Nová čínská grafická karta MTT S80: první PCIe 5.0 GPU a konkurence GeForce RTX 3060 Ti?

22
Grafická karta Moore Threads MTT S80 1600
Grafická karta Moore Threads MTT S80 (zdroj: Moore Threads)
-
Zdroj: Moore Threads

Docela šok. Čínská firma, která se vynořila jen nedávno, už vypustila druhé samostatné GPU, a tentokrát to má být už docela hráčská karta: 4096 shaderů, moderní výbava, spotřeba přes 200 W a výkon, který by se mohl blížit až GeForce RTX 3060 Ti…

V poslední době se úplně roztrhl pytel s čínskými samostatnými GPU. Ještě nedávno to byly kuriozity z kategorie „čert ví, co se s tím projektem nakonec stane“. Ale čínské společnosti teď skutečně začaly uvádět na trh lokální náhrady karet Radeon a Nvidia (shodou okolností ve stejném momentu jako Intel). Firma Moore Threads má dokonce už druhou, a její nový model MTT S80 je zatím určitě nejzajímavější a výkonem nejslibnější.

Po kartách Innosilicon Fantasy One už loni a nevýkonných Moore Threads MTT S10Glenfly Arise GT-10C0 z posledních měsíců teď zase Moore Threads uvádí nový model, který by již měl představovat skutečně herní výkonnější kartu, pojmenovanou Moore Threads MTT S80.

MTT S80 má být založeno na snad 12nm čipu složeném z 22 miliard tranzistorů používající architekturu označenou MUSA nebo také někde „Chunxiao“. Je možné, že MUSA je spíš označení pro jejich softwarové rozhraní, tedy něco jako CUDA u Nvidie (prý to má znamenat MT Unified System Architecture). Ale pořád se zdá trošku neuvěřitelné, že by šlo o autonomní vývoj firmy Moore Threads – spíš bychom čekali, že jde o technologii GPU licencovanou od Imagination Technologies, což by dávalo smysl i proto, že by pro architekturu byly zajištěné ovladače a související softwarová podpora. Podle výrobce jsou podporovaná grafická API OpenGL i DirectX, což by implikovalo, že existují ovladače jak pro třeba Linux, tak i pro Windows a tím pádem asi i běžné hry…

Grafická karta Moore Threads MTT S80 1
Grafická karta Moore Threads MTT S80 (zdroj: Moore Threads)

Chunxiao s 4096 shadery

GPU má každopádně obsahovat 4096 shaderů či jednotek FP32, což by ho kladlo do podobné váhové kategorie jako Alchemist „ACM-G10“ Intelu. Čínské GPU běží na taktu 1,8 GHz, a má přitom dosahovat teoretického matematického výkonu 14,4 TFLOPS ve výpočtech s hodnotami FP32. Čip ale umí počítat i s hodnotami INT8, což se bude hodit například pro AI výpočty, v těch má 57,6 TOPS (čtyřnásobek). Uvedena je i pixel fillrate (460 Gpixel/s) a texel fillrate (460 Gtexel/s).

GPU má opět stejně jako momentálně nejvýkonnější čip Intelu 256bitovou paměťovou sběrnici a na ní 16 GB paměti GDDR6, která ovšem běží na o kapku pomalejší rychlosti – 14,0 GHz efektivně s propustností 448 GB/s. V tomto je grafika srovnatelná s GeForce RTX 3070 nebo RTX 3060 Ti.

Prezentace GPU Moore Threads MTT S80
Prezentace GPU Moore Threads MTT S80 (zdroj: Moore Threads, via: Tom’s Hardware)

A zdá se, že GeForce RTX 3060 Ti by dokonce mohla být cíl – tedy alespoň pokud bychom se dívali na udávaný výkon v FP32. Pokud karta dokázala konkurovat této grafice od Nvidie, šlo by o pozoruhodný výsledek, byť je RTX 3060 Ti už z předchozí generace. Ostatně, zhruba toto je úroveň, na kterou se podařilo dostat i zatím nejvýkonnějšímu GPU Intelu (Arc A770).

TDP neznáme, ale referenční karta, která má 2,5slotový chladič se třemi axiálními ventilátory a délkou 28,6 cm, používá napájení jen jedním osmipinovým konektorem. Spotřeba by proto mohla být do 225 W. Tedy pokud jde o 8pinový konektor PCI Express, což nemusí platit. V popisech v internetovém obchodě JD.com se objevují trošku zmatky a je označený jako 8pin EPS pro napájení CPU, který je odlišný a může dodávat víc wattů. Výrobce každopádně doporučuje 600W zdroj.

Grafická karta Moore Threads MTT S80 2
Grafická karta Moore Threads MTT S80 (zdroj: Moore Threads)

MTT S80 má také podporu hardwarového enkódování a dekódování videa v H.264, HEVC a AV1 (zřejmě i včetně komprese) až v rozlišení 8K. Zde by GPU bylo konkurenceschopné s tím nejnovějším od Nvidie, AMD a Intelu – pravda, nevíme, zda bude kvalita enkódování ve srovnatelné kategorii.

Podporované jsou výstupy DisplayPort 1.4a a HDMI 2.1 a je možné mít rozlišení až 7680 × 4320, ale jen při 30 snímcích za sekundu. Zde tedy už schopnosti GPU zaostávají, GeForce RTX 3000/4000 umí 60 snímků za sekundu, a Intel Arc a Radeony RX 7000 už mají nový DisplayPort 2.1 s podporou vysokých rozlišení při vyšších frekvencích).

