Pozor na GeForce MX150 v noteboocích, Nvidia pod stejným jménem prodává pomalejší model

Pozor na grafiky GeForce MX150 v noteboocích. Některé mají o dost horší výkon a ve specifikacích to většinou předem nepoznáte.

45

V poslední době jsme tu měli několik případů, kdy se grafická karta, zprvu uvedená s nějakými parametry, najednou pod stejným jménem začala prodávat s parametry poněkud jinými. Tu horšími, ale někdy i lepšími. Tyto nepořádky panovaly odedávna hlavně v OEM segmentu a zdá se, že z něj máme další případ, tentokrát ze světa notebooků. Týká se mobilní grafiky Nvidia GeForce MX150, které je přenosných počítačích poměrně oblíbeným čipem sloužícím v roli samostatné, ale ještě ne příliš drahé či hřející grafiky.

GeForce MX150 je poměrně levné a úsporné GPU založené na čipu GP108 generace Pascal, které Nvidia při uvedení prezentovala jako řešení s až čtyřnásobným výkonem proti integrovaným grafikám notebookových procesorů Intel (konkrétně UHD Graphics 620). Zanedlouho bude na trhu už rok, ovšem jak zjistil web NotebookCheck, nyní se začaly pod stejným jménem objevovat grafiky, které jsou podstatně pomalejší, než co by zákazník čekal na základě recenzí dřívějších přístrojů se stejně pojmenovaným GPU.

Podle NotebookChecku vyrobila Nvidia dvě varianty tohoto GPU. Ta první, která byla normou ze začátku, je typ „1D10“ podle identifikátoru Device ID (10DE 1D10), který můžete vidět v programu TechPowerUp GPU-Z. Verze 1D10 je ona s původním plným výkonem, někdy je také označována jako „N17S-G1-A1“. Vedle toho se ale nyní objevují také modely „1D12“ (s Device ID: 10DE 1D12), někde označené také jako „N17S-LG-A1“. A ty jsou podle NotebookChecku pomalejší o 20–25 % proti modelům 1D10, což už bude docela znatelný rozdíl.

Pomalejší varianta má odlišné Device ID, viditelné v GPU-Z: "10DE 1D12" místo "10DE 1D10"
Pomalejší varianta má odlišné Device ID, viditelné v GPU-Z: „10DE 1D12“ místo „10DE 1D10“ (Zdroj: NotebookCheck)

GeForce MX150 verze 1D12 má výrazně nižší základní frekvenci, jež činí 937 MHz proti 1469 MHz u 1D10. Nižší je i boost: 1038 MHz proti 1532 MHz. A také paměti běží jen na frekvenci 5,0 GHz efektivně místo 6,0 GHz efektivně, stále jde ale o čipy typu GDDR5 a je zachována kapacita 2 GB. Nicméně počty jednotek už jsou zachované, verze 1D12 má tedy stále 384 stream procesorů a 64bitovou paměťovou sběrnici. Ztráta výkonu je tedy způsobena čistě nižšími takty.

Srovnání výkonu různých notebooků s GeForce MX150 podle NotebookCheck.net. Modely 1D12 jsou na obecně pomalejší
Srovnání výkonu různých notebooků s GeForce MX150 podle NotebookCheck.net. Modely 1D12 jsou na obecně pomalejší

Důvod snížených frekvencí (a výkonu) je zdá se ten, že tato verze GeForce MX150 „1D12“ je určená pro notebooky s méně účinným chlazením a slabší kapacitou napájení a má výrazně snížené TDP (takže vedle toho, že je pomalejší, by také měla být úspornější). NotebookCheck ji proto charakterizuje jako v podstatě „Max-Q“ verzi této grafiky, údajně by mohla mít možná jen 10W TDP, zatímco původní GeForce MX150 „1D10“ má zřejmě TDP 25 W. S tím asi souvisí, že pomalejší typ 1D12 se zatím vyskytl jenom v třináctipalcových noteboocích. Jdou to modely Asus ZenBook 13 UX331UN, Zenbook UX331UA, Xiaomi Mi Notebook Air 13.3, HP Envy 13 nebo Lenovo IdeaPad 320S-13KBR.

