AMD prý chystá rovnou tři GPU s architekturou RDNA 2: velikosti čipů unikly

23

Vypadá to, že se možná objevily první konkrétnější informace k tomu, jak budou vypadat grafické karty AMD Radeon nové generace, která má letos vyjít s architekturou RDNA 2. K jejich parametrům nebo předpokládaným výkonům zatím nebylo nic známo. Na tchajwanském fóru PTT.cc, odkud se v poslední době šířily zajímavé úniky o budoucích procesorech Intelu, se teď objevily informace od údajně snad spolehlivého leakera s přezdívkou AquariusZi. Zatím je třeba je brát s rezervou, ale jde o vůbec první bližší informace, které máme, a nevypadají nějak vyloženě podezřele.

 

Navi 21, Navi 22, Navi 23

Hlavní zvěst zde je, že AMD údajně v rodině RDNA 2 chystá tři různé čipy, podle tohoto tedy prý nepůjde o případ, že by tato linie přidala jen jediný highendový model nad současnou nabídkou karet s první generací GPU Navi. Tyto čipy se údajně mají nazývat Navi 21, Navi 22 a Navi 23 (v originále N21, N22 a N23, což jsou ale asi neoficiální zkratky). Leaker k nim uvádí i velikosti čipů, které jsou ovšem přibližné, údajně by mohly mít toleranci okolo plus minus pěti milimetrů čtverečních.

AMD GPU Radeon BGA Navi 10 1600Navi 21 bude nejvýkonnější model, má totiž údajně mít plochu okolo 505 mm². To je dvojnásobek proti čipu Navi 10 (251 mm²) v Radeonu RX 5700/5700 XT, ale neberte to tak, že by toto GPU muselo mít nutně dvojnásobný výkon. Ani dvojnásobný počet jednotek. Je zajímavé, že AMD zachovalo relativně menší čip, podobně jako s Vegou 10 (484 mm²) nešlo na větší velikost třeba 600 mm², která by mohla dosáhnout vyšší výkon. Toto by mohlo například znamenat, že AMD je stále limitováno tím, aby GPU nemělo mít víc než 4096 shaderů (64 CU). Ale to zatím to nemůžeme vědět, důvody mohou být všelijaké.

Toto ale ještě může být pro generaci Navi 2x slabina. Pokud by Nvidia uvedla konkurenční 7nm GPU s velikostí třeba 600 až 750 mm², pak je jasné, že by i jen na základě toho získala výkonnostní výhodu. Jak velká GPU si Nvidia na 7 nm „lajzne“, to ale zatím také nevíme. Je možné, že také v první generaci budou menší. Ale nedivil bych se, kdyby výpočetní Ampere byl podobně obří jako 815mm² Volta, protože ARM čipy jako Amazon Graviton2 už jsou možná také hodně velké.

GPU AMD Navi 2x unik PTT cc
Únik informací o GPU AMD Navi 2x na webu PTT.cc (AquariusZi)

Pod tímto prvním GPU bude následovat menší čip Navi 22. Ten má menší velikost, jen zhruba 340 mm². GPU je jenom dvoutřetinové proti Navi 21. Těžko z toho uhádnout, o kolika jednotkách se tak můžeme bavit, proti první generaci Navi totiž může stejný počet CU vyžadovat větší plochu. Jestli tedy bude mít vyšší výkon než Radeon RX 5700 XT, nebo milimetry navíc padly na ray tracing, netušíme.

Zajímavé je, že třetí GPU nazvané Navi 23 má menší plochu než Navi 10, jen okolo 240 mm² (70 % Navi 22). Toto bychom nečekali, dosud se mělo za to, že Navi2x přijdou do cenových segmentů nad kartami s GPU Navi 1x a budou existovat – karty generace RDNA by obstarávaly levnější část trhu. S touto plochou by ale Navi 23 jako by mělo původní Navi 10 nahrazovat po necelém roku a půl ve službě. A to je na AMD hodně krátká doba. Pokud se tedy tyto plochy čipů potvrdí, bude zajímavé sledovat, jak AMD čipy Navi 23 a Navi 10 skloubí v nabídce dohromady.

Další chystané čipy Arden, Oberon, Sparkman: pro konzole?

