Hotovo, konec x86. Apple oznámí za dva týdny přechod Maců na ARM, první počítače v 2021

29

Dlouho vyhlížená doba, kdy Apple opustí v počítačích Mac procesory x86, je tu. Už za dva týdny to bude oznámeno na WWDC, první počítače budou po novém roce.

Zprávy o tom, jak se Apple chystá přejít z procesorů x86 od Intelu na instrukční sadu ARM a své vlastní čipy, jsou už pěkně dlouhá sága. Vypadá to však, že už brzo to bude opravdu stvrzeno a Apple tento krok natvrdo oznámí, po čemž by výměna procesorů měla skutečně začít. Tento pro platformu počítačů s jablkem ve znaku přelomový okamžik prý udeří už tento měsíc.

Bloomberg, jehož zdroje v minulosti vynesly z Applu informace o těchto plánech (jejichž kódové označení mělo být Kalamata), nyní píše, že všechno směřuje do finále. Apple podle insidera, který ovšem chce či musí zůstat anonymní, přímo veřejně oznámí přechod počítačů Mac na své vlastní procesory už tento měsíc na konferenci WWDC.

Přechod začne na WWDC přespříští týden

Zřejmě se to má odehrát v týdnu začínajícím 22. červnem, což je teď už ten přespříští, je to tedy opravdu na spadnutí. Nicméně situace kolem koronaviru (a nyní ještě pouličních demonstrací a napětí v USA) může znamenat, že se třeba akce na poslední chvíli přesune. Toto ale samozřejmě neovlivní samotné plány opuštění procesorů x86.

Na WWDC (což by jinak měla být virtuální online akce) Apple tento přechod ještě jenom oznámí a formálně odstartuje, pravděpodobně to ale nebude znamenat okamžité vydání nových počítačů, které by běžely s MacOS na procesorech ARM. Protože změna instrukční sady CPU potřebuje ošetřit ze strany vývojářů softwaru, dojde pravděpodobně k tomu, že bude vydána první preview verze MacOS pro ARM.

A Apple pro vývojáře poskytne nějaká zařízení s tímto operačním systémem. To by nicméně také třeba mohly být Ipady Pro přeflashované novým OS, ne úplně nový hardware. Ty pak firmy a programátoři budou používat k portování aplikací, testování jejich korektního chodu a podobné práce.

macOS 10.15 Catalina
Operační systém macOS na notebooku od Applu (Zdroj: Apple)

Co je podstatné: podle Bloombergu pořád mají první zařízení (notebooky?) s MacOS a procesory ARM od Applu vyjít příští rok, i když není jasné kdy konkrétně. Mohlo by to ovšem být už na jaře v rámci refreshe notebooků MacBook nebo MacBook Air.

Pro tento hardwarový přechod je potřebná určitá přípravná fáze, kdy se bude pracovat na softwaru, a ta zřejmě začne právě teď v červnu. Celý proces se pravděpodobně bude podobat tomu, jak to Applu udělal v letech 2005 až 2006 při opuštění procesorů PowerPC, očekává se prodleva mezi vývojářskou „preview“ a hotovými produkty pro zákazníky trvající 6–9 měsíců. Tehdy byl přechod na Intel oznámen v červnu 2005 a první Intelovské notebooky vyšly v lednu 2006.

Apple Mac Mini 2018
Apple Mac Mini 2018 (Zdroj: Apple)

Už za pár týdnů budou podrobnosti patrně známé a zároveň se dlouho vyhlížené opouštění x86 opravdu oficiálně potvrdí. Jak rychlé bude, to zatím ale jasné není. První zařízení s ARMy mají být sice příští rok, ale těžko říct, kdy vyjdou poslední x86 zařízení. Nevíme, zda například u MacBooků Pro nebo asi zejména pracovních stanic Mac Pro (aktuální úplně nová linie začala teprve koncem roku 2019) nebude přechod třeba o generaci později.

