Prodeje samostatných grafických karet v Q2 2018: všechno jinak, podíl Nvidie klesnul

27

Aktualizováno: poté, co jsme publikovali původní článek o statistice Jon Peddie Research, tato analytická firma vydala opravnou verzi své zprávy o tržních podílech na trhu samostatných grafik pro desktopová PC. V původní verzi údajně došlo k chybě. Část prodaných kusů nebyla patrně započítána, protože výsledky se výrazně změnily. Musíme se proto na čísla podívat znovu…

Jak jste si mohli přečíst v původním článku (můžete ho vidět pod tímto textem), dle prvních výsledků se podíl grafik Radeon měl v druhém čtvrtletí roku 2018 propadnout z 34,9 % na 30,9 %, čímž by se zhruba vrátil na stav před rokem. Naopak Nvidia měla z 65,1 % stoupnout na 69,1 %. Jon Peddie Research ale vydal „update“ této zprávy, v kterém to vychází prakticky opačně.

Podle nových dat, která vidíte v tabulce, AMD naopak stouplo z 34,9 % na 36,1 %. Nvidia v souladu s tím klesla z 65,1 % na 63,9 %. Znamená to, že AMD neklesl tržní podíl, ale naopak stoupl. Radeony přetáhly kartám GeForce asi 1,2 procentního bodu. Pochopitelně zůstává otázka, zda jim to vydrží po startu prodejů grafik Turing teď na konci třetího kvartálu.

Opravené tržní podíly samostatných grafických karet Nvidia a AMD v Q2 2018 (Zdroj: Jon Peddie Research)
Opravené tržní podíly samostatných grafických karet Nvidia a AMD v Q2 2018 (Zdroj: Jon Peddie Research)

Co je otázka ještě větší, je ovšem to, jak je vůbec takovýto obrat statistiky o 180 stupňů možný. Pokud nejde o nějaké nekalé manipulace, tak muselo dojít k docela závažné chybě při zpracovávání. Firma bohužel důvody „updatu“ neuvádí. Asi jediný náznak je to, že původní zpráva mluvila o 5,7% meziročním poklesu prodejů samostatných grafik. Oproti tomu nová verze zprávy toto změnila a píše, že prodeje meziročně (proti Q2 2017) o 2 % stouply. Současně byl poopraven i údaj o mezikvartálním vývoji. Místo poklesu o 28 %, který byl uváděn minule, teď JPR píše, že prodeje samostatných grafik v Q2 2018 proti Q1 klesly o 22,1 %.

Vývoj prodejů samostatných grafických karet (šedá linie) a desktopových počítačů (modrá) podle Jon Peddie Research. Opravené údaje.
Vývoj prodejů samostatných grafických karet (šedá linie) a desktopových počítačů (modrá) podle Jon Peddie Research. Opravené údaje, původní verze uváděla větší pokles

Je-li toto pravda, pak JPR v předchozí verzi zprávy nezapočítala všechny prodeje, které zahrnuje novější verze zprávy. Proč předchozí analýze nějaké dodávky grafických čipů unikly, to už netušíme. Metody JPR neznáme, takže těžko říct, k jak velkému šlendriánu mohlo dojít (a zda je nyní vše v pořádku, nebo je stále prostor pro podobou „nepřesnost“). Každopádně tyto nezapočítané prodeje/dodávky asi musely být zcela nebo převážně tvořené kartami Radeon.

Z tohoto vyplývá, že Jon Peddie Research měl stejnou chybu také v předchozích datech o celkovém trhu GPU, do nichž jsou započítané i grafiky pro notebooky a integrovaná GPU od AMD a Intelu. Také tento článek zaktualizujeme.