Tato GPU mají být vyráběná na 7nm procesu TSMC, ovšem zdroj uvádí, že údajně technologie může mít nějaké odlišnosti. Dokonce píše, že podle definice TSMC už to 7nm proces není, ale tato slova bych raději moc nepřeceňoval. Také je uvedeno, že v TSMC se údajně chystá výroba semicustom APU Arden pro Xbox Series X ve velkém objemu, který prý dosahuje/přesahuje počet waferů, které AMD objednávalo pro GPU Navi 10 před jeho vydáním. Naopak u čipu Oberon, což by snad zase mělo být srdce pro PlayStation5, prý zatím ještě není vidět známky výroby. AquariusZi uvádí ještě, že začala zkušební výroba čehosi nazvaného „Sparkman“, ale u tohoto (semi-custom?) křemíku zatím není jasné určení. Kódového označení Sparkman se dříve spekulativně dávalo do souvislosti s Xboxem/Microsoftem, ale leaker uvádí, že to pořád není známo či ověřeno.

DirectX 12 Ultimate DXR11 na GPU architekture AMD RDNA2
DirectX 12 Ultimate s podporou DXR 1.1 na GPU architektuře AMD RDNA 2

Grafiky založené na RDNA 2 by podle AMD měly vyjít na konci roku

AMD oficiálně potvrdilo, že grafiky RDNA 2 budou podporovat hardwarový ray tracing a další nové funkce DirectX 12 Ultimate. Nemusí to ovšem asi znamenat, že tato výbava bude přítomná ve všech třech GPU, o kterých tato zpráva mluví. Teoreticky je samozřejmě možné, že nastane nějaké rozdělení ve stylu RTX a GTX u Nviie, kdy nižší grafiky tyto funkce postrádají.

Galerie: Demo Futuristic City ukazující raytracingovou grafiku na GPU s architekturou RDNA 2

AMD nyní při vyhlášení výsledků za Q1 2020 potvrdilo, že grafiky Radeon s architekturou RDNA 2 (a také Ryzeny 4000 s jádry Zen 3, mimochodem) budou někdy na konci tohoto roku, ale přesněji to zatím neuvádí. Těžko tedy říci, zda se bavíme skutečně o úplném závěru před Vánoci, nebo je šance na dostupnost třeba ještě v říjnu (októbri).

Zdroje: PTT.cc, RetiredEngineer (Twitter)

Highendové (nejvýkonnější) GPU AMD Radeon generace RDNA 2 bude mít...

AMD prý chystá rovnou tři GPU s architekturou RDNA 2: velikosti čipů unikly
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 10 hlas/ů

23 KOMENTÁŘE

  1. Xbox Scarlett má 361 alebo 401mm2, neviem, ktorá je teraz správna hodnota, obsahuje aktívnych 52CU RDNA2, čiže reálne ich bude mať aspoň 56CU. Z tohto je jasné, že Navi 21 s 505mm2 nemôže obsahovať len 64CU.
    Navi22 s 340mm2 má o 35% väčšiu plochu ako Navi 10 s 251mm2, čiže pravdepodobnosť len 40CU je tiež velmi malá, môj typ je aspoň 48CU. Tiež netreba zabúdať, že výrobný proces a hustota tranzistorov nemusí byť rovnaká ako pri Navi10.

  2. Grafiky jsou prokletím pro celé AMD. Před 14 lety koupě ATI přivedla firmu skoro ke krachu a od té doby v tom pořád utápějí neskutečné peníze a výsledek nikde. Nakonec paradoxně i po těch letech vydělávají nejvíc na procesorech bez grafiky.
    Po úspěchu čipletových Ryzenů pořád čekám, kdy vyrukují se stejným konceptem u grafik, kde by to mělo daleko větší smysl, ale oni chrlí jeden 7nm návrh čipu za druhým a zatím není v dohledu nic, z čeho by si konkurence sedla na zadek. A prodeje jsou žalostné, byť konkurence se ještě ani nedokopala k tomu, aby nějakou grafiku na moderním procesu udělala.

      • Jestli to zrovna ilustruje toto, to opravdu nemuzes vedet. Tam mohli velkou roli hrat treba osobni ambice nebo jine veci. Na techto postech se „politikari“.
        Koduri napred musi ukazat v Intelu, ze za neco stoji, pak se tvoje teorie mozna potvrdi. Do te doby je to jen cira fabulace.

