Hlavní navigace

AMD vydává „adrenalinový“ ovladač pro Radeony: spousta novinek, OSD, mobilní aplikace

12. 12. 2017

Sdílet

Zdroj: Redakce

Předminulý týden přišla zpráva, že se na letošní rok chystá opět výroční velká aktualizace ovladačů pro grafiky Radeon, nazvaná Adrenalin Edition – přesněji s číslem verze 17.12.1. Dnes nastal den, kdy jde toto vydání oficiálně ven, takže se můžeme podívat na to, co přináší.  

Otázka výkonu

Leckdo asi čekal, že vánoční vydání bude obsahovat nějaké velké optimalizace výkonu ve hrách. Není to však jeho úkolem. Už jsme to trochu hádali minule, ale skutečnost je taková, že optimalizace výkonu nemá smysl si „schovávat“ na podobné speciální vydání, jelikož čím dřív vyjdou, tím lépe. AMD nám také potvrdilo, že zvyšování výkonu bude soustředit do běžných ovladačů, zejména těch vycházejících vždy v den vydání nějakého významného titulu („AAA“ her takto podporovaných hned v den vydání bylo údajně letos přes 75, což jsem ale nepřepočítával). Kromě toho je s novými API (Vulkan, DirectX 12) výkon více v rukou vývojářů hry.

Optimalizace tedy budou přicházet průběžně a zástupci firmy dokonce řekli, že z tohoto důvodu už asi nikdy nevyjde něco jako „performance driver“ ve starém slova smyslu (což ale asi neplatí absolutně, při přepisu nějaké základní interní komponenty jako je kompilátor shaderů pochopitelně může globálně narůst výkon). Ovladač Radeon Software Adrenalin Edition 17.12.1 je ale cele zaměřen na funkce, nikoliv na FPS.

Lepší latence při hraní

Něco, co částečně s výkonem souvisí, se ale do ovladačů přece jen dostalo. Tento ovladač proti tomu z listopadu vylepšuje napříč různými hrami odezvu, tedy dobu mezi vaším vstupem (například pohnutím myši) a výstupem snímků na obrazovku coby viditelnou reakcí. Input lag je na první pohled méně patrná, ale hodně důležitá vlastnost vykreslování a Adrenalin Edition jej podle měření AMD redukuje o několik milisekund. Zjišťuje se to kamerou s vysokou snímkovou frekvencí a speciálně upravenou myší registrující kliky, takže by mělo jít skutečně o absolutní dobu mezi vstupem a obrazem. U Counter Strike Global Offensive má například nastat zlepšení z 33 ms na 29 ms, ale u Playerunknown's Battlegrounds už je to výraznější změna z 50 na 41 ms.

Ovladač Adrenalin Edition 17.12.1 snižuje input lag v DirectX 11 hrách Ovladač Adrenalin Edition 17.12.1 snižuje celkový input lag v DirectX 11 hrách, někde výrazně

Jak vidíte na grafu, inputlag je u PC her různý, třeba Titan Fall 2 má podle AMD latenci jen 23 ms (28 ms v předchozích ovladačích), což by při zobrazování na 60Hz monitoru byl ekvivalent jednoho a půl snímku. Zlepšení v této oblasti by každopádně mělo zlepšit pocit ze hry a u soutěžního hraní a obecně multiplayeru by asi mohlo ovlivnit i „sportovní výsledky“. Tato optimalizace odezvy se má projevit ve všech hrách pod DirectX 11, pokud tomu dobře rozumím.

amd-radeon-software-adrenalin-edition-coreRadeon Wattman

Hlavní důraz klade Adrenalin na vylepšování nástrojů Radeon Wattman, Radeon ReLive, funkcí Chill a Enhanced Sync. V případě prvního, tedy zabudovaného nástroje pro přetaktování, se objevuje funkce pro vytvoření profilu aktuálních nastavení a uložení do souboru na disk. Různá nastavení lze tak mít schovaná a rychle mezi nimi přepínat. Případně je i s někým sdílet, což ale vzhledem odlišnostem jednotlivých grafik a při přetaktování i rozdílným vlastnostem kus od kusu asi nebude mít až takové využití.

Možnost ukládání a nahrávání profilů byla údajně přídavkem často žádaným recenzenty i běžnými uživateli, takže v tomto případě jde o splněný „feature request“. AMD se během konference k těmto ovladačům vůbec hodně chválilo tím, že mnoho nového je výsledkem zpětné vazby (pokud to nevíte, o různých novinkách či řešení aktuálních chyb lze „hlasovat“, čímž můžete projevit, na čem vám prioritně záleží).

