Panoramatické brýle StarVR: dvě LCD a Fresnelovy čočky pro maximální zorné pole

0

Brýle pro virtuální realitu se ještě sice pořádně nedostaly na trh, ale už jsou bezpečně ve středu pozornosti hráčů. Vzhledem k tomu logicky přibývá firem, které se na této novince chtějí podílet. Na výstavě E3 se na světlo světa dostal jeden nový headset, který je docela zajímavý: brýle StarVR od stejnojmenné firmy (dříve InfiniteEye), kterou vlastní společnost Starbreeze Studios, stojící například za hrami série Payday. StarVR by mohly být hodně zajímavé brýle, mají totiž nabídnou podstatně širší zorné pole, než konkurenční headsety. To by mělo mít na velký přínos pro realističnost simulovaného světa.

Jak bude StarVR vypadat, si můžete prohlédnou na vizualizacích, už by ale měly existovat i funkční reálné prototypy, neboť na E3 má firma brýle předvádět naživo. Podle výrobce má být virtuální výhled skutečně široký, takže má pokrývat i periferní vidění. Zatímco Oculus Rift má mít úhel zorného pole okolo 100°, u StarVR má být v nejdůležitější horizontální ose pozorovatelný úhel 210° a ve vertikále 130°. Jak dobře bude obraz vypadat, záleží u VR brýlí na spoustě věcí, ovšem toto zorné pole by mohlo proti Riftu dělat hodně velký rozdíl.

Panoramatické brýle pro virtuální realitu StarVR
Panoramatické brýle pro virtuální realitu StarVR

StarVR dosahuje velkého zorného pole několika cestami. Obraz je tvořen dvěma 5,5″ displeji s rozlišením 2560 × 1440 bodů. Tato velká plocha je navíc zdá se relativně blíž očím uživatele, což zvětšuje použitelné zorný úhel. Stejný efekt má i uložení těchto displejů do véčka, čímž lze pokrýt i periferní vidění za hranicí 180°. StarVR má kvůli tomu „nástavec“ před očima mnohem širší a charakteristicky zalomený, zatímco Rift nebo Vive od HTC a další headsety připomínají tvarem spíše potápěčské brýle.

StarVR má poskytovat výrazně větší zorné pole, než konvenční VR brýle
StarVR má poskytovat výrazně větší zorné pole, než konvenční VR brýle

Tajemstvím toho, proč mohou být zřejmě displeje u StarVR blíže očím a mít větší použitelný úhel, by zřejmě mělo být v použité optice. Tu tvoří na míru vyrobené Fresnelovy čočkami. To je druh čočky se speciálním lámaným tvarem, která proti klasické čočce dává mnohem kratší ohniskovou vzdálenost při stejné tloušťce a váze. Tento typ čočky tedy může být docela tenký (jak to funguje, můžete vidět zde na Wikipedii). Musím ale připustit, že se v optice nevyznám. Nemohu tudíž posoudit, zda použití těchto čoček a velmi krátká ohnisková vzdálenost nepovedou k nějakým výrazným obrazovým vadám nebo potížím pro zrak a hlavu uživatele.

Uvnitř jsou použité na míru vyrobené Fresnelovy čočky
Uvnitř jsou použité na míru vyrobené Fresnelovy čočky

Po uvedení by zřejmě měl StarVR být headsetem s největším zorným polem a také největším rozlišením (5120×1440 bodů). StarVR by měl mít díky spojení s herním studiem také ucházející softwarovou podporu (počítá s ním v enginu Valhalla) a tvůrci nezapomněli ani na ovládání – snímání polohy headsetu je realizováno gyroskopy, magnetometry a akcelerometry a doplněné o optické snímání. Sysém by měl pracovat v plném úhlu 360° a volitelně má umět pracovat i s dalšími objekty (například ovladači, náramky nebo rukavicemi), pokud budou opatřeny potřebnými značkami.

 

Kdy mají tyto brýle být hotové a k mání, bohužel firma nesdělila. Jasno také není ani v ceně, která asi bude vyšší než u konvenčnějších headsetů. Pokud ale budou čočky dobře fungovat, mohl by StarVR poskytovat asi nejvíce „vtahující“ virtuální realitu.

Zdroje: StarVR, The Tech Report

Ohodnoťte tento článek!