Prohnutý monitor: užitečný pomocník, nebo zbytečnost?

18
Curver monitor Unsplash
Ilustrační foto zakřiveného monitoru
-
Zdroj: Unsplash

Pokud se k vám někdy dostal pojem zakřivený monitor, s velkou pravděpodobností jste si jej spojili s monitory širokoúhlými. Tyto dva typy monitorů k sobě zkrátka sedí jako slepice k vejci. Jaké jsou jednotlivé výhody prohnutých monitorů a proč jsou z velké části vhodnou volbou spíše pro určitý druh práce nebo hraní her?

Proč vznikly zakřivené monitory

Nový typ zakřivených monitorů vznikl pravděpodobně jako reakce na rostoucí konkurenci a snaha odlišit se od ostatních výrobců širokoúhlých monitorů. Nové typy zobrazovacích panelů nebo vylepšení stávajících umožnily zpočátku mírné zakřivení obrazu, dnes už lze displej třeba i rolovat. Zakřivení tak může odpovídat přirozenému zornému poli lidského oka. Co se u televizorů neprosadilo je u počítačových monitorů vcelku užitečná vlastnost.

Náš mozek je schopen interpretovat obraz, který vidíme, do tří rozměrů – délky, šířky a výšky. V případě, že existují pouze dva z nich, jeví se výsledný obraz jako plochý (jako u standardních plochých monitorů). Pokud ale k těmto dvěma dimenzím přidáme rozměr třetí, jeví se náhle výsledný obraz více realističtěji a my získáváme pocit, že se díváme na skutečný objekt jako v reálném životě. Přesně tohoto principu využívají zakřivené monitory, které ke třem dimenzím přidávají i nutkání používat periferní vidění a specificky směrují světlo dopadající do vašich očí.

curved monitor
Příklad použití zakřiveného monitoru (zdroj: Unsplash)

Výhody zakřiveného monitoru oproti plochému

V první řadě platí fakt, že zakřivený monitor kopíruje zorné pole (field of view) vašeho oka a vy tím pádem získáváte lepší a hlubší pohled do centra dění na obrazovce. Zakřivení monitoru pracuje s hloubkou obrazu a vytváří tak pro vaše oko reálnější podívanou, která má navodit efekt, jako byste byli přímo v centru dění. Tento efekt nejvíce pocítíte při hraní počítačových her z první osoby nebo při závodních hrách, kdy se ocitnete doslova ve středu dění a vše okolo vás je jako živé.

Tip: Velký test širokoúhlých monitorů: Jak nahradit dva displeje?

Dalším faktorem je větší pohodlí pro vaše oči. Světlo ze zakřiveného monitoru směřuje přímo do vašich očí, které se nemusí tak namáhat při jako v případě monitoru plochého, u kterého je světlo vyzařováno směrem kolmo přímo od zobrazovacího panelu. To snižuje jejich únavu a případné bolesti z dlouhodobého používání. Harvardská lékařská škola zjistila, že únava a bolesti očí jsou přibližně o 60 % častější v případech, kdy lidé používali ploché monitory.

flat vs curved monitor viewsonic
Zakřivený vs. plochý monitor (zdroj: Viewsonic)

Osobně mohu tento fakt potvrdit. Donedávna jsem ke své práci využíval tři ploché monitory, dva 24″ s rozložením na šířku a jeden 20″ v režimu na výšku a bolesti očí se v mém případě dostavovaly velmi často. Dnes využívám zakřivený 32″ monitor společně s jedním 24″ monitorem v režimu na výšku a s odchodem tří monitorů odezněla i často přicházející únava očí. Faktorů, kvůli kterým moje oči trpěly, bylo určitě více, tento však byl za mě osobně nejzásadnější.

Většinou jde o VA

Jak už jsme zmínili, zakřivené monitory pracují narozdíl od plochých se třemi dimenzemi a tím tak vytvářejí obraz, který se vašemu oku jeví jako reálnější a dokáže vás více vtáhnout do děje. Nejvíce si zakřivení užijete při hrání akčních her z první osoby nebo při závodních hrách, kde se octnete za volantem a zakřivení monitoru v kombinaci s velkým poměrem stran vám umožní vidět více herního obsahu okolo sebe, který vnímáte hlavně pomocí periferního vidění.