Radeon Chill bude fungovat všude

Velká změna nastává u loni uvedené funkce Radeon Chill. Ta omezuje zátěž grafické karty (a tedy její spotřebu) tím, že při hraní redukuje rychlost obnovování v době, kdy se na obrazovce nic neděje (představte si, že například číháte na nepřítele v nějakém koutě) a automaticky zase pouští rychlost naplno, pokud k akci dojde. Toto se samozřejmě hodí na notebooku, ale funkce byla prý překvapivě úspěšná a populární v Číně – snad kvůli striktnímu sledování spotřeby elektřiny v nájemních bytech.

Radeon Chill doposud fungoval jen u omezeného množství her, pro které musel být vždy otestován a manuálně přidán na „whitelist“. Až poté jste si ho mohli volitelně zapnout a šlo to celkově u pár desítek titulů. AMD ale nyní algoritmus vylepšilo dostatečně na to, že už funguje univerzálně. To znamená, že od Adrenalinu 17.12.1 dále ho bude možné používat u všech her. Pokud nějaký titul při testování bude dále dělat problémy, bude u něj podpora manuálně vypnutá, to znamená, že se přechází na systém „blacklist“. Ovšem momentálně údajně při testování fungují všechny hry, takže na seznamu výjimek nic není. Toto bylo údajně také silně žádáno mezi uživateli, AMD dokonce už před tímto vydáním dodávalo speciální ovladač pro čínské internetové kavárny, který měl Chill globálně zapnutý v předstihu.

Radeon Chill lze nyní místo omezené množiny her používat všude Radeon Chill lze nyní místo omezené množiny her používat všude

Enhanced Sync

Adrenalin také rozšiřuje podporu režimu Enhanced Sync, což je novinka z letošního letního vydání. Zatímco zprvu také nefungovala všude, nyní už je tato funkce dostupná na všech GPU s architekturou GCN. Navíc už pracuje také na noteboocích, na konfiguracích s více GPU, ale také s více monitory, tedy s Eyefinity. A také ji dostal Vulkan. Univerzálnější podpora této funkce, která je jakýmsi „FreeSync pro chudé“ (tj. bez skutečného FreeSync monitoru), byla údajně požadavkem uživatelů číslo jedna, tedy úplně nejpopulárnějším.

Radeon ReLive: mnoho nových možností, lepší výkon

Nástroj AMD pro nahrávání a streamování videa z her má novinek několik. V jeho nastavení přibyla záložka „Connect Tab“, kde se dá nastavit propojení s různými sociálními účty a poté na nich jedním klikem sdílet vaše výtvory. Obsahuje také „Resource Center“, což bude naopak místo pro obsah z internetu, měly by se zde objevovat informace, návody a nápovědy k různým funkcím Radeonů a Radeon Software. V galerii si zase budete moci prohlížet pořízené záznamy.

amd-radeon-software-adrenalin-edition-re-live-galeriePro ty, kdo se zabývají streamováním vážněji, ReLive přidává několik rozšířených možností. Objevila se funkce „chroma key“, tedy možnost „vymazat pozadí“ z webkamery, pokud za sebe máte umístěnou nějakou plochu jednolité barvy. Pokud tedy streamujete kromě hraní i svou soustředěnou tvář zachycenou webkamerou, můžete to teď dělat jako profík a ve videu bude vidět čistě jen vaše hlava, vložená třeba přímo na video.

Náročnějším uživatelům by také mohla posloužit další nová možnost: ReLive nyní podporuje uložení záznamu z mikrofonu (tedy váš komentář) mimo zvuk zaznamenaný ze hry do vlastní stopy. Tu je díky tomu možné samostatně upravovat, stříhat, zhlasitit či ztlumit. Pro další práci s takovým pořízeným záznamem tedy důležitá věc.

Chtěli jste mít za sebou průhledné pozadí jako profík? ReLive to nyní umožňuje Chtěli jste mít za sebou průhledné pozadí jako profík? ReLive to nyní umožňuje

Kromě toho ReLive nyní integruje chat, což znamená, že v zachycovaném videu lze zobrazit komentáře, přicházející k vašemu počínání od diváků ze sociálních sítí, kam streamujete. A tyto komentáře se pak také zobrazí ve videu, bude tedy obsahovat reakce publika.

Tímto to ještě nekončí. ReLive nově podporuje nahrávání jen části obrazovky či okna. Kromě toho také opět přichází rozšíření podpory aplikací či konfigurací, na kterých ReLive funguje. Nově už funguje i s Eyefinity (více monitory) a ve hrách založených na API Vulkan.

Zatímco obecně ovladač Adrenalin Edition 17.12.1 výkon zlepšovat nemá, v případě ReLive nastala výjimka. Algoritmy této funkce byly vylepšeny, takže potřebují méně výkonu GPU. To znamená, že při aktivním nahrávání vám výkon (snímková frekvence) samotné hry s novým ovladačem o něco stoupne. AMD má v prezentaci tabulku, dle níž jeho implementace způsobuje menší propad výkonu při nahrávání obrazu než GeForce Experience od Nvidie – a to už v předchozích ovladačích. Adrenalin Edition má proti nim dopad na výkon ještě výrazně zredukovat, takže zpomalení bude ještě méně pozorovatelné.

