Androidy se přiblíží výkonu iPhonů: Qualcomm uvádí 5nm Snapdragon 888 s Cortexem-X1

61

Král highendových telefonů s Androidem pro rok 2021 je tu: Snapdragon 888 by mohl být velká věc: poprvé nová na špičkový výkon zaměřená architektura Cortex-X1 má zvýšit výkon až o 25 %, grafika má být lepší až o 35 % a radikálně vyšší má být i výkon AI aplikací. A to vše na 5nm procesu, který je od Samsungu a ne od TSMC.

Po Apple M1 a jeho mobilním SoC A14 pohánějícím telefony přichází na trh další z éry 5nm křemíku. Svůj ARM procesor pro telefony vyráběný touto nejnovější polovodičovou technologií teď totiž uvedl Qualcomm, tedy značka, která je lídrem procesorů pro mobily s Androidem.

První SoC Qualcomm Snapdragon s 5nm technologií je podle firmy zásadní inovace také ve výkonu, nejen v samotném výrobním procesu, a dostal kvůli tomu speciální jméno. Místo generace 875, kterou jste asi čekali, ho Qualcomm označil numerologicky honosnějším titulem Snapdragon 888.

Snapdragon 888 je zajímavý tím, že není vyráběný na 5nm procesu TSMC (jako čipy Applu), ale na procesu 5LPE od Samsungu (s použitím EUV, které ale aplikuje i TSMC). Bude tedy zajímavé srovnat ho později s 5nm čipy dalších firem. Zatím je otázka, zda třeba použití procesu od Samsungu neubere trošku na energetické efektivitě a výkonu, nebo zda korejský koncern naopak nepřekvapí a nepřekoná Tchaj-wan.

Qualcomm Snapdragon 888 01
Qualcomm Snapdragon 888 (Zdroj: Qualcomm)

1+3+4 big.LITTLE, poprvé s Cortexem-X1

Současně bude tento SoC zajímavý i architektonicky. Qualcomm v CPU části použije big.LITTLE řešení se čtyřmi malými a čtyřmi velkými jádry jako obvykle. Malá jádra budou pořád už hodně staré Cortex-A55 (na 1,8 GHz, tedy na stejné frekvenci jako v předchozích chňapdragonech), ale velké jádro bude jako u vůbec prvního ARMu mít novou výkonnou architekturu Cortex-X1 (Qualcomm hovoří o Kryo 680, ale to je víceméně jen jeho obchodní označení).

Tato architektura je speciální v tom, že běžná jádra A75, A76, A77 a tak dále ARM navrhuje tak, aby měla vysokou energetickou efektivitu a také malou plochu na čipu. To ovšem limituje jejich jednovláknový výkon, který mají Cortexy tradičně výrazně nižší než jádra Applu, který zdá se na ploše jádra naopak nešetří. Nová řada X, z níž je Cortex-X1 první generací, už ale má ono zaměření na úspornost a malou plochu upozaděné, aby jádro mohlo dosáhnout vyššího jednovláknového výkonu. Ii když zatím ne tak vysokého, jako dosáhl Apple.

Prezentace SoC Qualcomm Snapdragon 888 01 Zdroj: Qualcomm, via AnandTech

Snapdragon 888 má toto jádro X1 jen jedno (s 1MB L2 cache). Zastává roli tzv. „prime performance“ jádra. Android by na něm měl spouštět jednovláknové úlohy pro co nejlepší odezvu. Zbylá tři jádra klastru „big“ jsou místo toho úspornější Cortexy-A78 s 512KB L2 cache, které mají nižší IPC. Ve vícevláknové zátěži by ale jejich lepší efektivita možná mohla asi dosáhnout vyššího výkonu, než co by dokázala čtyři jádra X1 (která by možná musela být podtaktována výrazně níž). Porovnání obou architektur najdete v tomto článku:

Tip: ARM uvedl nová jádra Cortex-A78 a Cortex-X1. O 30 % lepší IPC, výkon konkurující Applu

Jádra A78 i jedno X1 sdílejí 4MB L3 cache a také stejnou frekvenci – maximálně 2,84 GHz. To je mimochodem stejné jako u loňského Snapdragonu 865.

Až o 25 % rychlejší, GPU a DSP ještě lepší

Podle Qualcommu má Snapdragon 888 dosahovat až o 25 % vyššího výkonu CPU proti Snapdragonu 865. Ovšem je třeba říct, že mezitím firma přišla se zrychlenou verzí Snapdragon 865+, která má takt nejrychlejšího jádra až 3,09 GHz a čip 888 by na něj měl tedy mít o to nižší náskok (méně než +15 %).

Samotný ARM uváděl, že na stejném taktu by IPC nových jader mělo proti jádrům Cortex-A77 v čipu 865/865+ být až o 30 % vyšší u Cortexu-X1 a o několik procent vyšší u A78. Qualcomm uvádí menší zrychlení – možná proto, že nezvětšil L3 cache na 8 MB, s čímž tyto údaje o IPC asi počítaly a možná i nějakých dalších kompromisů (případně měly projekce ARMu lehce velké oči).

