Test MSI RTX 4080 16GB Suprim X: 30% nárůst výkonu proti RTX 3080 s o 70 W nižší spotřebou

53
MSI RTX 4080 16GB Suprim X
MSI RTX 4080 16GB Suprim X
-
Zdroj: Ľubomír Samák

Grafické karty RTX 4080 16GB sú vonku pre tých, ktorým sa zdajú byť spotreba, hrubý výkon i cena RTX 4090 privysoké. V testoch sme podrobne rozobrali nereferenčný variant RTX 4080 16GB od MSI – Suprim X.

Předchozí
Následující

Lacnejšia a úspornejšia Ada Lovelace

AD103- 300-A1 (RTX 4080) je po AD102-300-A1 (RTX 4090) druhé najvybavenejšie grafické jadro grafických kariet architektúry Nvidia Ada Lovelace. V porovnaní s AD102 je jeho plocha výrazne menšia, o približne 38 % a má aj o 52 menej (76) blokov SM s výpočtovými jednotkami. Výrazne nižšie je však aj TDP, pri RTX 4080 sa uvádza 320 W, u nereferenčných kariet môže byť trochu iné.

RTX 4080 vo vyhotovení Suprim X referenčný boost GPU so 2625 MHz oficiálne presahuje o 105 MHz a ten je v praxi (v lepších než kritických podmienkach, čo sa týka chladenia) dosahovaný ešte výrazne vyšší. Tabuľke kompletných parametrov je tradične vyhradená druhá kapitola tohto článku, ale niektoré zo základných je dobré uviesť aj tu. RTX 4080 stále podporuje rozhranie PCI Express 4.0 (to znamená, že nepotrebujete platformu s PCIe 5.0 pre dosiahnutie maximálnej priepustnosti), má 16 GB pamäte typu GDDR6X s veľmi vysokou priepustnosťou (22,4 Gb/s), 256-bitovú pamäťovú zbernicu a GPU s 9728 shadermi (jadrami CUDA). A tak ako u všetkých GeForce s prefixom „RTX“ model 4080 má tensorové jadrá (304) a podporuje ray-tracingovú grafiku.

Jedna z noviniek oproti predošlej generácii je podpora kódovania AV1, ale DisplayPort 2.0/2.1 týmto kartám chýba (aj RTX 4080 stále používa štandard 1.4a). Momentálne ho síce nevyužijete (k ničomu nepripojíte), ale výhľadovo bude novým monitorom toto rozhranie trochu chýbať už v budúcom roku. A po vydaní Radeonov RNDA 3 pôjde o konkurenčnú nevýhodu.

MSI RTX 4080 16GB Suprim X v detailoch

Viac než všeobecné parametre grafických kariet RTX 4080 nás teraz bude zaujímať, ako sa podarila realizácia nereferenčného vyhotovenia MSI – Suprim X. A jedná sa o veľmi veľkú a ťažkú grafickú kartu. Drvivá väčšina konštrukcie krytu chladiča je kovová, z hliníku a konštrukcia je to naozaj robustná.

Pasív chladiča Tri Frozr 3S zvrchu ochladzuje trojica ventilátorov v 95 mm formáte. Pozoruhodné na ich rotoroch je, že špičky lopatiek sú pospájané v trojiciach. Dobre sa tak spevňuje kritické miesto, kde lopatky najviac pružia a okrem vyšších vibrácií eliminujú aj rezonančné frekvencie, ktoré sa pri podobných, ale takto nespevnených rotoroch, dostávajú do zvuku.

Akusticky to MSI teda ošetrilo rozumne, čo potvrdzujú aj spektrálne analýzy. Tie hovoria o tom, že chladič Tri Frozr 3S grafickej karty RTX 4080 Suprim X nadmerne neduní ani nehučí a naopak je veľmi príjemný. Celkový prejav malo MSI ale už aj lepší. Jedna vec je totiž zásah chladiča, a druhá, ako mu to akusticky „kazia“ cievky. A tu je to horšie, než bývalo, ale k tomu sa ešte dostaneme podrobnejšie.

Zadnú stranu PCB chráni a spevňuje masívny backplate. Ten je vzadu, v časti, kde pasív presahuje PCB, na efektívnejšiu cirkuláciu vzduchu pekne deravý. Kúsok od týchto miest (pri napájacom konektory) je prepínač medzi BIOSmi – Silent a Gaming. My testujeme s BIOSom „Gaming“, hoci treba podotknúť, že rozdiely naprieč nimi tu nie sú žiadne. Chod karty nie je výkonnejší, ale ani hlučnejší.

