Včera jsme informovali o zprávách, že grafiky Ampere (GeForce RTX 3000) od Nvidie by údajně mohly přinést značné nárůsty v kapacitě pamětí, jelikož údajně mají být dostupné i s 16GB, 20GB a 24GB pamětí GDDR6 (nebo GDDR6X, která ale není potvrzená).
Také u grafik Radeon nové generace s architekturou RDNA 2 od AMD, které mají vyjít rovněž na podzim (ale asi později), se zdá se zvýší kapacity paměti, ovšem podle nyní se objevujících zpráv ne tak výrazně, jako u Ampere.
Tvrzení o tom, jaké paměti AMD pro Radeony RX 6000 (pokud se tak budou jmenovat) chystá, se objevily ne tchajwanském webu PTT.cc a na čínském fóru Chiphell. Jako obvykle jde o nepotvrzené věci, takže je berte s rezervou; nepotvrdil ani nepřevzal je například web VideoCardz, která funguje jako tak trochu filtr na méně podložené drby.
Podle člověka z přezdívkou AquariusZi na PTT.cc jsou GPU Navi 21, z nichž bude vyroben highendový Radeon s architekturou RDNA 2, vyráběná v TSMC na procesu N7+, což je druhá generace 7nm procesu s EUV technologií. Ta by mohla o něco vylepšit hustotu, takže by se do určité plochy vešlo více tranzistorů/výpočetních jednotek, než při návrhu určeném pro ne-EUV technologii.
Navi21 údajně používá paměť GDDR6, tedy konvenční a levnější technologii, nikoliv HBM2. To asi znamená nižší propustnosti, ale zase by karty neměly být tak nákladné na výrobu. Tento AquariusZi je mimochodem zřejmě tatáž osoba, která před časem uvedla na stejném fóru údaje o plochách GPU Navi 2x; nejvýkonnější čip má prý mít plochu 505 mm².
512bitová sběrnice u Navi 21?
Separátně k tomuto máme pro změnu tvrzení od uživatele wjm47196 z Chiphellu. To také není neznámé jméno, ale opět je třeba připomenout, že nevíme jistě, jestli je následující pravda. Podle tohoto zdroje údajně chystá zřejmě na onom čipu Navi 21 karty s kapacitou paměti 16 a 12 GB.
Pokud pomineme možnost, že je přece jen použitá HBM2 (tam by se toto dalo realizovat 4096bitovou sběrnicí se čtyřmi čipy o 4 GB, přičemž 12GB verze by měla čtvrtinu sběrnice nevyužitou a jen tři čipy), tak toto zřejmě znamená, že by 16GB grafika mohla mít 512bitovou sběrnici a 12GB verze 384bitovou.
512bitová sběrnice je poměrně drahá a vyžaduje velmi velké množství cest v PCB, proto Nvidia například vždy končí na 384 bitech a jen GPU Hawaii mělo v poslední době 512bitové paměti. Ovšem pokud by highend měl mít 16 GB paměti, pak 384bitová sběrnice nepřipadá v úvahu a 256bitová sběrnice se zase zdá být příliš málo – to by bylo stejné jako u spíše mainstreamového Navi 10 (Radeon RX 5700 XT).
12GB karty by mohly mít 384bitovou sběrnici. Buď by čtvrtina ze 16 čipů GDDR6 na PCB nebyla osazená, nebo by mohlo být využito i odlišné GPU s menším počtem vrstev, kde by nebyly vodiče pro přebytečné kanály, ačkoliv GPU by mělo patřičné řadiče v sobě (teoreticky by také 12GB karty mohly mít odlišené GPU s nativně 384bitovou sběrnicí, ale spíše očekáváme, že půjde o ořezanou verzi stejného čipu). Pokud by sběrnice 12GB karty nebyla 384bitová, musela by mít 192 bitů jako u RX 5600 XT, ale toto by opět dávalo poměrně nízkou propustnost.
Jaké paměti byste čekali od next-gen highendového Radeonu (Navi 21)?
Každopádně pokud se potvrdí, že budou mít highendové Navi 21 paměti s kapacitou 12 a 16 GB, pak by Radeony mohly být v nevýhodě proti kartám GeForce s 20 a 24 GB. Nicméně nevíme, jak by byly 20/24GB karty naceněné (to nevíme ani o Radeonech).
Tyto grafiky by měly vyjít někdy v letošním roce. Mohlo by jít například o měsíc listopad, ale přesnější určení zatím není.
Galerie: Demo Futuristic City s ray tracingem na architektuře AMD RDNA 2
Zdroj: Guru3D