AMD představilo FidelityFX Super Resolution: vydání tento měsíc, první pohled na kvalitu

73

Alternativa k DLSS na grafikách Radeon je tu. Bude zřejmě jednoduší, ale za to univerzální: funguje na APU i starších grafikách, včetně třeba konkurenčních GeForce GTX 1000. A bude open source.

Pokračujeme v novinkách, které představilo AMD na Computexu 2021 při své (pro nás) noční úvodní prezentaci. Největší špek, totiž předvedení 3D čipletů v akci i s prototypem Ryzenu 5000 osazeného 192MB L3 cache připojenou přes TSV a pokročilé vrstvené pouzdření, už jsme probrali v tomto článku.

Pro ty z vás zajímající se o hry bude možná nejatraktivnější to, že AMD představilo grafickou technologii FidelityFX Super Resolution, zkráceně FSR – tedy alternativu k DLSS od Nvidie, kterou fandové Radeonů dlouho vyhlížejí. Kompletní odhalení technologie a snad i její vypuštění do světa má přijít za tři týdny (22. 6.), takže dnes jde ještě pořád o preview, ale dozvěděli jsme se toho docela dost.

FidelityFX Super Resolution

FSR bude kombinovat upscaling s rekonstrukcí obrazu, ovšem má podle slot Scotta Herkelmana z AMD o pokročilý „spatial upscaling“, tedy „2D“ škálovací filtr pracující jen s aktuálním snímkem, bez temporálního elementu (kombinování obrazových dat s předchozími snímky), který používá DLSS 2.0 (oproti DLSS 1.0, které bylo také čistě spatial filtrem). Technologie nemá používat trénování na individuální hry, ale bude vyžadovat od vývojářů her, aby ji aktivně do hry začlenili, nepůjde tedy o postprocessingový filtr, který by se dal hře „vnutit“ přes ovladače.

AMD FidelityFX Super Resolution vlastnosti
AMD FidelityFX Super Resolution (Zdroj: AMD)

Konvenční algoritmus, ne neuronová síť

Upscaler, který AMD používá, má podporovat fixní (předdefinované) faktory škálování i volně nastavitelné. Nikde není řečeno, že by se používala neuronová síť, jde tedy zřejmě o konvenční algoritmus, který je údajně silně optimalizovaný a má prý produkovat slušné detaily a zejména kvalitní hrany/kontury (možná by tedy mohlo jít o ze skupiny Edge-Directed Interpolation algoritmů).

Ostré hrany v kontrastu s tím, jak hrany podávají klasické metody (jako bikubické škálování, lanczos a podobně) jsou výhoda, kterou bodují i upscalery na bázi neuronových síti a právě kvůli tomuto jsou populární, nicméně snaha vytvářet ostré hrany také vede k riziku nepřirozeného vzhledu a artefaktů. Dopad na kvalitu může být netriviální, podobně jako u DLSS. Bude tedy dobré se dívat nejen na ostrost hran nebo přítomnost/nepřítomnost pixelizace, ale také na to, zda nejsou rozmazané textury nebo se neztrácí nebo nedeformují jemné detaily.

Demo

AMD ukázalo na Computexu video s ukázkou ve hře Godfall (vidět ho můžete zde v čase 20:29), ovšem na pořádné zhodnocení bude třeba mnohem víc času, ukázek a nimrání se se screenshoty. Také zatím máme jeden snímek ve vysokém rozlišení ze slajdů (pochází od webu AnandTech), který ukazuje, že výstup minimálně v nastavení „Quality“ (druhé nejlepší) je pořád poměrně neostrý a působí rozmazaným dojmem, i když vyhlazuje pixelizaci 1440p zdrojového obrázku.

Demo upscalingu FidelityFX Super Resolution na Computexu 2021, snímek od AnandTechu Zdroj: AMD, via AnandTech

V galerii můžete vidět nějaké screenshoty ze side-by-side srovnání ukazovaného ve streamu z Computexu, ale mějte na paměti, že video bylo jednou a nejspíš i dvakrát komprimováno video kodekem a bohužel i náš redakční systém obrázky automaticky rekomprimuje a navíc škáluje – na tyto účely je dost nevhodný.