Qualcomm zároveň posílil i integrované GPU, které má označení Adreno 660. U toho má výkon proti Snapdragonu 865 stoupnout dokonce o 35 %. Pomůže mu asi také použití rychlejších pamětí. Snadpragon 888 už podporuje jenom LPDDR5, a to s rychlostí LPDDR5-6400, což dává propustnost až 51,2 GB/s (jsou použité čtyři 16bitové kanály, tedy ekvivalent jednoho kanálu DDR4). GPU má údajně mít posílený výkon v AI akceleraci a také nově implementuje Variable Rate Shading z DirectX 12 Ultimate (ale ne další součásti jako ray tracing).

Prezentace SoC Qualcomm Snapdragon 888 02 Zdroj: Qualcomm, via AnandTech

Nová architektura AI akcelerátoru

Velký upgrade, který ale bude tak trochu skrytý v pozadí, je u DSP a akcelerátoru AI označeného Hexagon 780. Zde Qualcomm udělal velké změny a sloučil akceleraci skalárních, tradičních vektorových úloh pro DSP a maticových operací na jednotkách pro neuronové sítě.

Prezentace SoC Qualcomm Snapdragon 888 03 Zdroj: Qualcomm, via AnandTech

Výsledkem je dvojnásobný výkon v AI, až 3× vyšší energetická efektivita této akcelerace a také mnohem lepší výkon, pokud nějaká aplikace operace různého typu prokládá – to dřív přinášelo velké zpomalení, ale nyní jsou tyt jednotky koherentně propojené a přehazování práce mezi nimi je prý až 1000× rychlejší. Výkonu také pomůže, že vyhrazená paměť pro tyto jednotky byla 16× zvětšena (ale přesné číslo nebylo sděleno).

Celkově má čip Snapdragon 888 při spřažení jader CPU, GPU a DSP Hexagon 780 dávat až 26 TOPS výkonu v operacích neuronových sítí. V praxi to asi bude méně, protože toto vše nebude moci v telefonu napájeném baterií běžet najednou na plných frekvencích.

Hardware pro tři nezávislé fotoaparáty

Zajímavý přídavek je v jednotce ISP, která slouží pro zpracování obrazových dat z kamer telefonu, ať už pro video, nebo pro fotografii. Snapdragon 888 má tyto jednotky rovnou tři a dokáže tak současně zpracovat video ze tří senzorů – může jít o tři 28megapixelové senzory současně, případně o dvojici 64 + 25 megapixelů.

Prezentace SoC Qualcomm Snapdragon 888 06 Zdroj: Qualcomm, via AnandTech

Maximálně je možné použít senzor s rozlišením až 200 megapixelů. Trojice ISP umožňuje pořídit kompozitní snímek používající najednou širokouhlý, superširokoúhlý i tele objektiv.

Zatím bez AV1

Méně inovativní je multimediální výbava. Enkódování je možné maximálně s rozlišením 8K30 a 4K120, 720p je možné až s 960 snímky za sekundu. Podstatné je, že čip umí pořád jen formát H.265/HEVC (10bitově) a Google VP9. Qualcomm zatím neposkytne podporu ani enkódování, ani přehrávání videa ve formátu AV1.

Qualcomm Snapdragon 888 02
Qualcomm Snapdragon 888 (Zdroj: Qualcomm)

Integrované 5G: modem X60 už je integrovaný

V highendových telefonech, do kterých se Snapdragon 888 bude montovat (přesněji pájet), se už počítá automaticky s 5G konektivitou a čip bude mít tentokrát modem integrovaný – jde o modem X60. Toto je změna oproti minulé generaci, která používala externí modem X55. Mohlo by to teoreticky vést k lepší výdrži na baterii.

Prezentace SoC Qualcomm Snapdragon 888 07 Zdroj: Qualcomm, via AnandTech

Modem X60 má podobné parametry jako X55, podporuje 5G NR Sub-6 a mmWave s uploadem až 3000 Mb/s, rychlost downloadu se zvýšila až na 7500 Mb/s proti 7000 Mb/s u X55. Podpora 4G LTE konektivity by měla být parametrově beze změn, i když samozřejmě nějaké změny reálně dosažených výkonů jsou možná věc.

Prezentace SoC Qualcomm Snapdragon 888 08 Zdroj: Qualcomm, via AnandTech

Mobily s Qualcomm Snapdragonem 888 by se měly na trhu objevit v asi podobném čase, jako každoročně – tedy asi počínaje jarem 2021. „Vlajkové“ telefony s Androidem by díky kombinaci nových architektur GPU a CPU s 5nm procesem měly dostat hodně velké zlepšení výkonu.

Je nicméně možné, že vzhledem k poměrně konzervativní frekvenci nebude tento čip tím nejvýkonnějším své generace (pokud nějaký konkurent dostane Cortex-X1 na vyšší takt). A nejvyšší jednovláknový výkon CPU bude nadále držet Apple, nicméně Cortex-X1 by měl jeho náskok o něco stáhnout.

