Stávající rozhraní PCI Express 3.0 už limituje sekvenční zápis i čtení nejrychlejších SSD úložišť. Po vydání nových Ryzenů 3000 se ale konečně začíná rozšiřovat nástupce v podobě PCIe 4.0, který propustnost rozhraní zdvojnásobuje. První SSD využívající těchto výhod jsou již na světě, teď se k výrobě přidává i Seagate.
Ten včera představil nová úložiště FireCuda 520 v kapacitách 500 GB, 1 TB a 2 TB. Slibují sekvenční čtení až 5000 MB/s a zápis 4400 MB/s. Náhodné čtení dosahuje 750 000 a zápis pak 700 000 IOPS. Pětisetgigová verze je o něco pomalejší, sekvenční zápis je 2500 MB, náhodné čtení dá až 430 000 IOPS a zápis 630 000 IOPS.
Seagate stejně jako většina jeho konkurence využívá řadič Phison E16 a 96vrstvé TLC čipy od Toshiby (vlastně už Kioxii). SSD jsou formátu M.2-2280, využívá čtyři linky PCIe 4.0 a protokol NVME 1.3. Seagate bohužel neuvádí velikost cache. Výdrž pro zápis činí 900, 1800 a 3600 TB v závislosti na kapacitě, záruka je pětiletá.
FireCuda se bude prodávat za doporučené ceny 125, 250 a 430 dolarů, což by v přepočtu znamenalo přibližně 3550 Kč, 7100 a 12 100 Kč s DPH.
Zvýšení rychlosti o 40 %
Výrobce zároveň aktualizoval řadu FireCuda 510, která nabízí stejné kapacity, ale využívá jen PCIe 3.0 ×4. Sekvenční zápis u nich dosahuje 3450 MB/s a čtení 3200 MB/s, což jsou zhruba o 40 % nižší hodnoty než u FireCudy 520. Slabší jsou i náhodné rychlosti.
Čtyři linky PCIe 3.0 nabízí propustnost 4000 MB/s, ale kvůli režii je stropem zhruba oněch 3500 MB/s. PCIe 4.0 má dvakrát širší linky, takže současná spotřebitelská SSD pro ně ještě nejsou úzkým hrdlem. Letos byl dokončen standard PCIe 5.0, který propustnost oproti předchůdci znovu zdvojnásobil. Čtyřlinkové komponenty tak budou moci využít až 16 GB/s.
pakže pcie 4 nicmoc neznamená jak se někteří ušklíbali… Prakticky vzato Intel už nemá platformu pro nejlepší hw na trhu. Už jen proto musí zlevňovat.
Je otázka, jestli si toho vyššího výkonu člověk všimne v praxi. U grafik je to zatím potřeba ještě méně. Na TPU testovali PCIe 2.0, 3.0 a 4.0 na RX 5700 XT a rozdíly byly jen 1 % a 2 %. Než to rozhraní komponenty naplno zužitkují, už tu možná bude PCIe 6.0. 🙂 https://www.techpowerup.com/review/pci-express-4-0-performance-scaling-radeon-rx-5700-xt/24.html
pokud stoupnou rychlost i IOPS, tak to poznat je, a docela dost. Samozřejmě ne na startu Windows, ale při práci, ale třeba taky u práce s velkými daty (fotky, videa apod.)
Kdysi byly SATA SSD vzorem rychlosti, dnes je pokládáme za pomalé (byť ne tak, jako klasické HDD) a standardem se staly NVMe disky na PCIe 3.0. Tyhle první 4.0 disky samozřejmě ještě ne zcela využijí dostupné pásmo, ale vývoj v tomto segmentu je velmi dynamický, takže věřím, že za půl roku půjde koupit disk schopný dodat/číst 6-7GB/s. To je, BTW, desetinásobek výkonu nejvýkonnějších SATA SSD….
A využití? Kdo doma potřebuje zápis zápis 4400 MB/s?
Já vím. 640kB musí stačit každému.
A ne? Kdo chce víc, může ještě využít 384kB v UMA a pro ty zvlášť rozežrané je extended memory 😉
Nejde tak o praktické využití jako marketing, mají nejvyspělejší platformu, Intel je po dlouhých letech dvojka.
@Lukáš Václavík
U grafik si toho všimne pokud používá GPGPU aplikaci, která intenzivně komunikuje CPU-GPU. Vzpomínám si, že některé redakce na toho téma měly nějaké testy a nějaké rozdíly naměřily (v dobách uvedení PCIe 3.0).
Rozhodně byly větší než u her, kde i tehdy byl vliv minimální. Na hry to opravdu vliv nemá a ani to v podstatě nemělo tehdy když srovnávali 2.0 vs 3.0.