Radeon RX Vega možná vyjde s hrou Quake Champions. id Software ji vyladí i pro Ryzen

36

Po vydání procesorů AMD Ryzen vyvstalo téma optimalizací softwaru na tyto procesory tak, aby jejich potenciál nezůstával nevyužit kvůli neefektivitám v kódu. Mluví se o nich hlavně u her, kde se AMD údajně snaží vývojáře pohnout k nějakým updatům vylepšujícím výkon. Kromě pár již vyšlých updatů získalo AMD pro takové ladění kódu i studio Bethesda. Nyní to vypadá, že se podobné užší partnerství možná objeví i s jiným „profláknutým“ jménem mezi vývojáři her: id Software.

Partnerství s id Software není zdaleka překvapivé, jelikož podobně jako Bethesda spadá pod stejnou mateřskou společnost (ZeniMax Media), tudíž je možná tak trochu „součástí menu“ spíš než novým chodem. CTO id Software Robert Duffy procesory Ryzen 7 pochválil v tomto videu, jež je ale zveřejněné přímo AMD, takže jej berte jako do značné míry marketingovou záležitost. Zatímco většina her dnes stále profituje zejména z jednovláknového výkonu dvou až čtyř jader, Duffy ocenil velké množství jader a vláken (tedy SMT) zejména osmijádrových Ryzenů.

Nový engine id Software má plně využívat osmijádra

Pro nás je podstatné, že id podle Duffyho hodlá své hry pro takováto vícevláknová CPU vyladit a jejich potenciál v nich využít. Firma údajně vyvíjí nový engine, který má být mnohem paralelnější než současný idTech 6. Hry na něm založené mají údajně být schopné Ryzeny plně využít, což by snad mělo znamenat schopnost škálovat na 8 až 16 vláken. Mluví přitom explicitně o Ryzenech 7, ale vedle těch pochopitelně budou profitovat i stejně vybavené highendové Intely.

Kdy by se hry s tímto enginem mohly objevit, zatím řečeno nebylo, asi to zas tak brzy nebude. Nicméně i v kratším horizontu to má pro nová CPU od AMD být u id Software dobré. Pro Ryzeny má totiž prý být optimalizována již hra Quake Champions, jež se chystá k vydání někdy na letošní rok a v současnosti je ve stádiu beta s omezeným přístupem. AMD dokonce v updatech ovladačů tento měsíc uvádělo linky k registraci.

Ve videu je řečeno, že Quake Champions nebude ze strany id vyladěn jen pro Ryzeny – údajně má hra být optimalizována už i pro GPU Vega, byť z krátkého vyjádření nevíme, zda jen v nějaké triviální, nebo hlubší míře (třeba použitím výpočtů s poloviční přesností FP16).

Vyjde Vega s Quake Champions?

Quake Champions patrně bude mít s grafikou Radeon RX Vega poněkud nadstandardní vztah. Na web totiž prosákla následující fotografie, na níž je údajně balení speciální edice této dosud neuvedené highendové karty. Potištěna je artworkem hry Quake Champions, což by mohlo být motivováno buď oněmi optimalizacemi, nebo možná nějakou formou „bundlu“. Quake Champions by tak možná k Radeonům RX Vega mohl být dáván jako bonus zadarmo, nebo by v balení mohly být kupony na slevu či nějaké bonusy (DLC, kredity, a tak podobně).

Údajná fotka krabice Radeonu RX Vega ve speciální edici Quake Champions (Zdroj: Informática Cero)
Údajná fotka krabice Radeonu RX Vega ve speciální edici Quake Champions (Zdroj: Informática Cero)

Toto provázání by mohlo také naznačovat, že Radeon RX Vega by mohl vyjít v podobném termínu, jako Quake Champions. Bohužel pro tuto hru zatím datum vydání stanoveno nebylo, takže nám spojitost moc nepomůže. Nicméně AMD již potvrdilo, že RX Vega má jít na trh do konce druhého čtvrtletí, což znamená, že se musí objevit buď v květnu, nebo červnu. Logicky se nabízí Computex, či druhá polovina června, kdy byly vydány Radeony R9 Fury X v roce 2015 a Radeony RX 480 loni.

Radeon RX Vega možná vyjde s hrou Quake Champions. id Software ji vyladí i pro Ryzen

Ohodnoťte tento článek!

36 KOMENTÁŘE

  1. Tak mě napadá, že by bylo zajímavé, kdyby AMD začalo prodával své herní bundle – CPU, GPU, RAM, SSD (vše prodává pod svojí značkou), či i deska po dohodě s některým výrobcem, k tomu nějaké hry na kterých se podílí – vše v jedné krabici, deska s již přednastaveným BIOSem. Mohlo by jít zajímavé řešení a i pro lidi co se tolik nevyznají v hardware by dostali vše jednom, vše kompatibilní spolu.
    V zahraničí jsou takové bundle (CPU, deska, RAM, chlazení) balení oblíbené, je zajímavé že české obchody toto nenabízejí.

