Pecka: Asus má herní monitor s frekvencí 280 Hz. S IPS panelem a dokonce i ELMB Sync

12
Asus TUF Gaming VG279QM 1600
Asus TUF Gaming VG279QM 1600

Na trhu jsou dneska celkem běžně k dostání 240Hz monitory. V doporučeních k vánocům jsme dokonce měli i nějaké bez panelu TN a za celkem nízkou cenu. Pokud ale bažíte po co nejvyšších snímkových frekvencích, abyste s jejich výhodou pokořili soupeře v soutěživých FPS hrách, budete mít teď ještě nahertzovanější možnost. Asus totiž chystá na trh herní monitor s 280Hz frekvencí.

 

První 280Hz herní monitor

Jde o monitor Asus TUF Gaming VG279QM, který byl nyní odhalen v Číně. Jak už to bývá, jde o Full HD monitor, což ostatně nejspíš je nejlepší, aby GPU zvládlo potřebné snímkové frekvence ve hrách vyvinout. Ovšem proti době, kdy začínaly 240Hz monitory – a všechno to byly menší 23–24″ modely s obrazovkou typu TN – je tato novinka vybavena pokročilejší technologií. Má totiž panel typu IPS (od AU Optronics) a zároveň je to 27″ monitor, což sice znamená hrubý rastr, ale také větší fyzickou velikost, pro hry přínosnou.

Tento panel zvládá frekvenci 280 Hz, jak už bylo řečeno, při jasu až 400 cd/m² a statickém kontrastu 1000:1, obvyklém pro IPS panely. Ovšem 280Hz frekvence je produktem přetaktování panelu, který se normálně vyrábí jako 240Hz, nejde tedy ještě o nový panel posouvající nativní frekvenci o kus výš. Co je na monitoru Asus TUF Gaming VG279QM ještě zajímavé, je 1ms udávaná odezva. Ta bývala dříve jen výsadou TN panelů, ale od letoška se s ní objevují i monitory na bázi panelů IPS, jak se zlepšují algoritmy overdrive a parametry LCD matric.

Asus TUF Gaming VG279QM 02
Leták k monitoru Asus TUF Gaming VG279QM (Zdroj: Taobao)

Pro nezbytné adaptivní obnovování je použitá technologie VESA Adaptive-Sync/FreeSync. Ppřesněji je zdá se uváděna podpora „G-Sync Compatible“, což znamená totéž, ovšem s testováním primárně se grafikami GeForce (doufejme, že to nebude znamenat nějaké problémy při použití na Radeonech).

Zároveň potlačení rozmazání stmíváním podsvícení i adaptivní obnovování

Monitor zároveň ovšem poskytuje také technologii potlačení artefaktů z odezvy ELMB (Extreme Low Motion Blur), která používá stmívání podsvícení pro zamaskování artefaktů při náběhu snímku. Díky „sample-and-hold“ efektu si oko zapamatuje až hotový snímek bez počátečních artefaktů a navíc by podle některých názorů měl díky tomuto efektu takto blikající obraz údajně působit plynuleji.

Normálně je ELMB (a také ULMB, což je tatáž technika na monitorech s moduly G-Sync) dostupné jen tehdy, pokud se vypne adaptivní obnovování. Ale TUF Gaming VG279QM má už zároveň i podporu „ELMB Sync“, což je novinka, kdy monitor zřejmě adaptivně upravuje jas podsvícení, aby bylo možné zároveň používat stroboskopické stmívání ELMB i adaptivní obnovování. I tento zlepšovák je novinka letošního roku. A potenciálně velmi přínosná, protože jak už bylo řečeno, z těchto dvou vymožeností do této doby nebylo možné těžit současně.

Asus TUF Gaming VG279QM 04

Monitor bude mít plnohodnotný stojan s nastavením výšky, náklonu a natočení a také pivotem. Kromě vstupu DisplayPort 1.2 budou přítomné i dvě HDMI 2.0, ovšem nevíme, zda také umožňují adaptivní obnovování (třeba pro konzole). Samozřejmostí je design typický pro herní monitory a nejspíš budou součástí různé funkce jako zesvětlení tmavých scén pro hry a tak podobně.

