Toto jaro přicházely do oblasti PC grafik velké novinky. Microsoft zahrnul DirectX Ray Tracing a další předtím poměrně samostatná rozšíření pod hlavičku nového DirectX 12 Ultimate. Ve Windows 10 v sestavení 2004 také přichází aktualizovaný model ovladačů WDDM 2.7 a možnost používat v linuxovém subsystému spuštěném ve virtualizaci GPU, grafickou akceleraci a dokonce Direct3D.
Nvidia nyní vydala ovladač GeForce Game Ready 451.48 WHQL, který přináší právě tyto novinky. Měl by být vůbec první, který jako první podporuje všechny tyto nové funkce (takže tím pádem mají prvenství i GPU Nvidie), byť u ostatních dodavatelů se podpora také jistě časem objeví.
První GPU platforma s podporou DirectX 12 Ultimate
Hráče bude asi nejvíce zajímat podpora DirectX 12 Ultimate. Její součástí jsou funkce jako Variable Rate Shading a Mesh Shaders, které již Nvidia podporovala. Nyní je podpora povýšená už na druhou verzi.
Přidává se ale nová verze Sampler Feedback a zejména podpora DirectX Ray Tracingu povyšuje na vyšší verzi. Doteď bylo podporováno DXR 1.0, ale DirectX 12 Ultimate přináší už vylepšené DXR 1.1. A tento nový ovladač právě jako první zapíná podporu této technologie. Pokud chcete o novinkách DirectX 12 Ultimate vědět více, naleznete podrobnější popis v tomto článku:
Tip: DirectX 12 Ultimate: Přichází nová generace herní grafiky. Co přináší a jaká GPU ji umí?
Direct3D ve (WSL) Linuxu
Ovladače Nvidie také teď už podporují také GPU akceleraci v rámci virtualizovaného prostředí Windows Subsystem for Linux, kterou Microsoft oznámil minulý měsíc. Ta zpřístupňuje akceleraci přes Direct 3D v Linuxu, u Nvidie by měla navíc být dostupná i Cuda. Toto je však závislé na podpoře v rámci hostitelského systému, tedy ve Windows. AMD má teď venku preview ovladač, jak jsme zmiňovali zde, stejně tak Intel, a Nvidia nechybí.
Pro GeForce byl dostupný už o nějaký týden dřív, již v polovině měsíce. Také ale zdá se tato podpora ještě není ve standardní větvi. Potřebujete preview verzi 455.38. Ta se dá stáhnout zde.
Tip: Microsoft uvádí podporu Direct3D do Linuxu ve Windows. WSL už umí i GUI aplikace
Hardware Accelerated GPU Scheduling
A WDDM 2.7 ve Windows 2020 konečně přináší jednu funkci, která má potenciál vylepšit výkon a latenci, tedy responzivitu. Jde o tzv. hardwarově akcelerovaný scheduling GPU. Tato funkce přenáší kontrolu v plánování a správě grafické paměti na samotnou grafiku, místo aby rozhodoval operační systém.
Toto by mělo být efektivnější. Nečekejte, že vám někde najednou hra poběží dvakrát tak rychle, ale Nvidia uvádí, že Hardwarově akcelerovaný scheduling může pomoci jak ve hrách s velkou výpočetní zátěží, tak třeba při přehrávání videa. Uvidíme, zda třeba stáhne nějaké zlomky milisekund z času potřebného k vykreslení snímku v MadVR.
Funkce je nová v květnové aktualizaci Windows 10 (2004) a po nainstalování těch správných ovladačů se položka Hardware-acelerated GPU scheduling objeví v nastaveních Windows (sekce Systém, podmenu Obrazovka, pak úplně dole odkaz „Nastavení grafiky“). Vypadat by to mělo takto, tedy aspoň v nelokalizované anglofonní verzi.

Nvidia je první, která tuto novinku podporuje v ovladačích 451.48. Lze ale čekat, že ostatní výrobci GPU se také patrně přidají. Je zmíněno, že hardwarově akcelerovaný scheduling musí podporovat také samotný hardware, ale který přesně to je, není uvedeno. Nenašel jsem zmínku, že by třeba nebyl podporován Pascal, takže všechny aktuální grafiky snad toto v praxi dokážou.
Aktualizováno (28. 6. 2020):
Zdá se, že podpora pro tento hardwarový scheduling GPU bude u Nvidia na kartách GeForce GTX 1000 a novějších, tedy od Pascalů, karty Maxwell ho nedostanou (nebo aspoň zatím).
Zdroj: Nvidia
Chybí mi tu komentář od mvladara jak je Nvidia super a jak šlape atd. atd., kde jsi? Ale on určitě příjde…
a zatim….. jsi tu jako obvykle prvni ty! 😀 full oftopic, hurr durr! uz jsi to nemohl vydrzet, ze? co by sis bez nej pocal, vzdyt bys vlastne ani nebyl.
hnízdo ani počítat neumí, to se pak nedivím jeho komentářům. Jako první napsat sem se mi podařilo možná tak 10x.
Ale tobě to stačí a už je to „jsi tu jako OBVYKLE prvni“. To se té nestrannosti od tebe určitě nedočkáme
Takze jeden stupidni komentar byl nahrazen jinym, gratuluji. Je videt, ze se vzdycky nekdo najde 🙂
zato tvuj komentar, to je hotovej Komensky 😀
Tak byla to reakce na Wendaka, ale to, ze ty jsi to nepochopil, me vubec neprekvapuje. 😀
no vidis to a plati to stejne 😀
@leppard: to byl čistý stesk že maďar ještě nepsal. Kdyby nebyl tak blbej, tak ho mám i rád 😀 Jako šašek a pohádkář prostě skvělej – nejlíp mu jdou fantazy pohádky
@Wendak, nauč sa diskutovat o téme/technike, tvoja osobná zaujatost tu nikoho nezaujíma, hned tvoj prvý príspevok je OT, čistý pokus o flame….
ty si ani do huby nevidíš… OT používáš hlavně ty, proto se podivuji, že tu nejsi první a neobdivuješ.