Apple MacBook Air 2020 (fotogalerie)

Pozor, x86 software a počítače nemusí být po změně podporované dlouho

Také je zatím ve hvězdách, jak dlouho bude Apple x86 procesory podporovat a do kdy bude na jeho systémech možné provozovat aplikace pro procesory x86 (včetně třeba virtualizovaných Windows). Poslední PowerPC zařízení byla Applem utnuta dost rychle, takže zde je možná čas zamyslet se, jak rozumné je teď výběhové generace x86 Maců kupovat. Po přechodu na x86 v roce 2005/2006 například hned už MacOS X 10.6 vydaný v roce 2008 fungoval jenom a pouze na nových počítačích a podpora PowerPC byla pryč…

Těšíte se na přechod počítačů Apple na procesory ARM?

A v delším časovém horizontu si také samozřejmě budeme muset počkat na to, jaké tato operace bude mít dopady na dlouhodobý vývoj počítačového světa. Intel přijde o část procesorového byznysu (pro CPU v počítačích Apple byl teď výhradním dodavatelem, indicie o Ryzenech byly zdá se jenom divadlo).

Úsporné GPU Vega s jedním čipem HBM2 pro notebooky, nakonec prakticky speciál pro MacBooky Pro (Zdroj: AMD)

Ale současně také AMD přijde o zakázky na GPU – jeho grafiky totiž nejspíš také nahradí integrovaná GPU přímo v čipech Apple. AMD v poslední době Applu vyrábělo speciální verze grafik a jedno GPU (Vega M) se dokonce prodávalo jen a pouze v jeho noteboocích. Ušlé tržby by tedy pro menšího výrobce GPU mohly být i dost signifikantní.

Apple Mac Pro a Pro Display XDR (fotogalerie)

Zdroj: Bloomberg

Hotovo, konec x86. Apple oznámí za dva týdny přechod Maců na ARM, první počítače v 2021
Ohodnoťte tento článek!
3.9 (77.14%) 7 hlas/ů

29 KOMENTÁŘE

  1. Držím palce. Konečně dokonají přechod od skvělých pracovních strojů pro DTP a jiné grafické činnosti do skvělých designových strojů, které si kupují uživatelé jen kvůli image. Konečně už si nikdo nebude stěžovat na nekvalitní klávesnici, přehřívání, nedostatečnou konektorovou výbavu nebo na hodně omezené možnosti rozšíření. Konečně se z počítače stane totéž, co z mobilu. Ostatně, vnitřnosti budou na chlup stejné. Už nikdy žádné zbytečné sloty na RAM či trapné sloty na SSD. Všechno hezky na jedné destičce, časem v jednom čipu.
    Pokud by se někomu zdálo, že to myslím ironicky, tak se mýlí. Opravdu jim to přeju a opravdu si myslím, že je to správná cesta. Správná cesta z hlediska vydělávání peněz, což je hlavním cílem každé firmy.

    • těch peněz mají určitě málo 😀 … já naopak, nepřeji jim to, ať na to doplatí úbytkem zákazníků (já vím, neměl bych 😀 ) … ty jejich předražené „šunkofleky“ opravdu nemusím …

      • Nejde přeci o to, kolik mají peněz. Taky mám dost a přesto chci víc.
        Zákazníci jim zcela jistě ubydou. Tedy ti, pro které je počítač pracovním nástrojem. Na druhou stranu přibudou jiní zákazníci. Ti obyčejní. A těch je víc. Navíc dost vzroste marže, protože ty nové počítače budou výrobně o dost levnější.
        Nikdy jsem od Applu nic neměl a nemám a vždycky jsem se hádal s těmi, co mi vysvětlovali, jak je Apple skvělý. Ti dneska většinou od Applu utíkají a já naopak začínám vidět ta pozitiva, která jsem dříve neviděl. Pro mě jejich zařízení stále nejsou a asi ani nebudou, ale už chápu, proč si je někdo kupuje, i chápu, že s nimi může být spokojený.

        • Tohle miluju, nikdy jsem od nich nic neměl, ale vždycky jsem se hádal s lidma…. tak hlavně, že máte jasno. Vy budete ten typ, vedle kterého když se někdo objeví s Macem, tak hned cítí přiblbé primitivní úšklebky, ne? Znám takových expertů dost. Posledně na mne nějaký primitiv téměř pokřikoval, aniž bych vykazoval jakoukoliv tendenci řešit svůj pořítač, že prý mám dát na kvalitu a ne na značku. Je zajímavé, jak Apple dokáže tolika lidem dělat rudo před očima, že zapomínají na slušné způsoby, a to zpravidla hlavně vůbec nemají ponětí o čem mluví.

