
Radeon poprvé v mobilu – tedy pardon, Xclipse 920. Samsung právě uvedl na trh ARM procesor Exynos 2200 s GPU, které má architekturu RDNA 2 a zvládne stejné grafické efekty a hry jako nejmodernější PC a konzole. Může jít o velký první krok, ovšem nevyhnuly se mu problémy.
Moment, na nějž se čekalo od roku 2019, kdy bylo oznámeno, že Samsung uzavírá partnerství s AMD a implementuje do svých ARM procesorů pro telefony GPU s architekturou RDNA 2 převzatou z Radeonů, je tady. První výsledek této práce, jímž je Exynos 2200 s GPU Xclipse 920, teď vychází. 4nm čip jako první do mobilů přináší podporu raytracingové grafiky a bude asi dost zajímavý, ovšem nevyhnuly se mu údajně problémy s výrobním procesem.
Samsung Exynos 2200 je nejnovější highendový mobilní procesor Samsungu, navazující na loňský 5nm Exynos 2100. Vyráběný je na 4nm procesu a opět staví na jádrech CPU licencovaných od ARMu – tentokrát ale už na nové generaci ARMv9 architektur.
První reálné mobilní GPU s podporou ray tracingu
Radikální změna je však u integrovaného GPU tohoto čipu – místo ARM Mali je v něm poprvé použité grafické jádro založené na architektuře RDNA 2 od AMD. Ta podporuje funkce jako variable-rate shading a raytracingové efekty – měla by plně podporovat DirectX 12 Ultimate, takže se otevírá možnost hraní PC her, pokud by se tyto procesory použili v noteboocích s Windows. Je sice pravda, že Imagination teoreticky měla vyvinutá mobilní GPU PowerVR s podporou raytracingu již před lety, jenže ta to nikdy nedotáhla do praktického nasazení v reálném produktu.
Nemáme bohužel oficiálně potvrzené specifikace, ale podle neoficiálních úniků jde o 6 CU RDNA 2, tedy 384 shadery. Takt je 1,30GHz nebo možná 1,50 GHz. Paměťovou propustnost neznáme, jsou podporované paměti LPDDR5, ale neznáme takt. Pravděpodobně by to mohly být 64bitové LPDDR5-6400 s propustností 51,2 GB/s.
Toto GPU dostalo vlastní jméno: Samsung Xclipse 920 – přímo značku Radeon tedy neponese. Samsung uvádí, že má přinášet grafickou kvalitu srovnatelnou s herními konzolemi, které používají stejnou architekturu (ale výkonu logicky budou mít víc).
A ono jméno Xclipse má patrně evokovat soumrak (zatmění) pro starou éru jednodušších mobilních grafik, nicméně to je samozřejmě marketingově nadnesené. Raytracingové efekty se ve hrách pro mobily asi moc rychle nerozšíří a v hrubém výkonu nebude zřejmě Xclipse 920 zatím moc vyčnívat. V TDP dostupném pro GPU v telefonním SoC není moc prostoru k vysokému výkonu a Xclipse 920 asi navíc bude v nevýhodě proti těm „obyčejným“ grafickým jádrům konkurenčních čipů, které jsou vyráběné lepším 5nm či 4nm procesem TSMC (MediaTek, Apple), jenž dokáže ve stejných wattech dosáhnout vyššího výkonu. K tomu se ještě vrátíme.

Procesorová část není takto převratná. Samsung opět zvolil big.LITTLE architekturu s jádry ARM Cortex-X2 (jedno jádro) a Cortex-A710 (tři jádra), k tomu pak čtyři malá jádra Cortex-A510, tedy víceméně totéž, co má konkurenční Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1 nebo MediaTek Dimensity 9000. Samsung v tiskové zprávě neuvádí frekvence, takže se opět musíme řídit dle úniků. Podle těch bude Exynos 2200 mít nižší frekvence, než konkurenti. Cortex-X2 má takt 2,8 GHz, střední/velká jádra mají takt 2,5 GHz a malá jádra 1,8 GHz.
Jednojádrový výkon by tedy mohl být o cca 7 % nižší než u Snapdragonu a o 9 % nižší než u MediaTeku. Toto berte hodně orientačně, protože bude záležet i na velikosti L2/L3 cache, konfiguraci systémové cache a dalších detailech paměťového subsystému. U mnohojádrového výkonu pak půjde o to, jaké frekvence budou jádra schopná udržet v rámci limitu spotřeby. V tomto bude asi Samsung (ale také Snapdragon) mít opět nevýhodu proti MediaTeku vyráběnému v TSMC. Jak MT výkon CPU, tak výkon GPU jsou oba závislé na energetické efektivitě.
