Nová generace grafik AMD je tu: Radeon RX 7900 XT a Radeon RX 7900 XTX odhalené

104
AMD Radeon RX 7900 XTX ilustrace 1600
AMD Radeon RX 7900 XTX
-
Zdroj: AMD, via: AnandTech

AMD odhaluje své next-gen grafiky s 5nm čipletovým GPU Navi 31. Patrně neporazí GeForce RTX 4090, ale mají o hodně nižší spotřebu a také mnohem stravitelnější ceny.

Včera 3. 11. přišlo ohlášené odhalení nové generace grafických karet Radeon firmy AMD s architekturou RDNA 3, tedy konkurence k již odhalené nové generaci grafik GeForce RTX 4000 od Nvidie. Tyto grafiky Radeon RX 7000 jsou první herní GPU, které používají čiplety, podobně jako úspěšné procesory Ryzen 3000, 5000 a 7000. Díky tomu by měly nejen mít vysoký výkon, ale také vyjdou o dost levněji než nové karty Nvidie.

Obě nové grafiky, které včera AMD oznámilo, jsou založené na GPU Navi 31. Už o něm nemůžeme mluvit jako o „čipu“ (i když pro zjednodušení se toho asi lze dopouštět), AMD totiž nyní definitivně potvrdilo, že jde o čipletové řešení kombinující 5nm a 6nm čiplety. Celkem má toto kombo 58 miliard tranzistorů. V tomto článku se zaměříme na samotné odhalené grafiky, zatímco jejich architekturu RDNA 3, parametry Navi 31 a novinky v technologické výbavě probíráme zvlášť zde:

Více: Rozbor GPU architektury RDNA 3: Nová CU, akcelerace AI, multimédia, DP 2.1 pro next-gen monitory

Radeon RX 7900 XTX

AMD oznámilo dvě grafiky, které by měly jít na trh společně. Špičkou nabídky bude Radeon RX 7900 XTX, karta s plnou konfigurací čipu Navi 31. Tato grafika bude poskytovat 12 288 shaderů96 CU (které mají dodávat až 61 TFLOPS teoretického výkonu v operacích FP32 – přesná hodnota ale samozřejmě závisí na skutečné frekvenci v daném okamžiku). GPU obsahuje 96 ray acceleratorů, 384 texturovacích jednotek a 192 jednotek pro akceleraci AI (neuronových sítí).

Počet jednotek ROP je 192, což se nejspíše odvíjí od toho, že CU jsou členěné do šesti shader enginů, na každý shader engine asi připadá 32 ROP.

Frekvence nejsou tak vysoké, jak se očekávalo, nenastal tedy podobný nárůst jako u Zenu 4. Game Clock má být 2,3 GHz. Game Clock je (oficiálně) typicky dosahovaná frekvence ve hrách, zatímco GPU mají i separátní základní frekvenci (ta je 1,9 GHz) a boostovou frekvenci (2,5 GHz). Karty s čipy architektury RDNA 2 nicméně ve hrách obvykle běhaly o kousek výš, než byla uváděná Game Clock, takže ve skutečnosti může Radeon RX 7900 XTX asi běžet o trošku výš než na těchto 2,3 GHz, nicméně teprve uvidíme, jak to dopadne.

Oficiálních 2,3 GHz by ale bylo o dost méně, než kolik očekávaly různé neoficiální úniky (či spekulace?). Je možné, že 5nm křemík s architekturou RDNA 3 dosáhl v praxi nižších taktů, než AMD původně plánovalo. (Poznámka: jak se dočtete v článku o architektuře, frontend patrně běží na vyšší frekvenci, jeho Game Clock by tedy možná měla být 2,5 GHz?)

AMD Radeon RX 7900 XTX 2
Referenční Radeon RX 7900 XTX (zdroj: AMD, via: AnandTech)

Paměťová sběrnice Radeonu RX 7900 XTX má šířku 384 bitů a bude na ní posazena paměť GDDR6 o kapacitě 24 GB. Použité jsou čipy GDDR6 s efektivní frekvencí 20,0 GHz, což je pozoruhodné, protože dosáhly na skoro stejnou „frekvenci“ a propustnost (ta je 960 GB/s), na jakou Nvidia potřebuje GDDR6X (GeForce RTX 4090 má efektivně 21,0 GHz paměti s propustností 1008 GB/s, ale je pravda, že u RTX 4080 s 256bitovou sběrnicí už bude takt o něco vyšší, 22,4 GHz efektivně).

Vedle samotné hlavní paměti má ale GPU opět i 96MB Infinity Cache už druhé generace. Má za úkol cachovat nejčastěji používaná data hry, díky čemuž může být výkon výrazně lepší, než co by normálně propustnost pamětí umožňovala – protože velká část požadavků na data z paměti je eliminována tím, že jsou nalezena v cache, může podle AMD efektivní paměťová propustnost systému paměti plus Infinity Cache být až 3500 GB/s (toto se ovšem bude různit hra od hry).

