Majitelé GeForce RTX 3080 hlásí pády ve hrách. GPU nestabilní při boostu nad 2000 MHz?

65

GPU Ampere se nevyhnuly porodní bolesti, již v prvním týdnu se objevilo poměrně dost stížností na padání her, možná kvůli nestabilitě OC modelů RTX 3080.

Dnes vychází GeForce RTX 3090; první model generace Ampere, jímž je GeForce RTX 3080, ale Nvidia vydala už před týdnem. Vypadá to ale, že kromě špatné dostupnosti (která je nejspíš způsobená kombinací vysokého zájmu a pozdního startu výroby a tím malých zásob před vydáním) trpí právě tato karta možná ještě jednou nemocí.

Poměrně rychle vzhledem k tomu, že se do rukou uživatelů asi ještě dostalo jen omezené množství kusů, se totiž objevily zprávy o tom, že RTX 3080 jsou někdy nestabilní a způsobují při zátěži pády her.

Problémy hlášené u nereferenčních karet

Je třeba říct, že se to pravděpodobně netýká GPU jako takového, protože tato hlášení jsou jen u některých modelů od partnerských výrobců. U těch majitelé hlásí, že když GPU boost dosáhne frekvencí nad 2,0 GHz, tak při určité frekvenci (údajně 2010 až 2040 MHz) hra spadne, jakoby GPU zřejmě přestalo být stabilní a někde začalo generovat chyby. Nemluvíme tu u uživatelském přetaktování, jde o frekvence, které boost automaticky nastavuje při běžném přetaktování.

Tovární přetaktování už ale asi roli hraje, protože tyto problémy jsou hlášeny na OC verzích karet, které mají rovnou z továrny zvýšené frekvence proti referenčním parametrům. Má jít například o Zotac RTX 3080 Trinity, MSI RTX 3080 Ventus 3X OC, ale prý také o karty Gaming Trio od MSI, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC nebo nějaké modely Evga (model XC3).

Evga GeForce RTX 3080 XC3 Gaming
Evga GeForce RTX 3080 XC3 Gaming (Zdroj: Evga)

Ze začátku to vypadalo, že s kartami Founders Edition od Nvidie problémy nejsou, nicméně na fóru Nvidie už jedno takové hlášení také je. Verze Founders Edition nemají tovární přetaktování a jejich takty jsou proto výchozí. Je asi možné, že toto hlášení je zrovna způsobené nekvalitním zdrojem nebo něčím podobným a ne přímo nestabilitou přetaktovaného GPU.

Ještě je asi brzo hodnotit, zda jde o to, že GPU nezvládá stabilně takty, na které ho nereferenční karty nastavují, a bude nutné boostování omezit aktualizací firmwaru (což sníží výkon). Teoreticky by mohlo jít třeba i o interakci s dalším hardwarem, například málo kvalitními zdroji, nebo málo stabilním PCI Expressem. Teoreticky může jít o systémy s hraničně přetaktovaným CPU, kde latentní problém se stabilitou při zatížení GPU způsobí, že „přeteče pohár“ a kombinace CPU, GPU shodí běžící hru.

Nemusí ani nutně jít o problém hardwaru. Nelze vyloučit ani softwarovou chybu ovladače, i když to, že jsou pády spojené s překročením určité frekvence, by na hardware ukazovalo. Teoreticky by mohlo jít i o softwarovou chybu v kódu řídícím frekvence.

Nicméně nejpravděpodobnější vysvětlení je asi to, že GPU GA102 samotné je stabilní a plně validované na svých referenčních taktech, avšak má příliš malou rezervu pro přetaktování (protože frekvence jsou už v základu vyhnané vysoko) a výrobci karet při tvorbě modelů s OC nebyli dostatečně konzervativní a zvolili frekvence, které nejsou zaručeně funkční.

MSI GeForce RTX 3080 Ventus 3X OC
MSI GeForce RTX 3080 Ventus 3X OC (Zdroj: MSI)

Výrobci měli asi málo času na testování

To je samozřejmě selhání, protože OC karta by měla také být dostatečně otestovaná a výrobce by měl nejdříve ověřit, zda bude bez problémů běhat. Ale výrobci karet zde možná mají určitou omluvu – Nvidia jim totiž údajně dala velmi málo času. I po dostupnosti samotného hardwaru a PCB neměli výrobci k mání ovladač, ten prý dostali až cca tři týdny před uvedením karet na trh (tj. samotným startem prodejů, kdy samotná expedice z továrny musela být stihnutá mnohem dříve).

Toto znamená, že mohli testovat interakci PCB, GPU a chladiče třeba jen s nějakou simulací tepelného výkonu a možná nějakými vybranými úlohami, ale nemohli de facto chod karet, které vyráběli, skutečně vyzkoušet ve hrách. Pravděpodobně mohla vzniknout situace, kdy omezené možnosti testování stability pod zátěží, které výrobci měli k dispozici, propustily potenciální problém, protože omezené testování nestabilitu nevyvolalo.

