První herní monitory s 1ms odezvou na panelech IPS, řada LG UltraGear (oživeno)

11
LG UltraGear 38GL950G Sphere Lighting 1600

 

Aktualizováno: máme informace o cenách a termínech vydání těchto monitorů, najdete je na konci článku. Následuje původní text ze 17.6 2019:

Jsou tu první herní monitory s 1ms odezvou na panelech IPS, řada LG UltraGear

Minulý týden jsme psali o některých nových herních monitorech, které se vynořily v době Computexu, ovšem kromě 65″43″ obrů je třeba vypíchnout ještě něco. Během E3 minulý týden přišly na svět zřejmě první herní monitory s 1ms odezvou na obrazovce typu IPS. Tuto hodnotu dosud slibovaly jen monitory na bázi rychlé (ale méně kvalitní po stránce obrazu) technologie TN.

Tyto monitory uvede LG a používají jeho vlastní IPS panely. Přesněji řečeno Nano IPS, což je označení, které firma používá pro IPS panely opatřené filmem z kvantových teček (jenž rozšiřuje barevný gamut, rychlejší odezva z něj neplyne). Budou to dva různé modely řady nazvané UltraGear: 27palcový LG 27GL850 a 38palcový 38GL950G, jenž je širokoúhlý a také prohnutý.

Model LG UltraGear 27GL850 má na 27″ úhlopříčce rozlišení 2560 × 1440 bodů. 1ms odezva pro přechod šedá-šedá je spojená se 144Hz obnovovací frekvencí a podporou adaptivního obnovování, monitor je uveden jako „G-Sync Compatible“ (což by mělo znamenat, podporu FreeSync s LFC) i s certifikací od Nvidie.

Díky kvantovým tečkám je barevné pokrytí až 98 % prostoru DCI-P3 a monitor má základní podporu pro vstup HDR10 a 10bitové barvy, ovšem chybí mu potřebný jas – maximum podsvícení je 350 cd/m². Monitor bude mít jeden vstup DisplayPort a dvojici HDMI pro doplnění (na těch na GeForce nebude fungovat adaptivní obnovování, u podpora FreeSync přes HDMI u Radeonů není sdělena) a také dvouportový rozbočovač USB 3.0.

LG UltraGear 38GL950G a LG UltraGear 27GL850
LG UltraGear 38GL950G a LG UltraGear 27GL850

Širokoúhlý model LG UltraGear 38GL950G bude mít o kousek vyšší výbavu a také asi cenu. Jeho rozlišení je 3840 × 1600 bodů a místo 144Hz podporuje frekvenci až 175 Hz (což už je přetaktování). V tomto případě není podporováno FreeSync, ale G-Sync s modulem Nvidie, takže na Radeonech adaptivní obnovování nepoběží. Jeho použití možná umožňuje onen OC obnovovací frekvence, který u předchozího modelu LG nenabízí.

Parametry panelu, jenž je prohnutý, jsou jinak téměř stejné: také zde je uváděná tatáž odezva 1 ms (pro přechod šedá-šedá), podpora 10bitových barev na vstupu a široký gamut 98% barevného prostoru DCI-P3. Rozdíl je v tom, že tento panel má silnější podsvícení schopné jasu až 450 cd/m² a díky tomu si vysloužil známku DisplayHDR 400. LG na tomto modelu osadí po jednom vstupu DisplayPort a jednom HDMI, opět dvouportový rozbočovač USB 3.0 a také jednu specialitu: Sphere Lighting 2.0. Pod tímto označením se skrývají RGB LED na zadní straně monitoru, které nasvěcují místnost/zeď podle barev obrazu ukazovaného zrovna na LCD.

Specifikace monitoru LG UltraGear 38GL950G a LG UltraGear 27GL850
Specifikace monitorů LG UltraGear 38GL950G a LG UltraGear 27GL850

Zrychlují panely LCD?

Jak přesně je 1ms odezva GtG dosažena, LG neuvádí. Minulý měsíc jsme tu měli informaci o technologii ELMB Sync od Asusu, která dosahuje odezvu 1 ms pro změnu na panelech typu VA díky použití stroboskopického zhasínání podsvícení (které Asus poprvé skloubil s adaptivním obnovováním, což dosud neexistovalo). LG nic podobného nezmiňuje, takže redukce je zde patrně snížená konvenčními způsoby. Dílem asi agresivnějším overdrive, ale dílem snad i pokrokem v rychlosti přepínání samotných panelů. Je samozřejmě možné, že je ve hře i nějaké tolerance ve specifikacích a 1ms čas může třeba být nějaká nejlepší hodnota, nicméně i TN panely se v poslední době zrychlily a dostaly se oficiálně pod 1ms hranici, takže nějaké reálné zlepšení by tu nastat mělo.

Tyto 1ms herní monitory mají být na evropských trzích dostupné někdy v třetím kvartálu, přesné datum zatím prozrazeno nemáme. V Americe na ně mají začít předobjednávky už 1. července, ale kdy pak budou expedovány, také není uvedeno. Ani cena zatím ještě jasná není.