Demo upscalingu FidelityFX Super Resolution na Computexu 2021 Zdroj: AMD

Galerie: Demo upscalingu FidelityFX Super Resolution na Computexu 2021

Osobně bych očekával nižší kvalitu proti DLSS 2.0, vzhledem k nižší sofistikovanosti a tomu, že tento filtr bude používat značně menší výpočetní sílu v porovnání s tím, co má k dispozici neuronová síť na specializovaných akcelerátorech v GPU Nvidie. Navíc jde o první generaci, kdežto DLSS za sebou už má nějaké dva roky.

Po stránce výkonu AMD slibuje zrychlení od asi +50% výkonu až po 3× zrychlení – technologie totiž stejně jako DLSS 2.0 bude podporovat několik režimů s postupně se měnícím kompromisem mezi kvalitou a výkonem. U dema v Godfall AMD uvádí jako příklad benchmark, kdy nativní výkon ve 4K je (na Radeonu RX 6800 XT) 49 FPS, nejkvalitnější režim FSR „Ultra Quality“ je zhruba o polovinu rychlejší se 78 FPS. Režim „Quality“ s 99 FPS zhruba 2× rychlejší, režim Balanced dává 124 FPS a „Performance“ (s nejnižší kvalitou obrazu) 150 FPS. Ale tyto faktory zdá se mohou být v jiných hrách odlišné. Nejlepší výsledky údajně má FSR dosahovat tehdy, kdy hra provádí náročné efekty a zejména ray tracing.

Demo upscalingu FidelityFX Super Resolution na Computexu 2021 Zdroj: AMD

Podpora na široké řadě GPU, včetně starých generací

Zatímco kvalita asi bude (minimálně nyní v první generaci) nižší, výhodou FSR má být univerzálnost. Zatímco pro DLSS jsou nutné grafiky GeForce RTX 3000 nebo RTX 2000, FidelityFX Super Resolution bude běžet na Radeonech RX 6000, Radeonech RX 5000 a také Radeonech RX 500 a RX Vega. AMD také oficiálně podporuje integrované grafiky APU Ryzenů (ty mají zatím všechny architekturu Vega), ale i konkurenční grafiky GeForce od starší generace GTX 1000 (Pascal).

Prezentace AMD FidelityFX Super Resolution na Cmputexu 2021
Prezentace AMD FidelityFX Super Resolution na Cmputexu 2021 (Zdroj: AMD)

Vzhledem k tomu, že výpočty asi budou relativně obecné, je ale možné, že nakonec FSR poběží i na dalších nejmenovaných kartách – třeba nových GPU Intel, nebo starších Radeonech s architekturou GCN (minimálně by asi mohly fungovat Radeony RX 400, když je podporovaná řada RX 500). Pravděpodobně by také mělo být možné podporu rozšířit úpravou kódu.

Aktualizováno: AMD už potvrdilo, že grafiky Polaris první generace (RX 400) budou FSR také podporovat. Výslovně jsou zmíněné RX 480 a RX 470. AMD nikde nezmiňuje, zda jsou podporované i menší GPU Polaris 10 a 11 v Radeonech RX 460, 550 a 560, ale pravděpodobně by tomu nemuselo nic bránit, leda že by byly ponechána stranou kvůli výkonu.

AMD FidelityFX Super Resolution
AMD FidelityFX Super Resolution (Zdroj: AMD)

Open source

FidelityFX Super Resolution bude součástí balíku technologií GPUOpen, který AMD nabízí na vývojářům her k volné implementaci, technologie má být velmi otevřená a má být možné ji portovat na nové platformy. Ze začátku má být FSR možné používat pod DirectX 12, DirectX 11 a Vulkanem. Má dokonce být open-source s kódem uvolněným pod licencí MIT (není ještě výslovně řečeno, že všechen kód bude ze 100 % otevřený, ale asi by mohl být). Na GPUOpen by se kód měl objevit po 22. červnu.

AMD FidelityFX Super Resolution má vyjít 22. června
AMD FidelityFX Super Resolution má vyjít 22. června (Zdroj: AMD)

Několik prvních vývojářů her by již mělo být na palubě, AMD údajně také sbírá zpětnou vazbu o tom, v kterých hrách by zájemci tento upscalovací režim rádi viděli. Ffirma tedy zřejmě bude vývojářům pomáhat s přidáváním FSR do nejpopulárnějších/nejžádanějších titulů a podle ohlasu může alokovat své zdroje při tomto asistování.

