AMD odhalilo Radeon RX 5700 a RX 5700 XT: parametry, ceny, výkon a datum vydání

AMD na E3 2019 naplno odhalilo nové grafické karty generace Navi, 7nm Radeon RX 5700 a RX 5700 XT. Máme informace o architektuře, výkonu i plné specifikace.

80
AMD Radeon Navi RX 5700 XT 1600

Po Computexu před dvěma týdny je tu další velký počítačový cirkus, tentokrát herní veletrh E3 2019. Na ten mělo AMD už delší dobu přislíbeno odhalení nové generace grafických karet Radeon, k čemuž také teď došlo. Máme teď jejich oficiální specifikace, ceny, něco o výkonu i architektuře RDNA a také přesné datum vydání, které bude za necelé čtyři týdny.

Předchozí
Následující

Radeon RX 5700 neboli Navi konečně odhalené: nové funkce a zlepšení


AMD prezentovalo i procesory, ale nejvíc jste asi na E3 2019 čekali kvůli odhalení nových grafik Radeon „Navi“. Kódové označení této generace je známo už velmi dlouhou dobu a vyhlížíme ji už nějaké dva roky prakticky hned od chvíle, kdy vyšla ne zrovna kladně přijatá architektura/generace Vega. AMD už nakouslo tyto nové grafiky na Computexu a oznámilo, že mají mít inovovanou architekturu RDNA místo dosavadní GCN a označení bude Radeon RX 5700. Teď ovšem teprve přicházejí konkrétnější informace.

Navi: nový mainstreamový čip s 2560 stream procesory

GPU Navi má plochu 251 mm², což je asi o 10 % více, než 14nm Polaris 10, skládá se z 10,3 miliardy tranzistorů a obsahuje 40 bloků CU. Při 64 shaderech na jednu CU to tedy dává dohromady 2560 stream procesorů – jen o něco málo víc než u Polarisu 10 (36 CU) a stejně, jako mělo GPU Hawai z roku 2013 v ořezané verzi (R9 290/390). Tato hodnota se trefila do odhadu (nebo úniku), který v listopadu uváděl WCCFtech, ale může jít jen o náhodu. Architektura CU je podle AMD změněna a je označená jako „RDNA“.

Tip: AMD odhalilo Radeony RX 5700 generace Navi. Prý nemají architekturu GCN, ale „RDNA“

Novinky v architektuře

AMD přímo v prezentaci nesdělilo další architektonické parametry, ale na interním brífinku pro novináře ano. Kromě 2560 shaderů prý GPU obsahuje 64 rasterizačních jednotek (ROP) a údajně 256 texturovacích jednotek. To je zvláštní číslo, protože dosud jich počet závisel na počtu CU, v každém bloku byly čtyři TMU. Působí to dojmem, jako by AMD přesunulo texturovací jednotky a svázalo je s jinou částí celého designu. Čip Navi má dvě úrovně cache – L2 s kapacitou 4 MB a nově také 512KB L1 cache. GPU obsahuje čtyři ACE (Asynchronous Compute Engines). Proti předchozím GPU by měly cache mít menší latenci.

Aktualizováno: informace o 256 texturovacích jednotkách byla chybná, ve finálních zveřejněných slajdech už je opravená a vyplývá z nich, že Navi má texturovacích jednotek 160 (opět čtyři na každou CU), přičemž jejich počet je klasicky navázaný na počet shaderů/CU. Zde tedy není změna proti uspořádání v GCN.

AMD Radeon Navi RX 5700 prezentace 23Výkon jedné jednotky CU na jeden 1 MHz by měl být proti předchozím generacím GPU zvýšen mnoha různými zlepšeními. Byl zdvojnásoben počet jednotek, které jsou v CU paralelně k vektorovým jednotkám (na 80) a stejně tak byly zdvojnásobeny také schedulery. RDNA také zachovává podporu Rapid Packed Math, tedy shaderových výpočtů v FP16 s dvojitým výkonem.

AMD Radeon Navi RX 5700 prezentace 24Změněné výpočetní jednotky

Jedna CU má sice stále 64 shaderů, ale architektura RDNA zmenšila šířku tzv. „wavefront“, což je sada operací, které GPU zpracovává naráz. A to ze 64 vláken na 32 vláken, čímž se zvýšila granularita a snad by to mělo dovolit ze stejného počtu shaderů/CU vymáčknout víc reálného výkonu. Šířka SIMD se naopak zvýšila ze 16 položek na 32. Stejnou šířku, jako má wavefront. GPU tak může jednu wavefront prohnat skrze SIMD jednotku (32 shaderů) v jednom cyklu místo ve čtyřech, což byl případ v GCN (šířka SIMD byla 16/šířka Wavefront 64).

Zatímco CU architektury GCN tedy byla složená ze čtyř SIMD16 enginů (po 16 stream procesorech), v RDNA je složená ze dvou SIMD32 enginů (po 32 stream procesorech). Tato změna architektury má zlepšit využití jednotek i cache a zlepšit jednovláknový výkon v rámci GPU.

AMD Radeon Navi RX 5700 prezentace 26Pipeline a jednotky by měly mít řadu dalších změn pro lepší frekvence a efektivitu, což ale nebude nějak „viditelné“ zvenčí. Dvě CU (128 stream procesorů) mohou spolu kooperovat jako tzv. Workgroup Processor, což by mělo zvyšovat efektivitu, protože pak lze údajně sdílet některé jejich prostředky.

Návrat Primitive Shaderu

Podle AnandTechu by geometrický engine měl zvládat čtyři primitivy za cyklus (respektive čtyři na výstupu po cullingu, na vstupu může být primitiv za cyklus až osm) a výkon se může zvýšit při použití Primitive Shaderů. Ty zavedla už architektura Vega, kde však technologie nebyla nikdy využita. U RDNA již má být aktivní a údajně má být víc užitečná. Ale uvidíme, jestli se to ve hrách opravu začne využívat.

AMD Radeon Navi RX 5700 prezentace 25Delta komprese barev by nově měla být používána prakticky ve všech částech čipu, zatímco dřív zřejmě bylo její využití omezené, takže by také měla dostupná propustnost být lépe využitá, což je něco, kde dnes mají Nvidie značnou výhodu. S komprimovanými daty teď mohou přímo pracovat shadery, ale dokáže s nimi už rovnou operovat už i výstup na monitor.

AMD Radeon Navi RX 5700 GPU schema
Vizualizace GPU Navi se schématem bloků v čipu

Komprese DSC pro 4K/144Hz herní monitory

A teď něco k ostatní technologické výbavě. Již víme od dřívějška, že karty budou jako první spotřebitelské herní karty umět PCI Express 4.0 pro dvojnásobnou propustnost mezi GPU a CPU, byť to asi nebude mít žádné přímé výkonnostní přínosy nebo ne významné. Obrazové výstupy budou stále HDMI 2.0b (tedy ještě ne HDMI 2.1, které zatím nic neumí) a DisplayPort 1.4. Ten má také podporovat kompresi obrazu VESA DSC pro vyšší rozlišení. Podporováno je 8K při frekvenci 60 Hz nebo 4K při 144+ Hz. Asus by prý na E3 měl odhalit 43palcový 144Hz 4K herní monitor, který DSC jako první využije a nebude díky tomu muset přepínat na 4:2:2 podvzorkování barev jako dosavadní 144Hz 4K monitory s G-Sync HDR.