Galerie: Prezentace SoC Qualcomm Snapdragon 888

Zdroje: Qualcomm, AnandTech

Androidy se přiblíží výkonu iPhonů: Qualcomm uvádí 5nm Snapdragon 888 s Cortexem-X1
Ohodnoťte tento článek!
4.4 (87.37%) 19 hlas/ů

61 KOMENTÁŘE

  1. Tak to je pro vyvojare Androidu skvela zprava, opet neni treba zacit provadet optimalizace a mohou se rozsoupnout a ten zpraseny kod ponechat, protoze vykonu bude zase dostatek. Uz se zacali bat, ten jejich priblblej OS sezere jakejkoli vykon, kterej je k dispozici.

    • Presne, HW je jedna vec a provazanost se SW vec druha. Takze inovace a zvysovani vykonu je super, pokud to ale uzivatel kladne pociti. Ja jsem si s iPhonem vlastne nikdy nepokladal otazku, co je tam za HW, protoze vse funguje. Naproti tomu telefony a tablety s Androidem se mi sekaly (a to i pres minimum instalovanych aplikaci) a na HW jsem hledel vzdy. Android zarizeni jsem mel vzdy papirove o moc silnejsi, nez jabka, ale s Androidem byl vzdy vysledek horsi. Nutno rici, ze iPhone me stal 2x tolik.

  2. Se musim smat, jak musi mit 2x 3x vic jader a ram nez jabko, aby to plynule bezelo. To uz plati minimalne 10 let.
    Ale HW stejne nevyresi nedodelanej a deravej android OS a jejich fake appky, co si nedokazou ohlidat. Chtelo by to zapracovat i tady. Jinak ty android shity proste nemuzu brat vazne.

  3. Nevím o čem to tu výše diskutující píšou. Mám Android tel. doslova za 5000,- Kč a o žádném sekání nemůže být řeč, dokonce si lze i v klidu zahrát hry jako PUBG.Je na bíledni, že majitelé iPhonů se s názory zasekli tak před deseti lety 🙂 Samozřejmě, že výkon noviky od Snapdragonu vítám, uvidíme jak se osvědčí v praxi.Stejně tak jsem zvědav na praktickou stránku A14, v tomhle případě hlavně na to, jak se dokáže popasovat s už tak chabou baterii u iPhonů.

    • Az bude mit ten tvuj telefon 5 let tak si o tom popovidame? Aktualizace? OS? Dostupnost aplikaci?
      A fake appky co jen okradaji jsou porad REAL.
      Od Androidu za 30K ocekavam dokonalost. Doma mame jenom jabka a Android spis jen otestujeme 1x za 2 roky, jestli to neni naaaahodou uz lepsi. Just for Fun.
      Jsem jedine rad, ze jste se svym tel spokojeny.
      Ja se svym take.

      • Kupuju si telefon jednou za dva roky. Chce to jen nedat na marketingové řeči a místo předražených težítek, kupovat s rozumem. Aktualizaci mi probíhají poměrně často, letos nový android a několik dalších „Ldrobných“ aktualizací. Fake appky neznám, co to je? To jakože si stáhnu aplikaci a ta mě obírá o peníze? Jak? Každá platba kartou je dvoufaktorově ověřena. Jak říkám, jste jenom neinformovaný.Samozřejmě, že jsem si musel projít moratoriem iPhonů, Samsungů, LG, Sony a podobných „zvučných“ značek. Ale ve výsledku jsem maximálně spokojen a za poslední 4 roky jsem za svoje telefony utratil necelých 9 tisíc.A představte si, dostávám k telefonu i fastcharger 😀

          • Přesně, spotřební společnost.Boty si taky kupuju na jeden rok. Ale jinak s tebou nesouhlasím. Moje staré telefony posouvám dál (dětem) a zatím nic. Vždycky je to spíš o další generaci OS, asi jako na iPhonu.Moje android telefony zvládnou bez problémů tak dvě generace, pak už je HW out of date. Minimálně z morálního hlediska.

          • „nez Android, ktery je po 2 letech v pasti.“

            Včera ? …som bol s kamošom čo má 3+ročnú S8 64GB (drbola mu na zem, zisťoval prípadnú výmenu displeja koli – podľa mňa – kozmetickej chybe)

            S telefónom je stále spokojný ale tak asi ešte sám chudáčisko nevie že je „v pasti“.

            …čítajúc takéto komentáre som stále viac uisťovaný o tom ako nadšenci – čohokoľvek – sú odtrhnutý od reality.
            Lebo nejaký bežný užívateľ smartfonu od rána do večera rieši verziu androidu a aktualizácie, iste preto ani nespia…

            • Maťko911 4.12.2020 at 19:04
              OK, tak to reknu jinak – Android jsem pouzival od vzniku do cca 2 roky zpet, nez jsem zkusil iPhone, o kterem jsem dotehdy tvrdil, ze mi nesmi pres prah. Po cca roce pouzivani jsem porizoval sluzebni telefon a vybral jsem Android kvuli Google, ktery pouzivame v praci (predpokladal jsem lepsi provazanost). Po cca mesici jsem zjistil, ze vse, co na tom telefonu delam je regrese oproti iPhonu, svete div se, vcetne tech Googlich srandicek. Regrese – pomalejsi, slozitejsi setup zarizeni a instalace, polofunkcni Face ID, ktere ve tme funguje tak na 50%, mnohem horsi fotak ac parametrove o generaci jinde (starim asi o rok a pul), horsi GPS se stejnym SW (Sygic), ale opet parametrove lepsi a „presnejsi“. Cena byla cca 60% iPhone.
              Zene jsem poridil asi o pul roku pozdeji iPhone take, branila se mu, ze stavajici ji staci, no ted uz o Androidu take nechce slyset, protoze ten „fanouskovsky od reality odtrzeny telefon, co prece pouzivaji jen ovce kvuli znacce“ ji tak nejak zacal oproti Androidu fungovat.