Zdroje: AMD, AnandTech

AMD představilo FidelityFX Super Resolution: vydání tento měsíc, první pohled na kvalitu
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90%) 24 hlasů

73 KOMENTÁŘE

  1. jako DLLS 1.0 …

    „And, to drop into op-ed mode, this is where AMD has me a bit worried. In our pre-briefing with AMD, the company did confirm that FSR is going to be a purely spatial upscaling technology; it will operate on a frame-by-frame basis, without taking into account motion data (motion vectors) from the game itself.“

    https://www.anandtech.com/show/16723/amd-formally-unveils-fidelityfx-super-resolution-open-source-game-upscaling

      • Ja bych to neresil. Vypada to jako velka mazanice na prikladu s 1060. Otazka je nakolik v tom hraje rozdil pripadny motion blur a na kolik to rozmazava samo. Porovnani ruzne kvality na tom jedm screenu taky moc nerekne. Na kazde casti je neco jiného. Neda se to srovnat

          • však taky průmyslové standardy bývají hloupé a jednoduché. pak je může umět všechno. a když chcete něco víc, přijdou proprietární řešení, často otevřená, i když podléhající licencím.

            • jpeg nebo ne, rozdil mezi levou a pravou polovinou je desivy. zbyva doufat, ze to neni finalni stav.

            • cit A. Vagner:

              ty screenshoty, na kterých všichni teď srovnávají kvalitu obrazu, je v případě toho srovnávajícího on a off nějaký upsamplovaný obraz z 1440p asi na 4K převedený do JPEGu s viditelnou kompresí.

              AMD: tohle je oznámení a se srovnáváním kvality mám počkat až na dvaadvacátého.

            • To je uplne jedno. Na leve a prave polovine je stejna „jpeg komprese“, zeano, akorat napravo je to rozmazane tak ze to je videt ze dvou metru. A nevim proc bych na neco cekal, tohle jsou ofiko screeny od AMD.

              A racej se podivat na to video, tam je to jeste mnohem horsi https://youtu.be/gqAYMx34euU?t=1327

            • ved je to youtube kompresia…ako hej, je to hnusnejsie, ale v konecnom dosledku to uvidime vsetci po 22.
              A AMD moze dat hlasovat vsetkym vlastnikom gtx1060 zo steamu, ci taky boost chcu, alebo nie 🙂

            • Sorry ale zadna yt ani jpeg komprese nemaze jen na polovine obrazu. Jestli nevidis ten rozdil mezi levou a pravou pulkou, nasad si bryle. Ne, neni to ani jpeg ani yt kompresi.

      • Tak oDDDDDDDDDDborníka musíš brať ako vždy s nutnou dávkou rezervy a medikamentov.

        Obzvlášť teraz po minulotýždňových správach o jej (nVidia) 1,9mld zisku za jediný kvartál – u firmy u ktorej za posledné 3 roky už aspoň 5x predpovedal prepad ziskov a stratu pozície – pochop že jeho nervozita a rozčarovanie sú na vysokej úrovni takže musí kompenzovať drsnými článkami a faktami pretože ľudia a najme zákazníci nie a nie oceniť jeho velikána a božskú podstatu AMD.

        Inač DLSS či červené či zelené, ako nehovorím že to niečo nepomôže a neurobí ale tak ako z môjho pohľadu, „z hov*a bič neupletieš“ a kto chce hrať s 1060kou či RX580kou na úrovni ako to ide na RX5700XT tak to by som radšej došporil ako čakal v softvérové zázraky…

  2. To vlevo je ostré, to vpravo je rozmazané jak prase.
    Musím se smát, když se poprvé představovalo DLSS od nVidie a řešil se nějaký plot ve Final Fantasy pod lupou, že někde kilometr v dálce je nějaké zábradlí nebo skála víc rozmazaná než by měla být. V blízké scéně se ty dva obrázky od sebe nedali rozeznat. Tady nepotřebuju ani lupu abych viděl jak je to rozmazané. Jooo AMD hype train zas skáká dvacet metrů vysoko, jak kdyby objevili svatej grál.