Multimediální blok umí dekódovat 8K video

Čip Navi (a s ním tyto nové Radeony) má mít vylepšený hardwarový enkodér videa, jenž bude umět HDR (širokogamutové) video ve formátu HEVC, patrně Main 10. Výkon tohoto enkodéru má být zvýšen až o 40 %. Ve formátu HEVC při rozlišení 4K zvládá 60 snímků za sekundu a v H.264 až 90 snímků za sekundu v 4K, ve Full HD až 360.

AMD Radeon Navi RX 5700 prezentace 21Dekódování je podporováno pro HEVC i VP9 a čip pro tyto formáty zvládá až 90 snímků za sekundu v rozlišení 4K. Nová je podpora dekódování 8K videa v HEVC a VP9. To ale multimediální obvod umí jen při 24 snímcích za sekundu.

GPU Navi Anandtech
GPU Navi ukázané na COmputexu 2019 (Zdroj: Anandtech)

Ray tracing zatím není. Ani Variable Rate Shading

Co AMD neoznámilo, byla podpora ray tracingu. Pokud jste ji tedy čekali, nyní přišel čas zklamání. Hardwarová akcelerace DXR/RTX (tedy ray tracingových efektů) by údajně měla přijít v druhé „7nm+“ generaci architektury RDNA (RDNA 2?), která byla dosud známa jen jako “Next Gen”. Snad příští rok, uvidíme. Je teoreticky možné, že tato druhá generace půjde zase highendu, jako to mělo AMD rozděleno mezi mainstreamovým Polarisem a highendovou Vegou v letech 2016 a 2017.

AMD Radeon Navi RX 5700 prezentace 29

Stejně jako ray tracing také RDNA/Navi v této první generaci nepodporuje variable rate shading, což je novinka architektury Nvidia Turing, ale budou ji už umět i grafiky Gen11 od Intelu. Ten se nedávno chlubil tím, že mu má přinést značné nárůsty výkonu ve hrách, které ji budou používat.

Ostření s FidelityFX

Nějaké novinky pro kvalitu obrazu nicméně představené byly, a sice dvojice technologií FidelityFX a Radeon Image Sharpening. Fidelity FX je knihovna/toolkit s efekty, které budou moci vývojáři her začlenit do svých titulů (bude open source, zveřejněná v rámci projektu GPUOpen). Dělá prostou věc: přiostřování obrazu, což je dnes populární věc – viz DLSS.

Použitý je adaptivní algoritmus, který by měl míru ostření upravovat podle kontrastu a snad by tak měl předcházet nežádoucím artefaktům. Doufejme, ostřící algoritmy včetně DLSS bývají taková past, která často vede k dost hroznému výsledku, protože nezkušení lidé nemají pro správné nastavení oko.

AMD Radeon Navi RX 5700 prezentace 12AMD ukazovalo na E3 například aplikaci tohoto přiostření na asfalt a kamínky v závodní hře, což má vytvořit živější vjem. Tento efekt „Contrast-adaptive Sharpening“ bude dostupný například v Enginu Unity a údajně má mít jen mizivý dopad na výkon hry.

AMD Radeon Navi RX 5700 prezentace 13
AMD FidelityFX v Borderlands 3

RIS: Odpověď na DLSS od Nvidie

AMD ovšem neomezí tuto funkci jen na hry, kde bude explicitně začleněná. Pod názvem Radeon Image Sharpening bude dostupná i jako volitelný postprocessing, který si budete moci zapnout v libovolné hře (respektive titulech pod DirectX12, DirectX9 a Vulkanem – status DirectX 11 není jasný, možná bude podpora dodána později). Tento filtr má mít opět velmi nízký dopad na výkon, má FPS snížit jen o 1 až 2 %.

AMD Radeon Navi RX 5700 prezentace 14Radeon Image Sharpening je zároveň zdá se odpověď AMD na DLSS od Nvidie. Nebude to ovšem odpověď tak sofistikovaná. Mělo by jít o to, že Radeon Image Sharpening se bude dát použít jako doplněk pro zlepšení kvality po upscalingu z nižšího rozlišení. Stejně jako DLSS půjde v takovém případě o to, že GPU bude obraz počítat v nižším než nativním rozlišení (čímž se zvýší výkon), ale následný postprocessing by měl kvalitu zlepšit, ideálně na něco blízkého nativnímu vykreslování.

AMD ale nevyužívá systém s neuronovou sítí trénovanou na hru, pro upscaling zřejmě bude použito jednodušší interpolování. To by mohlo mít teoreticky i pozitivní efekty: nemuselo by nastat tolik artefaktů a „divného vzhledu“ například u vegetace (na níž neuronové sítě obvykle hoří). Naopak nevýhoda bude, že tato metoda nebude dodávat efekt antialiasingu (vyhlazování hran), který provádí DLSS. Efekt RIS by měl být omezenější a možná víc a neutrální na rozdíl od hodně agresivně interpolujícího a ostřícího DLSS s často dost „umělým“ projevem. Pokud ovšem nebude přepísknutá intenzita.

AMD Radeon Image Sharpening 01
Srovnání nativního 4K obrazu a snímku upscalovaného běžnou bikubickou interpolací z nižšího rozlišení
AMD Radeon Image Sharpening 02
Srovnání nativního 4K obrazu a snímku upscalovaného běžnou bikubickou interpolací, ale s filtrem Contrast-Adaptive Sharpening navíc

Srovnání kvality a dopadů bude asi hodně zajímavé a zatím bez něj nelze moc říct, jestli bude RIS za něco stát a zda se bude eventuálně dát mluvit o reálné konkurenci DLSS. Jako u všech podobných postptocessingových a vylepšovacích filtrů asi také bude platit, že různým lidem se budou líbit odlišné algoritmy.

AMD Radeon Navi RX 5700 prezentace 15
AMD Radeon Image Sharpening má stát velmi málo výkonu

Radeon Anti-Lag

AMD přislíbilo ještě jednu novou specialitu, a to technologii Radeon Anti-Lag. Má jít o techniku umožňující značně zredukovat input lag ve hrách. Tedy zkrátit odezvy mezi vstupem z klávesnice/myši/ovladače a projevu ve hře a na monitoru.

AMD Radeon Navi RX 5700 prezentace 17
Radeon Anti-Lag má snižovat latenci ve hrách až o 30 %

Galerie: AMD Radeon Anti-Lag


Radeon Anti-Lag má údajně zkracovat latenci až o 31 %, což by mohla být významná výhoda v soutěžním hraní. Tato technika je proto zaměřená hlavně na eSports hraní. V čem přesně spočívá tento trik, zatím ale nevíme.

Článek pokračuje na další stránec specifikacemi prvních tří grafik Navi: Radeonu RX 5700, RX 5700 XT a RX 5700 XT „speciální edice“.

Galerie: Prezentace GPU architekury AMD Navi a Radeonů RX 5700 na E3 2019


Předchozí
Následující

80 KOMENTÁŘE

  1. Podařilo se mi najít zdroj informace, že RDNA vychází z GCN – padla na fóru Phoronixu https://www.phoronix.com/forums/forum/linux-graphics-x-org-drivers/open-source-amd-linux/1103202-amd-is-aiming-for-radeon-rx-5700-navi-support-in-linux-5-3-mesa-19-2
    Uživatel Bridgman je zaměstnanec AMD, který spolupracuje s komunitou na vývoji ovladačů pro Radeony.
    Údajně došlo k přejmenování na RDNA proto, protože lidé (laici) nebrali GCN jako ISA ale jako mikroarchitekturu a na různých fórech se šířily kecy typu “Navi nemůže být úspěšná, protože je stále založena na GCN”, což přirovnává k tvrzení “Zen nemůže být úspěšný, protože je stále založen na x86”.