              Takze si pouzivejte co chcete, ja take budu. Na co jsem ale reagoval jsou ty s odpustenim kecy „jak Apple maji jen IQ TQVE a blbecci, co vlastne nevi, co chteji“.

            • Maťko911 4.12.2020 at 19:04
              Souhlasím s Tebou. Je to bohužel tak. Lidi kolem mě mají Iphone (většinou protože prestiž) a vidím že jablka nejsou neporuchové a bezproblémové… Ano Apple má jednu úžasnou věc a to je striktní provázanost OS na HW. To těm produktům dává nespornou výhodu. Jinak třeba pro slepé bych volil jedině Iphone. Android prostě pro tyto lidi není. Jde o podporu toho co slepí potřebují.

              Mám už mnoho let Xiaomi Mi a1 a? Naprostá pecka až jednou odejde budu v pasti… Xiaomi ukončil výrobu Android One telefonů. Těšil jsem se na Mi A4 a ta už nevyjde poslední byla A3. Chtěl jsem další telefon zase od Xiaomi. Nokia mě neláká…

            • A jsme u toho zase. S8 je Samsung a Samsung vyrábí pěkný shity. Stejně jako většina „zvučných“ značek má dobrý marketing, né tak software.I ten nejdražší Samsung je jen nafouklá bublina za hodně peněz. Asi něco jako iPhone.

          • Nedávno jsem babči dával můj starý Redmi 1S, často používám Redmi 4X a 4A, Redmi Note 7 a Mi 9. A tedy žádné problémy sem s těmi telefony neměl. Navíc Mi 9 během vydání drtila iPhony kvalitou fotografií. A po použití Gcam z toho lezou hodně dobré fotky.

      • Ale proč 5 let? Při ceně 5 tisíc stačí, aby vydržel 2,5 roku, a i tak majitel ušetří oproti i nejlevnějšímu a nejshitovějšímu iphonu. Navíc dostane čerstvou baterku a aktuální HW i SW.

        Co se týká spolehlivosti, sekání a rychlosti, tak používat dnes k práci takový iphone SE (ten malý 4″ šmejd) je prakticky nemožné. Ten telefon má problémy provozovat byť jen poštu a kalendář (zkoušen jak mail, tak outlook), prostě se to do 10 dní sekne a pomůže jen restart. O celkové brutální pomalosti ani nemluvím, tak zalagovaný telefon aby člověk pohledal a baterky tomu vydrží sloužit jen krátce a pak je třeba usilovně dobíjet.

        Dál: SW výbava pro iOS je jednoduše omezená, chybí důležité aplikace pro technicky orientované lidi, iOS neumí pracovat s daty, která navíc nelze až na výjimky sdílet mezi aplikacemi. Je to prostě tupej a omezenej systém. U nás ve firmě jsme apple telefony nasadili před pár lety jako náhradu původně BB, následně Lumií, teď je to tak, že část posh uživatelů s nimi pokračuje, ale technoidi je jako jeden muž zahodili a přešli na Android. Takže jo, iphone je zlatej na fejsbuček a instáč, ale jinak je to shit.

        Já za sebe jsem spokojený s Xiaomi, aktuální android 11 je slíben, ale A10 mám už skoro rok a nic mi nechybí. A za cca rok a půl telefon vyměním za nějaký aktualizovaný model, i když zatím mi výkonově dostačuje a 6GB RAM bohatě stačí, to se ale uvidí podle stavu baterky (každý den ty 4Ah vymlátím pod 50%)

        • Jj, technické aplikace k práci rozhodli, že Apple nee. Výpočet RTG expozice a simulace magnetických polí jsem na Applu hledal marně. Ale na druhou stranu musím uznat, že až si budu chtít vyměnit obličej na fotce s Johnym Deppem, půjčím si určitě iPhone 😀

        • Tak jestli si rad kupujes novy tel kazdy rok, proc ne. Kdyz to tak mas, ja ti to preju.
          U nas doma mame shodou okolnosti ip SE a neni s nim jediny problem.
          Nevim jakou zastavarnu, ci bazar jsi si pro svuj SE vybral, ale myslim, ze je poskozeny. Protoze to SE u nas nezna restart celou dobu a je rychly porad stejne.
          Xiaomi se mi libi. Teda ty technicky data. Urcite umi poskladat tel, to je jasne. Skoda toho OS. Teda pro me. Ja zatim na jabku zustanu. Libi se mi od A po Z a nejvic ta spolehlivost. Telefon na praci nemam, mam ho na volani, sms, fotky, cteni, nataceni slowmo, prohlizeni webu. Baterku jsem nemenil na zadnem iphone doma nikdy. Nebylo to treba.
          Na praci mam PC. Bydleni mam, tak nemusim mit ani nejaky padlo abych v mrazu nekde na lavicce „pracoval“ ci ohromoval kolemjdouci velikosti meho pristroje 🙂
          Normalni clovek pracuje v praci, ci doma na adekvatnich pristrojich. I kdyz jiste je fajn, kdyz nouzove zvladne i neco udelat mimo domov ci praci. Treba na dovoleny 🙂
          Ale jinak ty kecy typu: nojo, kdyz ja potrebuju tel i na praci….
          To jsou proste jenom kecy. Na emaily staci snad i nokie dneska.
          Poradnou praci totiz neudela zadny telefon. Mozna novy Android tel s 16 jadry, 32gb ram atd. Tak to bude asi pristi rok 🙂 Ale kdo by se s tim mrcasil na tak malym LCD.
          Normalni clovek si sedne za PC a ma to rychleji.