Zde by tedy měli ostudu dílem výrobci karet, kteří se spolehli na nedostatečné testování a riskovali, ale dílem také Nvidia, která jim nedala dost času (a je možné, že Ampere je na OC choulostivější, než předchozí čipy).

Zda budou nestabilitu těchto karet řešit aktualizace firmwaru nebo ovladačů, zatím netušíme. Zatím nebylo oznámeno žádné řešení nebo to, že by byla příčina pádů nalezena a pracovalo se na odstranění (oficiální vyjádření od výrobců nebo Nvidie ještě není). Je možné, že problém bude pouze ve výstupní kontrole a binování/testování čipů. Pak budou nestabilní kusy prostě staženy zpět a nahrazeny v rámci reklamací a u nových by problém měly odbourat více důkladné testy u výrobce (kde karty/čipy, které nevyhoví, půjdou do nižší edice karty bez OC).

Jako dočasné řešení těchto chyb mohou uživatelé nastavením offsetu snížit (třeba o 50 až 100 MHz) frekvence GPU, což by mělo problému předejít.

Galerie: Výkon Nvidia GeForce RTX 3080 ve světových recenzích

Zdroje: VideoCardz, ComputerBase, Overclockers UK, Nvidia forums, Tom’s Hardware (forum), Reddit

Majitelé GeForce RTX 3080 hlásí pády ve hrách. GPU nestabilní při boostu nad 2000 MHz?
Ohodnoťte tento článek!
3.6 (72.5%) 16 hlas/ů

65 KOMENTÁŘE

          • Degradace neznamená umírat, DDtrapoško….
            Tvoje garážové sprostosti nemajú konca, typický príklad je tebou odkojený snajprik. Toho chlapca si tak zmagoril, že chodí po všetkých weboch a vypisuje vymyslené čísla, údaje a dezinformácie servíruje ako objektívne DDfakta, presne tvoj štýl….

          • Tak při uvedení ZEN2 napsal zde zmíněny spolu s Mauditem spoustu nesmyslů a lží.
            Nejzábavnější byly ty výmysly jak nejedou nejdou spustit a třeba já to musel prý měsíc ladit aby mi to šlo zapnout 😀
            Tohoto jedince netřeba řešit všichni ví že mele nesmysly… Dyť se tu už hádal i s jinými Fandy Intelu a nVidie. Kdy už i jim vadily ty nesmysly co tu potí.
            Je to jen trolík a baví ho to

          • DíDí, bude prča v garáži až prídu nové Radeonky +300W TDP…
            To už chlape intenzívne premýšľaj jak je to objektívne úžasná spotreba, bo tým v AMD neskutočne prefíkane zaskočili ustráchanú nVidiu, ktorej nezostáva nic iné, len bojazlivá obrana….
            Teda co ty nevymyslíš nemá chybu, popleto…

            • c.k. polni marsalek 25.9.2020 at 14:14
              Konkretne o vase cinknute grafy a nepodlozena cisla, zavadejici z kontextu vytrzena data, PR materialy vydavane za nestranna mereni, neustale posouvani osobnich pocitu do roviny faktu apod.
              Co ale ja vidim jako nejhorsi je toxicita a utocnost vasich prispevku. Tech urazek a neustalych castovani tu je v kazde diskuzi pozehnane (ale popravde nejen od vas). Nicmene „ti druzi“ alespon pisi veci, co davaji smysl, nebo jsou zalozene na faktech, coz u vas v drtive vetsine neplati (alespon dle meho nazoru).
              A to, ze sem tahate porade nejakeho DD, nebo Stacha, nebo jak jim rikate, to uz neni jen trapne, ale i otravne.

            • Alich, zrejme máš problém pochopiť jednoduchý dotaz – písal som konkrétne, miesto toho tu napíšeš litánie a stachana tu netahám ja, ten je nasomrovaný v každej diskusii tu a všetkých možných weboch. Takže opakujem :
              – konkrétne ktoré grafy sú cinknuté ?
              – konkrétne ktoré data sú nejak nesprávne ?

              Moralizuj svojho psa, ak vôbec s tebou nejaká živá bytosť vydrží.
              Pokúšaš sa tu hrat na nestranného a závisť s teba len tak sype.
              Dúfam, že si pochopil, ako ťa mám v nose…

            • c.k. polni marsalek 25.9.2020 at 19:07
              V nejakem vlaknu jste se ptal, kdo je pro, abyste sem uz nepsal, at se ozve. Tak jestli to myslite vazne, jaka jsou kriteria ke splneni (abyste se pozdeji nevymlouval)?