    Něco na tom bude, protože jsem se setkal s laiky, kteří si skutečně myslí, že Turing, Pascal a Maxwell jsou úplně jiné mikroarchitektury, jen protože se jinak jmenují.

    Radeon Image Sharpening vypadá dobře (nedávno jsem hledal kvalitní sharpening filter, bohužel ne úplně úspěšně – každé řešení mělo svoje mínus), snad jej bude podporovat i Vega a Polaris, byla by škoda kdyby jej omezili jen na Navi.

    • teď když už známe schémata, tak je vidět že se uspořádání opravdu poměrně radikálně změnilo, byť určitá podoba CU s předchozími GCN stále existuje. Podstatné je ale navýšení/zdvojení téměř všeho souvisejícího s akcelerací grafiky (fixed function) oproti Polarisu.

  2. No, čo dodať ? 7nm od AMD a na 60-70% výkonu naviac za rovnakú cenu čo priniesol prechod 28-14/16nm môžeme zabudnúť.

    Ak má v testoch AMD ich 5700XT o 5-6% vzšší výkon než RTX2070 tak v nezávislých recenziách to bude na rovno a 449$ cenovka už oproti 5tim stovkách RTX2070 veľa nezmení.

    Obyčajná 5700ka vyzerá zaujímavejšie ale znova, treba počkať na recky resp. ono pri cene 379$ je v istom zmysle jedno aký výkon dosiahne, kto kupoval/je v 200-250-300$ segmente R9 380-960-1060-580-590 takmer 400$ za GPU do kopy nedá.

    A v porovnaní s aktuálnymi a to ešte nie akciovými cenami samotných Vega 64 modelov, až to je “sranda” – https://www.amazon.com Gigabyte Radeon RX VEGA64 GAMING OC-8GD 399$,
    https://www.mindfactory.de 8GB Sapphire Radeon RX Vega 64 Nitro+ 368€,
    https://www.ingram.sk 8GB Sapphire Radeon RX Vega 64 Nitro+ 418€

    Nová 5700XT ponúkne dajme tomu o 10% vyšší výkon za o minimálne 10% vyššiu cenu = posun 0.
    + nVidia keď zhodí 50USD z cenovky RTX2070 prípadne vydá o 5-10% rýchlejšie jadrona pre RTX2060 a sme tak kde sme už minimálne 2 roky – takto pred 2rokmi stáli MSI/GB a spol. nereferencie GTX1080 u nás okolo 520-540€…

  3. Neurazi, ale ani nerekvapi :))
    Snad jen 5700 vyapada zajimaveji nez 2060 diky o neco vyssim vykonu a 2GB VRAM navic. Ale zase je to vykompenzovane cenou nahoru…
    AMD si teda dost veri, na to, jak PC trhu dominuje NV..

    • 5700ka špatná nebude ale ak RTX2060 má “nemainstreamovú cenu” – čo potom 5700ka ?

      Tá bude u nás s fleku stáť v nereferenciách 400+€, u vás 10-11 000kč a to už sú proste po tom čo sa na niektorých weboch písalo, čo niektorí ľudia čakali ohromne veľa.

      • Ja to vidim podobne. Proto i pisu, ze si AMD “veri”. Na muj vkus trochu moc 🙂
        Osobne moc nevim, proc by mel nekdo dat prednost treba 2700XT pred rozumnou edici 2070 za stejne penize, kdyz jeste 2070 mu nabiziz vybajeny RT, ktery urcite marketingove pusobi taky svoje.
        Jinak kompletne chybi aspon jeden model, co by nahradilo RX 590 a nahradilo diru mezi ni a 5700. Cili zadna konkurence 1660 a 1660Ti…
        Ale pockejme na testy, treba je tam schovane nejake prekvapeni 🙂

        • “…chybi aspon jeden model, co by nahradilo RX 590…treba je tam schovane nejake prekvapeni”

          Tome to je ale úplne jedno lebo ak 5700ka bude stáť 379$ aka 379€ aka 10 500kč tak aj keby sa dala pretočiť a odmkúnúť na Vegu VII – teda absolútny masaker – tak to 200-250€/5200-7000kč segment RX580-590/GTX1060/1660 nezmení.

          380€ naviac v referencii je bez ohľadu na výkon proste mimo akýkoľvek dosah 200-250€ zákazníka.

          Vidím to na pokojnú koexistenciu hore uvedených RX/GTX grafík minimálne do konca roka.

    • Ale no. Az bude RTX relevantny a nie len v 3 hrach (teda v jednej, kde to je “celkom” dobre naimplementovane), tak existujuce modely budu uz nerelevantne.
      Ako vyvoj hier nie je na 3-4 mesiace (vid prepadak Anthem alebo tiez chystany Cyberpunk) takze o tom ci sa RTX vobec presadi je tiez otazne. Vsetko, ako vzdy, to bude zaviest od developerov hier, Takze marketingove kecy typu 21 hier pri uvedeni GeForece RTX bolo pekny ofajc.
      Netreba ten marketing bullshit az tak zrat.
      + v pripade ze novy xbox/ps maju podporovat rtx, tak je jasne ze ho o rok/dva bude podporovat aj amd v desktope, kedze obe konzole su vlastne zen2 + navi.

      • faktem zustava, ze navi rtx nema, a turing ano. stoji +- stejne. jen blbec si koupi za stejne penize kartu bez technologii. navic tyhle karty tu nejakou dobu pobudou a pokud se potvrdi, ze nextdegen amd architektura zacne v highendu jako turing, budou tu jeste dele. nejde jen o tento mesic, ze.
        nvidia toho zcela jsite vyuzije. a jak rikas, z rt se stava s oznamenim novych gondoli buzzword. ted uz o tom jestli se rt uchyti nepanuje diskuse,

        • Tak inak. RTX bude relevantne v pripade ze:
          1.) Ho na 100% budu podporovat konzole. Pretoze v 90% pripadoch su to prave konzole ktore diktuju vyvoj hier (minimalne tych single player).
          2.) Ked bude uplatnene v MMO (WOW apd.) a inych multiplayer hrach typu Battle royale. To je novy trend, dokonca uz aj Fallout 76 ma battle royale. A to tiez len v pripade, ze to nebude znizovat FPS/vykon. To su totiz to competetive hry kde potrebujes mat co najlepsie FPS.

          Mna nezaujima, kto co tvrdi, kto co predpoklada. Mna zaujima realita. To ze MS/Sony budu tvrdit, ze bude podpora RTX moze byt tiez len marketing bullshit. Tvrdenia nikoho nezaujimaju, takych tvrdeni tu uz bolo. Tiez to moze byt len ciastocna podpora, tak aby to ta konzola zvladala.
          A urcite nie su ludia za blbcov ak si kupia nieco co nevyzuju. Alebo snad chodis obtyzden po obchodoch a skukpujes veci s tym, ze mozno jedneho dna vyuzijes? No to snad nie, kupis si nieco az to potrebujes.
          Takze to ze amd nema rtx je sice fakt, ale ani ho nepotrebuje mat. Je fajn, ze s tym Nvidia prisla ale mohli to vydanie mat lepsie. Takisto mohli vydat len jednu RTX kartu ako demo a mohli spolupracovat na 100% u jednej hry
          kde by sa to RTX naplno prejavilo bez ombedzeni na vykone a to malo zacat presviedcat hracov/developrov. Takto tu mas 4 predrazene karty, 3 hry kde technologie tych kariet mozes vyskusat (implementacia RTX je naviac diskutabila)a dalsie hry v nedohladne. Od vydania ubehlo
          dost casu a ziadnych 21 hier nevidim + cenova nalepku, ktorej sa teraz prisposobuje konkurencia.
          Namiesto toho mohla byt 1 demo karta a zatial jedna/dve hry na 100% pripravene a zvysok mohli byt kludne GTX karty s cenovkou 100 eciek nizsi ako teraz, ktorej by sa prisposobila konkurencia.
          Takze zas a znova, netreba ten marketing bullshit az tak zrat.

