Zpět do pravěku. Vodafone zdraží hovory, zavádí účtování po minutách

3
Přesýpací hodiny
Ilustrační foto (autor: nile / Pixabay)

Český telekomunikační úřad v dnes vydané monitorovací zprávě upozornil na to, že Vodafone od 1. července začne u předplacených karet účtovat hovory po celých minutých (tarifikace 60+60). Doposud přitom po první minutě počítal jednotlivé sekundy (tarifikace 60+1). Operátor podle ČTÚ varoval uživatele prostřednictvím SMS a dodal, že tak činí kvůli „zjednodušení a zpřehlednění způsobu účtování hovorů“.

V aktuálním ceníku stojí, že od 1. 7. 2019 na minutové účtování přejdou předplacenky Karta pro partu, Karta se vším všudy, Karta do všech sítí, Karta do sítě, Vodafone karta, Vodafone nabitá karta, Karta na víkend a Vodafone karta speciální edice. Tedy všechny, které v posledních letech operátor nabízel.

Český Vodafone má dle finanční zprávy mateřské firmy 3 897 000 mobilních zákazníků, z toho 70,2 % využívá paušální tarify. Předplacenkářů tak bude zhruba 1 161 000.

Vodafone následuje konkurenci

Účtování po celých minutách odjakživa aplikuje O2 a přešel na něj i T-Mobile (dříve měl 60+30). Vodafone z toho ale dělal konkurenční výhodu, neboť v závislosti na tarifu v minulosti někdy po sekundách účtoval již od začátku hovoru. V roce 2012 se chvástal Férovými tarify s tarifikací 1+1.

I červení ale tuto výhody postupně rušili. U neomezených tarifů Red sice stále uvádějí sekundovou tarifikaci, ale tam jaksi nemá smysl. Před dvěma lety uvedené tarify Start 100, 200 a 500 s omezenými volnými jednotkami již ale tvrdě a nekompromisně počítají s každou celou minutou, viz nápověda Vodafonu.

Proč operátoři účtují po celých minutách?

Odpověď na otázku v mezinadpisu je jednoduchá: protože můžou. V Česku není zákon, který by tarifikaci na maloobchodním trhu upravoval. Konzultant Tomáš Kapler kvůli tomu již v roce 2010 podal stížnost na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Operátoři dle něj zneužívali dominantního postavení a nastavili nevýhodné podmínky, přestože zahraniční pobočky stejný operátorů používají i tarifikaci 1+1.

ÚOHS ale odvětil, že zákon porušen není a že je to věc ČTÚ. (Tentýž Tomáš Kapler mimochodem vyvolal i kauzu kolem Čapího hnízda, když jako první podal trestní oznámení na Andreje Babiše kvůli údajnému zneužití evropských dotací.)

Někde může být i 1+1

Regulace donedávna fungovala na mezinárodní urovni. Ještě předloni totiž podobná pravidla platila v roamingu na území EU. Odchozí hovory se účtovaly systémem 30+1, příchozí pak 1+1. Po konci roamingových poplatků se ale operátoři řídí domácími ceníky.

V Česku jsou regulovány tzv. terminační poplatky. Tedy to, kolik si operátoři za spojení mezi sebou (nikoliv kolik účtují koncovým zákazníkům). Od konce roku 2016 tyto poplatky činí 0,248 Kč za minutu hovoru (bez DPH) v mobilních sítích a 0,033 Kč za minutu v pevných sítích. ČTÚ přitom stanovil, že účtování mezi operátory musí probíhat po jednotlivých sekundách.

Tarifů určených pro veřejnost se to ale nemusí dotknout. Pro operátora je zkrátka výhodnější, když místo 61 sekund naúčtuje rovnou dvě minuty. Nízké terminační poplatky i tarifikace 1+1 ale mohou být výhodné například pro VoIP operátory. Voocall a Odorik chějí jen 0,59 Kč za minutu (volání po sekundách). Ale i VoIP operátoři mají v tvorbě ceníků neomezenou volnost. Proto si například Fayn účtuje 0,98 Kč za minutu s nevýhodnou tarifikací 60+60.

Naproti tomu i mobilní operátoři (ti virtuální) mohou jít proti proudu. Je paradoxní, že například Kaktus vlastněný a provozovaný T-Mobilem má nejvýhodnější možnou tarifikace 1+1, přestože mateřský operátor se striktně drží 60+60. Také Oskarta spadající pod Vodafone zůstává u systému 60+1. BleskMobil patřící O2 též využívá 60+1.

Bez regulace si zkrátka každý operátor může nastavit pravidla, jaká chce, a je na zákaznících, jestli je budou akceptovat.


Zpět do pravěku. Vodafone zdraží hovory, zavádí účtování po minutách
Ohodnoťte tento článek!
4.2 (84%) 10 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE