AMD zpřístupnilo Radeon Image Sharpening už i pro grafiky Polaris. Pro Vegy kupodivu ne

0

Před prázdninami oznámilo AMD spolu s grafikami Navi (Radeon RX 5700) novou funkci v ovladačích, pojmenovanou Radeon Image Sharpening, což je filtr, který přiostřuje obraz ve hrách, podle AMD s minimální ztrátou výkonu. Ze začátku byla tato novinka jenom pro 7nm grafiky s novým GPU Navi, ale nyní se podpora rozšiřuje. Ovšem ne na všechny Radeony, ale jen na poměrně úzkou podskupinu. V té jsou 14nm mainstreamové karty Polaris, ale poněkud zvláštně se netýká výkonnějších karet Radeon RX Vega, včetně letošního speciálního modelu Radeon VII.

Minulý týden vyšel nový ovladač Radeon Software s označením 19.9.2 a kromě jiného (měl by například zvyšovat výkon Radeonů RX 5700 v Borderlands 3 až o 16 %) toto vydání právě rozšiřuje podporu pro Radeon Image Sharpening. Tuto funkci nově zprovozňuje pro grafiky Radeon RX 590, RX 580, RX 570 a z předchozí generace RX 480 a RX 470. Čili vše karty s čipem Polaris 10/20, respektive jeho 12nm refreshem. Je zde ovšem jedno omezení. Na těchto kartách je zatím podpora jenom ve hrách pod API DirectX 12 a Vulkan, ne pod DirectX 9, které je však podporováno na kartách Navi. Je nicméně možné, že toto bude ještě doděláno později.

Není jasné, proč není funkce dostupná i na grafikách Radeon RX 460/560 se stejnou architekturou (ale polovičním GPU Polaris 11). Možná ji firma považuje za potřebnou jenom u výkonnějších a více pro hry vhodných karet. Případně by možná onen slibovaný nízký dopad na výkon u Polarisu 11 byl již proporcionálně větší, jelikož je GPU celkově slabší a při daném rozlišení tedy tento postprocessing zabere větší procento vykreslovacího času.

Hlavně je ovšem zajímavé, že AMD při přenosu této funkce na Polarisy přeskočilo výkonnější (a také novější) grafiky s architekturou Vega. Přitom u těch by se vzhledem k výkonu a ceně čekalo, že mají „větší nárok“. Firma údajně uvádí, že podpora na Polarisech (kterých je také asi mezi uživateli mnohem víc) je tak trochu na zkoušku. AMD prý zajímá, jak bude Radeoní ostřící filtr hráči přijat a jak velký o něj bude zájem. Toto údajně firma sdělila na požádání webu PCGamesN. Bude prý záležet na tom, jaký bude mezi uživateli o tento filtr zájem a podle toho pak může být přikročeno k rozšíření podpory na další karty.

AMD Radeon Navi RX 5700 prezentace 13
Efekt filtru Radeon Imag Sharpening (vpravo)

To je asi trochu překvapivé, protože implementace by snad neměla být tak odlišná a rozběhání na dalších architekturách a GPU tak komplikované. Smysl by možná dávalo vysvětlení, že kromě samotné popularity taky AMD sonduje, jak bude přijato, případně kritizováno nastavení vizuálního efektu tohoto filtru, případně zda třeba nebude v nějakých hrách odhalovat nečekané chyby v obraze či nekompatibility, než ho zprovozní na dalších skupinách her (třeba DirectX 11) a grafik. Omezením skupiny GPU, které mají zprvu možnost funkci testovat, se asi trochu zjednoduší vývojářům práce. A samozřejmě také může jít o snahu tlačit nové grafiky Navi exkluzivními bonusy.

Každopádně pokud se vám postprocessing tohoto typu líbí, asi teď máte možnost ho podpořit, ovladače Radeon Settings mají pro tyto účely možnost zpětné vazby.

Galerie: Prezentace architektury RDNA a Radeon Image Sharpening na E3 2019


AMD zpřístupnilo Radeon Image Sharpening už i pro grafiky Polaris. Pro Vegy kupodivu ne
Ohodnoťte tento článek!
4.4 (88.57%) 7 hlas/ů