Filmařům došly nervy a domluvili se s výrobci TV, aby jim nekazili obraz

21
Star Wars: The Rise of Skywalker (foto: Disney)
Star Wars: The Rise of Skywalker (foto: Disney)

Je to necelý rok, kdy scenárista a režisér Christopher McQuarrie společně s Tomem Cruisem vyslali do světa zprávu, ať si lidé na televizorech vypnou funkci motion smoothing. Jde o algoritmus, který mezi 24 filmových snímků za sekundu uměle dopočítává nové mezisnímky, jež udělají obraz plynulejším, ale za cenu ošklivých artefaktů.

Expertům vadí i samotná plynulost, neboť obraz pak připomíná telenovelu (však se mu též přezdívá „soap opera effect“). K filmu odjakživa patří trhaný obraz ve 24 fps, naopak televize používají jemnějších 50 či 60 fps. Detaily o tom, jak dopočítávání funguje a co všechno způsobuje, najdete v původním článku.)

Filmmaker Mode

Proč to ale opět zmiňujeme? Protože se filmaři s výrobci televizorů konečně dohodli a společně připravují nový režim nazvaný Filmmaker Mode, který na televizorech vypne všechny podobné „zlepšováky“. Fungovat to bude tak, že přímo ve filmových souborech budou metadata, která na kompatibilním televizoru Filmmaker Mode automaticky zapnou po dobu přehrávání, a následně nastavení TV vrátí do původní podoby. Přímo na ovladačích by ale mělo přibýt též tlačítko pro rychlé ruční spuštění. Funkce se bude všude jmenovat stejně, aby si uživatelé nemuseli pamatovat tucet zkratek.

Na co všechno bude mít režim vliv? Kompletně vypne veškerý post-processing. Filmy tak budou v podobě, jakou zamýšleli jejich tvůrci. Zůstane původní snímková frekvence (fypicky 24 fps), poměr stran (obraz se nebude ořezávat, aby se zbavil černých pruhů), nastavení barev i kontrastu. Na obraz by se tak nemělo aplikovat ani umělé HDR, redukce šumu nebo umělé doostřování. Jak to bude s přepočtem do vyššího rozlišení, ale nevíme.

RECENZE: Samsung Q70R je „kvantový“ televizor, který převede SD vysílání na HD

Podporu Filmmaker Modu už přislíbily společnosti LG, Panasonic a Vizio, ze studií pak Warner Bros, Universal a Amazon Prime. Pravděpodobně se ale přidají i další, členy UHD Alliance jsou všichni velcí výrobci TV. U studií je to horší, chybí Disney a jeho dceřinky, HBO či Netflix, ale díky ručnímu přepnutí na ovladači bude obraz bez úprav samozřejmě také u nich. Otázkou je, jestli půjde funkci doplnit i pomocí aktualizace firmwaru, nebo bude dostupná jen na nových modelech.

RECENZE: TCL EP68 – jak chutná televizor z Číny?

Zavedení nového režimu chválí režiséři jako Martin Scorcese, James Cameron, JJ Abrams nebo Christopher Nolan. Kvituje jej též Ang Lee, kterému telenovelový efekt ale rozhodně nevadí, protože experimentuje s natáčením ve 120 fps. Při takové frekvenci vzniká jeho nové sci-fi Gemini Man s Willem Smithem. Filmmaker Mode ale klidně povolí i oněch 120 fps, pokud bude film v takové podobě distribuován také na videu.

PS: Vypnout motion smoothing a jiné postprocessingové efekty lze i dnes, ale funkce jsou rozesety na několika místech nastavení, všude se jmenují jinak a změna je to pak trvalá pro všechna videa.

Zdroj: UHDA via Ars Technica


Filmařům došly nervy a domluvili se s výrobci TV, aby jim nekazili obraz
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (89.63%) 27 hlas/ů

21 KOMENTÁŘE

  1. to staromilecké lpění na 24 snímcích je úděsné. Už před lety jsem se těšil že po 48fps filmech přijdou konečně na nativních 60fps, bohužel i ty 48čky vymizely.
    24fps jde na klidné pasáže ale jak se zrychlý pohyb tak z toho bolí oči. Proto furt nějaké obezličky a teď dokonce chtějí zakazovat dopočítávání snímků na úroveň frekvence zobrazovadla. Myslím že to od tvůrců je profesionální deformace a měli by nechat rozhodnout diváky zda chtějí přirozený pohyb obrazu nebo prastarou “sekanou” verzi…

    • Tak tak, sám raději snesu dopočítané snímky s nějakými těmi artefakty než koukat na tu rozmazanou hrůzu s 24 fps. Už mám těchto režisérů taky plný zuby, jejich názory mě vůbec nezajímají. Taky plkají o tom, jak mají lidi chodit koukat do kin, protože na ně režiséři cílili, takový má být zážitek. Já si zážitek ale volím podle sebe, jak mě se líbí a pardon teda, že mi vadí, když kolem mě sedí desítky lidí, který věčně kecají, zvoní jim mobily, něčím šustí, kašlou atd.
      Režiséři by se měli soustředit na svoji práci a případně trochu modernizovat a přestat diktovat divákům, jak se mají dívat na filmy.

  2. Škoda že se nejde kompromisem. Tvůrci filmů by točili v 50fps (typická obnovovací frekvence televizorů) a tvůrci televizí udělají na ovladači to jedno tlačítko na vypnutí všech těch post-nesmyslů.
    Když vidím obraz, který je dopočítávaný na 100 fps, a k tomu ty artefakty okolo jdoucích postav před kamerou, je mi na blití.
    Dle majitelů televize si na to člověk zvykne a ani to pak nevnímá.

    • Jejich problém (vylepšovačů) začíná asi již v tom co mají typicky k dispozici. Typický úhel závěrky je 180°, což pro 24fps znamená 1/48s. Dynamický obraz je máznutý pohybovou neostrostí (způsobenou pohybem objektů či kamery) v této míře. Toto částečné rozmazání sice napomáhá vnímání obrazu jako plynulého při nativní 24fps projekci, ale není ideálním vstupem do interpolace mezisnímků pro vyšší fps.