ReLive má nyní ještě nižší dopad na výkon ve hře ReLive má nyní ještě nižší dopad na výkon ve hře

Další změny všude možně

Kromě těchto čtyř funkcí či aplikací má AMD nachystány různé další úpravy. Již bylo zmíněno rozšíření podpory Vulkanu třeba o Enhanced Sync nebo ReLive. Podobně byla pro hry nad tímto API zpřístupněna třeba funkce Framerate Target Control pro omezování snímkové frekvence v titulech, které nemají velké nároky a na silném GPU běží „zbytečně rychle“.

AMD také zprovoznilo režim Borderless Windowed Mode na konfiguracích s více grafikami, kde dosud nešel. FreeSync je nyní možné zapínat a vypínat individuálně pro jednotlivé hry, nikoliv jen globálně. V aplikaci Radeon Settings lze zvolit barevný motiv. A do stabilních ovladačů se také dostalo přepínání mezi herním a výpočetním profilem, které se prvně objevilo v říjnu. Tento přepínač umožňuje optimalizovat ovladač a GPU na herní aplikace, když je to třeba, a na maximální výpočetní výkon, pokud kartu používáte na tento účel. Přepnutí mění různá nastavení a parametry, které mají jiná optima pro hry a jiná pro například těžbu kryptoměn.

Radeon Software nyní umožňuje přepínání mezi herním a výpočetním režimem Radeon Software nyní umožňuje přepínání mezi herním a výpočetním režimem

Radeon Overlay

Tím jsme prošli novinky ve stávajících funkcích, ovšem Adrenalin Edition má jako „hlavní body programu“ ještě dvě nové. Tou první je Radeon Overlay, tedy jakési „OSD“, které si volitelně můžete zobrazit ve hře pro vizuální zpětnou vazbu. Overlay se vyvolává stisknutím horké klávesy (výchozí je Alt-R, ale lze to změnit), lze ho dle preferencí zobrazit v jednom z rohů obrazovky a ukazuje údaje o aktuálním výkonu a dalších vlastnostech systému (opět lze vše nastavit).

amd-radeon-overlayKromě čistě informativní funkce lze z tohoto OSD také rychle přepínat některá nastavení. Lze nastavit, zapnout nebo vypnout Framerate Target Control, aktivovat Radeon Chill, nahrávání videa aplikací ReLive, nebo také upravit vlastnosti obrazu.

Nastavení barev v Radeon Overlay Nastavení barev v Radeon Overlay

AMD Link

Zatímco o Radeon Overlay jsme už věděli, jelikož AMD umístilo v létě snímek obrazovky s vývojovou verzí do jakési prezentace, druhá novinka je překvapením. Ovladače Radeon Settings dostávají doprovodnou mobilní aplikaci pro Android a iOS, s níž můžete mobil nebo tablet použít při hraní jako dodatečnou pomůcku. AMD Link může posloužit podobně jako Radeon Overlay. Ukazuje údaje o výkonu jako FPS (a podle toho, kolik jich je, se zabarvuje červeně nebo zeleně), přičemž je možné zobrazit si je i jako graf.

Aplikace AMD Link Aplikace AMD Link

Kromě tohoto použití coby sekundární informační obrazovky bude AMD Link mít i nějaké sociální funkce. Budete v něm moci zobrazit galerii záznamů z ReLive (to lze i na počítači v této aplikaci) a sdílet je. Součástí je také „News Feed“, kde se ukazují novinky od AMD z Twitteru, Facebooku a tak dále. Co se v něm ale má zobrazovat, lze nastavit nebo vypnout, takže pokud o „bzučení“ zájem nemáte, lze se ho zbavit. Kromě toho jsou v aplikaci také notifikace, například o vydání nových verzí ovladačů Radeon Software.

Aplikace funguje pomocí Wi-Fi, vyžaduje tedy, abyste ho doma měli a aby PC a telefon či tablet dlely ve stejné síti. Sesynchronizování se provádí pomocí QR kódu, případně manuálně tak, že vám Radeon Settings na počítači zobrazí PIN. Aplikace na mobilu jinak může být synchronizována s více počítači (notebooky), mezi kterými lze přepínat.

 

Tím se popis novinek chýlí ke konci. Ovladač by už v tuto chvíli měl být ke stažení ze stránky AMD. Oficiálně je jen pro Windows 10 a Windows 7, zatímco Windows 8/8.1 zdá se bylo opuštěno. Bylo nám však řečeno, že neoficiálně je na ně stále myšleno. Jejich uživatelé mohou instalovat ovladač pro Windows 7 a vše by jim mělo v pořádku fungovat. Aplikace AMD Link už se nyní nachází v Google Play a zřejmě by měla být i v Appstore pro zařízení Applu.

Byl pro vás článek přínosný?