První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci

5
Prototyp monitoru ZisWorks X28 (Zdroj: Blur Busters)

Nedávno jsme tu měli zprávu o tom, že herní monitory slibující rozlišení 4K při 120Hz obnovovací frekvenci, které chystala Nvidia pro svůj ekosystém G-Sync s pomocí Asusu a Aceru, se opozdí a dorazí až příští rok. Zdá se ale, že situaci by mohlo zachránit partyzánské komunitní řešení. Na scéně se totiž objevil 120Hz monitor, který nezávisle implementovali dva nadšenci vystupující pod značkou ZisWorks a budou ho nabízet i dalším zájemcům. Sestává se ze standardního 120Hz 4K panelu, který ale ovládá speciální elektronikou implementovanou v FPGA. Ta otvírá nové možnosti jako nastavitelné stmívání rozlišení a co je snad nejzajímavější – možnost monitor přepnout do 240Hz a dokonce i 480Hz režimu. Údajně to už funguje, což by z tohoto experimentálního hardwaru dělalo bezprecedentně nejrychlejší herní zobrazovadlo.

 

Elektronika z FPGA pro až 480 Hz s 28 nebo 39 palci

O tomto počinu informoval web Blur Busters, který se na vysokorychlostní monitory orientuje a získal k vyzkoušení jeden prototyp. Jde o kombinaci 4K panelu schopného zvládnout frekvenci 120Hz s elektronikou tcon4k120 založenou na FPGA Xilinx XC7A35T. Její kód má být zveřejněn jako open source, takže zároveň půjde o otevřený monitor a bude jej možné dál vylepšit, opravit nebo upgradovat (má k tomu být třeba kabel Xlilinx DLC9LP, Arduino a software Xilinx Vivado). Tento modul se pak bude k PC připojovat dvěma kabely DisplayPort, zřejmě by měly stačit i DisplayPorty 1.2. Nutné budou pro 120Hz 4K režim, pro snížená rozlišení stačí jeden.

Elektronika umí fungovat s dvěma panely – pro 240–480Hz provoz má být ideální 28″ panel typu TN, ZisWorks používá Innolux M280DGJ-L30 a výsledkem je pak monitor označený „X28“. Ten je oficiálně 60Hz, ale zřejmě se z něj vyšší frekvence dají vynutit. Ale kompatibilita je údajně také s 39″ panelem typu MVA (Innulux V390DK1-LS1, nativně 120Hz). Ten bude ale vhodný hlavně pro 120Hz 4K režim, jelikož při 480 Hz trvá jeden snímek jen dvě milisekundy. Tato verze se jmenuje „X39“.

Prototyp monitoru ZisWorks X28 v režimu 4K@120Hz (Zdroj: Blur Busters)
Prototyp monitoru ZisWorks X28 v režimu 4K@120Hz (Zdroj: Blur Busters)

120Hz 4K režim je stále ještě něco z říše snů, a tak by sám o sobě byl pozoruhodný, ovšem možnosti tohoto „bastlu“ tím nekončí, ale spíš začínají. Elektronika se totiž bude dát přepnout do snížených rozlišení, v kterých bude frekvence ještě vyšší. Dostupný bude 240Hz mód při 1920 × 1080 bodech, který ale již v standardních monitorech existuje. Nadto však tento monitor bude umět i 300 Hz při 1280 × 720 bodech a 480 Hz, to už ale jen při 960 × 540 bodech.

Jde o hodně nízká rozlišení, kde bude navíc kvalita grafiky poznamenána tím, že s nimi údajně nefunguje overdrive (metoda zkrácení odezvy) a obraz je na nativní rozlišení panelu škálován neblahou metodou nearest neighbor – to znamená, že „čtverečky“ jsou tvořeny bloky 2×2, 3×3 nebo dokonce 4×4 nativních bodů panelu. Přesto by tyto režimy asi mohly mít svoje užití pro profesionální hráče, závodící ve starších méně náročných hrách, kde enormní frekvence a potenciálně nižší input lag mohou dávat výhodu nad protivníkem. Ten má mít použitá elektronika velmi nízký.