Výkon má podle Nvidie být až čtyřikrát lepší než u běžného integrovaného GPU v notebookových procesorech Intel Core
Výkon GeForce MX150 měl podle Nvidie být až čtyřikrát lepší než u běžného integrovaného GPU v notebookových procesorech Intel Core. Ovšem to asi platilo pro původní model 1D10

Označení je zrádné

Není neobvyklé, že se v noteboocích výkony grafických karet stejného typu liší. V tomto případě jsou ale rozdíly značné a je asi chybou, že co jsou v podstatě dva různé odlišné modely GPU, není také ve specifikacích jasně rozlišeno jiným názvem. Vzhledem k tomu, že GeForce MX150 je už na trhu nějakou dobu, za níž vyšlo slušné množství recenzí, budou prakticky všichni kupující očekávat od notebooků se slabšími GPU „1D12“ výkon stejný jako u modelu „1D10“. Který ale nedostanou, takže identické označení je v této situaci dost zrádné. Pokud tedy budete notebooky v segmentu využívajícím jako grafiku GeForce MX150, musíte zkontrolovat, která z obou verzí se ve vybraném stoji schovává. To ale nebude vždycky snadné, pokud byste například chtěli objednávat přes internet typ, který nikde nemá dost podrobnou recenzi, asi budete zcela bez informací.

Pozor na GeForce MX150 v noteboocích, Nvidia pod stejným jménem prodává pomalejší model

Ohodnoťte tento článek!
4.9 (97.89%) 19 hlas/ů

45 KOMENTÁŘE

  1. Skvely clanek, dobry vedet. Tohle mi uniklo. Blby je, ze ta slabsi verze grafiky je v podstate na nic i pres relativne maly rozdil 20-25%. To je uroven top verzi nv 750m/840m/940m ktere jsou na hrani tak max.esportu.
    Tomu chipu by urcite patrila zmena jmena..takto je to silne zavadejici a v podstate si naletite.

    • Nesouhlasim… a to deleni goir tak podane je smesne pokud to neni zas schvalne jak u tech chyb 😀 kde ses chtel pobavit 🙂

      Kdyz se prida vykon a oznaceni zustane stejne tak se asi nikdo zlobit nebude… Ale tady se na to prislo tak, ze zakaznici byli nespokojeni cekali neco co nedostali…

      Nic vic nic min a neni to o deleni na tabory 😉
      Stacilo to jinak oznacit a nic by se nedelo…

    • Hele Redmarxi, zkus se zamyslet, jestli neni neco blbe.. Proc se navazis do autora, ktery za nic nemuze a naopak, tady odprezentoval pro nektere lidi, zajimavou informaci. V tomto pripade by jsi se mel navazet (pokud chces) bud do vyrobce notebooku, ze tomu zamerne snizuje TDP (oproti defaultu) a nebo NV, ze ten chip nebranduje jinak. Proc si vybiras autora, ktery ani notebook ani chip nevyrabi, ale naopak prinesl informaci, ktera je napriklad pro mne uzitecna.
      Je smutne sledovat, jak se z Tebe stava diskutujici, ktery, kdyz na to prijde, useda na uroven „hnizda“ a „crhy“, pritom kdyz chce, jinde v diskusi se s nim da normalne bavit.

      • Pro me je MX150 pouze zobrazovadlo, ktery bych si na hry neporidil. Od her je GTX1050 a vyssi.

        Ale dobre, uznavam, ze to treba vidite jinak a pokud si to teda nekdo na hry porizuje, mela NVidia nazvat horsi grafiku MX130.

        Nechapu ale proc je cely clanek o navazeni se do NVidie a to, ze slabsi grafika ma skvele TDP 10W je zmineno jen okrajove. Prijde mi to docela super, ze ma NVidia jen 10W TDP a zere zase min baterky.