      • Mně naopak přijde, že kdo se chce zabývat grafikami, tak má v AMD největší uplatnění, protože může experimentovat a vyrábět co ho napadne. Tedy tohle bych opravdu za odchodem Koduriho neviděl.

    • Mozna, kdyby AMD ukazala data pro obrat grafik a CPU zvlast, zjistili bychom, ze CPU dela „95“% obratu. Nastesti aspon pro RDNA2, vyvoj tech chipu je castecne „hrazeny“ i z vyvoje konzole, takze z toho pohledu to nebude aspon ztratove.
      Jinak musim bohuzel souhlasit, alespon co se tyce poslednich let, kdy grafiky rok od roku ztracely oproti konkurenci. Navi je diky pokrocilejsimu 7nm ale dostatecne povedena architektura a je po dlouhych letech prvni, ktera je schopna konkurovat NV. Presto jeji prodeje budou zatim hodne male. Cekal jsem „frontovy utok“ u 5500XT – nekonal se, 5600XT – nekonal se, mobilnich 5300 az 5700m .. zatim nikde nic. Zahada :)) a nebo nemaji waffery..

    • Ono porovnáváš hrušky a jablka
      S intelem to nebylo tak těžký, ten 10 roků spal na vavřínech, ale Nvidia se stále drží a vývoj a zlepšování tam pokračuje každou generací. To se pak daleko hůř dohání. Už jen kdybys šel o pár let zpět a porovnal 970/980 a dnešní Radeony, tak by na to AMD bylo líp taky, ale jak říkám, Nvidia se prostě posouvá a nedá se to takto připodobnit
      A Vlkův blábol raději komentovat ani nebudu.

      • Nebo kdyz kouknes na porovnani r9 380 vs NV 960.. to budou teprve divy. Kdo nepodlehl tehdejsimu jasotu expertu o „lepsich provoznich vlastnostech“, tak si muze dneska gratulovat. ze koupil grafiku, ktera starne podstatne lepe.

      • Wendak:
        Ať koukám na svůj příspěvek jak koukám, tak o Intelu tam nevidím ani slovo.
        Porovnávám tam AMD a nVidii. A vidím, že ač AMD vyrukovalo už s třemi různými 7nm čipy (když počítám i ty tři z článku, tak se šesti), ale pořád to nevypadá na nějaký úspěch, přestože mají náskok v lepším výrobním procesu.
        Jinak srovnávat dnešní 7nm Radeony s 28nm GTX 980 a uděšovat se, že je na tom AMD líp, může s prominutím jen někdo, kdo nemá všech pět pohromadě.

            • že by už bylo tak teplo? Věta “ s Intelem to tak těžký nebylo“ v překladu znamená „s nvidií je to těžký“ … nic víc …

            • gogo1963:
              Já pořád nechápu, co je na tom s nVidií těžkého. To, že AMD není schopno zprovoznit čipletovou architekturu u grafiky, snad není problém nVidie. To, že AMD není schopno nasadit cenu svých produktů tak, aby se prodávaly, snad opět není problém nVidie. To, že AMD uvádí jeden 7nm za druhým, snad taky není problém nVidie.
              Já AMDčku nevyčítám, že nekonkuruje nVidii všude. Já jim vyčítám, že uvádí jeden čip za druhým na moderním, leč drahém procesu, ale nakonec je neprodávají. A ještě bych chápal, kdyby ty čipy něco přinášely, ale ony ve skutečnosti nepřináší vůbec nic. Návrh každého spolyka 100+ milionů dolarů a ve výsledku se pravděpodobně ani nezaplatí, natož aby něco vydělal. A za tohle všechno opravdu nemůže nVidia. Proč AMD ten čip neudělá jeden a nezačne ho agresivně tlačit na trh? Proč u CPU udělají jeden čip, který tlačí všude (a evidentně si uvědomují, jaké výhody to přináší), ale u GPU chrlí hafo různých čipů, které se ve výsledku zas tak neliší? Opravdu je to proto, že je to s nVidií těžké?

            • no asi právě ty čiplety u grafik nefungují tak lehce, resp. levně, jako u procesorů … to by taky nvidie nedělala ty svoje megačipy a lepila to jednoduše ze čtyř malých levných … nakonec jsi se takticky vyhl pointě …hlavně v klidu, neprožívej to tak …