          • Předchozí SGS4 i vydržel přes 4 roky, protože mi hrozil podle firemních směrnic iphone.. takže vydržet musel (a vydržel, i když to v posledku bylo už hodně složité.)
            Jinak ale telefon měním co 2-2,5 roku.

            Co se iP SE týká, tak to asi bude nějaká vadná série, když se tady takto chovaly desítky kusů… 😁 Je totiž rozdíl, jestli používáš telefon k práci, nebo jako soukromá osoba. Mojí ženě vydrží daleko slabší Mi A2 bez restartu půl roku, já preventivně restartuju jednou měsíčně, protože udržet všechny firemní aplikace (nikoli OS) funkční je problém. A stejně to mají kolegové s iphony, které většinou nevydrží déle než 6 týdnů.

            A co se pádelnatosti týká – pokud s telefonem pracuješ, tak prostě velkou plochu potřebuješ, aby se tam všechno podstatné vešlo. To byl mj.další důvod, proč se lidi zbavovali SE, protože klávesnice a displej byly nepoužitelné k práci, prostě se na tom nedalo rychle a spolehlivě psát. A jako sorry, když někam jedu, tak kvůli jedné odpovědi nebudu vytahovat notebook. Vtip je v tom, že na 6″ LCD se už nemrcasíš, ale pohodlně pracuješ.

            A k té práci: je pošta a pošta. Pokud ti denně dojde 20 mailů, tak věřím, že to nepovažuješ za problém. Ale když jich jsou stovky a k tomu plný kalendář schůzek (a 2000+ kontaktů v adressbooku), tak si buď jistej, že to apple nedá (a nejen pitomé SEčko, ale i takový X – opět reálný případ z praxe).

            • Co děláš za práci, že ti chodí stovky emalů denně? Měl jsem za to, že jsi admin z megacorp ltd. 🙂

      • Nechci ti brat tve nadeseni, ale ani iphony za 5 let nepretekaji zrovna vykonem. Driv jsem nekolik takovych zaseklych „aplistu“ se starsimy iphonama, kterym pri poctu nekolika tisic fotek zamrzal telefon, upgradoval na Tamtungovske Androidy a jedou na tom dodnes.
        Narozdil od Redmarxe, ktery na Tamtung a Android nadava, jsem jich mel opravdu hodne a v momente, kdy prisly modely se 3 a vide Gygabyte, tak vetsina historicky lagujicich veci zmizela. Aspon to byl treba zasadni rozdil mezi S4 a Note4, ktere jsem oba mel. I tak byl ale S4 velmi pouzitelny telefon. S4 jsem dokonce jeste obcas pouzival i letos (7 let) a stale se s tim dalo ‚normalne‘ fungovat.
        Od dob Note 4 jsem pak mel jeste A7 a ted A51 telefon. A51 i pres „malo vykone CPU“, jede opet uplne normalne.
        Xiaomy, Huawei, atd konkurenti Tamtungu vetsinou nabizeji za stejny penize vice HW (nabizeli), tak nevim, odkud se ty famy o lagovani stale siri. Je to ptakovina, aspon u modelu, ktere jsem pouzival.

    • Ja applista nejsem, nikdy bych si od Applu nic nekoupil. Tu firmu nemam rad a myslim, ze v jinych diskuzich to je jasne videt. Ze je ovsem Android system se zprasenym kodem, kterej si navic kazdy vyrobce telefonu musi dodelavat sam, cimz vznika prostor pro chyby a jednotlive Androidi telefony se v nedodelcich doslova predhani, je proste fakt.

      Android je proste katastrofa a kdyby za nim nestala globalni firma Google, nikdy by se neprosadil. Bohuzel se ale stalo a tak dneska namisto nejakych zajimavych linuxovych masin nebo Windows telefonu mame pritroublej Android.

      Treba kolegyni se onehda zacal telefon neuveritelne sekat, ze to nebylo k pouziti a kdyz na to kouknu, tak nedostatek mista ve vnitrnim ulozisti, zbyva 1GB. A ten telefon misto, aby k ty situaci vubec nedovolil dojit, tak da hlasku, ktera lajckemu uzivateli nerekne vubec nic. Idioti.

