Speciální CES ovladač pro karty GeForce uvádí vyhlazování VRSS a dalšími nové funkce

3
Novinky v ovladaci Nvidia CES 2020 Game Ready Driver 1600

Výstava CES, což je z počítačového hlediska jeden ze dvou největších blázinců roku (druhým je Computex, letos bude na začátku června), je za námi. Měli jsme už novinky u Intelu a AMD, až na odhalení 360Hz herního monitoru s G-Sync ale trochu chyběla Nvidia. Ta k CES přistoupila trochu netradičně: neměla vlastní úvodní prezentaci, ale přichystala podobně jako loni během Gamescomu něco pro své uživatele: speciální „CES Edici“ ovladačů pro grafické karty přinášející nové funkce.

Tento ovladač má označení CES Game Ready 441.87 WHQL a stahovat ho můžete zde. Přináší oficiální podporu G-Sync Compatible/VESA Adaptive-Sync s některými novými monitory, podporu pro nové hry (například DLSS/ray tracingových efektů v Wolfenstein: Youngblood) a pochopitelně opravy chyb. To bývá tradiční náplní aktualizací ovladačů, ovšem toto vydání přináší zejména ony nové technologie.

Nové nastavení: Maximální snímková frekvence

První z těchto novinek je funkce k omezení snímkové frekvence. Tato funkce má (v angličtině) vše vysvětlující označení „Max Frame Rate“ (v podmenu Manage 3D Settings), po jehož nastavení na určitou hodnotu jsou FPS zastropovány touto hodnotou. Pokud hra takto vysoké frekvence nedosahuje, nemělo by to mít efekt, ale pokud by běžela tak rychle, že by FPS přesáhly tento limit, rychlost se omezí na tuto hodnotu.

Tuto funkci by ovladače Radeonů měly mít už řadu let, takže Nvidia zde dorovnává. Užití této možnosti je zejména u starších her, které běží hodně rychle a je zbytečné nechat GPU počítat mnohem více snímků, než vám LCD zobrazí. Menší zátěž GPU by pak měla znamenat lepší latenci systému. Také toto nastavení můžete použít pro omezení FPS tak, aby zůstávaly v rozsahu monitoru, pokud používáte adaptivní obnovování.

Nastaveni Max Frame Rate v ovladacich Nvidie
Nastavení Max Frame Rate v ovladačích Nvidie

Také by se asi měla ušetřit nějaká spotřeba. Pokud nastavíte v ovladačích volbu Power Management Mode na „Optimal Power“, tak limit FPS také povede ke snížení taktů GPU. Funkce je kompatibilní s Battery Boostem a Whisper Modem.

Variable Rate Super Sampling

Zatímco první novinka není zas tak zásadní, druhá je zajímavější. Nvidia s touto verzí ovladačů uvádí novou antialiasingovou metodu nazvanou VRSS. Zkratka znamená Variable Rate Super Sampling, protože tato technologie je založená na funkci Variable Rate Shading (či také Adaptive Shading) v GPU Turing. Ale je zde i souvislost s virtuální realitou, protože zejména pro tu je vyhlazování VRSS určené.

Díky využití Variable Rate Shadingu může VRSS fungovat tak, že se aplikuje jen v části obrazu, v tomto případě v centru, kam by oči měly být nejčastěji upřené. VRSS proto aplikuje na centrum zorného pole VR headsetu až 8× supersampling pro vylepšení obrazové kvality v této oblasti. Ponecháním zbytku obrazu na standardní kvalitě se ušetří velká část výkonu, kterou by supersampling celého rozlišení obrazovky potřeboval.

Centrum obrazu s vysokou kvalitou v technologii Nvidia Variable Rate Supersampling
Centrum obrazu s vysokou kvalitou v technologii Nvidia Variable Rate Supersampling

Variabilní je tato metoda antialiasingu ještě v něčem – reaguje na snímkovou frekvenci hry. Ono kvalitní vyhlazování umí dynamicky aktivovat a deaktivovat a aplikuje ho jenom tehdy, když má GPU dost výkonu. Pokud by naopak třeba kvůli náročnosti scény FPS klesaly, pak je deaktivováno, aby se snímková frekvence zlepšila. Toto pomáhá zachovat plynulost hry, jež je ve VR velmi důležitá. Toto dynamické zapínání AA je výchozím chováním, volitelně ho lze ale deaktivovat nastavením Virtual Reality – Variable Rate Super Sampling na „Always On“ místo na „Adaptive“.