          • “Takisto mohli vydat len jednu RTX kartu ako demo a mohli spolupracovat na 100% u jednej hry
            kde by sa to RTX naplno prejavilo bez ombedzeni na vykone a to malo zacat presviedcat hracov/developrov. Takto tu mas 4 predrazene karty, 3 hry kde technologie tych kariet mozes vyskusat (implementacia RTX je naviac diskutabila)a dalsie hry v nedohladne.”

            Mám taký pocit, že v skutočnosti nevieš čo to RT vlastne je. Inak by si nepísal niečo o tom, že 100% venovanie sa implementácie RT by malo podľa teba byť bez dopadu na výkon. Každá jedna grafická fíčura má dopad na výkon. A to RT ani nie je grafická fíčura, ale iný spôsob renderovania obrazu. Z tohto dôvodu som si celkom istý, že RT nevyšumí. Má síce vysoké nároky na výkon, ale rieši rôzne fíčury inak a lepšie ako rasterizácia. A to bez potreby práce navyše (ak vieš čo sú shadow mapy, AO mapy a pod, tak to ani nepotrebuješ vysvetlovať).

            “dost casu a ziadnych 21 hier nevidim + cenova nalepku, ktorej sa teraz prisposobuje konkurencia.”

            Za prvé, nikto netvrdil, že tie hry budú dostupné po vydaní alebo krátko po vydaní. Za druhé, vývoj hier trvá niekoľko rokov, takže teraz tu fakt nebudú padať hry s RT jedna od druhej. Veľa z vtedy úrpmovaných hier bola plánovaná na rok 2019 alebo ešte ďalej. Tento rok majp vyjsť ešte ďalšie. Minimálne nový COD, Control a Wolfenstein. Budúci rok sú ohlásené zasa iné – ako nový Watch Dogs alebo Atomic Heart (to bola jedna z hier oznamených pri vydaní Turingu).

            Máš teda pravdu, že netreba marketing takto žrať, ale nie všetko je iba marketing a chápem, že keď niekto nevie o čo vlastne ide, tak sa mu môžu veci takto zdať.

            A to s tým, že sa teraz cenovej nálepke nových NV GPU prispôsobuje konkurencia, to snáď nemyslíš tak, že za to môže NVIDIA. AMD je zodpovedné za svoje ceny. Nie jej konkurencia.

          • 1) ne. adopce jakekoliv technologie zavisi na rozhodnuti studii. navic v soucasne dobe DXR podporuje nekolik nejvetsich hernich enginu.
            2). lol, tak to asi ne 😀

            ke zbytku se neni treba vyjadrovat, jak uz jsem rekl, pokud jsou karty vykonove a cenove shodne, neni duvod kupovat tu mene vybavenou. nejaky marketing s tim nema co delat.

            • Vy dvaja ste ako Pat a Wat (https://i.redd.it/6d812tdqa6a11.jpg)
              Jeden premudrely citajuc wiki a google expert na vsetko s vyskou skolou zivota na facebooku a s macom pod pazuchou sediac v kaviarni a druhy expert ktory vie ze produkt uz je nepredajny, kupujuc veci lebo co ja viem niekdy to vyuzijem 😀 😀 😀
              Neskutocne na koho tu clovek natrafi.

              1) Ano Hnizdo, mas pravdu, su za to zodpovedne studia, presne tie studia ktore za cenu maximalneho zisku a minimalnych nakladov (plus co naviac mtx) vydavaju hry aj pre konzole. Takze pokial konzola nebude podporovat rtx, tak studiou nebude vynakladat dalsie prostriedky na to aby mali niekolko verzii toho isteho titulu. Preto v 90% pripadoch hry dikutuju konzole.
              2.) lol tak to asi ano. Ten trend o co sa ludia zaujimaju sa da dobre vypozorovat na twitch.tv. Ked vyslo Metro Exodus, tak si musel skrolovat 2 strany aby si ho videl. Kdez to trapny Fortnite a aj starec wow, LoL, Dota etc su vzdy topky.
              Ludi uz nezaujimaju az tak single player hry. Preto kazdy druhy titul uz ma minimalne co-op , ak nie kazdy novy. MMO/Multi je buducnost hier.

              A MarekNR (Nitran alebo madar ? kto vie)
              To aky to ma/nema dopad na vykon bolo velmi krasne ukazane na Battlefied, kde prva implementacia bola dost hroziva a az niekolko patchov zlepsilo vykon a to podstatne.
              Takze moj koment je stale na mieste a uplne platny. Marketing bullshit ktory mohli uskutocnit daleko lepsie pri uvedeni ako tomu bolo. Takze da sa RT naimplementovat s podstatne mensim dopadom na vykon? Da!
              Da sa to sprovoznit na existujucom harware 2060/2070/2080/2080TI? S vynimkou posledneho a mozno 2080 asi nie uplne bez vacsich dopadov na vykon, takze zase moj koment akoze mohla byt jedna karta a na 100% do bodky zoptimalizovana hra je znova namieste.
              Bola by to uplne super vec pri vydani a mala by urcite daleko pozitivnejsi dopad ako tomu v skutocnosti bolo, kde ludia silne zacali skupovat 1080Ti a 1080. Kde Nvidia radsej odstavila vyrobu Pascalu aby zlepsila predaje RTX 😉 Vsak na RTX pracovali 10 rokov, za ten cas mohli mat aj 2-3 hry kde to RTX by bolo naimplementovane a zoptimalizovane uplne do bodky na 100%. Nikdo by potom nepochyboval.
              Tvoje kecy a pocity o tom co RT je alebo nie je si nechaj pre kamosov od Poltara. A to ze 21 hier ma byt pri uvedeni tu strasne obhajovalo niekolko nemenovanych 🙂 Mozno si bol medzi nimi?

            • Neboj, Nebol som medzi nimi. A o RT neviem z wikipédie o to sa neboj. Neobjavil som tento spôsob renderovania obrazu až keď s ním prišla NVIDIA s RTX, ale sledujem ho už dlhšiu dobu a učil som sa o ňom ešte na vysokej škole. 🙂 Nemám už ale ani 15 rokov na rozdiel od teba (pastnutý kvázi vtipný obrázok taký vek indikuje). K zvyšku sa ani nebudem vyjadrovať lebo je to očividne zbytočné. Na rozdiel od teba viem čo RT je a prečo má vysoké dopady na výkon. Na rozdiel od teba totiž nepíšem o svojich pocitoch.

              Prečítaj si aspoň úvodne kapitoly tejto knihy:

              https://www.amazon.com/Ray-Tracing-Gems-High-Quality-Real-Time-ebook/dp/B07P5QV1Z5/ref=tmm_kin_swatch_0?_encoding=UTF8&qid=1560260560&sr=8-1

              Je zadarmo a môžeš si ju stiahnuť cez Kindle aplikáciu. Snáď to nebude až taký problém.