  3. Ani jeden AMD lover sa neodváži zhodnotiť túto prelomovú technológiu od AMD ??? Čo Hype train s tynytom, tommym, aznohom a spol. zle odbočil 😂
    Ani buzna Suček o tom preistotu nič nenapísal a pritom ho tak bavilo študovať statické obrázky s lupou u DLSS, ked len začinalo … fucker.

    • Ty jsi se vlku zase posral, co? :))
      Proc bych mel hodnotit neco, co
      a/ jeste nevyslo a neni venku zadny verohodny test
      b/ je mi to stejne jako cela generace techto grafik naprosto ukradene..
      c/ hraji tak sporadicky, ze je mi to ukradene rovnou 2x
      d/ nikdo tady netvrdi, ze je to super duper featura bez ktere nejse existovat a tudiz neni duvod ani argumentovat, ze to tak neni.
      A ted mudruj smudlo

      • Hele nevim, jsem pres gogla vyhledal zdejsi vlakna o DLSS. Vlkem zminena trojice, vcetne tve malickosti, dorucuje kdyz uz ne 90%, tak neoddiskutovatelne nadpolovicni vetsinu obsahu v hrubem objemu stovek prispevku pod JEDNIM clankem. Neobtezoval jsem se s pocitanim kdo z vas tri vede. Takze body a-c uplatnujes sakra selektivne.

        Ja bych rek ze ses kyselej jak autobaterie a ne sam. K tomu co jsme tu videli na OFICIALNICH screenech se ale fakt moc rict neda.

        DISCLAIMER: stale verim ze se jedna a odflaknutou prezentaci. Tohle AMD nemuze ve finalu pouzit v tomhle stavu.

        • No vtipný je, že jste to byli vy Nvidioti, kdo prskal u DLSS, že hodnotíme podle youtube videa, ve kterým je komprese. 😀 😀 A teď bečíš naopak. 🙂

          Však se taky potvrdilo co jsem tu od začátku tvrdil, DLSS 1.0 byla mazanice, shodla se na tom většina redaktorů při recenzích DLSS 2.0, někteří to dokonce DLSS 1.0 a RT nazvali podvodem na zákazníka, kvůli minimu titulů. Dokonce i místí fanatik Komplik nedávno psal, že DLSS 1.0 bylo mazadlo a to už je co říct.

          DLSS 2.0 je jiná věc.. to už je skutečně funkční (bohužel podporovaných her není zas tolik), což jsem tu psal hned při jeho uvedení. DLSS 1.0 byla taková slabá beta.

        • Podvodem kvuli minimu titulu, no to jsem zvedavy na hodnoceni FSR temi „nekterymi“. Vcetne srovnani s tou slabou betou.
          Ja si dobre vzpominam, jak se dokazovala ta „mazanice“ na bezztratovych vyrezech FFXV a BF5, aby to vubec bylo videt. Nevim jestli se nekdo tehdy ohanel tim, ze yt/jpeg komprese zasahuje jen tu spravnou pulku obrazku.

          Bude jeste hrozna legrace, ty puvodni posty jsou porad k dohledani, to bude tem „nekterym“ dost svazovat klavesnici 😀
          „rozmazanej upscalovanej hnus“ a podobne. jestli nas teda amd netaha za nohu a 22teho nas ohromi obrazem a technologii (co maji ostatni pomalu ctyri roky)

          • Tvůj problém je, že jseš zaslepenej fanatik s naprostou ztrátou nadhledu.. mně jsou třeba grafiky od AMD úplně u zadku. Kdyby tu o nich nebyly články, tak ani nevím, že AMD grafiky ještě dělá. Tahle věc o které je článek bude fail, je to jen marketing, ale v reálu je to jen SW věc, která nemá proti HW DLSS (který si ale taky platíme v ceně čipu) vůbec šanci…

            Mně jsou nějací výrobci úplně u řiti a můžu si trollovat oba dva tábory jak si mi zachce, což je něco co ty nikdy nedokážeš a budeš pořád každýho do zblbnutí škatulkovat. 😀

            Však si ty starý diskuse najdi, vy jste nás s Mauditem přesvědčovali, že s DLSS 1.0 je to lepší než nativ, Maudit tvrdil že raytracing bude zrychlovat hry apod…. ty kraviny co jste tu psali si dobře pamatuju. 😀