Na dĺžku má grafika 346 mm (bez jazýčka na záslepke PCIe, merané od portov po zadok), ktoré na ňu v skrinke budete potrebovať. Je to veľmi dlhá grafická karta a všetko si preto dobre premerajte.

Do väčšiny priemerne veľkých skriniek, ktoré zodpovedajú midi-towerom s objemom 45–60 litrov, sa zmestí, ale niekde to môže byť za cenu určitých kompromisov. Ako napríklad toho, že za čelný panel už nenainštalujete radiátor kvapalinového chladiča.

Karta Suprim X tak ako aj mnohé iné RTX 4080 je aj nadmerne vysoká – má až 75 mm. Musíte teda počítať s tým, že pod sebou zablokuje viac slotov PCI Express. A to aj na niektorých doskách s rovnakej stajne (MSI). Nadmieru dobre bývajú na vysoké karty pripravené dosky Gigabyte, ktoré majú pod prvým slotom PCIe ×16 veľký zdieľaný chladič SSD M.2. Od prvého slotu PCIe ×16 po druhý slot PCIe je tak veľký priestor, ktorý nezhoršuje kompatibilitu dosiek ani s takto vysokými kartami.

Pre vysokú hmotnosť (2370 gramov) je súčasťou príslušenstva aj držiak, ktorý odľahčuje slot PCI Express. Podpera s plným kruhovým prierezom je navrhnutá dobre a svoju funkciu plní aj na konci.

Adaptér 12VHPWR. Nebojte sa, nezhorí ani napriek tomu, že použité dutinky sú od Astronu. Tie na takúto zaťaž stačia s veľkou rezervou. Napriek tomu sa uistite, či je vám u neho poriadne zaskočila poistka a dajte si záležať na jeho priamom zasúvaní. Keď nejdete zošikma, tak ide dovnútra ako nôž maslom, len treba všetko správne napasovať.

Tým, že ide o zložitejší konektor (keď zoberieme do úvahy vrhnú časť so 4 pinmi), sú kladené vyššie nároky na presnosť aj pri jeho inštalácii. Keď ale prebehne všetko správne, nemusíte mať najmenšie obavy (nedajbože z požiaru) a pre pokojnejší spánok máme pre vás aj termovíziu.

Povrchovú teplotu pri maximálnej záťaži zodpovedajúcej zhruba 300 W sme namerali do 50 °C. To znamená s veľkou rezervou aj do podmienok so slabším systémovým chladením či s vyššou teplotou vzduchu okolia.

Článok pokračuje ďalšími kapitolami:

Předchozí
Následující

53 KOMENTÁŘE

  1. RTX 3080 jsem kupoval za 23K, hranici mám na 25K, ale pokud bude něco solidního po Novém roce od AMD za 26K maximalně 27K, tak jsem ochoten skrze inflaci připlatit, ale cena RTX 4080 je prostě mimostavní, to kupovat nebudu.

    • A co mám říkat já se svým stropem za grafiku 15 000? Krušno je mi krušno. Doufám, že AMD donutí konkurenci zlevnit. Ještě se těším až nám popadají kryptoměny a nevyplatí se těžit. To oboje by mohlo zlevnit i ty nové karty.

      • Za 12 500 Kč máš Radeona 6700XT, tipuju, že 7700XT by mohla být někde okolo 17K – 18K. Musíš prostě brát v úvahu inflaci a strop navýšit. Jinak holt budeš muset přemýšlet o nižším výkonovém segmentu.
        Za inflaci nemohou výrobci karet. Kdyby NVidia zvedla ceny o inflaci, tak proti tomu nic nenamítám, ale inflace není 80% ceny, NVidia těžce přestřelila.

        • Nechci vám brát iluze o nějaké inflaci ale mi pamětníci kteří se v HW pohybují dlouho víme že výrobní náklady na wafer se do ceny moc nepropisují zkuste se někdy podívat kolik stáli hi end karty msrp od roku 2000 asi bude te překvapený že cena vůči inlafi vlastně klesá. v roce 2001 550 dolarů v roce 2018 550 dolarů ano za 20 let grafiky i přes to že velmi výrazně rostla cena výroby tak cena kolísala +- 100 dolarů cca pořád stejně . to jen teď poslední roky najednou výrobci zjistili že by si mohli nakapsovat X krát víc a né opravdu to není inlafí nebo mi chtete tvrdit že za posledních 20 let žádná nebyla.