Zakřivené monitory jsou často vyvíjeny s ohledem na hráče. Z tohoto důvodu přišla na řadu technologie zobrazovacího panelu VA (vertical alignment), která s sebou přináší nízkou dobu odezvy, možnost vysoké obnovovací frekvence a dobré podání barev na srovnatelné úrovni s technologií IPS, na kterou můžete při výběru prohnutého monitoru také narazit, ovšem zdaleka ne tolik, jako na VA panely.

Jaké výhody přináší zakřivení při práci?

Prvním faktorem, který hraje do karet prohnutým monitorům, je větší pohodlí pro vaše oči, které se nemusí tolik namáhat při snaze obsáhnout veškerý zobrazovaný obsah. Pro lidi, kteří tráví prací u počítače značnou část dne, může být tento fakt obzvláště důležitým prvkem.

Zakřivené monitory mívají obvykle širokoúhlý poměr stran (standardně 21:9). A více zobrazovaného prostoru umožňuje práci ve více otevřených aplikacích a více oknech zároveň. Studie z roku 2009 navíc ukázala, že hledání informací je na zakřivených monitorech rychlejší až o 24 % než u monitorů s plochou obrazovkou. Nevýhodou může být menší výška, ale pod 1080 px tyto monitory nemívají.

Hodnota zakřivení R a co vlastně prozradí?

Důležitým parametrem u zakřivených monitorů je jejich míra prohnutí, která se vyjadřuje číslem R (hodnota zakřivení) s jednotkami v milimetrech. Čím nižší je tato hodnota, tím je monitor zakřivenější. V praxi to znamená, že monitor se zakřivením R1500 bude více zakřivený než například monitor s R3000. Pro srovnání – lidské oko vidí obloukovité zorné pole před sebou s částmi zorného pole vyčnívajícími do stran, kterým se říká „periferní vidění“. Toto obloukovité zakřivení je rovno přibližně hodnotě R1000.

curved monitor R viewsonic
Porovnání R zakřivení monitoru (zdroj: viewsonic)

Zakřivení monitoru má zároveň vliv na to, jak daleko byste měli od monitoru sedět, abyste dosáhli optimálního zážitku ze sledování. V obrázku výše je vidět, že například při zakřivení monitoru R1800 byste pro dosažení maximálního zážitku měli sedět maximálně 1,8 metru daleko, jinak může docházet k určitému zkreslení obrazu.

zdroje: Researchgate.net, Samsungdisplay.com, Viewsonic.com

Používáte zakřivený monitor?

Prohnutý monitor: užitečný pomocník, nebo zbytečnost?
Ohodnoťte tento článek!
2.5 (50%) 14 hlasů

18 KOMENTÁŘE

  1. Dobrý den, pardon, ale nedá mi to. Co je cílem tohoto článku?

    Napadá mě, že:
    – Má čtenáře ionformovat o tom, že existují zakřivené monitory?
    – Informovat mě, že bych měl od mého 38″ monitoru se zakřivením R2300 sedět 2,3m daleko? Doopravdy? Ten poslední odstavec bych navrhoval trošku zrevidovat.
    – Něco jiného?

    Omlouvám se, ale hlavně ten poslední odstavec mi rozhodil papuče.

    • Pěkný den,
      cílem článku bylo informovat o zakřivených monitorech a uvést pár základních parametrů a výhod s nimi souvisejících. Co se posledního odstavce týče, ten jsem špatně formuloval. Poslední obrázek měl znázorňovat maximální vzdálenost, po kterou byste měl využívat váš zakřivený monitor, ne ideální vzdálenost. To opravím 🙂

  2. Na vysvětlení čísla R jdete dost vědecky. Vždyť je to obyčejný poloměr 🙂

    U velkých panelů má zaoblení určitě cenu. Sám mám plochý 32″ (16:9) VA (možná MVA) panel. Když se na něj dívám z cca 90 cm, vidím, že barvy u krajů nejsou 100% (v porovnání se středem panelu), protože úhel je už moc velký.