      • Hmmm husty. No ja samozrejme muzu taky pridat vesele historky s Androidem, ale asi uz je vsichni znate. Asi polovina mych pratel ma jabka a ta druha Android.
        Jabkari nemuseji mit nahradni notysek s kontakty pro pripad, ze se upgrade, ci migrace na jine zarizeni nepovede. viz muj nej pritel a jeho Samsung S7 a dalsi novejsi (miluje Samsungy, je to jeho vec). Notysek uz parkrat pouzil (asi 2x).
        Jak se tohle muze stat? Mam jabko od iphone 4 a v zivote jsem pri migraci na novy tel neresil nic. Proste se naloguju v novem tel a do 20ti minut tam mam vsechny fotky, kontakty, smsky, poznamky, proste vsechno tak jak na starem tel do posledni vteriny pred jeho zahozenim do kose. A dost rychle.
        A souhlasim s tebou i v tom, ze to zarizlo TEL na LINUX. To by me nesmirne zajimalo, protoze kdyz vidim jaky je narust vykonu na pc oproti win, tak mi pada celist dolu.
        Predstav si s takovym HW dneska tel na linuxu. To by jelo jako krava.

        • Toho jsem si nikdy nevšimnul. Je to asi otázka přístupu OS. Zatímco Android se mě při prvotní instalaci zeptal, jestli chci zálohovat kontakty, tak jsem dostal informaci o tom, jak moc soukromý ztratím.Možná to nějakého uživatele odradilo. Podobnou informaci jsem u iPhonu neviděl, „ono se to nějak udělalo“. Historky o migraci dat bych mohl rozdávat na potkání. V mé servisní praxi jsem jich zažil mnoho. Realita byla ovšem vždycky jiná a tak trošinku přiohnutá tak, aby uživatel nevypadal, jako naprostý idiot.

          • 2peter
            Tak je jasny, ze uzivatel nechce pred servisem vypadat jako blbec.
            Hodne problemu jak na android tak apple si samozrejme udela uzivatel sam.
            Ja mam asi stesti, nebo mam kvalitni vyrobky od jabka a pouzivam je spravne. Tedy na to, k cemu jsou urcene a nemam a nemel jsem nikdy problem. A nejsem jediny.

        • To já mám daleko hustější příběhy. Existuje taková věc, že když si vytvoříš icloud účet na firemní e-mail, tak (zřejmě) nějaká neošetřená chyba v nejdokonalejších Apple systémech zajistí, že po nějaké době dojde k zneplatnění hashe původního hesla, takže uživatel, ačkoli heslo na tuty zná (má jej zapsané, například) se už nepřihlásí. No a typický posh user, který má telefon jen na dvě nejdůležitější appky (FB a IG), jednou restartuje telefon, a pak se začnou dít věci. Protože celou dobu používá otisk prstu, zapomene heslo k odemčení obrazovky. Co následuje? Buď si vzpomene (málokdy), nebo reset telefonu (to je taky dobrá storka, jak se kvůli resetu musí flashovat celý telefon). A teď přijde zlatý hřeb: po resetu je telefon spřažen s icloud účtem a nelze se do něj z důvodu zneplatnění hesla tímto účtem přihlásit a ani jiným (což je logické). Člověk by řekl, že by mělo stačit nechat si poslat recovery mail na poštovní schránku nebo SMS s recovery pinem pro reset hesla. Ne tak u jablečných štváčů, kde si ti hajzlíci dají 14 dní na čas (zřejmě trest za to, že jsi pohrdl icloud.com schránkou). Diskuse s kravkami na supportu nemá smysl (IQ TQVE v kombinaci s vymytým mozkem). Ve výsledku máš mobil jako těžítko a nasraného uživatele. Podotýkám, že toto nebyl ojedinělý výskyt, a že se tahle situace periodicky u různých uživatelů opakuje – dokonce bych řekl, že jsem potkal i případ nefungujícího hesla k zámku obrazovky, ale to samozřejmě nemám jak prokázat, proto to pouze konstatuju jako svůj dojem. Ta bezmoc běžného uživatele tváří v tvář fašoidní korporaci je poučná – navzdory tomu, že uživatel má vyplněno spoustu osobních údajů, že tam má funkční kreditku, že má funkční mail (který se roky nezměnil), tak přesto je nucen poníženě 14 dní čekat se SIMkartou v nějakém Androidu (samozřejmě bez kontaktů 😁), až si na něj nějaký jablečný robot vzpomene.

          Sorry, že to hodnotim podle průserových scénářů, ale to jsem prostě já. Nadšené cukrbliky nad nejdokonalejším systémem, když svítí sluníčko a všechno je v ažúru, to přenechám užovkám.

          • Hustyyyy. Tak to se mi nikdy nestalo a slysim to poprve. Ja jsem proste spokojeny uzivatel a cela nase rodina. Pouzivame i Apple TV, sit pres Apple Time Capsule. Proste pohoda. Vsechno si rozumi se vsim, nic se nerozbiji. Dokonce i ten 2tb disk v Capsuli porad drzi. A jeste to hezky vypada na modernim stole vedle velke TV.
            Proste – spokojenost 🙂

            • jasně, takže kolik? 4-5 mobilů? 😁

              Když jich budeš mít na starosti 10x nebo 100x nebo 1000x tolik, co myslíš, bude to stále „spokojenost a pohoda?“ Apple tv ve firmě, hmmm… 😀

          • tynyt 4.12.2020 at 15:40
            Tak mit telefon s linuxovou distribuci uz par firem zkouselo, ale zatim se to moc neujalo. Osobne bych chtel neco jineho nez jabko, ale Android je pro me daleko horsi varianta.
            Jinak Google policy je take paradni vec, kdyz uz mluvime o tom „fasismu“, tak pokud je Apple zlo, tak Google je dabel sam (zkusenosti z korporatu).