Představení GPU architektury AMD RDNA 3 18
Představení GPU architektury AMD RDNA 3 (zdroj: AMD, via: AnandTech)

Příjemnou zprávou je spotřeba. Ta narostla proti minulé generaci, ale ne na takovou úroveň jako u karet Nvidie. Zatímco Radeon RX 6900 XT měl v roce 2020 spotřebu 300 W a refreshovaný Radeon RX 6950 XT to pak navýšil na 335 W, u Radeonu RX 7900 XTX se připravte na spotřebu 355 W. AMD se tedy dostalo zhruba na úroveň spotřeby GeForce RTX 3090, zatímco poté Nvidia u modelů RTX 3090 TiRTX 4090 přitopila až na 450 W.

Referenční karta: bez inflace rozměrů a napájení?

Referenční kartu můžete vidět na obrázcích. Použitý je chladič se třemi axiálními ventilátory, který dává kartě tloušťku 2,5 slotu – takže v praxi by jí ve skříni pořád snad mohly stačit tři sloty a čtvrtý byste minimálně nějakou kratší či nižší kartou mohli mít osazen, zatímco u plně tříslotových karet to spíš chce nechat čtvrtý prázdný. Délka karty je 28,7 cm, je tedy delší, než byl Radeon RX 6900 XT (26,7 cm).

AMD Radeon RX 7900 XTX 3
Referenční Radeon RX 7900 XTX (zdroj: AMD, via: AnandTech)

Napájení je opět jednou z dobrých zpráv: AMD nepoužívá zatím dost problematické (a nešikovný adaptér vyžadující) 12pinové konektory 12VHPWR, tato grafika se napájí klasickými dvěma osmipiny (nicméně přetaktované modely mohou mít vyšší spotřebu a tři osmipiny). AMD uvádí, že díky tomuto a rozměrům by se Radeon RX 7900 XTX měl dát osadit jako upgrade všude tam, kde už fungují grafiky minulých generací. Samozřejmě to je říkáno s ohledem na karty Nvidia GeForce RTX 4090, které jsou mnohdy i čtyřslotové a pak je tu ten problém s napájením a 450W TDP.

Představení GPU architektury AMD RDNA 3 20
Představení GPU architektury AMD RDNA 3 (zdroj: AMD, via: AnandTech)

U nových Radeonů podle AMD nemusíte nijak přestavovat počítač, upgradovat skříň ani zdroj a teoreticky by mělo být zcela jednoduché vyndat starší grafiku a nahradit ji novým Radeonem.

Cena nezvýšená (snížená?)

Cena této karty je 999 $, což je další dobrá zpráva. U nás by to teď bylo asi 30 200 Kč či 1237 €. Zatímco Nvidia zdražovala, nový top model AMD stojí stejné peníze jako Radeon RX 6900 XT v roce 2020 a naštěstí nenavázal na kryptozvýšenou cenu modelu RX 6950 XT. A samozřejmě je také cena celkově nižší než u top modelu Nvidie (RTX 4090 je za 1600 $), nicméně výkon asi bude také o něco nižší.

Podle oficiálních benchmarků by údajně Radeon RX 7900 XTX měl být 1,5× až 1,7× rychlejší než Radeon RX 6950 XT (ono „až 1,7ד je ve hře Cyberpunk 2077) při hraní v nativním rozlišení 4K. Tyto údaje jsou ale zaokrouhlované, podle poznámek na konci prezentace by to v onom Cyberpunku snad mohlo být o 67 %.

Představení GPU architektury AMD RDNA 3 17
Představení GPU architektury AMD RDNA 3 (zdroj: AMD, via: AnandTech)

Pro raytracingové hry uvádí AMD výkon až 1,5× až 1,6× vyšší proti Radeonu RX 6950 XT, což není moc, protože architektura RDNA 2 měla při použití těchto efektů větší propad FPS než grafiky GeForce RTX 3000, takže by to znamenalo, že se v tomto RDNA 3 moc nezlepšila a stále bude v této disciplíně zaostávat za kartami Nvidie. Na druhou stranu se zdá pravděpodobné, že Radeon bude vést v celkové energetické efektivitě.

Nicméně toto jsou také jen oficiální benchmarky, na reálné výsledky si musíte počkat do vydání recenzí (pro ilustraci zavádějících oficiálních benchmarků není třeba chodit daleko, viz údajné 2–4× zlepšení výkonu u RTX 4090, z něhož se vyklubalo podobných +50 až 70 %, jaké zde uvádí AMD – doufejme, že tolik přehání).

Radeon RX 7900 XT

Druhým modelem je Radeon RX 7900 XT. Odlišnost názvů spočívající v jediném písmenku na konci bude možná trošku mást, protože mezi modely XTX a XT je celkem velký rozdíl. Tato druhá karta v pořadí má Navi 31 osekané na 84 CU z jeho celkových 96. Znamená to 10 752 shaderů, 84 ray acceleratorů, 168 AI jednotek a 336 texturovacích jednotek. Počet ROP ale zůstal na 192, GPU má totiž stále aktivních 6 shader enginů (v každém jsou asi vypnuté dvě CU).

Další ořezání je na paměťovém subsystému tvořeném 6nm čiplety MCD. Z nich je patrně jeden deaktivován, protože GPU bude mít jen 320bitovou paměťovou sběrnici a jen 80 MB Infinity Cache. Také paměť kvůli tomu musí být mešní, karta má jen 20 GB GDDR6.

