Hlavní navigace

Rozborka a první testy Radeonu Vega Frontier Edition. Špatný výkon kvůli ovladačům?

2. 7. 2017

Sdílet

Zdroj: Redakce

Minulý týden AMD vydalo první grafiku s rok očekávaným čipem Vega 10, nicméně jen jako poloprofesionální grafiku pro „early adopters“ a zejména pro experimenty se strojovým učením na GPU. Karta Radeon Vega Frontier Edition oficiálně „není optimalizovaná“ na hry a AMD ji asi i proto nepůjčovalo k recenzím. To ovšem neodradilo některé weby, které exemplář objednaly přímo v obchodech a už koncem týdne díky tomu mohly testy přinést.  

512mm² čip, slot M.2

PC Perspective a web GamersNexus kromě výkonu (o tom za chvíli) také ukázali fotografie rozebrané karty, které nám poskytují pohled na PCB, jež pravděpodobně bude použito i pro referenční (a možná některé nereferenční) Radeony RX Vega, což už budou herní grafiky. Karta je poměrně dlouhá, značná část je však nevyužitá. PCB má rozměr navíc hlavně kvůli chladiči a GPU s pamětmi a napájecí kaskádou okolo zabírá zhruba tři pětiny. Na fotografii jsou dobře vidět všechny tři čipy, přičemž čip Vega 10 má podle měření PC Perspective rozměr 512 mm² (původně web uváděl 564 mm², toto měření bylo asi nepřesné kvůli epoxidu okolo křemíku).

amd-radeon-vega-frontier-edition-rozborka-06Karta je pro napájení vybavena dvěma osmipiny, PCB s více nepočítá. Z Radeonu R9 Fury X byl převzat LED indikátor zátěže GPU Tach. Co je zajímavé, je řada dvakrát 30 kontaktů na konci zadní strany desky. Pokud se nepletu, jde o přípravu pro slot M.2, do kterého se bude dát osadit SSD, použité v Radeonech Pro SSG vybavených nevolatilní pamětí pro velké datové sady. Pravděpodobně to znamená, že Vega 10 má vlastní řadič PCI Express 3.0 ×4. Možná by se do něj dalo osadit i něco jiného, ale zda taková možnost někdy bude využita, těžko říct (že by modul WiFi 802.11ad pro připojení VR brýlí, když o tuto technologii AMD projevilo zájem?).

Chladič karty je tvořen klasickým radiálním ventilátorem, který podélně posílá průvan pasivem pod modrým dekorativním krytem karty (stejně jako backplate je z eloxovaného hliníku), přičemž teplo pak opouští skříň počítače perforovanou záslepkou. Pasivní část zdá se kromě GPU a čipů HBM2 nechladí napájecí kaskádu, ta má pomocí podložek kontakt se základním plátem chladiče. Pasiv pro GPU a paměti má skládaná hliníková žebra, navařená na velkou měděnou základnu, jejíž spodek tvoří vapor chamber.

Vega 10 na PCB karty Frontier Edition (Zdroj: PC Perspective)
Vega 10 na PCB karty Frontier Edition (Zdroj: PC Perspective)

Karta si se podle PC Perspective snaží držet teplotu do 85°C, přičemž při překročení dochází ke snižování spotřeby ze zhruba 280 W na nižší stavy (okolo 240 a 200 W). Podle PC Perspective přitom kupodivu není pozorováno snížení taktů, takže Vega 10 možná aplikuje jiné formy throttlingu (vypnutí části jednotek, vkládání prázdných cyklů), nebo podtaktování možná ještě není správně detekováno. Při většině herních testů jinak Frontier Edition údajně běží okolo 1440 MHz, tedy nijak blízko maximální frekvenci boostu (1600 MHz, základ je 1382 MHz).

Výkon

To, jak rychle na Vega Frontier Edition momentálně běží hry, bohužel zatím moc nepotěší. Výkon je totiž neuspokojivý na čip s danými specifikacemi. Buďto tedy má Vega 10 hodně špatný výkon, nebo testy modelu Frontier Edition nejsou vypovídající, což by nejspíš mohly mít na svědomí ovladače.