5G, AI, až 200megapixelové fotoaparáty
Čip má samozřejmě také vylepšené ostatní bloky: akcelerátor AI (NPU) má mít dvojnásobný výkon proti Exynosu 2100 a nově podporuje kromě výpočtů s INT8 a INT16 také data ve formátu FP16. Začleněný je Integrated Secure Element (ISE) pro uložení citlivých dat jako jsou šifrovací klíče, tedy obdoba TPM u PC. Nový je také koprocesor pro zpracování obrazu, který podporuje až 200 megapixelové senzory. Při nahrávání videa dokáže zpracovávat až 108megapixelový senzor s 30 snímky za sekundu. Obvod podporuje až sedm senzorů najednou, záznam může být pořizovaný ze čtyř současně.
Exynos 2200 dokáže enkódovat video až v rozlišení 8K (30 snímků za sekundu) ve formátech VP9 nebo v 10bitovém HEVC. Dekódování 8K videa je podporováno až při 60 snímcích za sekundu v 10bitovém HEVC, s jen 30 snímky za sekundu je podporováno AV1 nebo 10bitové VP9.
Samsung bude opět mít vlastní 5G modem, který se Sub-6GHz teoreticky zvládá stahování rychlostí až 5,1 Gb/s a upload 2,55 Gb/s. V režimu mmWave umí stahování až 7,35 Gb/s a upload 3,67 Gb/s. Na 4G LTE má uváděné teoretické rychlosti Cat.24 8CA 3,0 Gb/s/Cat.22 4CA 422 Mb/s.

Problémy výrobního procesu, SoC možná zaostal za tím, čím měl původně být
Vydání tohoto procesoru provázely blamáže, naznačující jisté problémy. Samsung na konci prosince na sociální sítě vypustil „hype“ video, kde oznamoval příchod tohoto procesoru na 11. leden se silnými slogany typu „Playtime is over“ (viz níže, reklama je to poměrně pěkná), aby ho pak zase trochu potupně smazal a potvrdil, že vydání bude odloženo.
Objevily se zprávy od leakerů, kteří bývají dobře informování, že patrně kvůli výrobnímu procesu (nebo aspoň částečně kvůli němu, jelikož se o něm ví, že je horší, než technologie TSMC) Exynos 2200 o dost zaostal za očekáváními. Týká se to jednak oněch ne zcela špičkových frekvencí CPU, ale zejména grafiky. Podle leakera Ice Universe prý Samsung v té době GPU zprovoznil jen na frekvenci 1,29 GHz, což je asi navíc boost, ne asi takt udržitelný v mobilu při delším hraní.
Původně přitom podle něj byl cíl mít takt až 1,9 GHz, což pak bylo sníženo na 1,7 GHz kvůli přehřívání a přílišné spotřebě, poté na 1,5 GHz, ale nakonec ani to nevyšlo a takt spadl až na 1,3 GHz. Podle Ice Universe se prý Samsung pořád bude snažit takt zvýšit aspoň na 1,5 GHz, jak už bylo zmíněno. Ale uvidíme, zda se to povede… to, že ani u CPU, ani u GPU nebyly při tomto uvedení čipu na trh sděleny frekvence, může svědčit o potížích, které s nimi Samsung při přípravě tohoto SoC měl.
Zdroje: Samsung (1, 2), Ice Universe (1, 2), Tom’s Hardware
Nejdřív bych počkal na testy. Už teď Exynosy mají pověst žroutů baterií a kapesního topení. V kombinaci s experimentální technologií (ve smyslu RDNA2 v kapesním zařízení) to bude buď neskutečný pokrok, nebo jednorázový flop podobně jako Kaby Lake G.
Docela dobře si to dokážu představit v nových Tab S8/S8+, tam i kdyby to žralo, tak se tělo tabletu daleko líp postará o odvod tepla. A ten herní výkon určitě bude solidní, ač se bojím ještě o nezájem vývojářů snažit se využít celý potenciál RDNA2 a širšího API. Všichni stejně budou cílit primárně na Qualcomm/Apple.
Pokud bude grafický výkon výrazně vyšší tak by byl možný zájemce Nintendo. To by pořádně zamíchalo karty.
Pokud mají handheldy zažít velké vzkříšení, tak by to rozhodně byla vhozená rukavice do ringu. Portovat existující kód na novou platformu by mělo být proveditelné, Tegra je konceptem vlastně velmi podobná. I tak je těch překážek možná až moc. Studia budou ale skřípat zubami, že musí udělat zase další verzi assetů, osahat si schopnosti RDNA2. Někteří by možná udělali jenom 1:1 port na novou platformu, takže by se výkonový rozdíl vlastně neprojevil a spíš by se počítalo s grafickým vylepšením u nových/připravovaných her.
Nintendo má velmi hloupý zvyk používat neaktuální technologie. Otázka je, jestli by vůbec riskli neověřený čip s negarantovnou podporou do budoucna. V porovnání s tím Tegra je všudypřítomná a dobře udržovaná. Dostupnost by se dala domluvit asi smluvně, ale že by si Samsung chtěl nechat svázat ruce a výrobní kapacitu, aby uspokojilo nepružného molocha Nintendo.
