokoúhlé“) byly vždycky 4:3 nebo 5:4. Mě osobně nejvíce vyhovuje 16:10, není to taková nudle jako 16:9, takže se na obrazovku vejde více řádek textu.

  5. Mě fakt baví, jak se tu lidi rozčilují, jestli 16:9 je nebo není širokoúhlý. Termíny získávají s časem běžně jiný význam. Pamatuju, kdy vysoké rozlišení bylo DVD, po kterém dnes neštěkne asi sousedův vořech.
    K tématu článku – trochu uvažuju o změně právě ze dvou monitorů (2×24″ 1920×1200) na jeden větší.
    Problém 1: teď mám jeden monitor hlavní, kolmo k židli a druhý vedlejší pro věci typu Youtube, Spotify, maily, messenger… prostě věci, které sleduju periferně. U Photoshopu tam mám paletky a hlavní plocha je na Eizu. Tento scénář by mně jeden velký monitor rozbil, musel bych si poskládat okna ručně tak, abych měl to hlavní uprostřed (resp. před očima) a zbytek někde bokem. U dvou monitorů jsou na to klávesové zkratky, u dvou těžko říct.
    Problém 2: kvalita obrazu. Teď mám jeden hlavní kolmý, je to nějaké starší Eizo. Podstatné je, že je kolmo k očím, zatímco velký monitor nebude nejspíš (ve srovnatelné cenové hladině) mít rovnoměrnou kvalitu zobrazení po celé ploše.
    Řekl bych, že pokud někdo pracuje s více různými aplikacemi zároveň, uživí spíše dva monitory, než jeden.
    P.S Roli u mě hraje i nedostatek místa.

    • Ja jsem si puvodne myslel, ze 19″ LCD (1280x1024px) a 22″ LCD (1680×1050) nahradim jednim 29″ 21:9 s rozlisenim 2560x1080px. Ale tech 2x 1280px bylo to malo, takze jsem skoncil u hlavniho 29″ a k tomu jsem si nechal i ten 22″.