Takto vypadá prototyp ZisWorks X28, můžete vidět přimontování panelu i desky s elektronikou (Zdroj: Blur Busters)
Takto vypadá prototyp ZisWorks X28, můžete vidět přimontování panelu i desky s elektronikou (Zdroj: Blur Busters)

ULMB

Elektronika z FPGA kromě toho poskytuje další zajímavost – režimy pro potlačení rozmazání a artefaktů odezvy LCD při pohybu. Jde o technologii často označovanou „ULMB“, která spočívá v stroboskopickém stmívání podsvícení v synchronizaci s intervalem, v kterém monitor obnovuje obraz. Tím přicházíte o výhodu technologie LCD, tedy to, že nebliká. Ovšem vypnutí posvícení může pomoci potlačit přechodové artefakty při změně snímku, jelikož ho po jeho začátku na určitý čas schová a rozsvítí podsvit až v momentu, kdy jsou artefakty pryč, nebo méně patrné. Oko vidí a „drží“ už lepší obraz. Výsledkem by měl být vjem pohybu s menším rozmazáním, a to tím lepší, čím vyšší je frekvence. Ztráta podsvícení po určitou dobu se ale musí kompenzovat zvýšením jasu, takže tato technologie není zas tak jednoduchá a nedá se například spojit s adaptivní frekvencí.

Díky implementaci přes FPGA má monitorová stavebnice od ZisWorks mít ULMB nastavitelné, měnit se zřejmě budou dát různé parametry (délka pulzu, fáze, zvednutí jasu podsvícení vyšším napětím, módy scanning a strobing).

Na parádu si monitor moc nepotrpí, šasi je funkční a počítá s tím, že stojan si obstaráte VESA držákem
Na parádu si návrh monitoru moc nepotrpí, šasi počítá s tím, že stojan si obstaráte VESA držákem

Kompletní sada X28 i s 28″ panelem má stát 815 dolarů i s globálním poštovným (což při cenách highendových herních LCD není zas tak mnoho, jak se může zdát) a momentálně ji lze předobjednat. První dodávky by pak prý mohli podle harmonogramu na webu tvůrce odcházet někde okolo přelomu září a října, takže skutečně asi půjde o první 4K monitor se 120Hz frekvencí, který se bude dát koupit. Kromě celého kompletu by mají být dostupné i levnější (390–470 $) sady pro upgrade pro ty, kdo už jeden ze dvou vybraných panelů dotyčný panel mají a dokáží zařízení sestavit.

5 KOMENTÁŘE

  1. „obraz je na nativní rozlišení panelu škálován neblahou metodou nearest neighbor – to znamená, že „čtverečky“ jsou tvořeny bloky 2×2, 3×3 nebo dokonce 4×4 nativních bodů panelu.“

    Zdroj?
    1, Ve filtrech pro změnu rozlišení lze použít nearest neigbor i když výsledek není celočíselným násobkem. Je to nejméně kvalitní transformace.
    https://books.google.cz/books?id=apiArMc8t9MC&pg=PT196&lpg=PT196&dq=virtualdub+nearest+neighbor&source=bl&ots=z58Cq4OtyF&sig=rqApk-Xm9RKm6FUMYhutUgwt1hA&hl=cs&sa=X&ved=0ahUKEwjJqqvtyufVAhWSfFAKHZh0BJIQ6AEIQDAC#v=onepage&q=virtualdub%20nearest%20neighbor&f=false
    2, Nedovedu si představit kvalitnější zobrazení nižšího rozlišení než použít přesný násobek a tedy větší body bez jakéhokoliv přepočítávání a rozmazávání.

    • Je to v informacích toho výrobce.

      1. souhlas, 2. částečně taky. Je pravda, že pro celočíselcné násobky to může být i dobré – má to své výhody i nevýhody. Třeba 2x u UHD monitorů může být dost dobrý nápad pro full HD vstup, 4x už nevím. Když se škáluje běžným interpolátorem, tak to vypadá přirozeněji (nejsou tam schody), ale zase neostře v případě, že originál má ostré detaily jako text. Já bych asi ten nearest neighbor/point scaling preferoval u DOS her (ale nesmí se zvětšit na úplný full screen…) proti takovým těm chytrým interpolátorům, co lidi dneska používají – to mi přijde jako humus.

      Třeba video bych škáloval (něčím neutrálním), pro ten pixel art bych celočíselně zvětšil pixely. Dnešní 3D hry, tam už je těžko říct, ty mi přijdou bližší tomu přirozenému obrazu (video).

  2. A na co stále čekají velcí výrobci monitorů ??? Na vyprodání starých zásob ??? Nadšence zřejmě spíše živí nadšení, a to jsme úplně mimo realitu (jako) tržní společnosti. Fandím všem nadšencům !!!!!!!!!!!!!!!