            • Jasne ze ucil, ako pisem na vysokej skole zivota ak tak. Ten obrazok nemal byt vtipny . Ale poukazat skor na to kto tu diskutuje. Vysoka skola zivota ti ale nedala moc co sa tyka chapania textu. Tato cela diskusia je o tom, ze pan Wat tu tvrdi ako najsam viac odbornik ako je nieco nepredajne lebo to nema technologiu ktora funguje ako krasne demo vo videu ale v praxi vidime ako to je naimplementovane. Kde ty pan mudrlant tu zacnes hned masturbovat svoje ego ako niekto nieco nechape. To si nechaj pre kamosov z juhu prosim ta.

            • Coyotte 11.6.2019 at 14:33
              1) Hele ty experte, vsiml sis, ze jen za prvni rok tu mas asi pet velkych titulu s RT, aniz by recene RT existoval na gondolich?

              2) Jako to chces rict ze technologicky rozvoj urcuji exporty jako WoW? Vazne chces tvrdit takovou nebetycnou picovinu?

              3) vykonova narocnost raytracingu na platformach bez hw rt cores je tu mnohokrat popsana, zde je vykon TitanuXP z dubna 2019 – 20 fps v 1080p

              https://www.techspot.com/review/1831-ray-tracing-geforce-gtx-benchmarks/

              Ano, shodneme se na tom, ze tu clovek narazi na ruzne pitomce, v tom jsme bezpecne zajedno 🙂

          • 1.) Metro, Tomb Raider, Battlefield je 5 velkych titulov. Alebo uz do toho pocitas Quake 2 demo snad ? Co je to dalsi velky titul ? Ja stale vidim len 3.

            2.) Ja tvrdim, ze RTX je relevantne az to bude implementovane v hrach ktre hraju masy ludi a Battlefield ktory je uz teraz mrtvy do toho teda nepocitam. WoW je priklad masivnej MMO. Zatial taka hra nie je ktora by mu konkurovala, mozno Lost Ark ked vydaju do EU/NA, ale ani ta nema RTX. Picoviny tu tvrdis akura ty buranku.

            3.) Co tu pleties nejaky vykon RTX bez HW cores, koho to zaujima. Tu sa o tom vobec nediskutovalo. Ty tu vykladas ako je nieco nepredajne, lebo to nema RTX podporu a ja tvrdim ze to je irelevantne, lebo hry ktore su na to pripravene je minimum a hardware uz teraz zaostava. Zrazu z nicoho nic tu placnes nezmysel o RTX vykone bez HW cores 😀 😀 😀

            Ze ty si musel robit prijimacky i na osobitnu (specialku). Lojzik 😀 😀 😀

            • 1) mucko, ono je jedno co TY povazujes za velke tituly a co ne 😀

              2) Mne prijde, ze Metro, TR a BF maji masy lidi 😀 😀 nikdy v historii esporty neurcovaly kam se ubira technologicky rozvoj, kolik ti je, odhaduju deset let, mentalne tak sest?

              3) ten hw co dneska zaostava dava 4k a 60fps s RT, coz minula generace karet nedava bez RT, ty mentale 😀

            • 1) Aha takze vlastne klames. Ziadne prekvapenie. 3 AAA tituly a tam to konci. Dalsie mozno o rok.

              2.) BF si staci precitat rozne fora a ludia sa stazuju. To ale bude skor neschopnost DICE opravit zabugovanu hru. No hlavne by som chcel vidiet statistiku kto ma pri tom zapnute RTX 😀 Metro kde najvacsie sales boli u konzoli (tam urcite RTX nie je). Aspon podla nedavne zverejneneho sales. Ale aj tu by som chcel vidiet od teba nejaku statistiku o tom ze kolko ludi to hralo s RTX ON.
              (https://www.vg247.com/2019/05/23/metro-exodus-sales-majority-on-consoles/)

              3) 4k60 fps s RT v ktorej hre? Hnizdov mozecek? To je je nazov tej hry? Aha pockaj, ty sa ale asi nebavis o “RTX ON” ze 😀 Inak by si takuto blbost zo seba nedostal. Hlavne ze cely cas tu je rec o tom, ako tvrdis “neprodajne, nema to RTX”. Ty si tak hlupy, ze nemas ani ponatia ako hlupy si.

              Ja chapem, ze sa tu asi prilis snazis konkurovat niektorym fanboyom AMD ale rob to aspon s rozumom a nie tu placat dve na tri, ze nieco sa nebude predavat lebo to nema RTX. Stale plati to co tvrdim, je to “RTX je marketing blullshit”. Bude to relevantne az aspon 50% AAA hier bude RTX podporovat a pri zapnutom RTX das 4k 60fps 😀 A samozrejme budu to podporovat aj konzole. 4k 60fps rtx ON neda ani Metro a to je doposial najlepsia implementacia rtx.
              https://www.techspot.com/article/1793-metro-exodus-ray-tracing-benchmark/

            • 1) Aha, takze zoufalec popirajici realitu, za prvni rok tu bude jeste vice nez pet velkych titulu

              https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/matthew-wilson/here-are-the-first-games-set-to-support-nvidias-ray-tracing-and-dlss-rtx-features/

              2-3) Opet zoufaly fanAtik v poslednim stadiu – BFV, ten ubohy udajne rozbity BFV 4k@55fps

              https://www.techpowerup.com/reviews/Performance_Analysis/Battlefield_V_Tides_of_War_RTX_DXR_Raytracing/3.html

              TR 4k@50-62fps
              https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/Shadow_of_the_Tomb_Raider_RTX_DLSS/4.html

              Nojo, fanticke ovecky to maji tezke. nejdriv padla mantra 1080p@60 is a target, pak ze nejsou zadne hry, pak ze RT nebude na gondolich, a kdyz uz rt maji i gondole, tak prece ESPORTY PYCO.

              Ja nevim, jestli si ovecky jako ty uvedomuji, jak strasne sve znacce svoji nebetycnou hlouposti skodi.

            • cho-choo! 😀

              Watch Dogs: Legion – The Latest Blockbuster To Incorporate Real-Time Ray Tracing

              https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/watch-dogs-legion-nvidia-partnership-ray-tracing/

              a zlaty hreb vecera

              Cyberpunk 2077: NVIDIA Partnership Brings Ray Tracing To Hugely-Anticipated Game

              https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/cyberpunk-2077-nvidia-partnership-ray-tracing/

              a nebudou to nejaky odlesky ale rovnou cele osvetleni 🙂 zda se ze CDP na nejakych gondolich nebo esportech moc nesejde 😀

            • Tak co si nam tu za slovnu skrutku dal teraz Hnizdo

              1) Tkaze na povodny bod ze 3 realne AAA tituly ktore si teraz mozes zahrat argumentujes tym co pride. 1.5 roka obajujes RT, zatial 3 AAA tituly a stale to plati. Hmm zase vedla 😀

              2) Takze koment kde tvrdim, ze najlepsia implementacia RTX si radsej vynechal ze. A udavas tu nejaky Battlefield V kde jedina podstatne viditelna implementacia je Rotterdam mapa a aj to bolo treba 4-5 patchov nez to rozbehali
              aby to vobec davalo rozumne FPS. Este z tvojho linku zvolis RT medium aby to bolo blizko 60fps 😀 😀 Zatial najlepsia implementacia RT v hre Metro ledva dosahuje 30 FPS a aj to na karte za 1200 dolcov. Tak kolko to bude davat
              v novych hrach ktore este len maju vyjst 😀 😀 😀 No dufajme, ze to bude viac pouztelne ako doterajsie 3 tituly.
              Tragicke to bolo lebo ta mantra 1080p@60 nebola dosiahnuta ani len v tom BF pri uvedeni a preto si to kazdy doberal. Jedine karta za 1200 dolarov davala realne ako taky vykon 😀

              A kde maju tvoje RT konzole, ved ani nevysli, ani nevies ako to budu podporovat, ale uz tu bohapusto potis o tom, ze to maju len preto ze si to pocul. Este niej je ani termin vydania.
              No a e-sport to nema ani jeden a z tych uvedenych titulov e-sport nie je ani len jeden. Quake 2 lol 😀 Sa staci pozriet na player count/viewer count Dota/LoL/Counter Strike sa drtia ako o dusu. Tu nejaka single player hra ktoru po 5 hodinach zahodis.