  2. No, v 2017 jsem koupil 1080Ti za nějakých 20 000,- (furt ji mám), dneska bude stát 4080Ti víc než dvakrát tolik, což je prostě moc. Snad AMD příští měsíc zapůsobí i na ceny u zelených…

    • To není Ti, tu nahrazuje RTX 4090 za 50K, za dvojnásobek je obyčejná RTX 4080.
      Podle mého názoru se to nestane, minimálně ne hned a ne oficiálně. Hlavně záleží na tom, jaké prodeje budou mít, pokud jim to lidi kupovat nebudou, shodí distributorské ceny a dají retailu možnost jít s cenama níž, ale oficiálně tu cenu držet nějakou dobu budou.
      Taky bych raději NVidii, ale domnívám se, že tentokrát budou karty od AMD o tolik výhodnější, že bude jasné, co koupit hned. Spíš mám u AMD obavu o dostupnost karet, protože zájem bude hodně velkej.

    • DD tak oznacuje ludi, co kupuju NV GPU, od jakziva. Takto by si totizto mohol oznacit aj ludi, co si kupia 7900XT namiesto 7900XTX ak rozdiel medzi nimi ma byt 100$. Lenze namiesto toho 7900XT obhajuje. A takych pripadov dvojakeho metra je u neho milion. Ale ak si fanusik AMD, mas u neho raj budes citat presne to, co chces.:-)

      • Faktem ale je, že +30% vykonu za +70% ceny si koupí opravdu jen idiot. U AMD karet se může stát, že někdo má 900 USD, ale nemá 1000 USD, takže koupí tu levnější. Není to z poměru výkonu a ceny optimální, ale není to tak nehorázně předražené jako co předvedla NVidia.

      • To teda dostaneš i to co nechceš. A sice politické školení. Jo a vysokou o kryptoměnách.
        Navíc ta jeho argumentace pro AMD dělá v poslední době víš škody než užitku. A možná by si mohl zaplatit nějaký kurz školení kreativního psaní, ty jeho stále stejné nářky se nedají číst.
        Konkurenční eziny se už ve fanatické podpoře Intelu a zelených uklidnili, dali víc balancu, tak se zase dají celkem číst. Naštěstí.

    • Nechcem obhajovať, kam sa vyšponovali ceny najvýkonnejších grafických kariet, ale to cenové porovnanie osobne vnímam trochu inak. Rozdiel v cene medzi RTX 3080 a RTX 3090 bol tiež výrazný, neadekvátny nárastu hrubého výkonu. Byť to výhoda RTX 3090 je ta obrovská pamäť, takže sa tá karta uplatní (a zaplatí) aj v profi zostavách. RTX 4080 takto veľkú pamäť nemá (aj keď je to oproti RTX 3080 stále +6 GB), ale herný výkon oproti RTX 3090 je o dosť vyšší, a to súčasne pri výrazne nižšej spotrebe. A zase o toľko viac, než je odporúčaná cena RTX 3090 nestojí. RTX 4090 je zase tak trochu nový segment, aj keď zachováva rovnaké označenie (s 90 na konci) ako predošlá generácia.

      A teraz premýšľam, že s vypichnutím nárastu výkonu oproti RTX 3080 iba na úrovni 30 % tú kartu trochu podhodnocujem. Keď sa pozriete do grafu s priemerným nárastom v 2160p, tak je to až 34 % a v takom Tomb Raiderovi sa blíži 40 %. S DXR je to dokonca až +54 %. Niekde je to ale zase pod 30 %, ale úplne sa na to neupínajte, väčšinou je vyšší. Spodnú hranicu radšej uvádzam tak trochu aj s ohľadom na to, že si niekto tú karu kúpu do nižšieho rozlíšenia (napríklad do 1440p k 165 Hz monitoru), kde ten výkonnostný nárast oproti RTX 3080 bude už nižší, byť to nie vinou GK, ale skôr obmedzovaním CPU a limitmi samotných hier (napríklad v Battlefield V@1440p je blízko maximálnych 200 fps už aj RTX 3080). Vtedy prirodzene ani GK nejde na plný plyn. Pokiaľ však ide (typicky drvivá väčšina náročnejších hier v rozlíšení UHD/2160p), tak je to skôr +35/40 % (bez RT)–50/55 % (s RT).