Asus TUF Gaming VG279QM 06

Kdy bude tento monitor na našem trhu, zatím nevíme. Představen byl zatím v Číně. Ale vzhledem k tomu, že s 280Hz frekvencí je zdá se úplně první (a tedy potenciálně dost atraktivní), by snad ale neměl být exkluzivní jen pro tento region, očekáváme, že se brzo objeví i na dalších trzích. Pravda, teoreticky by Asus mohl s takovýmto panelem a parametry nabízet na západě jiný model třeba v řaděROG, nicméně oněch 280 Hz bychom snad brzy mohli tak jako tak dostat. Cena, za kteoru bude u nás k mání, zatím není známá.

Galerie: Asus TUF Gaming VG279QM


Pecka: Asus má herní monitor s frekvencí 280 Hz. S IPS panelem a dokonce i ELMB Sync
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 8 hlas/ů

12 KOMENTÁŘE

    • Každý, kdo zvládl alespoň matematiku základní školy, snad ví, že záleží na vzdálenosti, z které na ten displej koukáte. Když sedíte u 15 palcového notebooku s FullHD displejem a máte ho 50 cm od očí, je velikost bodu stejná, jako byste na 27 palcový monitor koukal z 90 centimetrů.
      Já třeba sedím u 32 palcového FullHD monitoru a mám ho 104 cm od očí (teď jsem to změřil). A velikost bodu opět skoro stejná (a pro mě akorát).

      • Zase ale clovek vetsinou sedi furt stejne daleko.
        Ja mel 24″ na fullHD a ted mam 32″ na quadHD a sedim furt stejne daleko. Oba monitory maji stejnou velikost pixelu 0,269mm. Oproti tomu 27″ na fullHD ma velikost pixelu 0,3mm. Otazka je, zda je ten rozdil opravdu tak velky, jak tu nekteri vytvari dojem.

        Pokud nejsem progamer, tak urcite kazdemu doporucuji na hry jit do 32″. Klidne s ultraHD.

          • Na druhou stranu anti-aliasing by to mel byt schopen pokryt at to ma 0,269 nebo 0,3mm.
            Ale jinak jo, klidne bych se nebal i 32″ s UltraHD, protoze sice 4K je zrout vykonu, ale zase se da neco usetrit na vypnuti anti-aliasingu. A nebo se na UltraHD monitoru, pokud je slusnej, da prepnout bez rozmazani na FullHD, ale pak je “ctyrpixel” tak velky, ze je anti-aliasing na nejvyssi mozne urovni nutnosti.

            • Ja by som radšej šiel do 4k na 27″. Zvyknem použivať downsampling na 24″ a ten rozdiel v kvalite je ohromný.

          • Co je “běžná” vzdálenost? Manželčin počítačový stolek má (hloubku) 50 cm, můj stůl má 90 cm. Navíc ona u něj sedí způsobně jak školačka, tedy oči má přibližně na úrovni hrany stolu, kdežto já u toho sedím na houpací židli, tedy oči mám cca 30 cm od úrovně hrany stolu. Pozorovací vzdálenost se tak v naší “běžné” domácnosti liší o 70 cm.
            Když si dám hlavu tak blízko ke svému monitoru, jako jí dává ona ke svému, tak rastr samozřejmě vidím naprosto zřetelně. Ovšem proč bych to dělal? Velký monitor mám právě proto, abych ho mohl mít dál a pracovní prostor mezi klávesnicí a monitorem mohl používat. Když jsem tady míval 17 palcový CRT monitor (do února 2006), tak jsem měl obrazovku výrazně blíž, než ji mám teď. A jak jsem si postupně kupoval větší a větší monitory (19, 23, 27, 32), tak se postupně stěhovaly dál a dál od očí. Příští monitor bude 43 palců ve 4K a asi si ho přidělám ne zeď za stůl. Dál už to nepůjde a větší se mi sem už asi taky nevejde.

            • Ty dlazebni kostky i her neprehledne nikdo bez vazne ocni vady.
              Pravda, pro stare hry pro DOS to staci, nicmene u 280Hz monitoru to take neni cilovka. Proste nechapu pro koho to je urceno, sorry.