Tržní podíly výrobců GPU v Q3 2021: Intel a AMD se propadly, Nvidia má v PC 20% podíl

26

Máme nejnovější pohled na to, jak si proti sobě stojí výrobci GPU. V třetím kvartále nastaly hodně velké přesuny, nebo také zcela minimální. Podle toho, jak se to vezme.

Opět uplynuly tři měsíce a tak tu máme nejnovější zprávu o vývoji tržních podílů výrobců GPU pro osobní počítače, tedy Nvidie, AMD a Intelu. Jako obvykle jde o data zpracovaná analytickou firmou Jon Peddie Research, která teď zveřejnila statistiku za třetí kvartál roku, tedy červenec až září 2021. Bylo to zdá se zvláštní období, kdy jedna část trhu šla hodně dolů, ale například Nvidii se dařilo.

Trh PC šel o dost dolů

Podle Jon Peddie Research se v třetím kvartálu výrazně propadly prodeje počítačů, což bude mít zásadní vliv na následující čísla. Respektive, propadly se proti velmi vysokým prodejům v druhém čtvrtletí. Údajně se v Q3 2021 měly prodeje procesorů pro PC snížit až o 23,1 % proti stavu v Q2 2021 a v souvislosti s tím také o 18,2 % klesly prodeje GPU (jak můžete vidět, pokles je nižší než pokles celého trhu – proč uvidíte za chvíli).

Není to ale propad na nějaká dramaticky nízká čísla, protože se údajně pořád prodalo celkově 101 milionů GPU a procesorů s integrovanými GPU – pokud by se srovnávalo meziročně s Q3 2020, tak byly prodeje pořád vyšší, procesorů pro PC se prodalo o 9,2 % víc než loni. Pouze se tedy snížily prodeje počítačů proti velmi vysokým úrovním způsobeným koronavirovou pandemií. Přičemž u těchto extrémních prodejů se dalo asi hádat, že nebudou trvalé, teď tedy přišla zákonitá korekce zpátky.

Grafiky AMD Radeon RX 6000 s architekturou RDNA 2 1600
Grafiky AMD Radeon RX 6000 s architekturou RDNA 2 (zdroj: AMD)

Tento propad prodejů počítačů proti předchozímu kvartálu znamená, že klesly prodeje CPU, jak již bylo řečeno. A s nimi se tedy zmenšilo množství integrovaných grafik, a to jak těch v procesorech Intel, tak v těch od AMD. Firma Intel údajně podle JPR prodala dokonce o 25,6 % procesorů pro PC s integrovaným GPU méně než v Q2. AMD na tom bylo o něco méně špatně, jeho prodeje GPU klesly o 11,4 % proti Q2. V tomto číslu jsou bohužel smíchané procesory s iGPU a samostatná GPU, ale pravděpodobně to bylo tak, že byl velký, možná také až 20% pokles prodejů integrovaných GPU (tedy procesorů s integrovaným GPU), zatímco samostatné grafiky tolik neklesly, nebo dokonce stouply.

Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition 3
Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition (Zdroj: Nvidia)

Samostatná GPU totiž byla naopak věcí, kde prodeje v Q3 narostly. Dost možná to může být tím, že v třetím čtvrtletí začaly zase růst kryptoměny a s nimi asi i zájem o grafické karty na jejich těžbu. Ať je důvod jakýkoli, podle Jon Peddie Research Nvidii oproti druhým dvěma konkurentům naopak prodeje stouply, a to o 8,0 % v porovnání s předchozím čtvrtletím.