      • Tak ono to asi je stejne jedno, jestli je to 30,35 nebo 40%. Pomer vykon cena neni dobry a hlavne vysledna cena je mimo. Podle tech zprav, jsou ty prodeje mizerne, coz ukazuje, ze to zatim nikdo moc nechce.
        I Zen4 zacal uz zacal slevnovat. Bohzuel zatim ne desky, jinak by to byla uz celkem slusna platforma pro high end.
        Stejna serie desky co stala s B450 chispetem 2,5-2,7k, s Bbb50 stoji 3,5+k a s B650 6,3k. Neni to trosku velky skok v cene? :)) Za mne to kompletne Zen4 platformu zabilo.

        • Jasné, nebudem oponovať, máte pravdu. Každý má pravdu. Hodnotenie ceny je vždy postavené na emóciách, osobnom názore. Každý to vidí inak a pri verejných záveroch považujem za vhodné sa od tohto odosobniť s tým, že sa dá konštatovať slabší alebo slabý pomer cena/výkon oproti iným kartám. A verím, že u Radeonov bude o dosť lepší (aby prevážil aj tú exkluzívnu podporu, ktorú má Nvidia napríklad v DLSS, CUDA či OptiX, byť to s nevýhodou v podpore iba DP 1.4a). Pre mňa osobne je to tiež drahá karta, ktorú si nemôžem dovoliť, pre iného to ale tak byť nemusí a teší sa z výrazne lepšieho pomeru cena/výkon, ako bol doteraz u RTX 3090, pri vyššej efektivite.

          Veľa ľudí považuje za predražené aj ventilátory Noctua NF-A12x25. Ale je to len preto, že z ich pohľadu nedokážu dostatočne oceniť pridanú hodnotu týchto ventilátorov (a lacnejšie im tak naozaj neublížia :)).

          • v tom má tombo vyjímečně pravdu – NVidia se snaží dělat jako kdyby kryptománie neskončila. Sám jsem kupoval 3080 předraženou za 35 tisíc. Jenže to byla doba největší krypto a to bylo dvousečné protože jsem prodal nonLHR 3070 za 24500, takže ten doplatek 10500,- byl vlastně minimální. Ovšem dnes si nedovedu představit že by někdo soudný dal po propadu krypta skoro 40 tisíc za kartu stejné třídy. Buď mají tak obrovské zásoby Ampere čipů že vydali 4090/80 jen aby se neřeklo že nic nedělaji nebo prostě hodlají vyrejžovat na „early adopters“ co to jde než přijde konkurence.

            • Jde o to, že RTX 4080(4090) v těch zatím zmiňovaných objemech vůbec nemusí mířit jen na zájemce z řad hráčů, ale i chudších tvůrců obsahu. Těch je sice podstatně méně, ale zase patrně náze skousnou prémii za překonání hranice VRAM 8/10/12GB, další features a výkon navíc.

      • Přesně tak. Já když porovnal RTX 4080 s jejím přímým letitým předchůdcem a to GTX 280, tak cena se zvedla pouze na 300%, ale výkon přes 2000% !!!! A to nepočítám inflaci. Kdybych ji započetl, tak je RTX 4080 vysloveně za babku. 😀

        Mimochodem:
        GTX 280 – 12.000 Kč (2008)
        GTX 1080 – 17.000 Kč (2016)
        RTX 2080 – 19.000 Kč (2018)
        RTX 3080 – 19.000 Kč (2020)
        RTX 4080 – 40.000 Kč (2022)

        Obhajovat cenu RTX 4080 může jen dítě. (Nechci psát mentálně zaostalý.)

        • Je niekto, kto tu cenu vyložene obhajuje? Nebudú to skôr takí, čo ju akceptujú? A tých by som nijako neurážal. Nad titulkom (a obsahom) správy napríklad z webu, ktorý začína rovnakými písmenkami v oranžovej farbe, by som sa už ale teda pozastavil. To už trochu detské či skôr detinské správanie je. Ale ok, ako blog s osobným názorom autora môže byť. Ktovie, či by rovnaký článok vyšiel aj keby neboli na čiernej listine Nvidie.

          Cenu všetkých výrobkov vidí každý inak. To, čo je pre niekoho „drahé“ je pre druhého „výhodný kauf“ (pretože sa na veci pozerá inak).