        • Ten clanek neni vubec o navazeni se do NV. To je pouze tvuj osobni pohled. Je to o prasarnach (v tomto pripade i s podilem NV), ktere se deji. Priste to muze byt treba o AMD, kteri si s preznacovanim ruznych mobilnich chipu, taky nedela tezkou hlavu. Vzhledem k tom, ze NV chipy sjou vice pouzivane, tak se na to prijde rychleji a diky za to,
          Jsou lidi, kteri si kupuji ulrabooky vzhledem k jejich velkosti a vaze a presto si chteji trochu zagamesit. Na toto ta MX150 je vyborna. Jeji „sestra“ uz mene…
          Souhlas s poslednim bodem…kdyz by to bylo jnak oznaceno, tak souhlasim, 10W GPU muze byt taky vyborne, proc ne 😉

    • Vážně bych se nijak nenavážel do autora. Ten nadpis vůbec není senzační/bulvární, není to nic jako „Nvidia klame zákazníky“, nebo tak.
      Jen to relevantně upozorňuje, že pokud si koupíte notebook s MX150, může to být kus s nižším TDP a frekvencí, tedy i nižším výkonem, než mají jiné ntb s MX150 a to je podstatná informace.

      Dále už je to věc diskuse. Model s nižším TDP i výkonem je naprosto v pořádku, ale mělo by to být jinak značené, nebo by to tam alespoň měli výrobci uvádět. Mě by třeba dost naštvalo, kdybych si takový notebook koupil, prodejce to neuváděl a já to zjistil až později.
      Něco jiného je rozdíl nějakých 5% ve výkonu, třeba v trochu různě taktovaných GTX 1060/70/80, v noteboocích. Ale 1038 MHz vs. 1532 MHz boost, to už je kapku moc, to by mělo být označené jinak.

  2. Ty testy je zrejme potreba interpretovat s velkou opatrnosti.
    Puvodni MX: HP Envy 17 s 8250u a Xiaomi Air 13 s timtez cpu se lisi vykonem o 20%
    Nova MX: Idea 320s a ten Air13, stejne CPU, se lisi o 15%

    Takze v realu nema nikdo nic zaruceno ani s puvodni MX, zalezi jak vyrobce platformy nastavil TDP. Toto je proste segment, kde se hraje na stihlou linii, ne na herni vykon a kdo ocekava neco jineho, pouze podleha marketingu. To uz ovsem neni takovy clickbait.

    • Jeste by to chtelo umet aspon pocitat..a aspon trochu rozumt tomu co pisu..
      K tvemu prvnimu prikladu…HP Envy 17 je o 26% rychlejsi nez Xiaomi Air s pomalejsi verzi chipu. Rozdil Xiaomi Air 13 a Ida320 a je 19% pomalejsi.
      Jeste k tvemu hovezim komentari…oba chipy (Air a Idea) maji slabsi verzi MX150, nicmene implementace lenova je jednoduse spatna, takze prekracuje i „klasicky“ 10% vykonovy rozptyl. Kdyz by jsi mel trochu poneti o cem pises, tak by jsi vedel, ze cas od casu se nektere kousky ‚nepovedou‘, at uz je to chyba navrhu designu, nebo nedoladeny bios. Neni to ale pravidlo. Nicmene tenhle priklad je vyborny v tom, ze ukazuje, ze kdyz navrh notebooku neni dobry, tak se rozdil mezi plnou variantoua odlechcenou variantou chipu muze dostat az na klidne 35+% ..coz teda neni vubec dobre.
      Kdyz to shrnu..jedna hovezina za druhou…

      • Ano, zde mas asi poprve v historii uplnou pravdu, zanesme tento den do historickych analu, zmylil jsem se, vsechny modely v ramecku maji slabsi variantu MX.
        Pak nam zustavaji rozdily mezi puvodni verzi MX 16%.
        Presto porad platil, ze spatny navrh ntb muze natropit vice skody, nez ta MX. Nic to nemeni na tom, ze oboji je prasarna VYROBCE NOTEBOOKU. Nvidia to po nich opravovat nebude.
        Bouchni sampus, nachytals mne na svestkach, poprve! Skoda ze jsi opet zas*al celou diskusi svymi urazkami vsech okolo (krome tve rude rodinky). Bohuzel i agresivni hulvat a placeny PR troll jako ty muze mit jednou pravdu.

        • Hnizdo, ja to nekorigoval pro Tebe, spis pro nekoho, kdo by tu tvoji hovezinu eventuelne cetl a snad nabyl dojmu, ze jsi napsal neco co stoji za to cist…
          A jenom edit k tomu poslednimu…vetsina notebooku je navrzena ‚relativne‘ dobre, co se tyce throtlovani, atd. Vyjimky v tomto pripade potvrzuji pravidlo.
          Co se tyce NV..neni to jen problem vyrobce notebooku, ale i znaceni chipu od NV, ktere by melo byt jine a jine neni. Poznas to jednoduse i podle toho, ze ma jine interni cislo… tudiz je to i problem NV a kldine to muzes oznacit za prasarnu.