          • Souhlas! A ja znam i nekolik techto posklebovacu, kteri presli z PC na Maca, kdyz jim konecne doslo, ze misto prace resi donekonecna ty stejne a opakujici se problemy s ovladacema, HW, nastavovanim elementarnich veci, co nejely out of the box.
            Ja bych ale rekl, ze moudry clovek pouziva to, co mu funguje nejlepe a dodava pro nej nejlepsi pomer cena/vykon.
            Hint: neexistuje 1 ultimatni zarizeni na reseni vsech existujicich problemu.

  2. Apple by sa mohol dohodnut s AMD a mohli by vyrobit procesor, ktory by podporoval aj x64 a aj ARM instrukcie. Kedze AMD ma uz teraz chiplety a IO chipy, tak by to nemuselo byt az tak tazke. macOS moze bezat na ARM jadrach a stare programy by bezali na ryzen chiplete.

    • Cílem Applu není to, aby jejich počítače běžely na ARM, ale aby jejich počítače běžely na jejich procesorech.
      A díky uzavřenému systému není problém s kompatibilitou, protože své aplikace si snadno předělají na ARM sami, a cizí aplikace předělají dobrovolně jejich tvůrci.

      • Niektore aplikacie uz tvorcovia neprerobia na ARM, lebo su stare a 32 bitove. Ja sam preto pouzivam Mojave, kde mi idu hry od Blizzardu alebo zo Streamu.

        Otazne je, kedy Adobe prerobi na ARM napriklad Premiere alebo Photoshop.

        • Jestli to spíš nebude tak, že Apple vytvoří nějaké běhové prostředí, které bude simulovat x86, a ve kterém pojedou stávající verze programů. A mezitím dá jejich tvůrcům pár let času předělat je pro ARM. Druhá věc je, jestli se to bude třeba Adobe chtít dělat, a jestli se jim to vyplatí, jak z hlediska nákladů, tak výkonu.

            • „měli to tak při tom přechodu na x86“
              .. ameli to HW nebo SW?
              SW emulace stoji vykon a to by mohli taky dopadnout jako Win32 pod Win pro ARM…cili pruser.

            • Softwarově, samozřejmě. https://en.wikipedia.org/wiki/Rosetta_(software)
              Proto se obecně předpokládá, že teď budou mít něco podobného. (Zajímavé je, že to bylo licencované, hmm, to jsem doteď nikdy neslyšel.)

              Edit: jinak ten překlad x86->ARM od MS je IMHO povedený, uvádí se, že to běží s cca 50% výkonem, což je dobrý výsledek. Účelem je moct provozovat aplikace, ne provozovat je s maximálním výkonem – věci, co to potřebují holt, musí být nativní. Nesmí se zapomínat, že procesory, na kterých to mělo premiéru (Cortex-A73) nebyly žádná sláva, ani 6xALU to nemělo…

            • Diky za odkaz.

              „uvádí se, že to běží s cca 50% výkonem, což je dobrý výsledek.“
              .. to zalezi dost na uhlu pohledu. Veci, ktere se daji namitnout
              – win32 kompatibilita neni 100%
              – win64 zatim neexistuje
              – tech -50% nezni sice na prvni pohled spatne, ale to se dostanete na uroven od pasu tak Pentia N5000, coz je dnesi uplny low end v noteboocich a pro narocnejsiho uzivatele no-go.
              – v PC WIn svete, ktery neni pod kontrolou jedne firmy. jako je apple, tak se do adaptace SW pro neexistujici platformu, nikdo nepohrne. Tudiz emulace je jedina moznost na dot dlouhou dobu, jak tohle omezeni obejit. Pri takove ztrate vykonu, ale zase nedava smysl, to vubec zkouset. Test s Snapdraggnem 855 je mozno zkouknout tady
              https://www.computerbase.de/2020-05/samsung-galaxy-book-s-snapdragon-8cx-test/2/#diagramm-7-zip-1900