Navíc vydání opravdu nového Switche by zanechalo dost velkou pachuť v ústech majitelů relativně nové OLED varianty, což teda není pro Nintendo žádná překážka. Ty by pro peníze šli i přes mrtvoly.
Proč by měl někdo dělat další verzi assetů? To je naprostý nesmysl. (dělal jsem na třech hrách pro tegru)
Tegra všudypřítomná? V jakém vesmíru proboha..
Myslíš že na světě existuje výrobce který by nechtěl vyrábět pro Nintendo a mít jasný odbyt?
Pachuť v ústech oledářů? Myslíš toho nedostatkovýho modelu jehož dostupnost bude možná tento měsíc?
ad a) Pro 2 dramaticky různě výkonné platformy stejné assety? Yikes.
ad b) Tegra má přesah minimálně do automotive = vícero odběratelů, kteří potřebují nadprůměrně dlouhou podporu produktu.
ad c) To už je na hranici spekulací, ale zamknout si část výrobní kapacity na x-let na produkci čipů limitně nulovou marží v době všeobecného nedostatku mi jako dobrý nápad fakt nepřipadá. V telefonech ty high-end čipy vydrží jednu modelovou řadu (cca rok, možná rok a půl), pak se to automaticky hodí ze skály.
ad d) A není to tím ještě daleko horší? Konečně mi přijde „nový“ Switch, abych za půl roku koukal na launch výrazně silnější varianty, ve kterou všichni doufali?
Mno asi jste herním vývojem nepolíben.
Z automotive je momentálně tegra spíš vypráskávána ven obzvláště v elektroautech.
Nadprůměrně dluhá podpora produktu? LOL mluvíme o Nvidii.
Nulová marže? To nejsme u spekulací ale u čiré demence.
Ty linky nejedou rok ty linky jedou dekády a ze skály se nehážou.
Ne horší to není. Lidi to koupí. A rádi. Pokud toho vůbec bude na trhu dost pro všechny.
V generační posun soc doufali jen naprosto neinformovaní lidé, napřed se dělají hry pak až jde na trh nová verze. Dokud tomu tak není tak žádný velký skok se konat nebude.
No právě že jsem, popsaná situace by připomínala věčné třenice s Microsoftem, který si pořád vymýšlí nové HW specifikace Xboxu. XBSS bylo v době vydání velmi nepopulární rozhodnutí, protože zmenšená RAM oproti XBSX znamenala komplikace a nutné optimalizace. Mj. jeden z důvodů, proč KCD nemá cílený release pro Series konzole, protože celé vývojové kolečko vypadalo jako vyhozené peníze pro obskurní model.
Je veřejným tajemstvím, že výroba čipu pro konzole není taková hitparáda, protože všichni (Sony, Microsoft, atd.) tlačí na hlavně cenu. Pokud jsem jako továrna schopný naplnit kapacitu s vyšší marží, proč bych proboha něco podepisoval s Nintendem? WTF
A vzkříšení handheldů kde se jen u switche prodalo 93 milionů kusů mno… nemyslím si že je tam potřeba něco extra křísit ale už začíná být čas na generační obměnu APU od roku 2017.
Ok, to byla nešťastná volba slov z mé strany. Switchi se jeho úspěch nedá popřít, ale je to extrémně jednoúčelové zařízení. Nové x86 handheldy mají obrovský potenciál a širokou cílovou skupinu. Nicméně na to průlomové zařízení se ještě čeká (bude to Steam Deck?).
U steamdecku jsem zatím skeptický. Ano po takovém zařízení bych se svou steam knihovnou která se blíží tisícovce toužil ale ….
Už to dost posrali i v různých hw verzích, launch v nedohlednu, nedořešené ovládání a optimizace na úrovni slibů.
Obávám se že až druhá generace.
Steamdeck si myslím že bude hodně velký průlom, objednalo si ho už tolik lidí že kvůli tomu posunuli vydání protože by pak byli nekonečné výsměchy „paper launch“.
Samozřejmě hlavní výhodou bude že krom Steam OS tam půjde nainstalovat jakýkoliv jiný OS takže kdo bude chtít může steamdeck využívat jako takové mini-pc a pracovat na něm.
Hw je na to úplně dostačující a cena vypadá víc než přívětivá.
takova mala vsuvecka k procesorum, Intel jiz asi brzi predstavi svuj cip na tezbu Bitcoinu 😀
Tomu uvěřím až to půjde koupit.
má přijet-nepřijet, být ustrojená-neustrojená, obutá-neobutá, učesaná-neučesaná a má přivézt dar-nedar 😀
přesně jako tento „launch- nelaunch“ od Samsungu, doufám, že to s jejich 3GAA procesem nedopadne podobně ….