Frekvence této grafiky budou nižší, AMD uvádí základní takt jen 1500 MHz, Game Clock 2000 MHz a frekvenci boostu 2400 MHz. Opět – uvidíme, zda to v praxi nebude víc, jako u předchozích GPU RDNA a RDNA 2.

AMD Radeon RX 7900 XT 1600
Referenční Radeon RX 7900 XT (zdroj: AMD, via: AnandTech)

Takt pamětí ale naopak bude zachován stejný jako u karty XTX, také zde poběží na 20 GHz efektivně, což znamená propustnost 800 GB/s kvůli užší sběrnici. Zmenšení paměti na 20 GB ušetří dva čipy GDDR6, takže ač je menší kapacita škoda (stále ovšem bude vyšší než u 16GB GeForce RTX 4080), snad aspoň trošku pomohla, aby karta měla lepší cenu, ale také TDP.

Radeon RTX 7900 XT má spotřebu 300 W, takže v jeho případě bude karta mít dokonce stejné nezměněné TDP jako předchůdce (pokud za něj považujeme model RX 6800 XT, tedy podobně ořezanou verzi Navi 21). Referenční karta má podobné chlazení jako Radeon RX 7900 XTX, ale je o 1,1 cm kratší – měří jen 27,6 cm, avšak stále zabírá 2,5 slotu.

Představení GPU architektury AMD RDNA 3 19
Představení GPU architektury AMD RDNA 3 (zdroj: AMD, via: AnandTech)

Napájení je také dvěma osmipiny a s 300W TDP už se asi dá směle říct, že tato grafika může posloužit jako upgrade všem, kdo mají nějakou starší highendovou kartu od Radeonu Vega 64 přes GeForce RTX 2080 Ti (a ani proti GTX 1080 Ti nejde o tak velké navýšení) po Radeon RX 6800/6900 XT nebo GeForce RTX 3070 Ti či RTX 3080. AMD doporučuje 750 W zdroj (pro RX 7900 XTX pak 800 W), ale to je samozřejmě závislé na jeho kvalitě a spotřebě procesoru a dalších komponent.

AMD Radeon RX 7900 XT 1
Referenční Radeon RX 7900 XT (zdroj: AMD, via: AnandTech)

Radeon RX 7900 XT má jinak také mít zachovanou všechnu výbavu Navi 31, včetně enkódování do formátu AV1 a výstupů DisplayPort 2.1 podporujících budoucí monitory s vysokými rozlišeními a/nebo vysokými obnovovacími frekvencemi.

S 300W spotřebou karta pro někoho možná představuje jakýsi „ostrov rozumu“ mezi procesory a grafikami výrazně navyšujícími příkon proti svým jen dva roky starým předkům (a zrovna, když je mnohem dražší elektřina). To by dělalo Radeon RX 7900 XTX poměrně atraktivním, byť logicky bude mít nižší výkon než top model. Ale dost možná to bude kazit cena.

AMD ji stanovilo poměrně vysoko, je totiž na 90 % plnotučného modelu – RX 7900 XT má oficiálně stát 899 $ (u nás to vychází na 27 200 Kč či 1113 €). Je možné, že poměr ceny a výkonu bude u tohoto modelu dokonce lepší, což nebývá zvykem, ale na to si asi opět bude lepší počkat až do doby, kdy vyjdou nezávislé testy. Čistě podle papírových specifikací má RX 7900 XT mít výpočetní výkon 52 TFLOPS, tedy 85,2 % modelu XTX a 83,3 % jeho paměťové propustnosti.

Nicméně mohlo by to vycházet líp (o čtvrtinu) než GeForce RTX 4080, za kterou chce Nvidia 1200 $. Zatím ještě ale nevíme, jak budou vypadat výkony.

AMD Radeon RX 7900 XT 2
Referenční Radeon RX 7900 XT (zdroj: AMD, via: AnandTech)

Dostupnost až těsně před Vánoci

Vydání ve smyslu reálného startu prodeje bude nakonec později, než se zatím neoficiálně tradovalo. Minulý týden se mluvilo o vydání v prvních dnech prosince, nakonec to ale bude až k jeho polovině – dostupnost bude až 13. 12. Útěchou snad může být, že se tento den zřejmě začnou prodávat oba modely, Radeon RX 7900 XT i Radeon RX 7900 XTX (v porovnání s Nvidií, která vydala nejprve jen RTX 4090, nicméně před vydáním grafik AMD už bude mít venku také druhý model, RTX 4800, který přijde asi o měsíc dřív).

Představení GPU architektury AMD RDNA 3 33
Představení GPU architektury AMD RDNA 3 (zdroj: AMD, via: AnandTech)

Zatím bohužel nevíme, zda recenze vyjdou až v den startu prodeje, nebo třeba o 24 hodin dříve. Ideální by bylo, kdyby je AMD nechalo vyjít o něco dřív, vzhledem k tomu, že dostupnost bude až za pět a půl týdne.

Názor na nové grafiky AMD s architekturou RDNA 3, Radeon RX 7900 XTX a Radeon RX 7900 XT?