            • Prosim te nebud trapnej, delas tu se zbytkem rudy uderky vetsinu trafficu. Pak tu vykladas jak je ti vsechno ukradeny.
              Nikdy jsem netvrdil ze DLSS jakehokoliv stupne je lepsi nez nativ.
              Nikdy jsem netvrdil, ze raytracing bude zrychlovat hry, pouze ze prislusne efekty pocitane pres RT uvolni shadery pro efekty jine. A na to mam odkaz tak si davej pozor o kom co lzes.

            • Jak souvisí to, že tu ‚údajně‘ dělám většinu trafficu s tím, že je mi všechno ukradený? 😀 Lmao to je argument hodný Hnízda. Já tu vždycky tvrdil otevřeně, že tu trolluju a nasírám fanatiky, takže i když se ti to nelíbí a máš z toho nervy jako špagáty, tak tě tu budu srát dál a trafic budu dělat dál. 😀 Pochop fanatiku, že tohle je mimo tvoje chápání, ty jsi tu prokazatelně 5 let nenapsal o AMD nic pozitivního, tím jsi tu už tak nějak proslavenej. Ty jsi fanatik nejhrubšího zrna. To i ten Vladař je v tomhle lepší. 😀 Ten jen tupě troluje.

              A kdokoliv kdo shazuje tvou modlu Nvidii tak je pro tebe Rudoch. 😀

              btw píšu, že „Maudit tvrdil že raytracing bude zrychlovat hry apod….“ a ty se tomu bráníš 😀 Ajooo takhle, ty a Maudit jste jedna ta samá osoba… jo tak to se pak vysvětluje. 😀

            • Lool teď čtu diskusi na SHW a tam opět řádí fanatik Hnízdo a snaží se setřít to nenáviděné AMD nějakou nesmyslnou argumentací o ztrátě podílu. Když je jasné, že dnes je to jen o výrobních kapacitách a ne o tom kdo má jak dobrý výrobek. 🙂 Takže Hnízdo na všech českých HW serverech celé roky jebe do AMD, ale jakmile někdo napíše něco pro Nvidii – booooom jseš Rudoch! 😀 😀 😀

              No připomíná mi jednoho pana objektivního z opačného tábora. Dvojčata co je po porodu rozdělili. 😀

            • Nesmyslná argumentace o ztrátě podílu? Co je fanatického na konstatování faktu o kterém je samotn7 článek? Jsem snad jeho autorem?

              Je zábavné být označen za fanatika od člověka který otevřeně přiznává že sem jen chodí zas*rat a nas*rat 😉

            • Fanatik vs nasírač fanatiků je dost zásadní rozdíl..

              Hnízdo na shw:
              „Nicmene je pozoruhodne, ze se AMD i v dobe absolutniho nedostatku GPU podarilo ztratit podil i s pomerne konkurenceschopnymi produkty.“

              – naprosto nesmyslná argumentace. Vždyť právě proto, že je nedostatek výrobních kapacit a všichni prodají vše co vyrobí, tak vůbec nehraje roli kvalita produktů (jak zmiňuješ), ale pouze a jen výrobní kapacita. A u té je pro AMD zcela jistě důležitější serverový segment, než uspokojit těžaře.

            • Dovolím si citovat uživatele GogoX: na mindfactory jsou RX grafiky skladem nonstop několik měsíců … jestli to něco znamená …

              Co na to nasírač? Že by Mindfactory mělo vlastní FAB? XD

            • To už snad přeháníš Hnízdo? Nevěřím, že bys byl až takhle hloupej a takhle blbě argumentoval…
              Pokud jsou v koncovým eshopu, tak už jsou čipy z AMD dávno prodané vendorovi, ten distributorovi, ten eshopu.
              Ale hlavně ta cena. 😀 😀 Koukam nejlevnější RX6800XT na tom shopu za 1400 EUR 😀 Připomínám že ofiko cena je $649 Takže mají pár kousků co prodávají za 2,5x ofiko ceny a i tak to lidi kupují, páč kdyby se jim neprodávaly za tuto cenu, tak by je zlevnili. 😀 Prakticky jsi tím potvrdil to co píšu. Ovšem tenhle argument v době, kdy mineři kupují vše co se dá ti fakt nevyšel, obě nohy ustřelený.