              Ty si uplne jebko lesny. Prekrucat a motat to ti ide. Nechces predpovedat buducnot aj dalsich marketingovych divov ako AntiLag 😀 😀 na to si expert. Ale realita je taka, ze v hlave nasrano 😀

            • Ty moje cucoriedko, po tom oznameni CDP si uz muzes zvanit co chces 😀 Ses uz jenom pro huronsky smich XD

              Klidne si popirej oficialne oznamene gondole, popirej, ze uz prvni tituly zvladaji 4k@60Hz, popirej ze titulu podporujicich RT je vic nez DX12 her za prvni dva roky.

              To vase nemocne silenstvi nejtvrdsich fanAtiku, kdy vam padly vsechny argumenty, zhroutily se sny o Navi za 299 babek a skvelem RT for everyone zadarmo!, a vrestite v silenych zachvatech horecnate blaboly o esportech s penou u tlam, to je bohovske pozorovat 😀

            • 😀 😀 😀 😀 😀 Boze ty si hotentot toho najvacsieho kalibru 😀 😀 😀 Ale dobre, ludom s mentalnym defektom sa netreba smiat 😀 😀 aj ked zrovna u teba mi to neda

              -Rychlo kupujte karty s hw physics, bez toho si nezahrate a pridete o neuveritelne zazitky 😀 😀 😀 Nope!
              – DX12 je buducnost, kupujte DX12 karty 😀 😀 Nope!
              – Vulkan/Mantel je buducnost 😀 😀 Nope!
              – RTX, neuveritlene realny a bez straty na vykone 😀 😀 Nope!
              – AntiLag 😀 :D:D Nope!
              – PS4 a novy xbox 4k@30fps 😀 😀 😀 Nope!
              – PS5 a Scarlett 4k@90fps ultra RT ON 😀 😀 Nope!
              Co bude dalej hnizdo 😀 😀 povedz nam.
              Takych marketingovych kecov tu uz bolo a RT je len dalsou z nich. Jediny fanatik si tu ty a to este s mentalnym defektom 😀 😀 Prekrucat a motat. To je cim si sa preslavil 😀 Taky DDement cnews ( a to som vytykal inamu uzivatelovi ze to furt spomina ale toto mi nedalo)

            • “To vase nemocne silenstvi nejtvrdsich fanAtiku, kdy vam padly vsechny argumenty, zhroutily se sny o Navi za 299 babek a skvelem RT for everyone zadarmo!, a vrestite v silenych zachvatech horecnate blaboly o esportech s penou u tlam, to je bohovske pozorovat 😀”
              ..hnizdile ty jsi opravdu mentalne nemocny..byt tebou tak s tim neco delam

            • Coyotte 11.6.2019 at 22:41 hle cocote sorry, ale nesmis psat pestickama, nic z toho co zvracis uz nedava vubec zadnej smysl 😉 to uz je jen blouzneni nemocneho clveka v tezke recesi.

              ale ten Cyberpunk mi udelal radost a kdyz jsem tu psal ze bude s RT, to bylo kriku… Naja, holt se u CDP meli zeptat zdejsich cocotu, zasadni chyba 😀

            • Tak to je jasne ze tebe nic nedava zmysel. Ved tvoja mentalna zostalost je na uplne inej urovni 😀

              Tu rok a pol obhajujes nieco co je zatial uplne irelevantne, tak ako pred tebou mnohi obhajovali kadejaky DX12, vulkany, hairworks, physics. Chapes to ty nemehlo 😀 Jasne, ze nechapes.
              Karty sa nebudu predavat nie preto, ze nemaju nejaky RT support, ktory je uplne nepotrebny a najblizsich 5+ rokov stale bude. Tu 1.5 roka omielas nejakych 20 titulov (zatial stale 3), kde okrem toho CP a mozno Atomic Heart (ktore vyjdu za 10+ mesiacov) su vsetko zvratky. Kurna, Quake 2 aby sme mohli RTX ukazat 😀
              A samozrejme tu este budes tvrdit ze tie RT 2060/2070 ktorych ak tak bude majorita u hracov budu ten CP davat RTX Ultra a 4k ze, pri tom ako obrovska a detailna ma byt ta hra 😀
              Stale ale bude platit ako v priade tych DX12/Mantle/Vulkan/Hairworks etc..ze tu hru si zahraju hraci aj bez RT s daleko lepsou performance,kde nebudu limitovany ciste subjektivnym visualnym efektom 😀 😀 Chapes ty nemehlo 😀 Jasne ze nechapes 😀
              1.5 roka prekrucaciek, teda snaha o to a hovno z toho 😀 Upna nula, sociopat a odpad spolocnosti 😀 Kazdeho oznacuje za fanatika ale sam sa tak sprava, ale to si tiez neuvedomujes 😀 Dojdu argumenty, tak rychlo podme ponadavat do fanatikov, prekrutit 😀
              Jaaj Hnizdo, kto ta kedy mal ze ta neposral a dole vodou neposlal 😀

  4. …a nie, nadávajte mi ale nedá mi, jeDDno rýpnutie do najobjektívnejšieho a najnestrannejšieho recenzenta vo svete ktorí zase tak nejak otočil kabát:

    2019-04-28 “Každopádně mé očekávání zůstává. „RX 680“ 8GB GDDR6 256-bit s cenou 279 dolarů (7800 korun vč. DPH) a výkonem blízko úrovně RX VEGA 64 a RTX 2070”

    Cenová realita je ale nakoniec iná a čo náš Honza očakávacúci cenu 279$ napíše k reálnym 499/449$ za najvýkonnejší model ktorí prekonáva resp. dorovnáva Vegu 64/RTX2070 ?

    “Pokud jde o cenu, tak ta je nakonec v tom méně optimistickém odhadu.” – tak od teraz dúfam že Honza už nebude na NV a Intel produkty písať že sú drahé či predražené ale že sú “v tom méně optimistickém odhadu” 😀 😀 😀

    • “tak od teraz dúfam že Honza už nebude na NV a Intel produkty písať že sú drahé či predražené ale že sú “v tom méně optimistickém odhadu”
      .. ten se poved 🙂 Takze je ti prominuty spam :))

      • Milo rád – akurát že sa to nedá.