          • Warda: aktuálně jsem data čerpal z fora pc-t, takže jsem s tebou za jedno, že to jsou ňoumové a malé dětska. Zajímalo by mě ale proč máte takový odpor ke GTA, a která hra je podle Vás smysluplná? Ano mám rád transport tycoon a nebo těžší funkční hry jako Factorio, Oxygene not included, rimword, ale nevím proč bych si akčně nemohl zahrát i nějakou střílečku? Jo Fallout New Vegas jsem dohrál, ale teď mě čekají datadisky. Aha, teď jsem si to ještě jednou přečetl, dotknul jsem se Vás protože vy jste nejspíš ten krutopřísný krutor co hraje Quake3Arena, že ?

          • Uznávám, že ty první 2 díly celkem ušly, ale zbytek je pro ty cool-děcka. Já osobně mám rad celkem spoustu her, ať už s nějakým pořádným příběhem nebo budovatelské a rts, ale série Quake je kult, tak jako třeba starý Unreal, později Tournament nebo Doom, Duke Nukem a Blood. Kdo to pamatuje, tak se tohle pařilo na tajňáka ve škole, na takových šílených plečkách.

          • Warda: Pokud vím, tak GTA je taky kult. To že Vás ten kult neoslovil nemusí notně znamenat že ta hra je špatná. Dále nechápu ten váš Doom a Duke Nuke a Blood. Měl by jste si dát budíček a vzbudit se. Píše se rok 2017 a né 1917! Ty hry jsou dávno pryč, už to je historie, stejně tak jako Counter-strike 1 a quake. Ty doby se už nevrátí. Poslední záchěv těchto her byl Quake 4 a Doom 4. Podle mě další hry už nepříjdou a nebudou takové. Už jen kvůli cenzůře.

          • Jednou tykáš, potom vykáš…
            „…Dále nechápu ten váš Doom a Duke Nuke a Blood. Měl by jste si dát budíček a vzbudit se. Píše se rok 2017 a né 1917! Ty hry jsou dávno pryč, už to je historie, stejně tak jako Counter-strike 1 a quake. Ty doby se už nevrátí. Poslední záchěv těchto her byl Quake 4 a Doom 4. Podle mě další hry už nepříjdou a nebudou takové. Už jen kvůli cenzůře.“

            První z těch her je z roku 1991, takže doporučuji rozlišovat století a zopakovat si dějiny. Chtěl bych vidět Crhu hrát na PC v roce 1917, prosím…
            Ty hry samozřejmě dávno pryč nejsou, dokud to někdo hraje. Vyšel nový Doom, nový Quake vyjde a je tu i stále upgradované CSko, navíc spoustu lidí dodnes hraje i v1.6. Pokud by ty hry neměly budoucnost, tak je samozřejmě nikdo nejspíš vyvíjet nebude, kor Doom, kdy se vždycky 1 díl dělá několik let.
            Takže to, že Crha paří Factorio z roku 2012 s grafikou z 90. let a jiné „velmi náročné“ hry na gtx 1080, které zvládne lecjaký mobil, nikdo to nehraje a snaží se mi tady něco vsugerovávat o tom jak jsou Doom, Quake atd. mrtvé, je nanejvýš vtipné.

  2. Vícejádrové CPU jsou už poměrně starou záležitostí, tak proč i dnešní hry neumí efektivně využít všechny jádra? Nejsem vývojář, takže do toho nevidím, ale je tak velký problém naprogramovat hru, tak aby využila 2/4/6/8/10 jader, podle toho na čem jí zrovna provozuji?

    • Dle mého je také otázka toho, kdo ty vývojáře spolufinancuje. A Intel je moloch.
      Navíc určující jsou hlavně zákazníci, kteří kupují CPU. Dokud bude převážná většina kupovat 2/4 jádra, nic se nezmění a ani se nebude optimalizovat na multijádrový výkon, přestože by tyto CPU daly třeba více výkonu než rychlejší 2 jádra.

    • Pro většinu her je přínos více než 4 jader téměř nulový a nestojí za to hru na tyto procesory optimalizovat. Vývoj her je navíc oproti vývoji hardware téměř vždy pozadu. Pokud práce na nějakém AAA titulu trvají třeba 5 let, nejsou vývojáři schopni do hry nacpat všechny moderní technologie, které nabízejí současné grafické karty a podobně to je i s CPU.

    • Většinou je tam jedno nebo dvě vlákna, která mají větší zatížení/potřebují výrazně víc procesorového času, než ty ostatní, takže když jejich spotřeba dosáhne celého jednoho jádro, tak se stanou limitem/stropem FPS. Může tam být naspawnovaných X ostatních vláken, ale ty už obvykle nepotřebují toho výkonu srovnatelné množství a tak to dohromady saturuje už jenom třeba dvě tři další jádra, než by se to stalo dalším limitem.

  3. „Jaycop
    30.4.2017 at 21:30
    Pro většinu her je přínos více než 4 jader téměř nulový a nestojí za to hru na tyto procesory optimalizovat.“

    To je samozřejmě naprostá blbost, jelikož více jader již dávno funguje na konzolích a jiných malých zařízeních. A většina her jsou dnes porty z konzolí.
    Vim, že pravda bolí, ale je to prostě tím, že monopol Intel víc jader pro hráče v desktopu nevyrábí, tedy alespoň ne v té cenově dostupné sféře.