            • Hele nasírači, ale i nvidie se prodávaj za přemrštěný ceny a NEJSOU. Kouám na RX 6900 maj jich tam dost, 3090 ani jednu – a to není karta na těžení, žejo. No nějak ti to neštymuje, mám silný pocit že to je tradičně tvoje ustřelená azznoha, co se vzdaluje v dál XD
              Jako sorry jestli jsem tě nas*al, asi to mělo bejt navopak, holt to nevyšlo, tak snad příště

            • Blábolíš kraviny… no tom shopu jsou skladem i předražený Nvidie, koukám dokonce i 3080Ti tam mají skladem. Navíc na českých fórech se dočteš, že z německých obchodů si lidi RTX grafiky objednávají celkem běžně. Na 3090 se normálně těží jako na všem ostatním, profit cca 4500,-/měs. po odečtení elektřiny, před nedávným poklesem cen krypta to bylo mnohem víc, tvoje neznalost už snad ani nepřekvapí..

              Sorry Hnízdo, ale přesvědčovat nás tu v dnešní těžební době, že AMD vlastně skoro nic neprodá a čipy mu asi leží skladem, to už je hoooodně velký zoufalství. 😀 Se tu trhám smíchy.

            • Bezznoho, 4500 měsíčně u karty která se dá reálně sehnat za 15ti násobek této částky, tomu říkáš profit? Ta karta se za svou životnost nezaplatí. A já prý blábolím kraviny. Máš tu spoustu rádoby chytrých řečí o miningu, ale vypadá to že ještě bydlíš u maminky…
              Anyway, na Mindfactory maji z 3xxx nvidií jen jednu 3070ku za 1300E. Z RX 6xxx 12 modelu. Toliko k tomu, co leži skladem. Klidně se trhej, není ti to nic platný.

            • V tom s tebou souhlasím, že se nazaplatí, to tu píšu celou dobu, že teď naskakovat do miningu je naskakování do rozjetýho vlaku. 😀 To ale neznamená, že to jiní na mining stále nekupujou (a za chvíli budou zuřivě prodávat na bazoši) 😉

              RTX3080 3200,- měs. cenovka 50k… úplně stejný poměr jak píšeš… 🙂 takže oč by měla být 3090 horší?? Ten argument ti nějak nevyšel brouku, páč ty karty jsou úplně na stejno.

              Ale to mindfactory lmao.. když pominu že kecáš, maj tam skladem i 3060 atd.. tak ty počty prodejů u té 3070 … 130ks vs RX6700 1650ks 😀

              Mno nic popojedem, ani ty nejsi tak blbej, aby ses nás tu snažil přesvědčit, že vlastně AMD má plný sklady gpu čipů, který nemůže udat.. v situaci kdy obchody mají ceny 2,5x nad MSRP. Nebudu tě dál trápit, protože z tohodle se Hnízdo fakt nevykecáš. 😀

              BTW
              „hnizdo 7.6.2021 at 16:05
              vypadá to že ještě bydlíš u maminky…“
              Nevím no.. já nejsem ten kdo se tu chlubil, že má nahráno xx tisíc hodin v Armě. 😀 Jako nolifer ze sklepa vypadáš spíš ty. 😀

            • A napadlo tě třeba, že se třídy 3080 a 3090 se vskutočnosti na mining nekupují, hm?
              Jinak, ne, nikde jsem netvrdil že má AMD něčeho „plné sklady“. To je tvoje demagogie s cílem shodit původní nepopiratelný fakt, který zní že i při maximánlně příhodných podmínkách ztratilo AMD podíl na trhu dedik GPU 🙂 A stejným nepopiratelným faktem zůstává, že nvidie dostupné nejsou včetně modelů které nikdo na mining nekupuje, a amd ano a to ve stejné třídě 🙂
              Když už jsme u toho kdo se tu z čeho vykecává.
              Mimochodem, tu 3060ku mají od včerejška, bobku.
              Mimochodem2, ve stejné cenové relaci má 3800XT prodaných 70 kusů, jaké překvapení, že, čím dražší model, tím méně prodaných kusů.