        Ak to nevieš, tak by som ti len ozrejmil že uňho je akákoľvek kritika, poukázanie na otáčanie názorov či “dvojaký meter” brané ako brutálny útok na neho osobne, jeho rodinu a web čo on samozrejme nebude tolerovať a “útočník” dostane po právu ban a ešte ako bonus vynadané že je idiot, NV lover, hulvát, pomlouvač, dement a hlupák s akým sa on nebude baviť.

        Všetko vrámci jeho povestnej slušnosti, vyhýbaniu sa osobných útokov a chuti slušne diskutovať ktorou je “DéDé” svetovo, priam galakticky známi.

        HOWK !

            • Preslaveny to je. Tiez sa tam chodim obcas pobavit. Ale to neznamena, ze pod kazdym 3tim clankom na inom webe ho budem spominat 😀

              @Hnizdo
              No stalo sa. To je neuveritelne, vlezies do diskusie a precitas si to.
              (v Hnizdovej hlave “Aha uz viem co…, je jedno vlastne ze si to uz ten dotycny precital, ja mu dam proste dobru radu….”nechces to treba necist”. Mudro som napisal”)

            • Ja jen ze pod kazdou zminkou o prolhanosti sveho GGuru se vzdycky objevi jeho ovecka s becenim “leave DeDe alone!” 😀 To je jak trombo a jeho “uz s tebou nebudu ztracet cas” po milionte a prvni 😀

            • Hnizdile, do urciteho momentu je zabava ti odpovidat. Protoze jsi neskutecny fanaticky pitomec a kazdy si to pak v tech diskusich muze i najit. To ze ty to nechapes, jen dokazuje ze jsi skutecne pitomec. Ma to ale sve meze, stejne jako odhanet otravnou mouchu..
              Hezky vecer 🙂

            • ahoj trombozko, uz mas nasetrenych 750 babek na novej hrozen? pusupusu 😀
              ja spis myslim ze pitomec stale opakuje dokola to same, a cini pravy opak 😉

            • Neboj Hnizdile, lidi ty diskuse vidi..oni vidi co jsi za pablba..ze jsi zaroven psychicky naruseny jedinec je druha vec 🙂

            • Ty jo, na to “Hrozen” jsem si vzpomněl, když jsem psal tu pondělní zprávu a napadlo mě to rčení s kyselýma hroznama ohledně PCIe 4.0…

            • Ja taky, kdyz AMD zakazala PCIE4 na starsich deskach a tromboza najednou vsude psal jak je PCIE4 vlastne nedulezita XD Skoro mi ho bylo lito… Neeee, nebylo 😀
              No hodne lidem ten hrozen fakt zkysnul, kdyz uvideli tu, jak se tomu dnes v rudych kruzich rika, “lukrativni cenu” 😀

            • Hnizdile, kdyz u nic, tak aspon zacnes lhat a vymyslet,co?
              Nejhorsi je, ze to jak jsi otravny jak komar a jeste k tomu lzes, tak to cloveka nuti na ty tvoje idiocie reagovat.
              Pokud si myslis, ze na ty tvoje hovadiny odpovidatm protoze pises neco zajimaveho, tak se hluboce pletes.
              Bohuzel jinak nez odpovedi se tem tvym lzim branit neda..

            • vis trombozo, ja kdyz neco reknu, tak to je nabeton, nemusim chlistat hnuj vsemi telnimi otvory v blahove nadeji, ze to treba projde

              AMD ruší plán na podporu PCI Expressu 4.0 na starších deskách. Finální BIOSy ho zablokují

              https://www.cnews.cz/amd-podpora-pci-express-4-0-na-starsich-deskach-nebude/#comment-211785

              “Mne teda popdora PCie 4 je celkem ukradena. Beru to jako vseobecny pokrok, pro ktery budou mit jeste nejaky rok vyuziti jen celkem uzke skupinky power-useru a pak hlavne asi servery.”

              😀 😀 😀 😀 😀

            • Hnizdile, ja te chapu. Ten tvuj vrabci mozek, ktery vidi vsude nepratele a neustale projektuje do druhych svoje vlastni fanaticke videni..
              Jak ti ma pak clovek vysvetlit, ze ty komentare jsou uplne jinak myslene, kdyz mas IQ tykve a stejne to nepochopis..

      • No jako lidi si na to nějak masově nestěžovali, a pak Nvidia najednou vymyslí tyhle testy, takže je opravdu na místě otázka, jestli to třeba fakt není rozbitý jenom u nich. Ne že bych čekal, že to bude v nějaký velký míře, protože když to novináři po tom vydání ovladačů zkoušeli na celkem náhodných monitorech, co měli po ruce, tak IIRC všude psali, že to na GeForcích funguje bez problémů.

        Ono čistě aniž bych chtěl Nvidii obviňovat z toho, že mají něco špatně, tak je to jednoduchý – tím, že Adaptive-Sync tři roky bojkotovali, tak ty monitory nikdo netestoval na jejich hardwaru, ani nemohl. Takže všechen vývoj a zkoušky byly dělaný proti Radeonům a jejich výstupnímu modulu. Je možný, že se tím pádem neodladily nějaký drobný nekompatibility, který na Radeonu nevyvstanou, ale na GeForce náhodou jo. Něco jako když se software při vývoji pořád profiluje a tuní/testuje na jednom druhu procesoru, tak pak na tom konkurenčním bude fungovat hůř, nebo dokonce může dělat chyby, které nikdy nebyly odhalené, protože se na té původní platformě shodou okolností neprojevily.

        Taky je možné, že Nvidia ty údajný problémy zveličuje, aby přesvědčila lidi kupovat jenom G-Sync LCD, z kterých má přímo peníze za modul a nepřímo za vendor-lockin. (Kdežto z freesync monitorů nemá nic a ještě maj lidi volnost změnit značku grafiky.)
        (Jako přece jenom, takový to vyhlašování že “jenom 5 % vyhovuje našim přísným nárokům”, to na mě budí dojem že je to trošku přitažený za vlasy…)

        Možná to nakonec bude kombinace všeho – tu a tam reálný problém, tu ta nekompatibilita s Nvidií (ale to je IMHO fakt jejich chyba, neměli tak dlouho ten standard ignorovat) a troška toho marketingu na přichucení.

        • Na základě jednoho upozornění 🙂

          Část monitorů z těch 95 % nevyhovuje v tom, že nemá LFC (tj. třeba všechny ty úplně jenom základní levné monitory s maximem 60-75 Hz). Nvidia požaduje, aby to LCD mělo LFC a tím pádem třeba polovina monitorů odpadla automaticky.
          Ty bych do těch “selhání” vůbec nepočítal. Respektive bych je asi nezahrnoval do toho “základu”, když celkově nejsou to, co hledám.

          Jednak nejsou čistě herní a hlavně 120/144Hz panel něco stojí, kdežto ty 60-75Hz monitory mají většinou jen minimální příplatek, ten adaptive-sync je na nich takovej bonus. Pořád je to lepší než mít jenom fixních 60, takže bych nekritizoval, že takovej kancelářskej/lowendovej monitor nemá LFC. Určitě by nebylo lepší, kdyby existovalo jenom FreeSync s LFC na 120/144Hz modelech a na základních LCD nebyla žádná forma Adaptive-Sync.

      • Ten podobne mizerny pokrok v pomeru vykon/cena, ktery prinesl Turing a AMD ho tak nejak zkopirovalo. Velmi smutne a v tomto ohledu jsou ty karty propadak, stejne jako Turing.
        Kazdy kdo kritizoval NV za ceny, by mel ted AMD kritizovat taky.