Následuje původní verze článku z 10.9. 2018:

Prodeje samostatných grafických karet: podíl GeForce stoupl o 4 % na úkor Radeonů

Prvního září jsme tu měli čísla o tržních podílech GPU mezi Intelem, Nvidií a AMD v uplynulé druhé čtvrtině roku. Vyplývalo z nich, že oba výrobci samostatných grafik ztratili tržní podíl ve prospěch integrovaných GPU Intelu, jelikož se prodeje karet obecně snížily vlivem toho, jak opadla těžební horečka kolem kryptoměn. Z čísel ale zároveň vyplývalo, že čistě jen v samostatných grafikách došlo také k pohybu od Radeonů k GeForce. Jon Peddie Research už vydala také zprávu se statistikou počítající čistě (desktopové) samostatné karty, která toto potvrzuje.

 

Nvidia před uvedením nové generace posilovala

Podle JPR získala Nvidia za tři měsíce tvořící druhé čtvrtletí (tedy duben až červen) celé čtyři procentní body, což je docela velký kus trhu. V Q1 2018 měla v samostatných grafikách podíl 65,1 %, což se nyní zvětšilo na 69,1 %. AMD tím pádem ztratilo a z minulých 34,9 % se propadlo zpátky na 30,9 %. Podobně byly tržní podíly rozdělené v druhém kvartálu před rokem, tehdy to podle JPR bylo pro AMD 30,3 % (a samozřejmě 69,7 % pro Nvidii). Ztráta čtyř procentních bodů u Radeonů znamená, že Nvidia ukrojila asi 11,5 % z jejich předchozího prodaného objemu.

Tržní podíly samostatných grafických karet Nvidia a AMD v Q2 2018 (Zdroj: Jon Peddie Research)
Tržní podíly samostatných grafických karet Nvidia a AMD v Q2 2018 (Zdroj: Jon Peddie Research)

Za pohyby by kromě samotné změny struktury poptávky (z níž vypadli těžaři ochotní kupovat GPU za vysoké ceny) nyní mohl stát zejména vývoj cen, jelikož na trh teď nepřišly žádné nové modely. Karty GeForce se na trh zdá se po nedostatku vracely dříve a rychleji se snižovaly jejich ceny, kdežto u Radeonů zůstávaly déle vysoko. To může být tím, že Nvidia během kryptománie více zvýšila výrobu, ale i prostě tím, že má více partnerských výrobců karet a lepší schopnost získat kapacitu v továrnách a sehnat nedostatkové komponenty jako paměti. Cena karet a případné slevy by asi mohly hrát hlavní roli i nyní v období Q3 2018 (červenec – září), za které bychom se měli dozvědět statistiky na přelomu listopadu a prosince. První GeForce RTX generace Turing přijdou do obchodů až v samém závěru září.

Zájem o desktopová PC roste

JPR ještě uvádí některá čísla ilustrující onen vliv těžby kryptoměn a poté zase jejich útlumu. Proti prvnímu čtvrtletí letošního roku, kdy byla poprávka těžařů nejvyšší, se v dubnu až červnu prodalo o 28 % méně samostatných grafik. Historicky je sice typické, že v Q2 proti Q1 klesají prodeje kvůli sezónnosti, ale v průměru by to mělo být o méně než o 10 %. Úbytek prodejů byl tedy výrazný. Vidět je to i v meziročním srovnání, výrobci karet jich v Q2 2018 prodali o 5,7 % méně než ve stejném období loňského roku.

Vývoj prodejů samostatných grafických karet (šedá linie) a desktopových počítačů (modrá) podle Jon Peddie Research
Vývoj prodejů samostatných grafických karet (šedá linie) a desktopových počítačů (modrá) podle Jon Peddie Research

Zájem o samostatné grafiky se zmenšil i přesto, že počítačů se naopak prodalo více, takže odbyt pro grafiky se teoreticky měl zvětšit. Desktopových PC se v Q2 2018 údajně prodalo o 8,8 % víc než v Q2 2017, což je docela zajímavé, protože obecně se má za to, že až na herní sestavy zájem o bedny“ klesá ve prospěch notebooků (jejich prodeje letos takto silně nestouply). Je možné, že část tohoto oživení stolních PC ale mohou mít na svědomí minipočítače bez samostatných GPU a nikoliv tradiční velké „ATX“ sestavy.

