Windows 10 v1607 zlepšil škálování, část omezení desktopu ale obejít nelze

0

Práce s více obrazovkami se s každou verzí zlepšuje,
stejně tak se Windows zlepšuje v práci s různými úrovněmi jemnosti. Dnes
je ale docela normální, že si kopíte 13palcový notebook s rozlišením full
HD. Nebo i vyšším. Tam už nemůžete prvky zobrazovat v původní velikosti. Pak
k laptopu připojíte 24palcovou full HD obrazovku, kde naopak zvětšování není
třeba. Zatímco moderní prostředí je na škálování připravené, horší je to s desktopem.
Zrodil se v jiné době a je to na něm vidět.

Anniversary Update v tomto ohledu přinesl pár zlepšení.
Některé aplikace se novému modelu zobrazení nepřizpůsobily a prostředí
takové aplikace pak operační systém musel zvětšit. Výsledek nebyl pěkný, nejvíc
bily do očí rozmazané texty a prvky.
To byl první problém, dalším bylo nesprávné
zvětšení aplikace
, takže bylo prostředí buď moc malé, nebo velké. Třetím bodem
byl scénář, kdy byla aplikace zobrazena ve správné velikosti, ani písmo nebylo
rozmazané, docházelo však k jiným problémům
se zobrazením
. Byly např. oříznuty popisky.

Tak si v Redmondu stanovili problémy, které chtěli vyřešit.
Nejčastěji se vyskytovaly tehdy, když docházelo ke změně poměru škálování a byli
jste přihlášeni, případně při přesouvání oken mezi různě jemnými obrazovkami. Dědictví
desktopu spočívá v tom, že klasické
programy
se a na jemnost obrazovky zeptají při spuštění, ale nejsou schopny dynamicky reagovat na změny,
na rozdíl od moderního prostředí.

V podstatě jednoduché řešení neexistuje. Microsoft ve Windows 10
v1607 nabízí první dávku vylepšení:

  1. Windows nyní správně škáluje prvky, které si
    nevykreslují samy aplikace. Jedná se např. o záhlaví nebo posuvníky. I
    když byl zbytek aplikace zvětšení správně, uvedené prvky, za které nese systém
    zodpovědnost, Windows na změnu poměru škálování nezareagoval. To už by se dít
    nemělo, ovšem za předpokladu, že bude aplikace podporovat nové API.
  2. Starší model škálování nebyl vhodný pro
    komplexní aplikace. Aplikace buď mohla systému říct, že škálování zvládne sama,
    nebo mlčet. Pak se o škálování postaral systém. Nyní je k dispozici třetí
    scénář vyplňující prázdné místo. Vývojářstvo se může postarat  škálování důležitých součástí, zatímco zbytek
    může škálovat Windows. Totiž ve chvíli, kdy leželo všechno na bedrech vývojářů
    a vývojářek, mohla jim práce přerůst přes hlavu. Proto někteří raději pokusy o
    správné škálování vzdali. Vedle modelu „buď všechno, nebo nic“, tak přibyl
    nový.
  3. Ani Office, domácí klenot, nereagoval na změny
    správně. Tým kolem kancelářského balíku ale pracuje na tom, aby Office novinek ve
    Windows 10 v1607 využíval a škáloval se správně.
  4. Windows Presentation Framework, jenž aplikace
    často využívají, rovněž trpěl problémem popsaným v prvním bodě. Teď už to ale
    neplatí.

Špatné a správné škálování
Špatné a správné škálování | Foto: Microsoft

Microsoft přiznává, že cesta ke správnému zobrazení všech
aplikací bude ještě dlouhá. Zlepšeno sice bylo škálování ikon, ale pořád ještě
můžete narazit na případy, kdy se při změně obrazovky zobrazí v nesprávné velikosti.
Týká se to situací, kdy máte více obrazovek v režimu rozšířené plochy. Různé
velikosti při zapojení více obrazovek nepodporují ani běžné prvky pro ovládání,
dynamicky nereagují ani WinForms.

Bohužel dokud se nepodaří přijít na způsob, jak problémy tradičního
prostředí obejít, na některé prvky bude platit pouze odhlášení a přihlášení,
jinak se nezobrazí ve správné velikosti. Je to otrava, ale také dědictví
desktopu. Buď jak buď, aktuální verze Desítek nabízí to nejlepší, co kdy Windows
v téhle oblasti nabídl.

Zdroj: Ask
the Core Team
via WinBeta

Windows 10 v1607 zlepšil škálování, část omezení desktopu ale obejít nelze
Ohodnoťte tento článek!