Tržní podíly výrobců GPU v Q3 2021
Tržní podíly výrobců GPU v Q3 2021 (Zdroj: Jon Peddie Research)

Aktuální celkové podíly

Díky tomu tak Nvidia zaznamenala výrazně vyšší celkový tržní podíl – měla teď v Q3 už 20 % trhu všech GPU, ač prodává jen samostatné karty. V Q2 měla podíl jen 15 %. Intel měl minule 68 % a vinou velkého poklesu prodeje CPU šel teď dolů na pouhých 62 %. AMD v tržním podílu stouplo z 16 % na 18 %, ovšem jeho podíl je teď nižší než Nvidie, ačkoliv jsou v něm jak procesory s integrovaným GPU, tak samostatná GPU. Nvidia tedy v Q3 prodala víc samostatných GPU než AMD prodalo APU a GPU.

Tržní podíly samostatných grafik pro desktop

Pokud se podíváme na separátní statistiku zohledňující jen a pouze samostatné grafické karty do PCIe pro desktopová PC, vypadá to ale o dost odlišně. Jak už bylo řečeno, tato oblast neklesala, ale naopak rostla. Celkově údajně o 10,9 %. Bohužel nemáme údaje o tom, o kolik stouply prodeje Nvidii a jejím grafikám GeForce a o kolik AMD a Radeonům. Obě firmy asi mohly mít podobný růst, protože se nezměnil tržní podíl. Přesněji – JPR uvádí podíly zaokrouhlené na celá procenta, takže víme jen to, že se podíly nezměnily natolik, aby se číslo na pozici jednotek procent překlopilo, nějaká změna podílu až o 0,9 procentního bodu v tom ale může být schovaná.

Tržní podíly výrobců GPU v Q3 2021 jen samostatné grafiky pro desktop
Tržní podíly výrobců GPU v Q3 2021, jen samostatné grafiky pro desktop (Zdroj: Jon Peddie Research)

Nvidia měla tedy v Q3 2021 nadále podíl na trhu samostatných desktopových grafik 83 %, zatímco AMD 17 % – oboje stejně jako v Q2 2021. JPR už před časem do tabulky zahrnovala i Intel, který mezitím začal samostatná GPU prodávat. Ale jeho samostatných desktopových GPU se asi teď prodá jen minimum, protože tentokrát je tabulka jen dvouřádková.

Tip: Intel vydává desktopové grafiky Iris Xe: 640 shaderů s PCIe 4.0 a 4GB LPDDR4X, i pasivně

Údaje za nynější čtvrtý kvartál by měly vyjít zase za tři měsíce, tedy někdy koncem února nebo nejpozději začátkem března.

Galerie: Neoficiální rendery referenčního provedení grafické karty Intel Arc

Zdroj: Jon Peddie Research

Tržní podíly výrobců GPU v Q3 2021: Intel a AMD se propadly, Nvidia má v PC 20% podíl
Ohodnoťte tento článek!
3.7 (73.33%) 3 hlasů

26 KOMENTÁŘE

      • etc, rvn, ergo, tyhle 3 ještě +- stojí za řeč, ale ve finále těch grafik na těžbu bude z nových rad tak 150-200 tisíc kusů
        Já ted cca 14 dní zpet třeba oba servery prepl na rendering, takže všech 16 kusů rtx3090 mě netěží ale renderuje zakázky pro herní a filmová studia co mě posílám, vydělává to teď cca 2-3x víc než těžba (kdybych natěžené crypto prodával)

        Mimochodem z Číny šlo teď asi měsíc zpět koupit zánovní rtx3090 za 22-23 tisíc bez daně , další RTX modely byli taky za zajímavé ceny od cca 10 bez dane

    • Tak nějak, koho zajímají GPU, ať si táhne na krypto weby. Nikdo už si grafiky na nic jiné než kryptotěžbu nekupuje, když slušná střední třída stojí 50 tisíc. Tímto skončila éra PC her a VR. Také jsem si už vloni plánoval pořízení lepších VR brýlí na simulátory, ale jelikož nebudu kupovat 3x předraženou grafiku za 60 tisíc, tak si žádné VR nekoupím. Tímto je právě VR hraní přímo také ohrožené, jediný možný sektor jsou tak brýle s mobilnými čipsety bez propojení s PC a o to zrovna nemám ani nejmenší zájem, takže ode mě žádná značka VR brýlí další prachy neuvidí, bohužel.

