HDR monitory pro PC měly doteď jako etalon standard DisplayHDR 1000, což znamenalo, že jejich špičkový (ne však trvale udržitelný) jas byl pro potřeby videa či her s vysokým dynamickým kontrastem 1000 cd/m². Na tuto úroveň cílí třeba i G-Sync HDR/G-Sync Ultimate on Nvidie. Teď na IFA 2019 ale Asus představil monitor, který možnosti posouvá o hodně dál: ProArt PA32UCG, který teď bude asi vůbec nejlepším z HDR monitorů pro PC (přinejmenším dokud se neobjeví nějaká profi specialita s duální TFT matricí pro stmívání podsvícení).
Asus ProArt PA32UCG má panel typu IPS s úhlopříčkou 32 palců (81,28 cm) a rozlišením 4K (3840 × 2160 bodů). Neznáme bohužel odezvu nebo přesná pokrytí různých barevných prostorů, ale panel bude 10bitový a určitě širokogamutový. Dosaženo to bude filtrem na bázi kvantových teček. Podporovat bude režimy DCI-P3, Rec. 2020, ale i AdobeRGB a samozřejmě sRGB. Přímo z továrny bude obrazovka nakalibrovaná na barevnou odchylku DeltaE<1 (a také máte záruku na nula vadných pixelů), podporována má být i hardwarová kalibrace. Odezva pro přechod šedá-šedá má být 5 ms.
4K, HDR i 120Hz a adaptivní obnovování
HDR zobrazení umožňuje zatím asi nejvýkonnější podsvícení typu Mini-LED (neblikavé), jaké se v podobných LCD objevilo. To dokáže už i zcela kontinuálně produkovat jas 1000 cd/m², který jiné špičkové HDR monitory dokáží jen ve špičkách. Panel monitoru PA32UCG dokáže špičkově coby maximum vysvítit až 1600 cd/m². Toto podsvícení používá technologii lokálního stmívání FALD pro zachování kontrastu. Ovšem opět s více zónami, než mají současná herní LCD tohoto typu: zón už má 1152, kdežto nové monitory G-Sync HDR „jen“ 576 a první generace 384. Se započítáním lokálního podsvícení má být dosažitelný kontrast až milion ku jedné, ale ne-HDR standardní statický kontrast je jen 1000:1, typický pro panely IPS.
Tento monitor dostane novou certifikaci DisplayHDR 1400, která byla teprv nyní oznámena. Jako HDR formáty obrazu bude podporovat HDR10 (HDR10+ zmíněno není), dynamický Dolby Vision a HLG (Hybrid Log Gamma). Kromě špičkové podpory HDR má ovšem tento monitor ještě jedno překvapení: umí pracovat s vysokou frekvencí.
Místo běžných 60 Hz má obnovovací frekvenci až 120 Hz. A navíc podporuje i variabilní obnovování, s rozsahem frekvencí 48 až 120 Hz. Mělo by používat technologii FreeSync/VESA Adaptive-Sync, čímž by monitor byl kompatibilní se všemi GPU. Rozsah frekvence odpovídá kritériu, aby maximum bylo 2,5násobkem minimální frekvence, takže adaptivní obnovování by s LFC mělo fungovat už od nula FPS.
Thunderbolt 3
Monitor bude mít stojan se možnostmi polohování náklonu, výšky i pivotu, a také se bude dodávat s přídavným stínítkem, jež lze na obrazovku nasadit pro omezení okolního světelného rušení ze stran a z vrchu. Integrované budou 2×3W reproduktory a tříportový USB rozbočovač. Jako vstupy se bude dát použít trojice HDMI, jeden DisplayPort a Asus také uvádí podporu pro připojení Thunderboltem 3 (dva porty USB-C, jeden pro vstup, jeden pro zřetězený výstup), což potěší uživatele notebooků a počítačů Apple.
Na IFA 2019 byl tento monitor zatím jenom předběžně představen (ale také ukázán v akci), takže ještě zbývá nějaký čas, než se začne prodávat. Dostupný by podle Asusu měl být někdy v první čtvrtině příštího roku. Tím pádem ještě také nebylo prozrazené, kolik bude stát.
Dík za článek, monitor slušný rozměr 32″, 120Hz, zóny1152, IPS, (pokud to nepokazí cenou) HDR 1400 tu bych měl dotaz bude k tomu Asus dodávat opalovací krém a sluneční brýle ?
Jinak v prvním čtvrtletí 2020 mají přijít 3 monitory Philips 2 budou celkem zjímavé 32″ a 55″ 4k, 120Hz, HDR 600 a 1000, není známo provedení ale zato je známa cena 32″ 500 eur a 55″ 1300 eur.
monitor s certifikací HDR1000 už používám delší dobu a neměnil bych, popravdě bych bral i mnohem větší svítivost, třeba HDR2000 a lepší černou (vesa má nově TrueBlack certifikaci), on i ten Win vypadá v HDR dobře utlumeně a HDR content se rozsvítí, ale nevím kdo by se díval na bílou o tisíci nitech to snad jen v testovacích programech monitoru… jde o to aby se na takovou úroveň rozsvítily v obraze určitě objekty, třeba slunce, blesky, atd. to v HDR vypadá suprově a klasický SDR je proti tomu vlastně monochromatický zobrazení…