WhatsApp přivítá reklamní nabídky a natvrdo se propojí s Facebookem

0

Komunikátor s miliardovou uživatelskou základnou po čtyřech letech mění podmínky používání, primárně z důvodu propojení s jinými službami. Facebook totiž uvažuje, jak z komunikátoru učinit bohatší platformu. Co kdyby vám banka dala vědět o potenciálně podvodné transakci? Nebo kdyby vám aerolinka dala vědět, že má let zpoždění? Řeč je o komunikačních kanálech pro firmy a služby, které můžeme považovat za jistou formu chatbotů.

Není to směr nový ani ojedinělý. Z kecálka chtějí mít sociální platformu snad všichni, souvisí s tím také zaměření na chatboty. Jde o to, abyste v něm trávili více času a nemuseli jej opouštět. Může se z něj stát důležitý ekosystém v jiném ekosystému. Různé notifikace nyní dostáváme z aplikací, případně např. pomocí SMS. Navíc se náš digitální nepořádek po nás snaží uklidit hlasoví asistenti. I Facebook takového asistenta vyvíjí.

 

Navíc na konferenci F8 nastínil plán na 10 let dopředu a je jasné, že směřuje k propojení všeho, samostatně stojící služba aspoň v dosavadní vizi nemá budoucnost. K propojení ovšem směřují všichni, nejen Facebook. WhatsApp za dva roky pod Facebookem pořádně vyrostl a pomalu nastává čas akvizici zhodnotit. V následujících měsících tak budou testována propojení jako výše uvedené příklady. Jen tak nevinné to ovšem nebude.

Facebook chce nejen vaše telefonní číslo

K dalším novinkám v podmínkách používání patří zřetelnější vysvětlení, že jsou zprávy ve výchozím stavu šifrovány, takže si je ani provozovatel služby nepřečte. Ujišťuje nás, že ani nebude s žádnou třetí stranou sdíleno telefonní číslo. Nebude prodáváno reklamním partnerům, nebude sdíleno na Facebooku. Důležitá je ale tato část jedné z vět: „Even as we coordinate more with Facebook in the months ahead…“.

Jen bláhový člověk by si mohl myslet, že WhatsApp zůstane navěky zcela mimo vliv největší online sociální sítě. Nějaké spekulace jsme již dříve zaslechli, ale nebyly konkrétní. Teď ale plány nabývají pevných obrysů. Díky propojení s Facebookem „budou moci být sbírána základní data“, např. jak často službu používáte. Poznámka: nechce se mi věřit, že by to bez Facebooku technicky nešlo. Spíše jen nebyla potřeba. Nynější provozovatel chce rovněž více bojovat se spamem. O tom, co může dále spadat pod základní telemetrické údaje, se můžeme pouze domýšlet.

Desktopová varianta WhatsApp je vlastně jen převlečená webová verze

Bylo uvedeno, že telefonní číslo nebude sdíleno s partnery. To je pravda. Ale pozor na opatrné slovíčkaření, k němuž se firma uchyluje. Telefonní číslo nebude nikdy sdíleno přímou formou s uživatelstvem na Facebooku, bude však sdíleno se samotným Facebookem. Tím není myšlena jen sociální síť, ale další produkty, které firma provozuje. Díky tomu získáte lepší návrhy přátel a uvidíte relevantnější reklamy. Aspoň tak Facebook popisuje hlavní výhody.

Navíc se zde dále projevuje vychytralost sociálního giganta. Tvrdí, že nechce nikomu prodávat telefonní číslo spojené s WhatsApp, což splní. Našel si však jinou cestu, jak cílit reklamy. Což je vlastně další bod sám o sobě. Reklamy zatím platformu netrápí, byla od počátku čistá, ale každý se nějak živit musí.

Nástup reklam na WhatsApp

Facebook uvádí, že reklamní sdělení mohou být spojena s užitečnými zprávami od podniků, které znáte. Jednou tak budete upozorněni, že odlétáte o hodinu později, jindy od vaší aerolinky může přijít nabídka na levné letenky. Například. Současně ale podnik tvrdí, že to budou zprávy jako každé jiné, takže bude možné je blokovat. Pokud vám určitý kanál bude připadat obtížný, zablokujete ho. Ovšem, že se tím připravíte rovněž o případné užitečné zprávy z daného kanálu.

WhatsApp již šifruje všechny zprávy

Chystá se revoluce? Vlastně ne, reklamní SMS není nic nového. WhatsApp jen nabídne více možností a modernější podání tohoto způsobu komunikace. Patrně každý už v životě obdržel reklamní SMS na nový produkt od banky, jindy mu ale banka zase poslala důležitou SMS informující o provedené platbě platební kartou. Podle všeho bude právě tak fungovat WhatsApp. Ovšem s tím, že komunikační kanály lze na této službě spravovat snáze než SMS, které na některých typech mobilů vůbec nelze blokovat.

Pro dříve nezávislého kecálka to bude každopádně změna. Zatím stál zcela samostatně a bez reklam. Postupně se v něm ale určitá forma reklam objeví. Plus tím, že souhlasíte s novými podmínkami, souhlasíte také s tím, aby bylo s Facebookem a dalšími službami, které firma provozuje, sdíleno vaše telefonní číslo k internímu využití. Facebook píše ještě o některých údajích a nevíme, které další to případně budou, s výjimkou údaje, kdy jste službu použili naposledy.

Vypnutí sdílení s Facebookem

Sdílení údajů s Facebookem lze vypnout, má to ale dva háčky. Mohou tak učinit pouze existující uživatelky a uživatelé, čili volba již není dostupná u nových účtů. První šanci dostanete hned při spuštění aplikace, kdy vás Facebook informuje o nových podmínkách používání. Klepněte na Read a podmínky se otevřou. Dole na obrazovce spatříte pole informující o sdílení. Zrušte označení a klepněte na Agree.

Pokud jste již s novými podmínkami souhlasili, máte 30 dní na to, abyste se ze sdílení informací s Facebookem vyvázali. Otevřete Settings | Account a zrušte označení předvolby Share my account info. Rozhodnutí potvrdíte klepnutím na Don’t share.

Ze sdílení čísla s Facebookem se stávající účty mohou vyvázat
Ze sdílení čísla s Facebookem se stávající účty mohou vyvázat

Ale pozor, tímto zamezíte pouze sdílení telefonního čísla. Další informace o vašem účtu může rodina produktů Facebooku využívat i nadále. Jistě víme to, že po vás nebude vyžadováno, abyste si na Facebooku založili účet. Buď jak buď, nebude možné zabránit tomu, aby alespoň nějaké údaje o vašem účtu byly sdíleny se sociálním gigantem, který se současně s tím pokusí platformu monetizovat pomocí reklamních nabídek, viz přechozí podkapitola.

Tím, že Facebook nemůže číst vaše zprávy, nemůže ani aplikovat standardní metodiku cílení založenou na čtení zpráv robotem, jenž doporučuje vhodné reklamy na základě klíčových slov. Reklamy na sebe budeme vlastně cílit sami tím, že budeme využít komunikační kanály s některými podniky. Je otázka, zda nám bude WhatsApp doporučovat tyto kanály. Samotné profily na WhatsApp nejsou zrovna informačně bohaté.

Zdroj: WhatsApp Blog | WhatsApp FAQ

WhatsApp přivítá reklamní nabídky a natvrdo se propojí s Facebookem

Ohodnoťte tento článek!