Prodeje samostatných grafických karet v Q2 2018: všechno jinak, podíl Nvidie klesnul

Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 16 hlas/ů

27 KOMENTÁŘE

  1. Ale Q2 2017 přece taky bylo těžce ovlivněné těžební horečkou, v květnu se poprvé vyprodaly všechny RX4(5)70/80 a GTX 1060-1080, jen to vyprodání nebylo tak důkladné jak pak v lednu, zůstaly 1080Ti, nešla tak nahoru cena low-endu.

    Každopádně čísla za Q2 2017 nelze brát jako neovlivněná kryptohorečkou a reálně se nejspíš prodalo méně grafik do herních PC, než v Q2 2018.

  2. pro AMD byla kryptotěžba doslova darem když jinak jejich produkty za moc vůči konkurenci nestojí. Na podzim nebudou padat jen švestky a listí ale i ceny radeonek jak brutálně jde poptávka dolů. A mohou si za to sami, jestli to fakt nechají do příštího jara tak jak to je, tak tato ztráta bude z těch nejmenších.

    • Pokud to nechají „jen“ do příštího jara, tak to ještě bude dost dobré…
      Jde o to, aby vůbec příští rok přišli s něčím pořádným, nejlépe se silnou konkurencí karet na 7nm procesu, pro 2070 a nižší Nvidie, v nejhorším alespoň pro 2060 a nižší Nvidie, ale to by bylo pořád dost špatné.
      A že by příští rok přišel 7nm hi-end od AMD, to buhužel považuji za velmi málo pravděpodobné, ale kéž bych se mýlil.

    • Heh, rýpnem si, vraj: „A mohou si za to sami“ – nie AMD za nič nemôže, „průmyslové zdroje“ a všetci objektívny a slušný recenzenti predsa vedia že na vine sú hlúpi a marketingom zmetený zákazníci ktorí posledné roky kupujú namiesto Radeoniek nVidia karty a tak ničia konkurenčné prostredie a AMD potom nemá kurunky na vývoj a musí škrtať 😀

      … a trocha vážne, zase na druhej strane môže byť AMD rado že nVidia začala „blbnúť“ s Raytracing-om.
      Myslím to tak že sa teda namiesto čistého výkonu pootočila aj za niečím novým a tomu ten výkon obetovala na RT jednotky lebo inak by tie nové 550-750mm2 jadrá na 12nm ak by boli vybavené čisto ako doteraz na hry tak by z Vegy spravili lowend a to doslovne.

      • Nvidia nezacala blbnut s RT, nvidia len proste – a) Tiez nic moc nove nema, pretoze, 12nm nie je zase ktovieaky pokrok. Skutocne vykonovy skok sa da cakat az u 7nm. A b) Zacina prezivat v hernom segmente krizu identity. 1080Ti uz pomaly staci i na 4k (a na FHD staci skoro vsetko), takze sa zacina rysovat nocna mora kazdeho vyrobcu. Doba ked je nieco uz proste „dostatocne dobre“ a zakaznik nema potrebu kupovat novy produkt.

        • a) tak samozrejme je myslím každému jasné že na RT pracovala roky a až teraz to uvádza, pochopiteľne ale jej príde vhod že AMD nemá konkurenciu jej highendu a ani novší výrobný proces a nič ju teda v segmente urgentne netlačí + 12nm je viac menej len marketing že ano, ono je to len nejako upravených 16nm – boli o tom články aj tu myslím…

          b) ale toho by som sa vážne nebál, 120-144hz 4k monitory, 165hz 1440p či tie šialené myslím až 240hz 1080p, rôzne mody a spol. Nevravím že napr. „GTX2060“ nebude na 1080p už priveľa ak dá výkon súčasnej GTX1070ky ale „dostatocne dobre“ celkovo by som sa nebál – naviac keď napr. nVidia za tú 2060ku zapýta 350USD…

          • Hlavně náročnost her neustále roste.
            Mám k 1440p 144Hz monitoru teď nově 1080Ti a ikdyž je to brutální výkon, tak už jsem na tom hrál hry, kde i ta 1080Ti byla ráda, že se dostala přes 60fps, samozřejmě 100fps+ to na 1440p dá i v dost nových hrách (Witcher 3, DOOM), každopádně pořád je kam se výkonostně posouvat a vývojáři her grafiky určitě do budoucna nenechají „se flákat“. 🙂

          • 120-144Hz monitory su prave ta zufalost krizy identity, podobne ako cokolvek nad 4k (a do istej miery uz i to 4k). Tie prinosy su minimalne, ale je to najlahsia cesta ako vytvorit „iluziu potreby vykonejsieho hardware“.

            • Přijde mi to stále jen jako postupující technologický pokrok, žádná krize identity.
              Je mi jasné, že 144Hz monitor neocení každý, ale v mnoha hrách je ten rozdíl opravdu viditelný a říká to většina hráčů fps titulů, kteří to měli možnost porovnávat.

              Dřív se říkalo, že člověk přece vidí max. 20-30 fps jako ve filmu, pak že teda 60fps je smysluplné maximum.
              Jenže ono to není jen o tom, kdy člověk (ne)rozezná zcela očividnou trhanost pohybu, ale je to dost i o podvědomí. Na 60fps nevidíte žádné trhání, ale přesto lidem přijde 100fps+ jako znatelně plynulejší obraz, pokud to přímo srovnají.

              A viděl jsem i informace o tom, že při vyšších frameratech člověka později bolí hlava, atd, takže to má i zdravotní aspekt – např. VR by mělo údajně mít min. 90fps, protože jinak je z toho člověku špatně dost brzy. Mozek prostě vnímá víc, než člověk vědomě zaznamená a vysoké frameraty smysl rozhodně dávají.

              U rozlišení (ač tady jsem přiznám se o tom nic odborného nečetl) to může být podobně. 27/32″ 4K monitor, na který se díváte z řekněmes 70-90cm vám přijde jako natoli jemný, že větší rozlišení nemá smysl. Ale jsem přesvědčen, že jemnější obraz pořád smysl má.
              Například i u takového monitoru bude mít ve hře viditelný efekt anti-aliasing, což dokazuje, že pixely nejsou natolik malé, jak by se mohl zdát. Zajímalo by mě, jestli třeba na 16K u stejného rozměru už AA opravdu smysl ztratí a šikmé hrany / hladké křivky se budou jevit jako dokonalé, nebo ještě ne; no – uvidíme v budoucnu.

              A ano, ty rozdíly při upgradu na novější HW nejsou dnes tak znatelné, jako když jsem třeba kdysi přešel ze 17″ 1024*768 CRT monitoru na 23″ 1680*1050 LCD, ale to neznamená, že bysme měli vývoj zastavit a říct, že nám stačí, co máme. 🙂

    • „Na podzim nebudou padat jen švestky a listí ale i ceny radeonek jak brutálně jde poptávka dolů.“ No já bych s tím až tak moc nepočítal. To měly podle některých lidí padat už teď, ale ještě se to nestalo a padaj jenom ty švestky.

      To, že Radeony zlevňujou pomaleji než GF, znamená, že musí pořád být cca stejně/podobné prodejné hráčům jako před horečkou. Taky jak jinak, copak se konkurenční pozice třeba Polarisů ve výkonu zhoršila proti GTXkám od roku 2016? IMHO ne, když se nijak nezměnil ten hardware. Je to teda jenom o té aktuální ceně, dokud třeba od Nvidie nevyjde nějaká náhrada těch Pascalů, co těm Radeonům konkurujou. Do tý doby ty Radeony minimálně až po RX 580 zlevní spíš tak jenom +- stejně jako Pascaly nebo jen o něco málo víc, ale určitě ne třeba 2X tak moc.

  3. Pane Olsan, na jednom nejmenovanem webu vysla aktualizace podilu grafik na thu. JPR pry udelala celkem zasadni opravu a zvedla AMD ze 30,9 na 36,1%, NV klesla ze 69,1 na 63,9%,
    Vzhledem k tak velkemu posunu, by mozna stalo za to tenhle clanek aktualizovat 🙂