  3. Peknej clanek, ale ma jeden problem, periferni videni zacina nekde okolo 140 stupnu a tudiz byste museli mit oci doslova nalepene na monitoru, abyste ho vyuzili a je jedno, jestli se zakrivenym nebo nezakrivenym monitorem.
    Zakriveni je urcite dobre u ultrasirokych monitoru UW-QHD s pomerem stran 21:9 nebo vyssim. Trochu problem je vyuzitelnost takovych monitoru, ktere rozhodne nejsou pro kazdeho.
    Bezny monitor dnes klidne 32″ s pomerem stran 16:9 nepotrebuje zakriveni a naopak zakriveni je spis kontraproduktivni. Sam jsem si jeden takovy zakriveny vyzkousel, zjistil jsem, ze mi to absolutne nevyhovuje a kouka se do toho blbe a radeji jsem poridil plochou klasiku.

    Zakriveni monitoru urcite smysl ma, ale u tech opravdu hodne sirokych, jak uz jsem psal s pomerem stran 21:9 a vyssim. Nekdo to vyuzije, ale nepocitam, ze by se z toho stala masovka.

    • Zakřivený monitor užívám 3 roky a po prvním dni jsem na to zcela zapomněl. 34″ Ultra-Wide. Aktuálně nemám mnoho možností si sednout před velký plochý monitor, ale vybavuji si, že působí jako by grafika k okrajům byla „divně daleko“.
      Ale ano, jednoznačná podmínka je, seděl před zakřiveným monitorem čelně. V podstatě normální stav.

  4. Pracuji s klasickými business aplikacemi – Office + ERP.
    Mám klasickou 24″ IPS obrazovku 14:10.
    Je to naprostý ideál. Je třeba si uvědomit, že většina z nás na monitor kouká z 0,5m hlavně kvůli tomu, že je třeba psát na klávesnici a stůl má klasickou hloubku cca. 80 cm.

    Zakřivená obrazovka má. dle mého názoru, smysl pouze na sledování děje s intuitivním jednoduchým ovládáním, tzn. hlavně a pouze hry.

    Ostatní uživatelé mají rozložení většinou tak, že jedna plocha je např. editor a druhá plocha je náhled. Nebo typicky v podnicích je to jedna plocha pro Outlook (nebo jinou apl. Office) a druhá plocha pro ERP.

      • Na hry je zakřivený monitor (obzvlášťě pak hodněširokoúhlé varianty) fajn, sám jsem si to opakovaně vyzkoušel. Jako monitor na práci – asi záleží na jakou. V zimě v souvislostis HomeOfficem jsem si jej na pár dní zapůjčil od švagra. Na text a programování celkem OK. V CADu ale hrozná „pakárna“! Vše bylo najednou oproti plochému monitoru nebo rovné ploše vytištěného výkresu divně křivé, úhly – něco jiného říkaly oči, něco jiného zobrazovaná hodnota, a tak dále. Po třech dnech jsem to vzdal. Ta úleva zasednout k plochému monitoru! Až mne to samotného překvapilo, jak moc mi ten prohnutý monitor vadil.
        Zkoušel jsem také editaci fotografií (jen zapálený amatér). Běžná krajina byla OK, ale fotky architektury také mínus.
        Jelikož i na soukromém PC jsou už pro mne hry jen občasná oddechovka, kterou netrávím většinu času u počítače, není prohnutý monitor nic pro mne.

          • Vzdyt se mnou o kus vys souhlasis, ze ti vyhovuje 34″ Ultra-Wide nebo-li pomer stran 21:9 a o tom tam presne pisu, ze je to minimum, aby zakriveni davalo smysl!
            Vem si ale zrovna u vykresu by se nekdy hodil spis monitor s pomerem stran 4:3, logicky mu nemuze zakriveni davat smysl.

        • Naprostý souhlas, na hry a i filmy je obrovský zakřivený monitor skvělý, ale když kreslím výkresy, tak dávám přednost sestavě s plochými monitory.
          Fakt ty čáry na zakřiveném monitoru vnímám nějak blbě, prostě očekávám, že budu koukat na papír a ten je taky placatý. A ono to na tom zakřiveném monitoru tak není. Když modeluju něco v 3D tak je to jedno který používám.

          Takže za mě je 2D cad zrovna speciální případ, kdy mi přijde placka jako lepší řešení.