            • „A napadlo tě třeba, že se třídy 3080 a 3090 se vskutočnosti na mining nekupují, hm?“

              V dnešní situaci se asi na těžení bohužel kupuje úplně všechno, co má dost RAM. Nějaké obrázky se dají vygooglit („RTX 3080 mining farm“).

              Ty karty mají dost vysokou hashrate, a umožní zkonsolidovat několik slabších karet do jedné, takže to dává smysl.
              Nvidia sama vyrábí těžební kartu CMP 90HX na bázi čipu GA102, tj. něco jako RTX 3080/3090.
              Tím, jak ti těžaři mají víc peněz než hráči kvůli tomu, že z toho mají výdělek (nebo aspoň vidinu výdělku), tak se dá pravědpodobně předpokládat, že čím vyšší napálení ceny proti doporučené částce, tím menší bude podíl kupujících hráčů a vyšší podíl těžařů 🙁

            • „hnizdo 8.6.2021 at 11:08
              A napadlo tě třeba, že se třídy 3080 a 3090 se vskutočnosti na mining nekupují, hm?“
              😀 😀 😀 😀 LMAO!! Tak tady vychází články, že se kupují na mining notebooky za 60k a ty budeš tvrdit, že 3080 a 3090 se na mining nekupují? Chlapče, když o nějakým tématu nic nevíš, tak je lepší mlčet.

              Když jedou výrobní kapacity na maximum a AMD preferuje lukrativnější segmenty serverových cpu, kde neustále navyšuje podíl, tak logicky musí klesnou výroba gpu, zvlášť kdy jsou pro minery a ne pro gaming. Naopak bych se divil kdyby tomu tak nebylo.

              Proč mluvíš 3800XT jsem opravdu nepochopil, asi se ti z vymejšlení další demagogie zavařil mozek. 😀

            • Zvyšující se množství smajlíků znamená obvykle rostoucí zoufalství.

              Pokud by AMD preferoval lukrativní trhy, určitě se nezaměří na čipy z gondolí, notabene v této situaci. Takže to asi nebude takto jednoduché, že.

              Ad notebooky versus výkonné grafiky – u notebooku to ještě pochopím, ntb grafiky mají nízkou spotřebu, tam se to vyplatit nakonec může.

              Přesto je jasné, že topend se k miningu primárně nehodí, pokud se ty karty minerům nepodaří koupit od výrobce za rozumnou cenu.

              Přesto bych se rád vrátil k původnímu tématu. Topendové nvidie vykoupili hráči protože jsou to jediné karty které mining zasáhl především nepřímo, ale amd karty jsou skladem. Protože je ani tak nikdo nechce, že – nějak se pořád vyhýbáš tomuto meritu věci, a nahrazuješ to chrlením blábolů a smajlíků…

            • 😀 😀 😀 Množství smajlíků asi dál poroste, protože to jak se propadáš víc a víc do svých demagogických pavučin, to je zábava k popukání. 🙂
              Dodávky čipů do konzolí jsou nasmlouvané dopředu, včetně penále, takže tam není volba. Nesmysl..
              Prakticky všechny mining gpu běží s omezeným TDP. Tobě jako provoz a chlazení těch notebooků přijde výhodnější než u standalone grafik jo? lmao..

              REALITY CHECK:
              Hnízdo „ale amd karty jsou skladem“
              realita: CZC, Alza ani jedna RX6xxx aktuálně skladem, Mindfactory nějaké modely skladem za přemrštěnou cenu

              Hnízdo „Topendové nvidie vykoupili hráči“
              realita: Mindfacotry skladem aktuálně 10 různých modelů RTX3070, 3080 i 3080Ti

              Ohýbač reality, to nevymyslíš….. 😀 😀 😀

            • Cože, nasmlouvány dopředu? Jako vážně? Sony řeklo jasně že poptávka překročila nabídku násobně. To měli jako nasmlouvaný?

              jediný ohýbač reality jsi tady ty. MF naskladnilo tři nvidie, překvapivě novou 3080Ti, meanwhile má 25 modelů AMD.
              v českých eshopech není ani jedna, pojďme to srovnat s MF, aby to lépe vypadalo.