      • A je tomu skutečně tak? Mě vyšlo, že na celou aktuální běžnou produkci Etherea by stačilo 200 000 RTX3090 (případně ekvivaletně více slabších karet). To mi nepříjde jako velká čísla vůči celé produkci GK NVIDIA (miliony ks/rok), ale nevím nakolik si další GPU-kryptoměny vezmou významný (výpočetní) krajíc.

      • V prispevku souhlasim s tim, ze nedostatek grafik bude mit velmi spatny vliv na celou herni scenu. Taky jsem chtel VR bryle, ale uz o nich ani nepremyslim, kupovat je rozhodne nebudu, tudiz ostrouha jak vyrobce VR bryli, tak vyvojari, kteri pro ne delaji hry.
        Podobne je to ale s novyma hrama, zatim jsem se stale nerozhodl, jestli Xbox nebo Playstation, tudiz nekupuju zadne nove hry, kazde vanoce jsem vzdy nejakou hru koupil, letos nekoupim nic.

            • Tak hlavně že stínové divadýlko v podobě kopírky AMD je úplně v pořádku 🙂 Apropo můžeš sem nahodit nějaké testy, kde AMD přesvědčivě vydrtí NVidii v hrubém výkonu. Ideálně srovnání základních modelů se základními, Ti s XT a napříč více hrami. Ne nějaké cherry-picknuté 2 hry. Rád se na to podívám. (Opravdu)

            • „kopírka AMD“ – myslíš jako třeba HBM, chiplety, FreeSync, RIS?
              A není to třeba tak, že obě strany od sebe kopírují zcela běžně, ale ty máš tak trochu zelené brejličky?

              Na téma výkonu, klidně můžeš srovnat třeba aktuální Instinct karty s konkurencí od nvidie. Navíc není taky dogmatický výběr TI s XT modely tak trochu cherry-picking? A co třeba životnost těch karet? Staré nvidie v nových hrách prohrávají se starými Radeony, které ve své době překonávaly? To není součást poměru cena/výkon?

              Hádat se tu s tebou nebudu, protože to co apriori vytýkáš mně, děláš ty sám (cherrypicking), navíc je mi jasné, že ty nepřesvědčíš mě, a já nepřesvědčím tebe.

            • „…myslíš jako třeba HBM, chiplety, FreeSync, RIS?“ Ne, myslím třeba FSR, když jsi prvně mluvil o DLSS.

              „Navíc není taky dogmatický výběr TI s XT modely tak trochu cherry-picking?“ Není, jen nechci, aby se srovnávaly Ti modely s ne XT nebo naopak XT modely s ne Ti. Jinými slovy mě zajímá třeba srovnání RTX 3080 s RX 6800 nebo RTX 3080 Ti s RX 6800 XT. Imho je to fér.

              „A co třeba životnost těch karet? Staré nvidie v nových hrách prohrávají se starými Radeony, které ve své době překonávaly?“ Upřímně nevím. Co bylo doteď, je mi jedno, protože starou grafiku nemám. Kdo mi zaručí, že to bude stejně fungovat i u poslední řady grafik?

              „To není součást poměru cena/výkon?“ Viz výše – není to zaručené. Úplně stejně můžu argumentovat dřívějším vydáním grafik Nvidie a tím pádem nižší cenou. Sám mám RTX 3060 Ti za 11 500,- kupovanou před rokem. Co bych měl tedy proti tomu od AMD postavit? RX 6600 XT, která vyšla teprve nedávno a stojí raketu? Za předpokladu, že bych ji vůbec někde koupil…

              „Hádat se tu s tebou nebudu, protože to co apriori vytýkáš mně, děláš ty sám (cherrypicking), navíc je mi jasné, že ty nepřesvědčíš mě, a já nepřesvědčím tebe.“ Nemyslím si, že bych si něco cherry-picknul.