Zdroje: AMD (1, 2, 3), AnandTech

Nová generace grafik AMD je tu: Radeon RX 7900 XT a Radeon RX 7900 XTX odhalené
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90.4%) 25 hlasů

104 KOMENTÁŘE

    • na co by mela nvidia odpovidat? po internetu uz kolujou srovnani vykonu na zaklade prezentovanych framerate cisel a v amd budou radi, kdyz se radeony priblizi aspon k rtx4080. hlavne v raytracingu je to tragedie – nvidia uz s rtx3000 mela obrovsky naskok a u rtx4000 raytracing vykon zdvojnasobili. na rtx4090 uz se da 4k 60fps raytracing i native bez dlss. jen 50% zlepseni u amd tak ve skutecnosti znamena jeste hlubsi propad za konkurenci. a vsechny ty zminky o technologiich, ktere nvidia ma uz delsi dobu a amd rika: uvadime ted, dodame nejdriv za pul roku – to ma byt jako vtip??? jakoze „kupujte nase gpu na vanoce. vypadaj opravdu hrozne, ale za pul roku az rok mozna nebudou. verte nam!!1!“ 😀 😀 😀 😀

    • co si pamatuju tak top VEGA 64 s HBM a drahým Interposerem stála nějakých 18,000,-Kč Frontier byla o dost dražší…. Dneska se nástupce prodává za 30 litrů a lidem to přijde jako dobrá cena 😀
      ( asi v porovnání s Nvidíí )

      Nereferenční Polaris RX580 s 8GB stál v době vydání kolem 8 – 9 tisíc korun

      za mě je to dost mizérie… od RDNA3 jsem fakt čekal víc

      • „asi v porovnání s Nvidíí “
        .. tak to je asi klicove. Nejake ty vyssi naklady se do toho museji taky zapocitat. Celkove je ta cena porad nadsazena, ale aspon neni kompletne ujeta, jako u NV.
        Vykonove v rastru z tech par udaju vychazi 7900XTX asi 10-15% pod 4090 ale s cenou o 35% niz.
        Vyapada, ze prevalcuje s klidem i 4080 16GB, jak vykonove, tak cenove.
        Nicmene pro mne bude az urcujici mainstram, tohle necham tem, kteri chteji jak Kozenakovy, tak Lise pridat na novou „kuchyn“ 😉

      • Jo Vega měla launch price 500 USD. Reálně stála nad 15k Kč. 30000 je fakt moc. Ale beru to tak, že 7900 jsou na úrovni 6900 a 4090 a že ten masovější flagship by měl bejt 7800 a tam by ta cena měla bejt už lepší. Ale to je otázka. Je to nějaký modelový označení. Při uvedení RDNA2 se uváděly 68xx i 69xx, kde 69xx byly cenově na úrovni 79xx a 68xx se daly sehnat i za těch 18000 Kč (resp. nedaly, protože jich bylo málo – ale reálně se tak v obchodech začaly prodávat). Nicméně 6800 XT nesla už byla v podstatě topka, kde 6900 XT jen vykřesala něco víc, ale nebylo to tak rozdílná konfigurace. Tady je už v řadě 79xx rozdí 24 vs 20 GB včetně různě široké paměťové sběrnice. Co bude 78xx ? Nabízí se 16 GB se zase o jeden MCD méně, tj. zase o 64bit užší sběrnicí. Pak bude záležet, jestli to bude mít Navi31 nebo 32. Doufám, že 7800 XT bude mít ještě Navi31, což by mohla být za rozumnou cenu (700 USD ?) hodně dobrá karta. Jestli bude už znatelněji zkriplená, tak se budou rezevírat nůžky rozdílu 68xx / 78xx VS 69xx / 79xx. A to by mi přišlo už nezajímavý.

  1. Osobně si myslím, že čisté zaměření na rasterizační výkon bez chytrých řešení typu DLSS je chyba, která snižuje perspektivnost karty. Přece jen, když dám 30 tisíc za kartu, čekám že mi nějaký ten rok bude sloužit…

    Stejně tak zohledňovat pouze výkon v hrubé rasterizaci u 4090 je chyba. Pamatuju si, jak se u prvních Pentií říkal vtip, že jsou rychlejší než 486 proto, že 486 všechno počítá, kdežto Pentium to jen odhaduje. A je to tak. Pokud chcete neustále zvyšovat výkon bez brutálních nároků na energii, velikosti čipu a složitost výroby, musíte vymýšlet chytrá řešení a pomáhat si berličkami. DLSS je v tomto budoucnost a jediný problém je nízká rošířenost ve hrách, ale od půlky roku 2021 je DLSS pro vývojáře zdarma a čekám tedy jeho masivní rošíření, minimálně ve všech AAA hrách.

          • Chytří lídři už pochopili, že opensource je budoucnost. Nvidii už to také pomalu začíná docházet.
            Jinak za mě jsou technologie typu {G-,Free}sync, DLSS/FSR důležité a je fajn, že někdo přemýšlí, jak využít potenciál HW lépe.

            • „Opensource je budoucnost“.

