Kartel není, na drahých datech se operátoři nedomlouvají, tvrdí ÚOHS

3
O2, T-Mobile a Vodafone

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže od 23. března 2017 vyšetřoval trh s mobilními hlasovými a datovými službami. Důvod znáte. Všichni tři hlavní operátoři měli na chlup stejné tarify a ceny služeb byly citelně vyšší než v zahraničí.

ÚOHS zkoumal chování T-Mobilu, O2 a Vodafonu od poloviny roku 2012 do prvního čtvrtletí 2017. Zjistil přitom, že mezi operátory není žádná psaná ani nepsaná dohoda o společném postupu, a není tak důvod zahájit správní řízení kvůli porušování zákona o ochraně hospodářské soutěže.

Předchozí

1. Operátoři nemají kartel

1. Žádný z operátorů nemá dominantní postavení, tedy vyšší než 50% podíl. Na to jsme nepotřebovali analýzu ÚOHS, to víme.

2. Hospodářská soutěž probíhá, což mj. dokazuje nestabilita tržních podílů. To platí jen z části. Z výročních zpráv ČTÚ vyplývá, že od roku 2011 do 2016 se vůbec nezměnil tržní podíl T-Mobilu ani Vodafonu. Jen O2 přišlo o 7 procentních bodů na úkor virtuálních operátorů. Pokud ale O2 připočteme virtuály, které (spolu)vlastní (bývalý Bonerix, dnes O2 Family a Tesco Mobile), za šest let přišel na úkor virtuálů jen o 3,5 bodu. Žádná velká dynamika.

3. Přišli virtuální operátoři, nemají významný tržní podíl a nedokážou nabídnout stejné ceny jako síťoví operátoři. Svatá pravda.

4. Zákazníci si mezi šetřenými roky dokázali vyjednat lepší než veřejné ceny, čímž je relativizováno tvrzení, že tarify v zahraničí jsou znatelně nižší. V mezinárodních testech se vždy porovnávají oficiální ceníky. Neveřejné nabídky jsou i v jiných zemích, protože i tam si operátoři chtějí za každou cenu ponechat zákazníka vyhrožujícího, že přejde ke konkurenci.

5. Pracovníci operátorů měli podrobné manuály, jakým způsobem postupovat a jaké slevy a výhodnější nabídky mohou zákazníkům nabízet. Manuály se lišily, což je spíše znakem funkční konkurence. V člověčtině to znamená, že operátoři si umí konkurovat v neveřejných nabídkách. To také dávno víme.

6. Vzhledem k množství neveřejných nabídek a vývoji tržních podílů je nepravděpodobné, že by operátoři mezi sebou měli kartelovou dohodu. Jaké je to množství? Úřad ani operátoři neříkají, kolik zákazníků platí jiné než veřejné ceníkové ceny.

7. Trh je oligopolní, ale riziko zneužívaní kolektivní dominance nebo shodném postupu jednat v neprospěch zákazníků je relativní, protože jsou zde neveřejné nabídky, virtuální operátoři a fakt, že větší zákazníci (firmy, úřady) si mohou vyjednat lepší ceny. Na firemní tarify snů si nikdo nestěžuje. Jak je ale možné, že síťoví operátoři mohou nabídnout tak nízké maloobchodní ceny i drobným firmám, ale velkoobochodní nabídky pro virtuály jsou násobně dražší?

8. ÚOHS tvrdí, že trh s nefiremními tarify neporušuje soutěžní právo, ale zasluhuje si hlubší zkoumání a případnou možnost regulace ze strany ČTÚ. Úřady budou nadále spolupracovat. ČTÚ už uznal, že trh je málo konkurenční a chce jej regulovat. Momentálně vyhodnocuje připomínky z veřejné konzultace.

Kompletní znění šetření ÚOHS si můžete přečíst v další kapitole.

Předchozí

3 KOMENTÁŘE

  1. Mě by zajímalo, kolik Vodafone/O2/T-Mobile za takové vyšetřování platí 🙂
    Předpokládám, že zúčastnění „vyšetřovatelé“ se čistě náhodou hned po skončení vyšetřování přesunuli na předčasný důchod.