Hlavní navigace

AMD prý chystá rovnou tři GPU s architekturou RDNA 2: velikosti čipů unikly

30. 4. 2020

Sdílet

Vypadá to, že se možná objevily první konkrétnější informace k tomu, jak budou vypadat grafické karty AMD Radeon nové generace, která má letos vyjít s architekturou RDNA 2. K jejich parametrům nebo předpokládaným výkonům zatím nebylo nic známo. Na tchajwanském fóru PTT.cc, odkud se v poslední době šířily zajímavé úniky o budoucích procesorech Intelu, se teď objevily informace od údajně snad spolehlivého leakera s přezdívkou AquariusZi. Zatím je třeba je brát s rezervou, ale jde o vůbec první bližší informace, které máme, a nevypadají nějak vyloženě podezřele.  

Navi 21, Navi 22, Navi 23

Hlavní zvěst zde je, že AMD údajně v rodině RDNA 2 chystá tři různé čipy, podle tohoto tedy prý nepůjde o případ, že by tato linie přidala jen jediný highendový model nad současnou nabídkou karet s první generací GPU Navi. Tyto čipy se údajně mají nazývat Navi 21, Navi 22 a Navi 23 (v originále N21, N22 a N23, což jsou ale asi neoficiální zkratky). Leaker k nim uvádí i velikosti čipů, které jsou ovšem přibližné, údajně by mohly mít toleranci okolo plus minus pěti milimetrů čtverečních.

AMD GPU Radeon BGA Navi 10 1600Navi 21 bude nejvýkonnější model, má totiž údajně mít plochu okolo 505 mm². To je dvojnásobek proti čipu Navi 10 (251 mm²) v Radeonu RX 5700/5700 XT, ale neberte to tak, že by toto GPU muselo mít nutně dvojnásobný výkon. Ani dvojnásobný počet jednotek. Je zajímavé, že AMD zachovalo relativně menší čip, podobně jako s Vegou 10 (484 mm²) nešlo na větší velikost třeba 600 mm², která by mohla dosáhnout vyšší výkon. Toto by mohlo například znamenat, že AMD je stále limitováno tím, aby GPU nemělo mít víc než 4096 shaderů (64 CU). Ale to zatím to nemůžeme vědět, důvody mohou být všelijaké.

Toto ale ještě může být pro generaci Navi 2x slabina. Pokud by Nvidia uvedla konkurenční 7nm GPU s velikostí třeba 600 až 750 mm², pak je jasné, že by i jen na základě toho získala výkonnostní výhodu. Jak velká GPU si Nvidia na 7 nm „lajzne“, to ale zatím také nevíme. Je možné, že také v první generaci budou menší. Ale nedivil bych se, kdyby výpočetní Ampere byl podobně obří jako 815mm² Volta, protože ARM čipy jako Amazon Graviton2 už jsou možná také hodně velké.

GPU AMD Navi 2x unik PTT cc Únik informací o GPU AMD Navi 2x na webu PTT.cc (AquariusZi)

Pod tímto prvním GPU bude následovat menší čip Navi 22. Ten má menší velikost, jen zhruba 340 mm². GPU je jenom dvoutřetinové proti Navi 21. Těžko z toho uhádnout, o kolika jednotkách se tak můžeme bavit, proti první generaci Navi totiž může stejný počet CU vyžadovat větší plochu. Jestli tedy bude mít vyšší výkon než Radeon RX 5700 XT, nebo milimetry navíc padly na ray tracing, netušíme.

Zajímavé je, že třetí GPU nazvané Navi 23 má menší plochu než Navi 10, jen okolo 240 mm² (70 % Navi 22). Toto bychom nečekali, dosud se mělo za to, že Navi2x přijdou do cenových segmentů nad kartami s GPU Navi 1x a budou existovat – karty generace RDNA by obstarávaly levnější část trhu. S touto plochou by ale Navi 23 jako by mělo původní Navi 10 nahrazovat po necelém roku a půl ve službě. A to je na AMD hodně krátká doba. Pokud se tedy tyto plochy čipů potvrdí, bude zajímavé sledovat, jak AMD čipy Navi 23 a Navi 10 skloubí v nabídce dohromady.

Další chystané čipy Arden, Oberon, Sparkman: pro konzole?

Tato GPU mají být vyráběná na 7nm procesu TSMC, ovšem zdroj uvádí, že údajně technologie může mít nějaké odlišnosti. Dokonce píše, že podle definice TSMC už to 7nm proces není, ale tato slova bych raději moc nepřeceňoval. Také je uvedeno, že v TSMC se údajně chystá výroba semicustom APU Arden pro Xbox Series X ve velkém objemu, který prý dosahuje/přesahuje počet waferů, které AMD objednávalo pro GPU Navi 10 před jeho vydáním. Naopak u čipu Oberon, což by snad zase mělo být srdce pro PlayStation5, prý zatím ještě není vidět známky výroby. AquariusZi uvádí ještě, že začala zkušební výroba čehosi nazvaného „Sparkman“, ale u tohoto (semi-custom?) křemíku zatím není jasné určení. Kódového označení Sparkman se dříve spekulativně dávalo do souvislosti s Xboxem/Microsoftem, ale leaker uvádí, že to pořád není známo či ověřeno.

DirectX 12 Ultimate DXR11 na GPU architekture AMD RDNA2 DirectX 12 Ultimate s podporou DXR 1.1 na GPU architektuře AMD RDNA 2

Grafiky založené na RDNA 2 by podle AMD měly vyjít na konci roku

AMD oficiálně potvrdilo, že grafiky RDNA 2 budou podporovat hardwarový ray tracing a další nové funkce DirectX 12 Ultimate. Nemusí to ovšem asi znamenat, že tato výbava bude přítomná ve všech třech GPU, o kterých tato zpráva mluví. Teoreticky je samozřejmě možné, že nastane nějaké rozdělení ve stylu RTX a GTX u Nviie, kdy nižší grafiky tyto funkce postrádají.

CS24

Galerie: Demo Futuristic City ukazující raytracingovou grafiku na GPU s architekturou RDNA 2

AMD nyní při vyhlášení výsledků za Q1 2020 potvrdilo, že grafiky Radeon s architekturou RDNA 2 (a také Ryzeny 4000 s jádry Zen 3, mimochodem) budou někdy na konci tohoto roku, ale přesněji to zatím neuvádí. Těžko tedy říci, zda se bavíme skutečně o úplném závěru před Vánoci, nebo je šance na dostupnost třeba ještě v říjnu (októbri).

Zdroje: PTT.cc, RetiredEngineer (Twitter)

Highendové (nejvýkonnější) GPU AMD Radeon generace RDNA 2 bude mít...