              K tomu mám dvě poznámky:
              1. Tohle spojení jsem hodně začínal slýchávat před 15ti lety na vysoké škole. Dodnes mají všichni nainstalované Windowsy a Officy a Photoshopy i přes to, že jsou již dostupné kvalitní opensoftwarové náhrady. Budoucnost je nejistá, ale opensoftware určitě ne.
              2. Neplést si opensource a software, který je dodáván zdarma. To hlavně ti co se vyznají v opensoftware nemají rádi 😃

            • Teda, nějak se nemůžu ubránit offtopicu, ale náhodou open source pro aplikace je super, už jenom proto, že pak ten software většinou má lepší schopnost přežít ztrátu zájmu původního autora. A někdy je ta kolaborace umožněná GPL opravdu velký přínos (x264 začal někdo úplně jinej než cca 2 lidi, kteří ho pak pozvedli na světovou úroveň, ale i těm pak v těch zlatých letech pomáhalo dost dalších lidí to pozvednout ještě o level víc a obohatit o další featury na které by se core duo nezmohlo, případně pomáhali s bugfixy, a tihle další lidi to pak mohli udržovat po roce cca 2012 – 2013, kdy to nejdůležitější duo ztratilo zájem).

              U operačního systému jako platformy to teda je to komplikovanější, tam to až tak skvěle nefunguje, protože už je zase velkej problém tříštění a chybějící koordinace a vedení, takže se přiznám tam je pro mě Linux ta konkurence, jejíž přínos je v tom, že Microsoft nezvedne ceny 🙂 Teda, funguje to dost na to, aby se vytvořila použitelná alternativa, ale ne na to, aby byla jasně lepší.

              A vyloženě jasná výhra je to u různých knihoven, které se třeba používají v serverových aplikacích, tam open source fakt jede. Občas až moc, kdy třeba miliony serverů i velkých korporací závisí na nějaké malé knihovně, kterou někdo udržuje ve volném čase a nejradši by s tím seknul, protože ho nikdo neplatí a nemá čas. negativní důsledek, ale ten open source tak kvůli snadnému použití má nesporné výhody.

            • elpin, vzhledem k tomu, že v opensource se pohybuji už tak 15 let, tak si skutečně opensource, freeware a shareware nepletu.
              Co se týká budoucnosti, asi jsi nezaregistroval např. masivní odliv Číny od Windows Server k Linuxu. Také že Microsoft před pár lety značně změnil politiku a v opensource se začali angažovat. Ono pro menší projekty a krátkodobý vývoj (např. hry) opensource není třeba, ale něco jako OS má bez komunity daleko pomalejší a mnohdy těžce udržitelný vývoj.
              Za mě je prostě lepší nevyvíjet kolo znovu a znovu.

            • „masivní odliv Číny od Windows Server k Linuxu“ pletes si pojmy s dojmy. ten odliv nemel nic spolecnyho s kvalitou nebo nekvalitou systemu, ale protoze cinani se bali americkyho spehovani

            • No špehování se možná báli, ale od všech.
              O čem mluvíš ty nastalo až později.

            • RemMes 5.11.2022 at 11:13
              Nemohu souhlasit s „Chytří lídři už pochopili, že opensource je budoucnost.“ No to je vzhledem k rozšíření MS systémů hodně odvážné tvrzení. Zvláště když tohle ti chytrolíni tvrdí už několik desítek let a stále se nic nemění.

            • jj. Celý Azure je v podstatě postavený na OS. MS pochopil, že čůrat proti větru se moc nedá a price/perf je u OS jednoznačně lepší, protože to není o tom že to je zadarmo (to velmi často není pravda), ale o tom, že vylepšit a opravit to může úplně každý.
              A když si odmyslíme win32api, což je svým způsobem zkamenělina, podobně jako staré unixy (nebo OS/400 apod.), kde se hraje na nějakou historii a zpětnou kompatibilitu, tak vítězné tažení OS je prostě vidět.

          • G-Sync bych do toho úplně nepletl. Důvody proč se neuchytil byla hlavně cena a ne příliš přesvědčivý výsledek. Nakonec, příliš se neuchytil ani Freesync. Přínos DLSS a potažmo FSR je mnohem větší a obě technologie jsou pro všechny zdarma.

            • jo, máš pravdu. Moc se neuchytil 😀. Zašel jsem si na Alzu a dal vyfiltrovat nabídku podle funkce f/g-sync.
              Plný G-sync má jen 35 monitorů, certifikaci G-sync compatible nějakých 118 a u Freesync je jich jen 375….

              Já bych i řekl, že se hrubě pleteš a implementace F-sync je tak levná, že ji v alespoň základní podobě podporuje prakticky každý herní monitor.
              Přínos DLSS nevidím naopak vůbec žádný, pokud se nebavíme o RT hrách, a tam opět nevidím žádný přínos, jen zbytečně vysokou HW náročnost. DLSS bych viděl jako optimální řešení u starých/slabých karet, ale tam to kupodivu nefunguje…

            • tynyt
              Asi bych se úpně neřídil nabídkou monitorů na Alze. Podávané informace na některých produktech jsou nekompletní, tudíž mezi Freesync monitorama mohou být i G-Sync compatible. Každopádně většina monitorů, co umí Freensinc (a nemá nálepku G-Sync compatible) nemá problém ani s použitím Nvidia karet.

            • casper: vtip je v tom, že G-sync compatible je technicky FreeSync, kterýžto monitor dostal posvěcení od nvidie. 😉
              Za mě to je jasný, G-sync je mrtvej.

            • To samozřejmě nepopírám. Jen jsem upozornil na to, že to hledáš podle něčeho, čemu se nedá úplně věřit.