Vůbec první GPU, které umí PCIe 5.0

Je tu ale zajímavá součást konektivity, ve které je MTT S80 naopak lídr vepředu před Nvidií, AMD i Intelem. Jeho GPU se k procesoru připojuje již přes PCI Express 5.0 ×16. Jde tedy o úplně první GPU, které tuto technologii v osobních počítačích podporuje, a o první grafiku, se kterou se tedy bude dát nějak využít přítomnost tohoto rozhraní u nových procesorů Intel a AMD (platformy Intel LGA 1700AMD AM5). Je sice asi pravda, že výkon ve hrách dost možná bude stejný, jako kdyby se použil jen PCI Espress 4.0 ×16, ale pořád je to zajímavé prvenství.

Grafická karta Moore Threads MTT S80 1600
Grafická karta Moore Threads MTT S80 (zdroj: Moore Threads)

Zajímavé GPU, ale test ohněm budou ovladače

Tato grafika a GPU bude asi vůbec zajímavý kus hardwaru. Asi jsou to poměrně vysoké šance, že v praxi bude výkon ne zas tak skvělý a jde o trošku papírového šampiona. To je u nových příchozích zkoušejících vstup na trh GPU ale běžná věc. Ovladače a softwarová vrstva pracující mezi hrami a samotnými výpočetními zdroji GPU jsou totiž nesmírně komplexní a vyžadují obří množství práce, aby se úroveň výkonu ve hrách dostala tam, kde jsou nyní Radeony a GeForce. Nově příchozí Intel Arc bývá v tomto vysmíván, ale už dostat se na jeho úroveň je obtížné.

Proto se dá čekat, že softwarový ekosystém grafik Moore Threads / MUSA na tom může být spíš hůř, i když asi nejsou vyloučená nějaká překvapení. Je tu samozřejmě pořád v koutě ta možnost, že jde o GPU s architekturou od Imagination, v tom případě bude břemeno tvorby ovladačů a jejich optimalizace pro různé hry také na plecích této firmy a bude možné stavět na její předchozí práci. Ale její GPU nemají na platformě PC tu podporu, jakou má Intel, AMD a Nvidia. Zatím jsou údajně pro běh na této kartě optimalizované jen některé hry – má jít o League of Legends, Crossfire, Diablo 3, Minecraft nebo Need For Speed Hot Pursuit 3.

MTT S80 už se začíná v omezeném objemu prodávat

V Číně se prý už grafiky MTT S80 začaly prodávat za 2999 RMB (cca 10 000 Kč / 412 €). Toto však není cena samotné karty, ale cena balíku této grafiky se základní deskou (Asus TUF Gaming B660M-Plus D4). Cena jen grafiky MTT S80 bude asi spíš jen dvoutřetinová. Datum expedice pro první zájemce má být 16. 11., takže se možná brzo objeví nějaké první zkušenosti s tímto novým soutěžícím v oblasti herních grafik.

Zdroje: VideoCardz (1, 2, 3), Tom’s Hardware, JD

Nová čínská grafická karta MTT S80: první PCIe 5.0 GPU a konkurence GeForce RTX 3060 Ti?
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90%) 8 hlasů

22 KOMENTÁŘE

      • Slyšíš „čína“ a máš rudo před očima. To je tvůj problém, ale věř, že ty Číňani dokážou být dobře efektivní, na což nakonec máme příklady v mobilním segmentu Huawei, Xiaomi.
        Tady to nebude jiné, Intel můžeme označit jako čtyřku na trhu a může být rád, že těch čínských firem není zatím víc.

        • On nemá rudo před očima, on se jen zasekl na mentální úrovni České televize a neumí myslet samostatně. Je zbytečné mu dávat příklady čínských a amerických produktů, které ukazují jeho omezenost. Špatně informovaní lidé vůbec netuší na jaké úrovni je např. čínský automotiv. Dědek stejně bere vážně i informace od exota Etzlera, takže to nemá smysl.

        • Na rozdíl od Vás jsem prožil socík v reálu a vím jak funguje. Nenechám opít rudou propagandou. Navíc Čína i doposud byla jenom levnou montovnou která má svých problému dosti. A ty problémy se budou stále prohlubovat s odchodem kapitálu do jiných levnějších a serióznějších zemí.

          Prostě není jediný důvod proč by tahle karta mely být úspěšnější než její Intelácká konkurence.

  1. Zaujímavé, že nemajú centrálny thread dispatcher (alebo command procesor, thread engine a podobne) ktorý hardvérovo „rozdeľuje prácu“ pre CU priamo v GPU.

    Tuto vyzerá že celá GPU je zložená len z CU prepojených nejakou mesh zbernicou. Celá réžia bude teda záležať na driveroch spúšťaných na CPU. Preto asi majú aj PCIe 5 aj keď to na GPU tejto triedy (od Nvidie/AMD) nedáva zmysel (Nielen že to je zbytočnosť, ale zvyšuje to cenu, predpokladám že to vyrába TSMC).

    Takže to skôr pripomína Larabe bez x86 kompatibility ako moderné GPU.

    Inak počet tranzistorov medzi GA102 a GA104, respektíve podobný ako GV100…

  2. Tak jsou venku první testy a zatím výsledky jsou dost nevyladěné. Na ovladačích je zjevně třeba ještě pracovat. Je i dost možné, že nemají dostatek zkušených lidí. Každopádně i bez toho je to opět další evoluční krok. Zatím se nemusí velká trojka ničeho obávat, ale ten náskok soudruzi dost zkracují.

  3. Tak na hry si to i tam koupi leda silenec … jenze kdyz odecteme z tech 10 desku za bratru 4 tak za 6k je to silene levnych 16GB modernich VRAM … V Idlu by to melo zrat pres !!! 110W !!! 😀 😀 😀 Takze karta leda pro tezare, kdyby jen ty ceny neslitly na zem 😀 a nebo jine specificke ucely …