            • Ty brďo Alich, si strašná otrava, vyhodím ťa dverami, komínom sa vrátiš….
              Normálne daj v novom príspevku hlasovat, kto je za zotrvanie maršálka v diskusiách a kto je proti, podrobnosti dohodneme…

  1. RTX 3080 Founders – 85 stupnu na pametech !!!!!!!!!
    Nedivte se, ze to pada.
    Podobne maji separatni heatsink pro pameti pouze karty od Asusu a prekvapive v hlaseni zatim karty od Asusu nejsou, jinak snad vsechny.

    Jiste, muze se ukazat, ze tahle chyba neni problem teploty na pametech, ale faktem je, ze ty teploty jsou proste prilis vysoke.
    Jednoduse RTX 3000 AMPERE = 8nm proces Samsungu, pritom zminena firma nema nejmensi zkusenosti s vyvojem cipu pro velke graficke karty, doted placali maximalne sumitka do mobilu.
    Dalsi problem jsou GDDR6X pameti s neskutecnou spotrebou energie a tedy i vyvinem odpadniho tepla jako dani za frekvence, se kteryma nikdo nepocital, ze na byt vylepsenem DDR6 procesu pujdou dosahnout!

    • 85°C na pamětech je v pohodě. Nevím, jak u nových GDDR6X, ale u všech předchozích generací pamětí (GDDR5+6) Micron uváděl teploty Tj (teplota polovod. přechodu) max. 110°C, provozní rozsah pamětí pak od 0 do 95°C. A podle tvého příspěvku si nejsem jist, zda-li víš, jaký je rozdíl mezi efektivní a reálnou frekvencí GDDR pamětí a v čem je rozdíl mezi GDDR6 a 6X.

    • Nevime, co je spatne. S teplotou to treba vubec nesouvisi. Oprava muze znamenat zasah do FW, driveru, nebo HW. Problemy noveho HW se daly cekat, nebude to poprve, ani naposled, ale urcite si za to Nvidia sklidi zapis do analu 😉
      Co me osobne ale zajima mnohem vice – proc dala Nvidia tak malo casu vyrobcum karet. Proc na tohle neprisli beznym testovanim (pokud se toto navic deje pri auto boostu).

      • celej launch je uspěchanej, navíc karty za hranicí efektivity kdy 4% výkonu dolů znamená TDP klasických 250-270W, ty karty nežerou kvůli procesu ale kvůli tomu že je ženou někam kde to je nesmysl provozovat.

        tohle nVidia běžně nedělá, že Sasmsung nemá zkušenosti s výrobou velkých GPU? To těžko, GF používala licencovaný Samsung procesy či na nich se Samsungem spolupracovala(na některých i s IBM tuším), to nejsou žádný břídilové bez zkušeností

        • Ad prvni cast – efektivita je jina pohadka. Proc nejsou ty karty na lehce nizsim vykonu s vyrazne nizsim TDP je opet neco, co se mozna ukaze az s prichodem AMD cipu. Ale mozna to s tim nesouvisi. Uspechany launch? No to take nevim, neprijde mi, ze by byla Nvidia nejak vyrazne tlacena neco uspechavat. Specifikace a testy mohli navnadit pred launchem a podrzet si tak pripadne prebehliky na stranu konzoli.

          Ad Samsung – zde hadam odpovidate Redmarxovi.

          • je to vidět už od Turingu, snaha nvidie ukázat, že fouders neznamená odpad … zlepšili chladiče, teď i výkon na max, AIB neměli jinou možnost, než to zkusit natáhnout ještě víc a narazili na strop … AIB by se neměli snažit upoutat výkonem, protože ten je stejně plus-mínus stejný u stejného čipu … měli by upoutat provozními vlastnostmi a třeba vizuálem … nakonec je dobře, že se problémy projevili v době, kdy je karta nedostupná, takže ten „uspěchaný“ launch nebude zas tak na škodu

            • Tohle beru a nerozporuji, Nvidia partneri musi necim konkurovat. Zase to ale nesmi byt boj, nybrz rozsireni trhu o lehce odlisna reseni “dle chuti kazdeho”.
              Mne neni jasne, proc partneri meli relativne malo casu na navrhy a testovani svych reseni.

          • Osobne si taky myslim, ze ten launch uspechali ve smyslu, ze by katy za jinych okolnosti uvedli o neco pozdeji. Ty problemy s neodladenyma ovladacema, nedostatkem karet, prehypovanym marketingem pri uvedeni atd. tomu docela nasvedcuji.
            Uzivatele to zkousnou..nic jineho jim stejne zatim nezbyva 🙂

            • DíDí : “ Uzivatele to zkousnou..nic jineho jim stejne zatim nezbyva “

              Obdržal by si pochvalu stachanoviči, bez slovíčka “ zatím „….

  2. … tak s tím OC /přetaktováním/ to výrobci teda přehnali … 🙂 …
    … OC je už OUT, teď přichází UC /under clocking – podtaktování/ je teď IN a COOL … 🙂 …
    … bude soutěž, kdo dosáhne nižšího taktu GPU? … 🙂 …