    • Ten fór znám jsem pamětník doby 486DX 100MHz a MS DOS. Píši ti proto, že sis s tím fórem sám naběhl. Když NV vkládá snímky, tak také nepočítá, ale odhaduje, Tak že ano ten fór k této fičuře NV sedí jak prdel na hrnci. Dík za připomenutí a přirovnání.

      • He? Jistě že sedí jak prdel na hrnci, proto jsem ten vtip taky zmiňoval. Dyť s tím „odhadováním“ bylo Pentium velice úspěšné (od té mají predikci všechna CPU). Stejně tak jako bude nVidia úspěšná s „odhadovacím“ DLSS.

  2. Je tu hodně zmiňovaná spotřeba 4090. Nicméně ta karta je v přepočtu W na snímek zatím tou nejúspěšnější grafikou, co je na trhu. A to nezmiňuji to, že je z výroby hnaná zbytečně do OC hodnot, kdy potom stačí snížit power limit na 75-85% při zachování téměř stejného výkonu.

  3. „Some people asked during the stream so I asked AIBs and they are saying about only 3% OC over the XTX with preliminary drivers (that have been used mostly for thermal testing, to be fair). If true then it looks like the XTX is already close to maxed out 😢“

    https://twitter.com/coreteks/status/1588329053530251265?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1588329053530251265%7Ctwgr%5Eb3638ecabe31e2703450b052ffb34985364c6104%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fforum.beyond3d.com%2Fthreads%2Famd-rdna3-specifications-discussion-thread.63037%2Fpage-13

  4. Déjà vu , Nvidia poor, ha ha, kde je ten 5x vyšší výkon? Kde je ta 4Ghz frekvence čipu? Tento krám co zase AMD slepilo bych ani nedával do výroby, měli by obnovit výrobu Vegy, ale, když k tomu nepodarku přidá AMD ještě jejich skvělé ovladače, tak tu máme paskvil roku, no nekup to.

    • Sice mám doma už 2.nvidii v řadě…ale…proč takovej hate? Karty jsou super. Dobrý generační posun, dobrý výkon (a taky příkon !) a dobré ceny. Jestli navíc bude opravdu brzy FSR3 a přinese výkon, co AMD tvrdí á la DLSS3 a ještě ho přinese plošně zpětně i pro RDNA2(což je očekávatelné, ale nikdo nic takového samozřejmě oficiálně netvrdí)….tak hail to the AMD. Za mě velice sympatické uvedení nové generace, které nezanechává tak obrovskou pachuť jako to od nVidie, kde jediný, co bylo dechberoucí bylo uvádění DLSS3 čísel jako generační skok přitom realita je jiná.

      • asi takhle – AMD:
        „raytracing neni potreba (protoze my ho neumime)“
        „ai jednotky nejsou potreba (protoze my je neumime)“
        „reflex je nesmysl (protoze my to neumime)“

        o par let pozdeji – opet AMD:
        „pridali jsme rt cores, raytracing je najednou super“
        „pridali jsme ai cores a (nekdy tak za pul roku az rok) fsr 3.0, uprava obrazu pomoci akcelerovanych nn je super“
        „pridame konecne snad funckni snizovani latence u fps her (nekdy tak za pul roku az rok)“

        vsechny ty features jsou vyrazne horsi, nez u nvidie. AMD se chova podobne jako Bezos. jsme pozadu za konkurenci? tak jim budeme podrazet nohy co se da, i za cenu zpomaleni az zastaveni inovaci, ktere by prospely vsem. proto si zaslouzi veskerej hejt, co dostavaj 😀

        a pokud bude fsr 3.0 opravdu postavene na ai cores, tak to tezko naportujes na starsi generace, ktere je nemaji (pri nejlepsim nejakou orezanou verzi).

    • :NaEx19:
      Od tebe bych nečekal nic jiného. Ale dodej odkaz, kde AMD psala, že: „5x vyšší výkon? Kde je ta 4Ghz frekvence čipu?“
      Až ho dodáš, tak se můžeme bavit dál. Jo ty ho nemáš, ahááá, no jo, dělat tady ze sebe negramotu ti jde ale skvěle 🙂 už roky 😀

      • To není narážka na to co řeklo nebo napsalo AMD, to je narážka na blbé keci a hype od dementů z dedegarážePlzeň, Diit, Tombomino a dalších jemu podobných. Hype skončilo ale červení dementi si ten paskvil zase nějak obhájí.

        • Tak ako Nvidia ma 4090 s 2×16 pin napajanim na ktorom pretaktovala GPU čip na 3,7GHz tak aj AMD ma 3×8 pin s frekvenciou cez 3GHz ina vec je čo dôjde na pulty.
          Ak si si nevšimol už cez desaťročie AMD nekonkuruje Nvidii vykonom ale cenou/vykon.
          Ja mam 6700 za 400€ čo ma vykon 3070 za 650€, ja som spokojny lebo mam cca ten isty vykon za 50% menej penazi.
          To iste 6900 stoji cca 800€ a vykon ma cca 3090 za 1300€ tiež cca o 50% lacnejši.
          Teraz na trh prichadza 7900XTX 1200€ proti 4090 2000€ vykon cca 10% niši ale o 800€ a 100W… možno tomu neuveriš ale dosť vela ludi kupuje PC cena/vykon/spotreba 😀

          • snajprik
            Koukám, že ty v těch diskuzích píšeš pokaždé něco jiného. A matematika ti moc nejde.
            Jinak mě se líbí, jak se jedna strana furt snaží přesvědčit tu druhou stranu o tom, že ta jeho strana je přece lepší. Není to snad každého věc co si koupí?
            Ty máš 6700 za 400€. Já mám zase 3070 za 800€ a na ní ještě blok a back za 200€ a k tomu zbytek oktuhu za dalších 1000€.
            Je tvoje volba lepší? Ano. Pro tebe ano
            Je moje volba lepší? Ano. Pro mě ano

            Ale je to krásný, jak má každej starost o to, aby druhej neutratil moc peněz za malý nárůst výkonu a ještě aby pak chudák neměl doma v létě moc teplo…A co teprve účet za elektřinu!!!!