            Co se tyka toho Snapdragouna, tak by rad vice vyvojovych desek, na kterych se da zkouset a experimentovat. Akorat i dnes je trend mit polovicku driveru v proprietalnich blobech :/

            • Pro me je horsi varianta Apple, ovsem souhlasim. Mam to tak, ze mam LineageOS (custom Android) s rootem a zablokovany, co se da. Sluzby jako placeni pres mobil, abych daval Googlu cislo sve platebni karty muzu zapomenout, nejsem blazen.

              Proste Apple a Google jsou zlo, asi i souhlasim ze Google vetsi, ale porad mam sanci si to na Androidu osefovat podle sebe, coz u Apple neni.

              Nekdo muze rict, ze teda Android neznam, kdyz to sam pouzivam omezene, ale mam kolegy/kolegyne, temer samej Android a vzdycky prijdou, kdyz je nejaky problem a chodi casto. Takze i s ofiko Androidem na ruznych aktualnich zarizenich mam zkusenosti a jeden by z toho blil, tudiz sam radsi zastaralej mobil nez porizovat novej „lepsi“, kterej bude jeste horsi!

        • Ti tví přátelé budou tedy pěkná sbírka jelit. Mně tohle funguje nejen na androidu, ale dokonce napříč platformami Windows – Android. Asi je stále pravdou to, že android prostě nepatří do rukou dementům, kteří neumí zjevně zapnout ani mikrovlnku.

    • Peter M 4.12.2020 at 12:35
      „..že majitelé iPhonů se s názory zasekli tak před deseti lety..“

      Byl jsem dlouholetym uzivatelem Androidu. Posledni zkusenost byla s Android telefonem o cca rok a pul novejsim nez je muj iPhone, cena zhruba 60% iPhone. Po dvou mesicich snazeni (pracovni telefon), jsem radeji poridil iPhone SE (2016), ktery funguje mnohem rychleji a doted ma updaty, na rozdil od Androtrololo 😉

      • To je trošku problém terminologie. Někdo považuje za Android telefon třeba Samsung, ale po pravdě, tohle už mi do baráku nesmí a to v žádný cenový kategorii.A dost to souvisí i s aktualizacema. Já mám telefon stále aktuální a to jsem utratil 5k. Já jako proti applu nejsem zaujatej. Koneckonců, svoje zákazníky má, tak to nebude taková tragédie.Ale mě zrovna vyhovuje levné zařízení, s dobrou výbavou, aktuálním OS, dobrým fotoaparátem a vysokou výdrží na jedno nabití. Navíc si doplním telefon o rychlou SD kartu, takže i v případě, kdy jsem offline (což je v ČR docela časté), můžu poslouchat svojí muziku, koukat na svoje seriály a číst svoje knihy. A to mi zatím žádný iPhone nesplnil.A jako třešnička na dortu je druhý prostor a rozdělení obrazovky pro dvě souběžně běžící aplikace a jack3,5mm 😀 (i když bezdráty mám taky, tak se to občas hodí) a DualSIM.Tyhle fičury už iOS má? Nevím.Ale zatím nemám důvod to zjišťovat.

    • tynyte a do tohohle jeste NV nijak nezasahovala? Jakto vidis treba za rok? Co rikas na tu koupi arm NV? Prinese to neco? Nebo pojedou USA style a potopi to, aby odstranili konkurenci? Nebo jim „jenom“ vybrakujou patenty a knowledge?
      Jaky mas na to nazor?
      Ja vzhledem k jabku, mi to muze byt celkem jedno. I kdyz, jestli arm pujde do riti, Apple si napali ceny. To by nebylo dobry.

        • Mám pocit, že tohle je u Vás ono přání co je otcem myšlenky. Bohužel si myslím, že ta koupě dopadne. Takový políček do tváře v podobě nedotažení obchodu do konce jistě Jensen Huang nepřipustí. Na to má moc veliké ego.

            • Díky za zajímavý odkaz který si bohužel nepřečtu. No možná to je větší hra ale Čína jistě nebude ten kdo by tohle zrovna mohl zhatit. Stačí si odpovědět na otázku jak by tohle mohla udělat. Osobně takovou cestu nevidím.

              Jediné co Čína může udělat a dělala to je něco okopírovat a dělat kopie s fůrou dalších nedokonalostí za podstatně nižší cenu. Na to aby určili kam půjdou technologie, veliké společnosti natož celé národy na to doposud neměli a ani nyní nemají. Čínští soudruzi si jenom myslí, že na to mají. myslím si, že na osud Armu má větší vliv Jensen Huang než strýček Si.
              Uvidíme jak to s Arm dopadne v dohledné době.