Benchmarky, které pořídil web PC Perspective, to dobře ilustrují – níže je vidíte v tabulce, do které je shrnul pro změnu redaktor VideoCardz. Frontier Edition má náskok proti Radeonu R9 Fury X a většinou proti GeForce GTX 1070. Proti GeForce GTX 1080 ale vychází o 5–31 % pomaleji a proti GTX 1080 Ti dokonce o 32–50 %. Z těchto čísel ale momentálně asi nejvíc říkají údaje ve srovnání s Radeonem R9 Fury X. Vega Frontier Edition totiž sice v jedné hře (Rise of the Tomb Raider) dává navíc 46 %, v ostatních titulech jsou ale zlepšení jen 15 %, 16 % a dvakrát 27 %. Vega ale přitom má při stejném počtu jednotek (shaderů, TMU, ROP) jako Fiji mnohem větší procentuální navýšení hrubého výkonu jen čistě z taktů. Pakliže při testech běžela na 1440 MHz, byly frekvence o 37 % vyšší než u Fury X (1050 MHz).

Výsledky Vegy Frontier Edition proti konkurenci a Radeonu R9 Fury X (tabulka VideoCardz) Výsledky Vegy Frontier Edition proti konkurenci a Radeonu R9 Fury X (tabulka VideoCardz)

Neoptimalizovaný ovladač?

Logicky by se tedy dalo čekat, že Vega bude mít přinejhorším stejný výkon na 1 MHz jako GPU Fiji v Fury X. Zlepšení by tedy mělo být minimálně okolo 37 % – nicméně spíš být o něco výš, aspoň na úrovni Polarisu. To, že v testech naopak vidíme horší výsledek, než dává o dvě generace starší 28nm architektura, by proto mohlo znamenat, že softwarová stránka není hotová a výkon je jí negativně zkreslený. A tedy že současné výsledky nejsou „reálné“. Takový pohled samozřejmě nese riziko falešných nadějí, ale v tomto případě bych se k němu asi přiklonil, protože zhoršení výkonu na megahertz se nezdá moc pravděpodobné. Vega je sice nová architektura, ale nikoliv postavená zcela na zelené louce. Regrese „IPC“ proti předchozím evolucím architektury GCN by proto postrádala smysl.

V čem by problém mohl být? Zatímco ovladače pro Frontier Edition mají nedávné datum vydání, nevíme, jaké je reálné stáří kódu, který používají. AMD opakovaně říkalo, že Frontier není karta optimalizovaná na hry, a proto je možné, že v aktuálně veřejně dostupném balíku jsou řádně optimalizované jen ovladače pro OpenCL a možná profesionální aplikace (OpenGL, ovšem ne nutně s optimalizacemi pro OpenGL hry). Je možné, že komponenty pro rozhraní DirectX a Vulkan jsou staré či provizorní založené na kódu pro starší GPU. Kromě herních profilů s optimalizacemi je zásadní součástí ovladačů kompilátor, který na místě překládá shadery na strojový kód instalovaného GPU. Pokud tento kompilátor není pro GPU vyladěný, nemůže výkon být dobrý. Objevily se také dohady, že na kartě zatím nemusí fungovat Draw Stream Binning Rasterizer, který by Vega 10 měla přinést.

To neznamená, že AMD ony optimální verze ovladačů nemá, jen že jim zatím nedalo povolení opustit budovu – nebo u nich ještě nedoběhlo testování a opravování chyb (jelikož Radeon RX Vega vyjít až o měsíc později). Důvodem pro to, aby v ovladačích chyběly optimální verze potřebných komponent, může být i to, že si chce AMD informace k architektuře a softwarovém aspektu nechat co možná nejdéle pro sebe z konkurenčních důvodů. Ovladač totiž o architektuře hodně prozrazuje (i když to asi může i OpenCL a OpenGL ovladač). Firmy se často snaží neodhalovat výkon předem, aby ztížili konkurenci reakci, což by byl pádný důvod, proč vydat Frontier Edition se špatným herním výkonem, byť to teď z propagačního hlediska vůbec nevypadá dobře.

Závěr tedy asi je, že ačkoliv by se nemělo propadat úplně naivnímu optimismu, výsledky herních testů na Frontier Edition by se zatím brát vážně neměly. Minimálně by se asi měla zachovat stejná míra skepse k variantě, že bude výkon RX Vegy výrazně vyšší, jako k variantě, že se už nezmění. Vzhledem k tomu, že Radeon RX Vega bude uveden v dohledné době (30. července) bude nejlepší akceptovat, že musíme na směrodatné informace počkat.

Byl pro vás článek přínosný?