          • Z phledu uzivatele to samzorejme neni pravda. Uzivatel si kupuje neco co bylo uvedene na trh jako MX150 s urcitym vykonem. Proto by mel byt ten chip oznacen jinak a ne MX150. Chapes ze nejde o to, ze je to NV, ale o to, ze kdyz si taky Notebook koupis a ten vykon je uz od vyrobce chipu nezavisle na chlazeni, atd, o ctvrtinu mensi, nez si cekal, ze je to jednoduse podraz?
            Ja se nikde nebavim o NV. Mi je uplne ukradene jestli tech chip dela NV nebo jestli ho doda Broadcom…z pohledu zakaznika je to bouda. Tohle je preci pochopitelne pro normalne uvazujiciho cloveka nezavisle od toho, jako znacku preferuje.

          • Pokud je to natolik klamave, tak by bezpochyby nekdo mel zalovat vyrobce notebooku. Ja reagoval na bulvarni titulek „nvidia prodava“. Nvidia neprodava. Lenovo prodava. Lenovo je zodpovedne, co po znackou MX150 proda zakaznikovi. V kauze 3.5GB to slo za nvidii, byl to jeji design (bez ohledu na realny dopad). Zde ne.

          • Hmm…mas ten pocit, ze vyrobce notebooku si urcuje nazev graficke karty, kterou v tom notebooku jako komponentu pouziva? Pokud to NV branduje jinak, coz se zatim nejevi, tak by mela v prve rade na vyrobce notebooku vytvorit tlak, at to taky jinak oznacuji. Protoze je to podfuk na zakaznika a NV v tom jede at uz je to jeji chyba nebo ne.

          • Pokojne sa rozpíš, čo sa ti nezdá. 😉
            Ak Nvidia výrobcovi dodala MX150 s TDP 10W, tak to za „MX150“ označila sama Nvidia. Mal to výrobca notebooku označiť nejako inak? Mala Nvidia výrobcovi notebooku povedať, že „taký čip v ponuke nemáme“, ale vytvoríme pre vás MX140, ktorá to bude spĺňať? Odpovedz si sám.

  3. Viditelné značení odlišné varianty by bylo více než na místě.
    Je pravda, že se tyto čuňárny dělají léta s DDR3/GDDR5 variantami, ale něco jako GeForce MX150 SE by byl krok správným směrem.
    To aby člověk zkoumal dopodrobna každý model notebooku – tak co je to ultrabook se singlechannel pamětí, grafika má DDR3 nebo GDDR5, je to slabší verze s méně jádry nebo menším taktem …
    Dell to dělá, Acer, Asus … a hromada dalších …

    • Podle mne je chyba u obou a zalezi to od pripadu. Vyrobce notebooku by mnel upozornovat „by default“.
      Ale…pokud vrobce HW dodava napr chip s DDR3 a DDR5 pametmi a je v tom vykonostni rozdil vetsi jak 5% a vyrobce tu kartu oznacuje stejne (coz se v minulosti delalo), je to primarne chyba vyrobce karty. To stejne se da aplikovat na nas priklad s MX150.
      Pokud vyrobce notebooku zveda/klesa takty, tak je to naopak jeho „chyba“, pokud to spravne neoznaci. Dell napriklad mel verze 750M s vyssimi takty pameti..v tomto pripade se ale asi clovek bude tezko vztekat, kdyz to jede rychleji…

    • Desktopová Geforce 8400GS například postupně existovala snad ve třech revizích s G86,G98, GT218 (bez rozlišování v katalozích obchodů, aspoň co si tedy pamatuji … a se značnými rozdíly ve vlastnostech 8/16SP, VPx).

      U OEM trhu, pro který je MX150 určena, ani Nvidia nezmiňuje na svých stránkách žádné konktrétní specifikace a doporučuje řídit se konkrétní specifikací daného ntb (Actual implementation may vary by OEM model. Please refer to OEM website for actual shipping specifications.)