Porovnani vykonu VRSS a konvencniho MSAA ve hre Boneworks
Porovnání výkonu VRSS a konvenčního MSAA ve hře Boneworks (Zdroj: Nvidia)

VRSS je poprvé podporován v této verzi ovladačů a nemá potřebovat žádnou integraci ze strany vývojářů hry. Můžete ho tedy zapnout prostě nastavením v ovladačích (volba „Variable Rate Supersampling“ v podmenu Manage 3D Settings).

Hry podporujici Variable Rate Supersampling
Hry podporující Variable Rate Supersampling

V současnosti je ovšem VRSS podporováno jen na hrách pod DirectX 11, které podporují MSAA a používají forward renderery – a zároveň byly otestovány Nvidií na správné fungování s touto novou technikou AA. Momentálně by to mělo být přes 20 her. Nvidia bude další tituly testovat postupně a přidávat je na whitelist, takže počet podporovaných her ještě poroste.

Novinky v postprocesssingu

Postprocessingové filtry byly oblíbenou oblastí inovací obou výrobců GPU v minulém roce a něco z této oblasti se dostalo i do CESové edice. Nvidia přidala do svého enginu filtrů Freestyle filtr „Splitscreen“. Ten způsobuje, že ostatní filtry se aplikují jen na polovinu obrazovky, což je jedna z metod, jak lze porovnávat projev určitého filtru, šikovná je tato metoda třeba pro ukládání screenshotů. Kromě klasického rozdělení na poloviny lze také použít měkký přechod (funkce gradient).

Filtr Splitscreen v ovladacich Nvidie 01
Filtr Splitscreen v ovladačích Nvidie

Také přiostřovací filtr Image Sharpening má novinku, respektive odstraňuje jedno dosavadní omezení. Nově používat GPU škálování nezávisle na efektu ostření. Kombinací obou efektů lze ostřit a zároveň vykreslovat hru na nižším, než nativním rozlišení monitoru se upscalingem. Snížením rozlišení si tedy můžete zvýšit výkon a umělým sharpeningem trošku zamaskovat ztrátu ostrosti kvůli nižšímu rozlišení (tedy taková jednoduchá analogie DLSS „pro chudé“). Nyní lze u tohoto filtru ale ponechat jen škálování na GPU a deaktivovat samotnou ostřící komponentu – toto bylo umožněno na přání uživatelů.

Podpora stále i pro Windows 7 – s výjimkou grafik Quadro

Ovladač nadále podporuje desktopová GPU od Kepleru výš a notebookové karty od Maxwellu výš. Samozřejmě s výjimkou VRSS, pokud totiž tato technologie používá Variable Rate Shading, tak logicky bude fungovat jen na grafikách Turing (GTX 1600 a RTX 2000). Zatím je také tato nová verze včetně novinek stále dostupná i pro Windows 7, byť jim nyní končí podpora.

Ovšem z tohoto jsou výjimka karty Quadro. Pro tyto grafiky totiž mimochodem Nvidia 14. ledna (tedy v úterý) ukončí podporu Windows 7. A nejen tohoto OS, také Windows 8 a 8.1 a Windows Server 2008/2008 R2. Nové aktualizace ovladačů již budou jen pro Windows 10. A týká se to i čistě bezpečnostních oprav. Uživatelé by proto měli přejít na Windows 10, pokud tak doteď neučinili.

Galerie: Novinky v ovladači grafik Nvidia GeForce CES Game Ready 441.87 WHQL


Speciální CES ovladač pro karty GeForce uvádí vyhlazování VRSS a dalšími nové funkce
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90%) 8 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

    • Bože, jak může být někdo tak blbej? Až budeš mít AMD tak můžeš hodnotit, já mám oba výrobce a AMD je rozhodně od přelomu roku 2018/2019 lepší.
      Já vím, chtěl si si rýpnout… já taky