        • Tak to hej, ako som už sám xy krát písal, 2roky dozadu išli 16nm GTX1080ky po +/- 520€ v nereferenciách čo dnes stoja a prinášajú 12nm 2070 je nič, za mesiac bude to “skoro nič” u dokonca 7nm RX 5700XT, ešte vyššie VII/2080 sa musia proti 1080Ti takisto červenať a 2080Ti zase “ustrelil dekel” s cenou.

          Červený budú obhajovať, zelený kritizovať ale fakt je že nás vo vyšších segmentoch 12nm nVidie a 7nm AMD nikam, ale že nikam neposúva.

          btw. MSI GeForce RTX 2070 ARMOR 8G od 477€ – posun oproti referenčnej RX5700 XT ktorá bude nech hneť za rovno 450€ a nech bude hneť aj rovnako výkonná ako OC 2070 žiadny.

          • Mne na tom prijde nejsmutnejsi, ze AMD, i kdyz tahne v grafikach za kratsi konec, tak se ani nesnazi neco zmenit. Ten mohla zikat nejake dalsi uzivatele, kteri byli rozladeni z uvedeni Turingu. Co udelali? NIC.
            Co proda, proda, novy zakaznik..kdo ho potrebuje. NV ma na to pozici, ale AMD…asi si mysli, ze ty fanousky maji na veky..
            Jsme zvedavy co z AMD vyleze za 1-2 roky, a teda optimisticky to nevidim. S takovou tu budem nadavat na vsechny firmy bez vyjimky 😀

          • Je to smutne vykon u GPU prišiel pred tromi rokmi GTX1080 a doteraz sa prešlapuje na tom istom mieste. Pred tromi rokmi stala 1080 cca 500€ pred rokom stala 2070 500€ a teraz 5700XT stoji 500€ a furt ten rovnaky vykon, je to fakt velmi smutne 🙁
            Jedina lastovička 2080Ti ale tam Nvidia 1500€ totalne im eblo…

        • Tak a pome spat na zem. Realita je take, ze je uplne jedno v principe aku kartu by ADM vydalo. Ludia by to aj tak nekupili. Pretoze prilis hlucne, prilis zrave, moc topy etc…
          Ti isti co mali nadeje aj po leakoch ako tvrdili, super bude super upgrade, tak su ako prvy v komentoch na roznych forach, ze amd booo, pretoze cakali neviem, ze amd to bude davat “zadarmo” k rozkom, teda za 250 dolcov. Sice to ma dajme tomu vykon tej 1080/2070 a je to este o kusok lacnejsie. Tak nie to nestaci. Nikdy to stacit nebude 😀
          Ale to pekne vidno aj v low ende, kde 1050Ti sa predava lepsie ako vykonnejsia Rx570. Tak ked toto sa lepsie predava, tak co cakas od 5700/XT. Myslis, ze keby to dali za 350 a 300 zeby to nieco zmenilo? Vobec nic. A tak ti co sme kupili 1080/Ti sme vysmiaty.
          Ale inak s nim suhlasim, ked tvrdi, ze AMD je to uplne jedno. Kupia to uplny die hard fans a ten kto nechce tak nekupi.

          • Nemyslsim si, podle mne tohle je dost zjednoduseny pohled a neni to tak docela pravda.
            AMD uz dlouho NV jenom dotahuje. Naposledy snad za doby AMD 290-290X byli opravdovou konkurenci NV..to je 6 roku zpatky. Od te doby ztracela kazdy rok, kdy tahalo celkem zrejme za kratsi konec. Ne ze by mela spatne karty, ale musis spis hledat duvody, proc si ji koupit. Pak vysel Maxwell a AMD ujel uplne vlak v efektivite karet. Takze tvrdit, ze AMD, i kdyby vydala nevim co, tak to nikdo nebude kupovat, je podle mne blbost. Jeji produkty uz nekolik let v nekterych aspektech za prodkutkty NV zaostavaji a to se v teh prodejich odrazi. Mela i obdobi horsich driveru (ted uz to zpravili), karty se vic prehrivali, atd..Kdyz se podivas dneska, tak AMD zase jenom dotahuje. Vydalo produkt, ktery opravdu “jen” dotahuje NV a trvalo ji to skoro rok (neboli s krizkem skoro po funuse). Nevim, mit rok zpozdeni, prijit na trh a rict..no, on by to stejne nikdo vic nekoupil, tak tomu nasadim stejnou cenu, aniz by to melo nejakou zrejmou vyhodu oproti NV a cekat zazraky.. .ty prodeje nebudou nijak zavratne a urcite to ma svuj duvod, kterym ale neni to, ze by ty karty nikdo nekoupil protoze AMD. Oni jednoduse nejsou lepsi ani s rocnim zpozdenim (5% vykon nahoru dolu je uplne jedno), nez to co nabizi NV. A tohle pisu jako clovek, ktery ma posledni 2 generace AMD mainsrtreamu doma a byl jsem s nimi spokojeny a vedl jsem desitky debat s hloupyma NV trollama-fanatikama, kteri zase neumeji na AMD prouktech najit ani jedine pozitivum.
            Ale chapu sedou masu, ktera ted sahne zase po NV, protoze AMD jim nic extra nenabizi.

  5. Přidal jsem do článku nějaké opravy/doplnění. Například podpora 8K videa se týká jenom dekódování, ne enkódování a ty věci o architektuře CU byly špatně (v noci ještě nebyly moc kompletní informace).

  6. Aktualizace: ta limitovaná verze RX 5700 XT bude mít TDP 235 W, což je dost malé snížení. (Já teda čekal, že to bude kvůli vyššímu napětí o dost horší, ale asi používají výběrové křemíky co ten takt zvládnou na stejném napětí).

  7. @Jan Olsan
    .. prosim Vas, delejte s tema chybama v tom prihlasovani neco. To je naprosta tragedie ten to system. Po dokliknuti L/P to nevypise chybovou hlasku. Po nakliknuti na “zapomenute heslo” to neudela vubec nic. Vzdyt Vam se do te diskuse neda nekdy ani prihlasit!

  8. Vysvetlí mi už niekto konečne, akou logikou vznikla zo slova “Raytracing” skratka “RTX”, ktorú väčšina diskutujúcich používa ako skratku pre raytracing a súčasne aj pre označenie modelovej rady nVidia kariet.

    Poprosím redaktorov všetkých webmagazínov, aby sa snažili potlačiť tento nešvár, nakoľko je to nesprávne/nepresné označenie a navyše sa v tom čitateľ-začiatočník nemôže vyznať a zároveň isto preberie zlé návyky (názvoslovie).

    Ja navrhujem používať skratku “RTCG” …RTG je už obsadená kolegom “Röntgen-om” 🙂 …je to na diskusiu, to uznávam, ale kategoricky odmietam používať marketingový názov “RTX” …čo by na to povedal Intel, AMD, v budúcnosti možno aj ARM

    • Jako neutrální výraz (RTX je označení, které svojí implementaci dala Nvidia) se dá používat DXR – DirectX Ray Tracing, což je jméno, kteér tomu dal Microsoft (jako první). Je teda pravda že to nepokrývá Vulkan, ale přece jen ten první impulz pro to přišel z DirectX.

      • Vporiadku… DXR sa mi zdá schodnejšie pomenovanie ako RTX … implementácia Vulkan-u nech je pracovne “VRT” alebo “VuR” (Vulkan RayTracing). Teraz je dôležité v diskusiách pripomínať užívateľom nesprávne pomenovanie v pripade “RTX=Raytracing”.