            • Akorát tak může z titulu nerespektování jejích případných „anti-monopolních“ výhrad k převzetí ARM Holding na svém území zakázat prodej ARM-based device.

            • DedekHrib: Já bych si tak úplně jistej v kramflecích nebyl. Čína dostala přes držku v kauze Huawei a bude se chtít revanšovat. Nemyslím si, že nvidia i ARM mají koule na to, aby šli silou proti rozhodnutí čínských úřadů – kromě toho, že v Číně vyrábějí, tak tam mají i velké odbytiště. Navíc Číně stávající situace se „slabým“ SoftBankem vyhovuje (viz ten článek).

              PetebLazar: Nejen prodej, ale i výrobu. Ať chceme či ne, Čína je dnes největší továrna světa a ten, kdo se znelíbí, bude mít problém vyrábět.

            • tynyt 5.12.2020 at 14:02
              No a čím tedy donutí Čína? Asi Vám nerozumím.
              Snad jste mi nechtěl sdělit, že to bude silou svého trhu? Já jenom, že ten Evropsky a Americký jsou daleko silnější. A jak se říká košile je bližší než kabát. Lepší být zadobře s EU USA než s komunistickou Čínou. Proto říkám, že Čína tahá za kratší konec a tohle rozkmotření se západními demokraciemi si soudruzi tvrdě odskáčou. Jestli odříznou ARM tak se sami odříznou od od možnosti dodávat na nejlukrativnější trhy. Podříznou si tak sami větev na které sedí. Osobně spatřuji v jednání Číny hlavně obavu aby mohli ARM dále používat.

            • PetebLazar 5.12.2020 at 13:51
              Přesně jste to uvedl. Tím by na sebe vlastně uvalily embargo sami. Paradoxně by se zachovali k sobě ještě přísněji než se k nim zachoval při posledních sankcích Trump.

            • DedekHrib: No nevím, mně 20% podílu Číny (z roku 2018, takže dnes to bude minimálně 25%) připadne jako poměrně velký koláč.

              https://www.ft.com/content/f86a7ecf-8a6c-4be1-8c96-567f3dd424fd

              „Arm’s failure to actually remove Mr Wu, who continues to be in legal control of the China unit, is a stumbling block to a $40bn takeover of the UK chip company by Nvidia. In 2018, SoftBank, Arm’s owner, said China was responsible for a fifth of the chip designer’s overall sales.“

              edit: a za signifikantní pokládám taky „neschopnost“ Softbanku odvolat čínského šéfíka. Tady se IMHO hraje vysoká hra patriotů.

              edit2: a 40 miliard USD, to je dost peněz na to, abych takto koupil platformu, kterou blokuje jeden ze světových hráčů. Já rozhodně nejsem čínofil, ale taky nemám nasazené růžové brejle…

            • tynyt 5.12.2020 at 22:02
              Tohle ale je jenom prostá aritmetika. Rozhoduje nadpoloviční většina. Je sice pravda že 20% je velký podíl ale nerozhoduje. Prostá logika velí, že se lidí snaží najít kompromis. Tedy nenaštvat těch 20%. Kdyby ale těch 20% mělo sílu něco zvrátit tak to už dávno ta procenta stopla a neprošlo žádní jednání. Tohle si myslím je jenom taková Čínská hra kdy si hrají na to jak jim ostatní ubližují ale ve skutečnosti z toho chtějí jenom něco vytřískat. Vytřískat něco jiného když už nemají sílu to zastavit.

              Suma sumárum, tohle není cesta jak soudruzi věc zastaví
              Navíc blokace by jim nic nepřinesla. Naopak by jim uškodila v už tak silně pochroumané pověsti „přátelské mocnosti“ po jejich koronavirovém trapasu.

  4. Radeji uz jedu na mainstream vlne Android One telefonu, coz jsou 2 aktualizace systemu a security po 3 roky, akorat tak rozumna zivotnost baterky nez si koupit jednou za cas highend. Driv jsem to tak nedelal a kupoval jen spicku, jenze ty nevyhody proste prevazily, cena hrozna, pece to v ruce, baterka hned pryc a to i u 5000+ modelu .. takto mam porad aktualni system, stoji to pulku a i mainstream edice se daji najit slusne vybaveny (proste jedu spicku v 7xx rade misto v 8xx rade uz), novym telefonem preskocim vykonem ten pripadnej highend pred dvema natoz trema, pokud s nim nekde flaknu, tak z toho nejsem na prasky jako kdyz mi vypadne z ruky telefon za 30k … proste radeji kvalitni mainstream s Android One co 2-3 roky nez highend co 4-5 let, ale cipy jsou to pekny, jen by to chtelo pokrok v bateriich jak sfina i to nabijeni co par dni me docela otravuje, odjed nekam na vikend bez nabijecky proste nejde.

    • Souhlasím s Vámi. Synovec mi doporučil totéž a poradil mi dobře. Opustil jsem nedávno Windows phone. Musím říci, že z Androidu mám pocit, že to je systém co cpe lidem reklamy formou zátěžových testů a když Vám tu reklamu konečně nacpe tak milostivě udělá to co po něm opravdu chcete (nemyslím si že zase tak moc přeháním). Kdybych nešel cestou Android One tak bych asi skončil u předraženého jabka.