    • Tak DD bych se moc neoháněl…
      Se divím že na ten bizár ještě někdo chodí….
      Je to výšinutý člověk ono se stačí podívat i na to co vyvádí na Novinkách a vlastně všude. Já už se tam nechodím ani kouknout, abych nezvedal sledovanost…

        • On tom nevím že tam vůbec byl natož jediný…
          On je extrém… Stejně jako Obermaier… ti dva si můžou podat ruce. Ostatně ze stejného důvodu nenavštěvuji ani PCT. Stacha jsem začal vídat i na novinkách… Jen se potvrdilo, že nebude úplně normální… Nebo se prostě rád vyhraňuje a rád zachází do extrémů…
          Jinak AMD má super produkty. Ostatně sám jich několik mám… A zdejším fanatickým odpůrcům AMD jsem tu i několikrát dokázal, že doslova lžou…
          Značku neřeším, za to rozumný poměr cena výkon ano. V posledních časech, kdy jdou HW komponenty (CPU/GPU) do extrémů, co se spotřeby týče, už víc řeším i spotřebu… Tak trochu mě mrzí, že AMD nastoupilo taky na tu notu vyšších spotřeb. I když chápu, že aby se dorovnal výkon, tak i oni museli tu spotřebu zvýšit (i když stále ne tolik extrémně). Když to trh akceptuje…

        • DD je kapitolka sama pro sebe. On je něco jako placený agent AMD. Vše co píše je dobré brát s rezervou. Také tam chodím. Rád si to přečtu ale třeba tady http://www.ddworld.cz/aktuality/graficke-karty-gpu/nvidia-hlasi-brutalni-propad-nechce-ted-uvadet-levnejsi-grafiky.-kdy-dorazi-rtx-4070-4060-2.html. Nechápu jek člověk který ví že tady byla krypto-horečka může napsat, že je „brutální propad“? Reaguje jako marketingové oddělení konkurence. Zkuste mu napsat, že je to nesmysl a máte BAN.

            • Jak ale poznat, že je tomu tak je (nejsou nezávislí) a aby když se o ně otřu aby jsem měl jistotu, že se nezměnili? Jediná možnost je si tam občas něco přečíst a nebo se k tomu nevyjadřovat. Otírám se a proto s Vámi nesouhlasím a občas tam (DD neb PCT) vlezu.

            • Tenhle argument jsem přesně čekal, nepřekvapil jsi.
              Ono se stačí párkrát spálit v minulosti, abych se nemusel spalovat stále dokola. A jako protiargument – kvalitních informačních medií je dostatek, takže se přesvědčovat, že žumpa je stále žumpou netřeba. Alespoň né mně.

          • Jo jO.. Taky už tam mám BAN, Ale to je dobře, když banuje jako fanatik, tak celá jeho PR na webovém prostoru se převrací na obrázek.. neobjektivní zdroj a nedá se věřit ani Dobrý den.
            Chodím tam se mrknout /jen málo abych mu nezvyšoval přístupy/ , ale bohužel většinu článků už ani nedokáži pozorně číst, pořád tam točí stejné nesmyslné fráze.. jako v nějaké sektě.
            Sám si snižuje čtenost, jelikož jsou tam nezáživné kecy i pro uživatele AMD.
            A také mám platformu AMD…-), takže nejsem Intel boy..

        • @uni: Vazne ti nie je jasne, preco tam bol prave on? Este sa cudujem, ze nepozvali aj Stratosa. Dedekhribb to vystihol presne touto vetou: „Reaguje jako marketingové oddělení konkurence“. A to pre AMD robi uz 20 rokov.

          • Jenže on svým chováním sám AMD škodí… Když to vemu kolem a kolem tak se spíš chová jak nyní marketingové oddělení Intelu… (myslím ty upravené testy a pod…) To taky nedělá dobré jméno pro změnu Intelu.

            • Neviem preco tam neboli ini(na to sa ani nepytam), ale preco tam bol Stach, ktory im tu robi 20 rokov „marketingovu“ kampan, tak to snad neprekvapi. A je otazka na AMD preco pozvali iba jeho resp. cez koho si to DD vybavil. Ale nie je to preto, ze by bol v celom nasom regione najlepsi alebo najobjektivnejsi (ako to rad sam o sebe tvrdi). 🙂

            • Třeba hraje roli jiná věc. Důležitější.
              Poslední dobou ten jeho web je napůl politický. Takže .. v kolektivu oblíben..dveře otevřené.
              Díky Bohu, že ostatní webziny se více drží svého kopyta.