GeForce RTX 5050 přichází do notebooků. Jediná mobilní grafika, co je rychlejší než desktopová?

25. 6. 2025

Sdílet

GeForce RTX 5050 pro notebooky Autor: Nvidia
GeForce RTX 5050 pro notebooky
Nvidia vydala zatím nejlevnější grafiku generace GeForce RTX 5000 pro notebooky. Kupodivu není nijak osekaná proti desktopové, což u hlavně vyšších modelů nastává docela drasticky. GeForce RTX 5050 pro notebooky má dokonce lepší parametry než desktopová karta.

Před měsícem během Computexu Nvidia uvedla do nabídky grafiku GeForce RTX 5060 pro notebooky, která byla nejlevnějším mobilním modelem aktuální generace. Teď to ale přestává platit – společnost vydala další model GeForce RTX 5050, který má verzi pro desktop, ale i pro notebooky. S touto kartou se budou dát pořídit (základní) herní notebooky za nižší cenu, ovšem specifikace a výkon tohoto GPU jsou přirozeně slabší než u vyšších karet.

Mobilní RTX 5050 už je venku

GeForce RTX 5050 pro notebooky je v jednom výjimečná grafika – prakticky všechny mobilní GPU mají výrazně slabší konfiguraci (typicky nižší čip) než desktopové, taková mobilní GeForce RTX 5090 má jenom polovinu jednotek proti desktopové RTX 5090 a další kus výkonu ukousne vliv nižší spotřeby a taktů. Mobilní GeForce RTX 5050 jako jediný model této generace poskytuje nejen stejný čip, ale i stejný počet výpočetních jednotek, tedy 20 bloků SM – 2560 shaderů (kterým Nvidia říká „CUDA core“), 20 RT jader a 80 tensor jader.

Nvidia uvádí, že boostová frekvence GeForce RTX 5050 je 2,662 GHz, což je více než u desktopové karty, takže je dokonce uváděný vyšší AI výkon (440 TOPS v FP4 s funkcí sparsity, proti 421 TOPS u desktopové karty s boostem 2,57 GHz). Toto ale může být jen na papíře, je dost pravděpodobné, že bez ohledu na uváděný boost bude velká desktopová karta díky vyšší povolené spotřebě a lepšímu chlazení schopna jet ve hrách na vyšších reálných taktech a mít lepší výkon.

Nová herní grafika Nvidie už za šest a půl tisíce: GeForce RTX 5050 je oficiálně tady Přečtěte si také:

Nová herní grafika Nvidie už za šest a půl tisíce: GeForce RTX 5050 je oficiálně tady

Takt je ovšem závislý na nastavení spotřeby (TGP). To může být zvoleno v širokém rozsahu od 35 W až po 100 W a dynamický boost dost možná bude zase přidávat dalších 15 W jako u GeForce RTX 5060, takže reálné maximum může být 115 W. Uváděný takt 2,661 GHz platí pro maximální 100W nastavení. Při snížení TGP jen na minimálních 35 W má GPU už mít boost jen 1500 MHz.

Paměti má karta také 8 GB na 128bitové sběrnici, ale na rozdíl od desktopové verze je to v tomto případě GDDR7 na efektivní frekvenci 24,0 GHz. Karta tak má vyšší propustnost – místo 320 GB/s rovnou 384 GB/s. Je zajímavé, že skrze paměti by dokonce mobilní GeForce RTX 5050 mohla být rychlejší než desktopová.

Zatímco desktopová karta bude v prodeji až v druhé polovině července, notebooky s GeForce RTX 5050 už se začaly prodávat – mají být dostupné od včerejška. Nvidia uvádí, že nejlevnější se dají koupit už od 999 $ – u nás to teď s DPH vychází asi na 25 800 Kč / 1060 €. U RTX 5060 firma uváděla jako tuto spodní hranici 1099 $, rozdíl je tedy sto dolarů (cca 2600 Kč / 106 €).

Modely GeForce RTX 5000 pro notebooky

Modely GeForce RTX 5000 pro notebooky

Autor: Nvidia

Oficiálně slibovaný výkon opět založený na generování snímků

Recenze této karty budou možná docela zajímavé. Uvidíme, zda se mobilní verzi při nastavení na 100W spotřebu opravdu podaří dorovnat (nebo dokonce překonat) desktopovou kartu skrze teoreticky vyšší boost a rychlejší paměti. Byla by to dost unikátní kuriozita.

Nvidia v oficiálních benchmarcích slibuje až čtyřnásobné snímkové frekvence proti GeForce RTX 3050 z před-předchozí generace, z které předpokládá, že budou hráči nejčastěji upgradovat. Jenže toto je, jak asi tušíte, vyrobeno pomocí jak se někdy říká „fake frames“, tedy generování snímků. Problém je, že tato technika vyžaduje, abyste měli jakž tak slušnou frekvenci (dejme tomu 50 FPS) už před interpolováním.

Oficiální benchmarky GeForce RTX 5050 pro notebooky (80W TGP) proti RTX 3050 - výkonnostní nárůst je nafouknutý pomocí multisnímkového generování snímků, které Nvidia u RTX 3050 nepodporuje. Reálná snímková frekvence je čtvrtinová

Oficiální benchmarky GeForce RTX 5050 pro notebooky (80W TGP) proti RTX 3050 – výkonnostní nárůst je nafouknutý pomocí 4× multisnímkového generování snímků, zatímco u RTX 3050 Nvidia žádné nepodporuje. Reálná snímková frekvence je čtvrtinová

Autor: Nvidia

Pokud se totiž až teprve s multisnímkovým generováním DLSS4 dostanete na 60 FPS, je vaše reálná herní snímková frekvence jen 15 FPS (čtvrtina), což normálně není hratelné. S generováním sice budete mít zdánlivě plynulý pohyb, ale dlouhou latenci (prodlevu mezi ovládáním a zobrazením), která může čítat vysoké dvojciferné milisekundy, což už začíná být dost problém pro reakční dobu a pohodlné hraní.

WT100_25

Z tohoto důvodu není asi generování u těchto málo výkonných grafik až takový zázrak, jak to z prezentací vypadá a často může pro optimální hraní být lepší ho mít vypnuté nebo omezené a raději snižovat detaily, rozlišení a používat co nejrychlejší upscaling.

Zdroje: Nvidia (1, 2)

Autor článku

Redaktor portálu Cnews.cz. Zaměřuje se na procesory, mobilní SoC, grafické karty, disky a další počítačový hardware. Profil autora →