
Redmondská společnost před týdnem překvapila odhalením nové herní konzole Xbox Series X, kterou začne prodávat na Vánoce 2020. Překvapivý byl design i samotný název. I když, jak se to vezme. Nomenklatura Xboxů byla vždy podivně složitá. Microsoft si je toho vědom a pro Business Insider proto řekl, že nová konzole je prostě jen Xbox. Je to vidět z odhaleného loga, kde Xbox je uveden velkým písmem, zatímco Series X menším jako dodatek. Zároveň dodal, že onen dodatek dává prostor pro budoucí série, ať už budou jakékoliv.
U aut nebo počítačů již takové pojmenování funguje. Prostě máte Škodu Octavii nebo Dell XPS 13, které jednou za čas vylepšíte a v techničáku nebo na štítku bude uvedena série odpovídající roku výroby. Osobně si ale myslím, že u konzole bude takové označení víc matoucí než zjednodušující. Sérii vozu si ani nemusíte pamatovat, neboť tak často do něj díly či nějakou výbavu nekupujete. A když, tak už to většinou za vás vyřeší servis. Pro notebook platí totéž, navíc budou různé generace softwarově kompatibilní.
Jenže ke konzolím se kupují hry neustále. A určitou dobu se souběžně prodávají dvě generace konzolí, takže tady rok až tři roky budou Xbox (Series X) a Xbox One a pro obě budou nadále vznikat hry. Ta pro Xbox One sice poběží na Series X (avšak s horším vizuálem), ale naopak to neplatí.

Průběžné aktualizace konzolí?
Někde jsem viděl obhajobu, že krok Microsoftu dává z dlouhodobého hlediska smysl. Konzole jsou dnes převlečené počítače a dosavadní systém, že jednou za 5+ let přijde nová generace, skončí. Nahradí jej průběžné revize/aktualizace hardwaru.
Tomu nevěřím, tím by konzole opravdu „klesly“ na úroveň počítačů. Jejich výhoda je právě v tom, že se na dlouho zabetonují specifikace a vývojáři her mohou své tituly optimalizovat na konkrétní hardware, který je shodný pro desítky milionů hráčů. S inkrementálními aktualizacemi co dva roky by hrozilo, že by vývojáři museli připravovat x různých verzí her. Nebo hůř, nechali by na hráčích, ať si v nastavení hry upraví jednotlivé parametry tak, aby jim hra optimálně běžela (prostě jako na PC). To by vývojáře ani nemotivovalo, aby z konzolí vyždímali co nejvíce, jako se to děje dnes, kdy vidíme jasný pokrok mezi launchovými tituly a těmi, které přicházejí před koncem životnosti konzole.
Microsoft samozřejmě má vytyčenou jasnou budoucnost. Lidé si nebudou hry kupovat, ale předplácet v Game Passu. Nebudou mít konzole, ale přehrávače, které budou hry streamovat z xCloudu. Pak má smysl uvést Xbox bez jakýchkoli označení. Jenže dnes tam ještě nejsme a uvedením výkonné konzole s optickou mechanikou dává firma najevo, že minimálně tuhle generaci ještě zůstane vše v zaběhnutých kolejích.
Takže pořád zbývá jen ten nelogický název, kdy se první generace jmenovala Xbox, druhá Xbox 360, třetí Xbox 1 (no dobrá, Xbox One) a čtvrtá už je zase Xbox. Až se mimochodem příští rok spustí prodeje, tak budou na trhu Xbox One S, Xbox One S All-Digital Editon, Xbox One X a Xbox Series X. Radost pro zákazníky, prodavače i vyhledávače.
Japonci ukazují, jak na to
Sony si 25 let vystačilo s názvem PlayStation, u kterého jen postupně navyšuje číslo generace, případně označuje odlišné verze. Pořád ale dává smysl, že Slim je prostě menší a že Pro bude vylepšená varianta. Jen jednou Japonci zhřešili, a to když po PlayStation Portable nepřišel Portable 2, ale Vita.
U Nintenda také není jasná vize a laik podle označení GameCube, Wii a Switch nepozná, co je novější či lepší. Ale aspoň nepoužívají matoucí číselná označení. V historii k nim sáhli jen dvakrát. Nintendo 64 bylo označeno podle tehdy revolučního 64bitového procesoru. A Nintendo 3DS bylo vylepšenou verzí DS, která měla 3D displej.
„Ta pro Xbox One sice poběží na Series X (avšak s horším vizuálem), ale naopak to neplatí.“
Tady je otázka, jak bude mít Microsoft nastavenou politiku. Teoreticky si může vymínit, aby i nové hry byly zpětně kompatibilní s Xbonem, ale neodvažuji se soudit, jak je to pravděpodobné.
Plus to píšeš tak, že hra na nové konzoli bude vypadat hůř než na staré, což pravda není. Vím, co tím myslíš, ale asi to není úplně srozumitelně napsané. 🙂 Navíc Microsoft průběžně vylepšuje některé starší tituly tak, aby na novější výkonnější konzoli vypadaly líp.
Nezapomíná se na Xbox Play Anywhere? Možná je to jenom signál, že Microsoft ještě víc tlačit na Xbox jako na službu, v rámci které jsou dostupné herní tituly a „přehrávače“ ve formě PC a jejich brandovaných zařízení Xbox. Dávalo by to smysl, ale to jsme si říkali i u Windows Phone. 🤔
Ten uproar herních vývojařů bude velmi těžké ustát. Aby nakonec přeinženýrovaný hardware nehrál smutné housle chabé nabídce titulů.
Play Anywhere pořád funguje a snad i bude, ale 3rd party studia toho zase tolik nevyužívají. Jsou tam hry od MS a pár indie věcí, ale žádná sláva. https://www.xbox.com/cs-CZ/games/xbox-play-anywhere