WhatsApp přivítá reklamní nabídky a natvrdo se propojí s Facebookem

0

Komunikátor s miliardovou
uživatelskou základnou
po čtyřech letech mění podmínky používání, primárně
z důvodu propojení s jinými službami. Facebook totiž uvažuje, jak z komunikátoru učinit bohatší platformu. Co
kdyby vám banka dala vědět o potenciálně podvodné transakci? Nebo kdyby
vám aerolinka dala vědět, že má let zpoždění? Řeč je o komunikačních kanálech
pro firmy a služby, které můžeme považovat za jistou formu chatbotů.

Není to směr nový ani ojedinělý. Z kecálka chtějí mít sociální
platformu snad všichni, souvisí s tím také zaměření
na chatboty
. Jde o to, abyste v něm trávili více času a nemuseli jej opouštět.
Může se z něj stát důležitý ekosystém v jiném ekosystému. Různé notifikace
nyní dostáváme z aplikací, případně např. pomocí SMS. Navíc se náš digitální
nepořádek po nás snaží uklidit hlasoví asistenti. I Facebook takového
asistenta vyvíjí
.

 

Navíc na konferenci F8 nastínil
plán na 10 let dopředu
a je jasné, že směřuje k propojení všeho, samostatně
stojící služba aspoň v dosavadní vizi nemá budoucnost. K propojení ovšem
směřují všichni, nejen Facebook. WhatsApp za dva
roky pod Facebookem
pořádně vyrostl a pomalu nastává čas akvizici zhodnotit. V následujících měsících tak
budou testována propojení jako výše uvedené příklady. Jen tak nevinné to ovšem nebude.

Facebook chce nejen vaše telefonní číslo

K dalším novinkám v podmínkách používání patří zřetelnější
vysvětlení, že jsou zprávy ve výchozím stavu šifrovány, takže si je ani
provozovatel služby nepřečte. Ujišťuje nás, že ani nebude s žádnou třetí stranou
sdíleno telefonní číslo. Nebude prodáváno reklamním partnerům, nebude sdíleno
na Facebooku. Důležitá je ale tato část jedné z vět: „Even as we coordinate more with Facebook in the months ahead…“.

Jen bláhový člověk by si mohl myslet, že WhatsApp zůstane navěky
zcela mimo vliv největší online sociální sítě. Nějaké spekulace jsme již dříve
zaslechli, ale nebyly konkrétní. Teď ale plány nabývají pevných obrysů. Díky propojení
s Facebookem „budou moci být sbírána
základní data“
, např. jak často
službu používáte
. Poznámka: nechce se mi věřit, že by to bez Facebooku technicky
nešlo. Spíše jen nebyla potřeba. Nynější provozovatel chce rovněž více bojovat
se spamem. O tom, co může dále spadat pod základní
telemetrické údaje
, se můžeme pouze domýšlet.

Desktopová varianta WhatsApp je vlastně jen převlečená webová verze

Bylo uvedeno, že telefonní číslo nebude sdíleno s partnery.
To je pravda. Ale pozor na opatrné slovíčkaření, k němuž se firma uchyluje.
Telefonní číslo nebude nikdy sdíleno
přímou formou s uživatelstvem na Facebooku, bude však sdíleno se samotným Facebookem. Tím není myšlena jen
sociální síť, ale další produkty, které firma provozuje. Díky tomu získáte
lepší návrhy přátel a uvidíte relevantnější reklamy. Aspoň tak Facebook popisuje
hlavní výhody.

Navíc se zde dále projevuje vychytralost sociálního giganta.
Tvrdí, že nechce nikomu prodávat telefonní číslo spojené s WhatsApp, což
splní. Našel si však jinou cestu, jak
cílit reklamy
. Což je vlastně další bod sám o sobě. Reklamy zatím platformu
netrápí, byla od počátku čistá, ale každý se nějak živit musí.

Nástup reklam na WhatsApp

Facebook uvádí, že reklamní
sdělení mohou být spojena s užitečnými zprávami od podniků, které znáte
.
Jednou tak budete upozorněni, že odlétáte o hodinu později, jindy od vaší
aerolinky může přijít nabídka na levné letenky. Například. Současně ale podnik tvrdí,
že to budou zprávy jako každé jiné, takže bude možné je blokovat. Pokud vám
určitý kanál bude připadat obtížný, zablokujete ho. Ovšem, že se tím připravíte
rovněž o případné užitečné zprávy z daného kanálu.

WhatsApp již šifruje všechny zprávy

Chystá se revoluce?
Vlastně ne, reklamní SMS není nic nového. WhatsApp jen nabídne více možností a modernější
podání tohoto způsobu komunikace. Patrně každý už v životě obdržel reklamní
SMS na nový produkt od banky, jindy mu ale banka zase poslala důležitou SMS informující
o provedené platbě platební kartou. Podle všeho bude právě tak fungovat WhatsApp.
Ovšem s tím, že komunikační kanály lze na této službě spravovat snáze než
SMS, které na některých typech mobilů vůbec nelze blokovat.

Pro dříve nezávislého kecálka to bude každopádně změna. Zatím
stál zcela samostatně a bez reklam. Postupně se v něm ale určitá forma reklam objeví. Plus tím,
že souhlasíte s novými podmínkami, souhlasíte také s tím, aby bylo s Facebookem a dalšími službami, které
firma provozuje, sdíleno vaše telefonní
číslo
k internímu využití. Facebook píše ještě o některých údajích a
nevíme, které další to případně budou, s výjimkou údaje, kdy jste službu použili naposledy.

Vypnutí sdílení s Facebookem

Sdílení údajů s Facebookem lze vypnout, má to ale
dva háčky. Mohou tak učinit pouze existující uživatelky a uživatelé, čili volba
již není dostupná u nových účtů. První šanci dostanete hned při spuštění aplikace,
kdy vás Facebook informuje o nových podmínkách používání. Klepněte na Read
a podmínky se otevřou. Dole na obrazovce spatříte pole informující o
sdílení. Zrušte označení a klepněte na Agree.

Pokud jste již s novými podmínkami souhlasili, máte
30 dní na to, abyste se ze sdílení informací s Facebookem vyvázali. Otevřete
Settings
| Account
a zrušte označení předvolby Share my account info. Rozhodnutí
potvrdíte klepnutím na Don’t share.

Ze sdílení čísla s Facebookem se stávající účty mohou vyvázat
Ze sdílení čísla s Facebookem se stávající účty mohou vyvázat

Ale pozor, tímto
zamezíte pouze sdílení telefonního čísla
. Další informace o vašem účtu může
rodina produktů Facebooku využívat i nadále. Jistě víme to, že po vás nebude
vyžadováno, abyste si na Facebooku založili účet. Buď jak buď, nebude možné zabránit tomu, aby alespoň
nějaké údaje o vašem účtu byly sdíleny se sociálním gigantem
, který se
současně s tím pokusí platformu monetizovat pomocí reklamních nabídek, viz
přechozí podkapitola.

Tím, že Facebook nemůže číst vaše zprávy, nemůže ani aplikovat
standardní metodiku cílení založenou na čtení zpráv robotem, jenž doporučuje
vhodné reklamy na základě klíčových slov. Reklamy na sebe budeme vlastně cílit
sami tím, že budeme využít komunikační kanály s některými podniky. Je otázka,
zda nám bude WhatsApp doporučovat tyto kanály. Samotné profily na WhatsApp
nejsou zrovna informačně bohaté.

Zdroj: WhatsApp
Blog
| WhatsApp FAQ

Ohodnoťte tento článek!