              Ja verim, ze adaptace SW firem na MacOS pujde podstatne rychleji, protoze je Apple donuti, ale i tak emulovat nejaky treba video editor SW nebo photo editor..to asi nebude to prave orechove 🙂

            • tombomino: Apple nikoho k podpore macOS na ARM nedonúti. Apple radšej vytvorí vlastné služby ako je napríklad Arcade na hry a ostatní sa buď prispôsobia, alebo môžu odísť. A mnohí odchádzajú. Nikto už neponúka natívne vytvorenú AAA hru pre macOS, lebo nechce investovať milióny USD do používania Metalu. Apple prestal podporovať novšie verzie OpenGl aj OpenCl, takže hry používajú 10 rokov staré verzie. Ak budú x64 programy emulované, tak budú spomalené, ak budú musieť byť natívne pre ARM, tak vývojári prispôsobia iPadOS verzie svojich programov pre macOS na ARM. Ale veľké investície sa už neoplatia do minoritnej platformy, ktorá bude vyžadovať nové zariadenia. A samozrejme virtualizovaný Windows alebo Linux už vôbec nebude fungovať ak nepôjde ani emulácia.

            • Dfx
              Tak ja to myslel spis aplikacne, treba neco jako Photoshop, Premiera, atd.
              Ale to s temi hrami je zajimave, to jsem nevedel, dik za info.

      • Hmm…to je podobne jako rict, ze auto, ktere zrychluje z 0-100 za 5s vlastne nebude rychlejsi, nez normalni „spotrebak“, protoze zrychleni z 0-100 nikoho nezajima 🙂

        Pokud chces porovnavat 2 ruzne systemy mezi sebou, tk musis mit nejakou metodiku postavenou na stejnem zaklade a jinak nez benchmarkem to neudelas. Druha vec je intepretace benchmarku, ale to nerika primarne nic o tom, ze pouziti benchmarku je na nic.

        • Ona je to ale pravda. Zrychlení auta prakticky nikoho nezajímá. Nebo kolik si myslíte, že procent zákazníků kupujících auto řeší jeho zrychlení?
          Je to stejné jako s mobilem. Možná pár zoufalců řeší nějakej benchmark, ale většina lidí si ten mobil koupí z úplně jiných pohnutek. Někdo kouká na značku, někdo na to, kolikamegapixelový to má foťák, někdo kouká na kapacitu úložiště a jiný řeší úhlopříčku nebo obyčejnou barvu.

          • „Možná pár zoufalců řeší nějakej benchmark, ale většina lidí si ten mobil koupí z úplně jiných pohnutek“
            .. jenomze ja neresim benchmark, ani to, jestli je toho vykonu pro uzivatele dostatek. Ja resim porovnani vykonu na zaklade toho benchmarku a to je podstatny rozdil.
            Mne zajima realne srovnani ARM vs x86 CPU pod MacOS. Jinak nez benchmarky na stejnem OS, se stejnymi programy, nejde zjistit, jak na tom ta CPU vykonostne v porovnani jsou.
            Tak lze aspon ziskat prehled o tom, co lze od ARM ocekavat dal.

            • Ano, vás zajímá srovnání výkonu ARM vs x86. Ale vy nejste typický uživatel appláckého počítače. Typický uživatel Applu řeší jiná kritéria srovnání.
              Ostatně výkon x86 v Applu vs výkon toho samého procesoru v jiných značkách většinou dopadl lépe pro ty jiné značky, protože Apple řešil hlavně design, který chlazení jenom kazilo.

            • Ale jo, s tim problem nemam. Mne jednoduse zajima neco jineho a na to ten benchmark je dobry.

  3. Já si letos koupil první Apple zařízení (obnošený Mac Mini 2012 Server s quadcore Intel) za účelem rozšíření povědomí o MacOS. Myslím, že svět x86_64 dnes ani MacOS nepotřebuje a klidně si může vystačit si s Windows a Linux platformami. Proti nim Apple dnes nabízí prakticky jen omezenou podporu HW/SW za výrazně vyšší ceny.

  4. Další možností je, že u ARM-based zařízení nebude Apple žádnou zpětnou kompatibilitu řešit a ty co ji potřebují vyžene na dražší zařízení v nabídce. Beztak asi utráceli příliš málo když si dosud vystačili se základními modely nabídky.