Pokud chceš důkaz, tak si přečti svůj komentář přímo ze včerejška o porovnávání výkonu přenosných počítačů a ty úplně OT:
c.k. polni marsalek 25.6.2020 at 11:15
Paráda, co drží Koduri v pracke, AMD to bude mať hodne ťažké až vstúpi Intel na trh GPU, už momentálne strácajú trhový podiel…
https://videocardz.com/newz/raja-koduri-teases-intels-xe-graphics-family
Takže ty se nauč diskutovat k tématu – aneb káže vodu a pije víno – sám to dělá, ale ostatním to vytýká.
Tak hlásim, že hw akcelerovaný scheduling podporuje aj predošlá generácia nVidia, na snímke obrazovky je GTX 1080Ti :
https://mirovl.rajce.idnes.cz/GTX_1080Ti/1443781800
To jasne už dlho. Ja hw akcelerovaný scheduling použivam na 1070ke od win update na 2004 (asi mesiac). Zatial len na 450.99 beta, takže fajn, že to je už aj v nových ofiko whql.
Aj ti to v niečom viditeľne pomohlo?
Popravde som nepostrehol žiadny rozdiel.
Prý se mu o trochu zlepšila erekce. 😉
Možná to ještě trošku potřebuje ladit, tady v tomhle rychlém testu to byla spíš plichta https://www.tomshardware.com/news/gpu-hardware-scheduling-tested
(I když to je test FPS, ne latence a responsivnosti, takže tam možná je v pořádku, že je výsledek +-0)
Vyzerá, že to skôr pomôže slabším grafikam. No uvidíme.
Tak údajně Nvidia toto podporuje od Pascalu výš.
Ked si zoberieš, to su grafiky z 2016teho.
Dokonca „podporuju“ aj RTX 😛
Nv je fikaná, niečo co ti da okúsiť, ale na plnohodnotný zážitok musíš kúpiť aj tak nové.
Aktualizace Windows 10 z května 2020 je na cestě. Až bude pro vaše zařízení připravená, zobrazí se dostupná aktualizace na této stránce.
Windows 10, verze 2004 a Windows Server, verze 2004
Aktuální stav k 16. červnu 2020
Windows 10, verze 2004 je k dispozici pro uživatele se zařízeními se systémem Windows 10, verze 1903 a 1909, kteří se manuálně snaží vyhledat „Zkontrolovat aktualizace“ prostřednictvím Windows Update. Pokračujeme v postupném přístupu k počáteční dostupnosti, protože posloucháme, učíme se a přizpůsobujeme se. Dnes pomalu začínáme trénovat náš proces založený na strojovém učení (ML), který se používá k inteligentnímu výběru a automatické aktualizaci zařízení, která se blíží ke konci služby. Doporučený stav údržby je pololetní kanál.
Bude tohle podporovat nekdy i AMD na svych grafikach?
snad do roka a do dne 🙂 Teď měli spoustu práce se sub-apkou na hlášení chyb :))
https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-20-5-1-ghs-beta
Zamrzi podpora len pre …
Radeon™ RX 5700 Series Graphics
Radeon™ RX 5600 Series Graphics
Ktovie prečo, ked to u nv ide aj spetne.
treba protoze to je beta driver? tezko rici, uvidime casem
nemají prachy, jsou rádi že zvládají vývoj toho co je nejvíc pálí. Když si vezmeš tu jejich nepodporu všeho mimo Win10 tak je to jasné.
Ty mají stejné GPU, takže nejspíš to nejdřív rozjížděli na Navi 10 a postupně přidávají další čipy.
Mám potvrzeno že situace s podporou HAGS bude obdobná jako s uváděním podpory předchozích features jako Radeon Image Sharpening, Integer Scaling, Radeon Boost apod. To jest nejprve podpora pro aktuální řadu a později starší u kterých je podpora možná.
Zajímavější bude až MS konečně vydá k HAGS blogpost a KB ať taky konečně víme co to vlastně má přesně dělat 🙂
vyzkousel jsem a defakto nula prd, dival jsem se na fora a lidi se zatim teprve dohaduji kde vytvorit bottleneck aby se to dalo otestovat, poradne nikdo nic nevi, zatim to vypada, ze to bude dobry mozna pro budouci hry, ale ted to vsechno bezi defakto stejne a asi by to musel nekdo fakt otestovat s uzkym hrdlem at uz CPU, oseknutou PCIE nebo DDR shodit na 2133 nebo neco na ten zpusob, aby to hodilo vic nez 0-2%, momentalne to nema efekt co by stal za rec
Ještě že tu Nvidii máme. Nebýt jich, tak to od AMD neuvidíme. 🙂
jop, občas i Nvidia přijde s něčím dobrým. Sice zatím prý uživatelé nopoznají rozdíl, ale určitě krok správným směrem.
Akorát pokud to vydají obě firmy skoro ve stejný čas (+/- týden), tak to asi nebude díky Nvidii, protože taková fíčura trvá, než ji odladí…
Ale nad DLSS 2 to nemá, to se mi zatím od Nvidie líbilo nejvíc (verze 1 byla katadtrofa, ale dvojkou to opravili).