            • Tak kazdy at si kupuje co chce. Dulezite je, ze mu to udela radost.
              Na druhou stranu, vzdycky se daji pocitat nejake indexy vyhodnosti, jako je treba cena za fps, atd. Protoze jinak nema smysl ty veci srovnavat.
              Za mne vypada AMD papirove dobre v extrapolaci na techpowerup vs 4090, dokonce vychazi skoro stejne
              https://www.techpowerup.com/300648/amd-radeon-rx-7900-xtx-performance-claims-extrapolated-performs-within-striking-distance-of-rtx-4090
              Realita treba bude trochu slabsi, ale za predpokladanou cenu to vypada na o dost vyhodnejsi koupi, alepson podle ceny za fps.
              Jinak mne je tenhle tier karet celkem jedno. Zajima mne mainstram a tam je sucho a jeste dost dlouho bude 😀

            • Pozor, jsou tam různý procesory i RAM a je to z dvou různých recenzí, takže rozdíl v metodice (prebaked benchmark? Nebo individuální vastní scéna?).
              Takže nepřesnost, která je v tý matematice zavedená, může být hodně značná, až tak, že to nelze brát ani přibližně, protože jestli bude hypoteticky mezi RTX 4090 a RX 7900 XTX rozdíl někde mezi 10-20%, tak nepřesnost +-10% v odhadu ho dělá prakticky nepoužitelný 🙂

            • Tak jasne, ze je to orientacne. Koukal jsem treba na CB a Techspot a tam to vychazi pro Radeon o neco hur. Nicmene kdyby to bylo cca 10 – 15% klidne, tak je to za tu cneu porad vyznmne vyhodnejsi koupe. Teda vyjma samzorejme RT a DLSS milcu, kterych se tady dneska vyrojilo..

            • tombomino, implementace a výkon v RT mi přijdou stále směšné, no hodně lidí na ten marketing sedne. Co se ale týká DLSS, tak za mě palec nahoru – ten “růst výkonu” se zachováním kvality je pěkný příklad optimalizace.

            • Souhlasim, DLSS 2.x je opravdu dobry. FSR 2.x mozna nema tak kvalitni rekonstrukci obrazu, ale myslsim si ze vetsina lidi asi pri hrani ten rozdil nepozna.
              At DLSS nebo FSR, tohle urcite posunulo hrani dal.

            • prave ze naopak – vetsina lidi to pri hrani postrehne mnohem vic, nez u statickych snimku, hlavne kvuli nekvalite fsr v pohybu – ma hodne ghostingu a shimmeringu, ktere se projevuji prave pri pohybu. techpowerup vydal za posledni rok a pul snad dvacet srovnani dlss a fsr ve spouste her a prakticky u vsech platilo: 1) dlss je vyrazne lepsi 2) fsr trpi ghotingem a shimmeringem
              dost velka cast implementaci fsr taky trpi preostrenim

            • Samozrejme Mauditku, u tebe myslim, to plati asi tak 5-10x. Proste je to nepouzitelny, hlavne pro Tebe. Se divim, ze ty AMD grafiky nezacnou horet, podobne jako nektery ty kabely u NV, hned po vybaleni..
              Asi podobne, jako rozdil ve vykonu 4090 a 4080 dle tve bystre inteligence.
              Jsem si rikal, kdy se vyhrabes ze zahrobi..a stacilo aby AMD oznamila slusne vypadajici generaci grafik, a ty jsi jako Beetlejuice zase tady 😀

            • ja si sem chodim z vas amd trollu utahovat pri kazdym vydani amd grafik 😉

            • Tak ja bych spis rekl, ze podle toho co predvadis, delas ze sebe akorat saska. Ale to neni stejne novinka. Naopak, kdyz by jsi napsal neco pozitivniho o AMD, myslel bych si, ze ti bud nekdo sebral ucet a nebo si se stal normalni, coz by pravdepodobne indikovalo blizici se konec sveta..

