Tip na web: Tuhle mapu budou milovat všichni fanoušci vlaků

1
TGV vlak
Ilustrační foto (autor: hpgruesen / Pixabay)

Kudy vedou železniční tratě, kde jsou tunely, nádraží a jakými rychlostmi mohou vlaky na daných úsecích jezdit? Na tyhle a mnohé další otázky odpoví openrailwaymap.org. Komunita tvoří celosvětovou mapu drážní infrastruktury ukazující detaily, které nezná ani Google.

Mapa obsahuje tři základní vrstvy: infrastrukturu, traťové rychlosti a signalizaci. Na té první uvidíte znázorněny všechny koleje včetně čísel tratí a jejich hierarchie (hlavní, vedlejší, vysokorychlostní). S každým dalším přiblížením se odkrývají ještě další informace, takže uvidíte nádraží pro osobní i nákladní dopravu, mosty, nepoužívané tratě či ty teprve budované. Ve městech jsou vidět i depa, metra či tramvaje, v průmyslových zónách pak zvláštní typy drah.

TIP: ChytréMapy.cz vám ukážou to, co na mapách Googlu ani Seznamu nenajdete

Druhá vrstva zase ukáže, jak je na tom Česko mizerně s vysokorychlostními tratěmi. Zelená linka pokrývající koridory značí rychlost až 160 km/h. Na zkušebním okruhu centra VUZ Velim mohou vlaky svištět až dvoustovkou. Francie, Španělsko nebo Itálie ale mají vlaky, kde se jezdí 300+ km/h. V Číně, Japonsku nebo Jižní Koreji i 400 km/h.

Vrstva se signalizací odhaluje používaná zabezpečovací zařízení, zajímavá je hlavně z hlediska budování celoevropského systému ETCS.

TIP: České dráhy zavedou bezplatnou Wi-Fi do dalších vlaků, nepoleví ani v roce 2020

Mapa pochopitelně není úplná, protože ji tvoří dobrovolníci a protože ne vždy jsou k dispozici otevřená data, ze kterých by se dalo čerpat informace automatizovaně. Česko je ale pokryté velmi dobře a mapa hezky ilustruje, že máme jednu z nejhustších železničních sítí.


Tip na web: Tuhle mapu budou milovat všichni fanoušci vlaků
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 3 hlas/ů

1 komentář

  1. Je škoda, že tam jsou pouze statické informace poskytované fanoušky. Chtělo by to něco jako Flightradar24 pro vlaky – že by se zobrazoval i aktuální pohyb vlaků a konkrétní informace o nich. Provozovatelé jistě tyto informace mají, většina z nich je i veřejná, ale nejsou na společné platformě.