              Přidej víc smalíků, fajluješ.

            • Co to meleš? Co měli nasmlouvaný? Ty jseš zfetovanej? Nauč se vyjadřovat. Samozřejmě, že má Sony dodávky nasmlouvané, vylez někdy ze sklepa ať zjistíš jak to funguje ve skutečným světě.

              Já nikde nesrovnávám MF s českými eshopy. Zase lžeš jak když tiskne. 😀 Jasně píšu, že stav RTX i RX je stejnej, v CZ není nic a v DE obojí chodí a průběžně se naskladňuje. 25 modelů lmao, ještě že si tvoje lži může každej ověřit… btw RTX má spoustu krámů v Německu skladem.. https://www.alza.de/gigabyte-aorus-geforce-rtx-3070-master-8g-d6230060.htm
              Občas se vyprodaj a přijdou hned další. Vše předražené jako u RX.

              Takže diskuse byla o tom, že AMD prodá všechny gpu co vyrobí. Vůbec není co řešit, stačí se podívat na ceny těch karet, kdy jsou několikanásobně předražené, takže je jasné, že obchody rejžují na obří poptávce a karet je na trhu nedostatek. I ta blbá Alza omezuje prodej na 1ks na člověka. To pochopí i človek i IQ pod 60, ale Hnízdo ne, ten je speciální případ lháře a notorického vymlouvače…
              Do toho ještě spinoffuje, že se vlastně 3080 a 3070 na mining vůbec nepoužívají atd… loooool 😀 😀 Sorry jako… jinak to nejde říct… ty jsi vobyčejnej fanatickej ulhanejh póvl.

            • Hele spinoffe, tohle je vlákno o FSR/DLSS, a nerad ti sypu písek do va*íny, ale ty sám si přidal zde Aznohh 4.6.2021 at 22:49 zcela OT můj příspěvek na JINÉM WEBU o tržním podílu gpu, a mícháš tu dohromady postupně asi pět eshopů na podporu tvých vlastních vykloubených lží, které ti postupně jednu po druhé lámu.

              Takže si se opět po milion první střelil do vlastní azznohy, a přiznávám že se bavím stále stejně dobře, jako poprvé 🙂

            • Hele experte na mining 😀 chápu, že se snažíš za každou cenu, ale ty tvoje příspěvky jsou bohužel stále větší křeč. 😀 Když už tu ty tvoje blbosti musí opravovat i redakce, to je co říct.

              Tvoje věčné lhaní je taky gól, to tvoje „hnizdo 7.6.2021 at 9:49 Hele nasírači, ale i nvidie se prodávaj za přemrštěný ceny a NEJSOU.“ se ukázalo jako bohapustá lež, kdy tu máš hned několik německých obchodů kde jich mají dostatek skladem.

              Mno jediné co sis vylámal jsou zuby, protože takový pitomosti a lži co tu předvádíš, to je ostuda jako blázen. 😀

        • Asi nema smysl komentovat vsechno. Ale jen ve zkratce k tvemu upravenememu nesmyslnemu komentari.
          – komentoval jsem DLSS 1.0, protoze je to mazanice
          – komentoval jsem DLSS 2.0 protoze to melo spatnou az neexistujici podporu ve hrach
          – komentoval jsem RT, protoze je to „nice to have“ technologie, na kterou NV marketingove lakala
          Tvuj radoby komentar, kde se radoby odkazujes neadresne na neco je maximalne tak argumentacni faul.

          „Ja bych rek ze ses kyselej jak autobaterie a ne sam. K tomu co jsme tu videli na OFICIALNICH screenech se ale fakt moc rict neda.“
          .. kyseleje muze byt maximalne fanatik tveho kalibru. Mne jsou tyhle featury celkem volny, jelikoz temer vubec uz nehraji. Jestli AMD ma nahradu DLSS nebo ne, je mi osobne jedno. Neco co by jsi pochopil, kdyz by jsi ten komentar aspon normalne precetl.

          „DISCLAIMER: stale verim ze se jedna a odflaknutou prezentaci. Tohle AMD nemuze ve finalu pouzit v tomhle stavu.“
          .. nemam co dodat, pok d je to spatne, bude to spatne a bude to argument, proc kupovat NV..vic nemam k tomu co rict.