    • No ještě že AMD není pro NV konkurencí. Jinak by NV musel vydat kartu co má spotřebu 2kW. Vážila by 4kila a stála 130 tisíc. Naštěstí tomu tak není a máme lidový, úsporný a kompaktní produkt. (:

  5. RX 6800XT … 300W … 20.74 TFlops = 69.13 MFlops/W
    RX 6900XT … 300W … 23.04 TFlops = 76.80 MFlops/W
    RX 6950XT … 335W … 23.65 TFlops = 70.59 MFlops/W
    RX 7900XTX . 355W … 61.00 TFlops = 171.83 MFlops/W = +123.74%, 2.64x

    RTX 3090 … 350W … 35.58 TFlops = 101.65 MFlops/W
    RTX 4090 … 450W … 82.58 TFlops = 183.51 MFlops/W = +80.53%, 2.32x
    RTX 4090 … 546W . 100.97 TFlops = 184.92 MFlops/W = +81.82%, 2.83x

    Čísla jsou z AMD a TechPowerUp (nVidia jaksi nemá důvod uvádět čísla)
    Přeberte si to jak chcete.
    Ta přetaktovaná 4090 byla řádně vymazlená když stoupl nejen výkon ale výkon/Watt.
    Uvidíme, co přinesou testy „nezávislých“

  6. Abyste se nenechali nachytat na multimediální výbavu.. Stav podpory AMD projektu ffmpeg a další zajímavosti. Moje korespondence s vývojaáem:

    Je zřejmé, že hardwarová akcelerace médií není pro AMD středem zájmu. Nešťastné je, že udělají prezentaci, ve které se zmíní o ffmpegu, a všichni si myslí, že veškerý jejich hw bude s ffmpegem fungovat bez problémů, i když s ním (zatím) nefunguje ani malá část kódování AV1. Jenže když už jsme u toho (včera, dnes, zítra), tak se správcem AMF ve ffmpegu má stát člověk, který není z AMD – protože „někdo“ je aspoň lepší než „nikdo“.

    Když se na to podíváme z širšího pohledu, každý z „hráčů“ má své oblasti zaměření. Intel je až na prodeji CPU (donedávna), které se vyhýbají nutnosti mít samostatné GPU desky pro hw akceleraci médií – což je velký prodejní argument. Nvidia potřebuje mediální hwa pro své funkce streamování her a pro případy použití cloud computingu. AMD zaspalo v oblasti streamování her a později udělalo jen minimum pro splnění nejběžnějších případů použití. Ani v datacentrových řešeních nikdy nebyli tak silní a pravděpodobně si vystačili se svými stávajícími možnostmi hwa, protože integrace middlewaru (ffmpeg, handbrake) má pro tyto (cílenější) případy menší význam.

    Dokud by nedošlo k jasné změně strategie, nebude se hardware AMD nadále doporučovat pro použití s Emby Serverem, pokud je požadována hw akcelerace (jinak samozřejmě v pořádku).

    Ale odklon od AMD a návrat ke kódování AV1 – to je bohužel ještě velmi daleko:

    V současné době má pravděpodobně méně než 0,1 % uživatelů Emby k dispozici hardware, který je schopen provádět kódování AV1.
    Tento týden byl zveřejněn patchset pro ffmpeg, který umožňuje AV1 enkódování s hw akcelerací; bylo to včetně komentáře, že vývojář patche nebyl schopen ověřit, že to funguje, protože nemá k dispozici žádný hw, který by to uměl.
    Lze považovat za samozřejmé, že podpora kódování AV1 nebude přidána do dřívějších hardwarových zařízení
    Na straně Intelu je to téměř stejný obrázek
    Sečteno a podtrženo, od situace, kdy by se kódování AV1 mohlo stát běžnou funkcí, nás dělí mnoho let. Platí zde totéž, co v případě H.265. Široce přijatý streamovací protokol pro AV1 je v tuto chvíli v nedohlednu, softwarové kódování je příliš pomalé a hw kódování je z velké části netestované, protože většina lidí neumí testovat…

    Pozitivní je, že

    Všechno musí někde a někdy začít. U H.264 tomu nebylo jinak, když přišly první implementace hwa.
    Stejně jako tehdy chvíli potrvá, než bude připraveno k masovému použití, a v době, kdy se tak stane, je velká šance, že budou existovat i odpovědi na další otázky (např. podpora streamovacích protokolů).

  7. Jak to vidím já: Zatím docela příjemné překvapení. A to z těchto důvodů:
    1. jakžtakž přijatelná spotřeba (ne že bych si někdy koupil 355W užrance, ale dává to naději, že nižší modely budou i kolem hraničních 150W příjemně výkonné.)
    2. Ačkoli nejsou venku výkonové výsledky, AMD si je docela jisté, že bude prodávat za celkem odvážné ceny. To může (ale nemusí – raději to píšu explicitně) indikovat to, že onen konkurenční „soupeř“ 4080 bude soupeřem cenovým, ale nikoli výkonovým, pokud chceme číst mezi řádky vyjádření lidí z AMD.
    3. Protože mě RT absolutně nezajímá (mám jen jednu (možná dvě) hru podporující RT, a tam mě to vůbec nebolí), řeším spíše ty praktičtější věci, jako spotřeba, efektivita. I proto, že z nových her není prakticky nic, co by mě oslovilo natolik, abych si tu hru koupil. Mám nasysleno tolik starších (a kvalitních) her z dob, kdy hry ještě za něco stály, že mě ty dnešní nedodělané, zabugované a kraťoučké sračky nezajímají.
    4. Zvednuvší se shitstorm nV fanatiků a AMDhaterů mě pobavil – asi mají nějaký problémek. 😀

    Jinak RX7900 není nic pro mě, čekám na Navi 32/33, pak uvidíme, jestli přijde upgrade, pokud bude rozumná cena, spotřeba a výkon.