Asus s Nvidií uvádějí herní monitor s frekvencí 360 Hz. Extrémní ROG Swift pro eSports

Vůbec první 360Hz monitor, založený na technologii Nvidia G-Sync, má přinést výhodu elitním eSports hráčům díky snížení celkové latence hry.

1
Asus ROG Swift 360 Nvidia G Sync 1600

A je tu další monitorová novinka z počítačového veletrhu CES 2020, a opět docela zásadní. Asus ve spolupráci s Nvidií v Las Vegas představují herní monitor, který posune obnovovací frekvenci ještě mnohem výš proti tomu, co se dá koupit dnes. Proti dnes špičkovým 240 Hz poběží novinka Asus ROG Swift rovnou o polovinu rychleji, což má hráčům poskytnout výhodu v soutěžním eSports hraní. Nemluvě o tom, že jde o docela velký průlom, o kterém by se před pár lety asi nesnilo.

 

První 360Hz zobrazovadlo na světě

Model označený ROG Swift 360Hz by měl být úplně první hráčský monitor s 360Hz obnovovací frekvencí. Na CES 2020 ho společně vystavuje Nvidia a Asus, jelikož byl vyvinut ve spolupráci obou firem. Adaptivní obnovování a elektronika je totiž založená na technologii G-Sync (a patřičném hardwarovém modulu) od Nvidie. Panel by pak měl být od AU Optronics, ale není zatím známo, jestli jde o nový typ s vyšší nativní frekvencí, nebo jen o silně přetaktovaný 240Hz panel.

Obě firmy tento monitor prezentují jako pomocníka pro náročné eSports hraní, kde může vyšší snímková frekvence hráči poskytnout potřebný benefit proti protivníkovi tehdy, když v rychlosti reakcí a přesnosti může rozhodovat velmi málo. Jako jiné eSports monitory proto podřizuje rychlosti všechno – má rozlišení jen 1920 × 1080 bodů a úhlopříčku 24,5 palce.

Asus ROG Swift 360 04

Není bohužel uvedeno mnoho dalších podrobností. Neznáme jas, ani kontrast nebo odezvu. Podpora HDR obrazu se nedá čekat a je asi dost pravděpodobné, že jde o panel typu TN. Tato technologie s horší obrazovou kvalitou a pozorovacími úhly je totiž stále nejrychlejší z hlediska odezvy. Při obnovovací frekvenci 360 Hz trvá jeden snímek jen 2,78 ms, takže pixely budou mít co dělat, aby se nastavily na správný odstín v rozumné době, než snímek skončí.

Asus ROG Swift 360 06
Asus ROG Swift 360Hz s Nvidia G-Sync a 360Hz frekvencí

K co největšímu zkrácení artefaktů odezvy je použité dynamické overdrive se speciálním vyladěním, což má co možná minimalizovat rozmazání a „duchy“, byť ty pocházejí z podstaty technologie LCD, takže asi nemohou být odstraněny úplně.

Asus ROG Swift 360 05

360 Hz má snížit celkovou latenci her

Podle mínění Nvidie a Asusu je pro pokročilého hráče mezi 240Hz a 360Hz monitorem stále rozeznatelný, a 360Hz frekvence tak poskytuje výhody při hraní. Nicméně rozdíl mezi trváním snímku 4,16 ms a 2,78 ms je už hodně malý, takže je možné, že takovéto zvyšování obnovovací frekvence (a další zrychlování v budoucnu) už by se asi mohlo potýkat se zákonem klesajícího užitku. Podle Nvidie se efekt vyšších frekvencí dá ovšem doložit statisticky, byť při trváním snímku pod hranicí 5 ms je asi čím dál větším faktorem input lag monitoru spolu s interní latencí herního enginu a vstupu, kde bývá prodleva mezi zaregistrováním vstupu hráče v desítkách milisekund, a latence daná komunikací hry po síti.

Zlepseni celkove latence hry na zaklade snimkove frekvence dle Nvidie
Zlepšení celkové latence hry na základě snímkové frekvence podle Nvidie

Nicméně latence enginu hry bývá daná počtem snímků ve frontě, který je daný, takže i toto zpoždění se s vyššími snímkovými frekvencemi také může snížit. A toto by nakonec možná mohlo být důležitější než redukce času snímku v monitoru (na druhou stranu by ale nemělo být nutné kvůli tomuto mít tak rychlý monitor, snad by mělo stačit vypnout V-Sync, aby engine běžel na maximální možné frekvenci).

Cena monitoru Asus ROG Swift 360Hz nebyla zatím prozrazena, takže těžko říct, o jak exkluzivní záležitost půjde. A také nevíme, za jak dlouho přijde na trh. V současnosti jsou asi vystavovány spíše prototypy. Ale uvedení má nastat ještě tento rok (pravděpodobně v jeho druhé polovině), tiskové zprávy uvádějí dostupnost „později letos“. Mezitím by určitou alternativou mohl být Asus TUF Gaming VG279QM, který nabízí frekvenci 280 Hz – nicméně tam je nárůst frekvence proti 240Hz klasice jen třetinový oproti ROG Swiftu 360, takže přínos zdaleka nebude takový.

Galerie: Asus ROG Swift 360Hz s G-Sync a frekvencí 360 Hz (CES 2020)


Asus s Nvidií uvádějí herní monitor s frekvencí 360 Hz. Extrémní ROG Swift pro eSports
Ohodnoťte tento článek!
3.3 (65%) 4 hlas/ů

1 komentář