Aktualizováno (16. 7. 2019): dostupnost tento měsíc, ceny

Web ComputerBase už uvádí i ceny a data vydání pro oba tyto herní monitory. Větší varianta LG UltraGear 38GL950G-B (přípona B by měla označovat černé barevné provedení) s úhlopříčkou 38 palců má být dostupná od 30. července a Amazon.de za ni chce 1815 € neboli 46,5 tisíce Kč (což je uvedeno jako sleva z 2000 €, což by teoreticky mohla být oficiální cena, pokud nejde jen o trik s falešnou slevou).

Ovšem 27palcový model LG UltraGear 27GL850-B (B navíc v názvu je opět jen označení pro černou barvu) má stát o hodně snesitelnějších 463 € (Amazon se tváří, že jde o slevu z 580 €), neboli 11 850 Kč. Tento model prý bude k dostání už 28. července.

Galerie: LG UltraGear 38GL950G a LG UltraGear 27GL850


První herní monitory s 1ms odezvou na panelech IPS, řada LG UltraGear (oživeno)
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů

11 KOMENTÁŘE

  1. Já tomu pořád nerozumím. Na jednu stranu se u monitoru honí každá ms a na druhou se ukazuje, že 100-160ms není žádný problém: https://www.cnews.cz/google-stadia-streamovani-rychlost-odezva-analyza
    Kde je pravda? Pokud není problém 100-160ms, tak je šumák, zda má monitor 1 nebo 5 ms.
    Mě osobně těch 160ms přijde strašně moc, ale zase ty testy a měření od Digital Foundry vypadají věrohodně. Je tedy řešení odezvy 1-5ms u monitoru čistě jen a pouze marketing?

    • Pozor, to jsou dvě různé věci (které se ovšem sčítají).

      Odezva u monitoru je doba, kterou trvá přepnout pixel ze jedné barvy na druhou – od chvíle, kdy elektronika LCD řekne “přepnout barvu!” a tím, kdy se ta změna projeví a/nebo ustálí na matrici pixelů, protože to přepnutí je relativně pomalé. A i jednotky milisekund jsou tu hodně vidět – vzniká z toho rozmazání/artefakty (když třeba posouváte stránku s textem), duchy/dvojitý obraz, kdy chvíli vidíte zbytek staršího snímku. Je to docela nepříjemné a člověk si toho dost všímá.

      To, o čem se mluví u té latence streamování, je doba, která uběhne mezi tím, když kliknete nebo hýbnete myší a tím, kdy se vám reakce dostaví na monitor, tedy “input lag”. To znamená doba, za kterou dorazí signál z vaší myši na server, hra zareaguje, GPU vyrenderuje snímek (snímky), zkomprimuje se, pošle se po drátě zpátky, dekomprimuje se, zobrazí se vám. Jestli je to u Googlu opravdu jenom 100-160 ms nevím, oni samozřejmě můžou kecat/zveličovat třeba tím, že to naměří hned vedle datacentra kde je ping k userovi 5 ms nebo tak něco. Většinou tyhle služby vždycky tvrdily, že to bude úplně super, ale realita trošku zaostávala.
      Tenhle druh input lagu je jenom o zpoždění/reakci, nezpůsobuje to na rozdíl od odezvy LCD panelu ty viditelné artefakty/chyby v obraze.

      Jinak input lag je i u normálního hraní na PC, taky chvíli trvá, než GPU vypočítá, vykreslí snímek a než ten dorazí do monitoru. Taky monitor pak jinak může mít vlastní input lag (třeba profi monitory, televize), který je nezávislý od odezvy – snímek přijde z PC po kabelu, uplyne třeba 25 ms a až pak se pixely začnou přepínat. Ale u herních monitorů by takový input lag být neměl, takže zjednodušeně řečeno je to latence hry+GPU + (drobná latence) daná tou odezvou monitoru. Bývá to různé hru od hry, ale třeba teď na E3 AMD uvádělo, že input lag PC her bývá okolo 60 ms. S redukovaným bufferováním, čemu oni říkají “Radeon Anti-lag” jenom asi 45 ms. Tahle latence vzniká tím, že hry bufferují několik snímků před zobrazením, ten anti-lag asi počet bufferovaných snímků zmenšuje. U konzolí jsou ty buffery často větší a latence delší i tím, že mají nižší snímkové frekvence a tím jeden snímek trvá delší dobu.

      Ale každopádně teda je třeba zopakovat, že input lag je něco jiného. Kdyby měl monitor odezvu 160 ms, tak přepnout barvy pixelů by trvalo 10 zobrazených snímků 🙂 (při 60Hz má jeden snímek 16,6 ms). Představte si, jak by bylo video brutálně rozmazaný při každým pohybu natož hry. No, ono by se na tom asi ani nedalo pracovat myší.

  2. Monitory s IPS a 1ms prodává LG již od roku 2017. Konkrétně třeba modelová řada LG MP59G. Ono stejně jde jen o marketingové číslo – není to tak, že by displej skutečně uměl 1ms, ale jde o software snažící se navodit pocit 1ms – v reálu jde o 5ms displeje.

  3. Vy tomu údaji fakt věříte? To jste se za ty roky nepoučili, jak šíleně výrobci o tom údaji lžou? Stačí si přečíst jakoukoliv recenzi na TFTCentral a rychle pochopíte, že i G2G je údaj naprosto mimo realitu.